شناسه خبر : 40260 لینک کوتاه

آهن‌پاره‌های ناامن

اعتراض شدید علیه بی‌کیفیتی خودروهای ایرانی

فرهاد حسین‌پور: پس از انتقادات تند و تیز پلیس راهور، حالا مجلس، قوه قضائیه و وزارت صمت هم به بی‌کیفیت بودن خودروها معترض شده‌اند. وزیر صنعت 70 درصد مشکل را متوجه قطعه‌سازان می‌داند اما آنها معتقدند سفارش خودروسازان همین چیزی است که تحویلشان می‌شود. آن‌گونه که خراسان گزارش داده است، انگار این‌بار دیگر مثل دفعات قبل نیست و خودروسازان نمی‌توانند از زیر بار فجایع به‌بارآمده از بی‌کیفیتی خودروهایشان قسر در بروند؛ هم پلیس راهور قرص و محکم پای دفاع از حقوق مردم ایستاده، هم نمایندگان مجلس وزیر صمت را به صحن علنی کشانده‌اند و هم قوه قضائیه درباره کم‌کاری دستگاه‌های نظارتی بر کیفیت خودرو هشدار داده است. بعد از تصادف زنجیره‌ای هولناک در بهبهان که 59 خودرو را به هم گره زد و کیسه‌های هوای هیچ یک از خودروها هم باز نشد، فریاد پلیس راهور بر سر خودروسازان از همیشه بلندتر شد تا شاید یک‌بار برای همیشه، ماجرای نقص فنی خودروها حل‌وفصل شود. «سردار هادیانفر» که پیشتر از خودروسازان به خاطر تولید ارابه‌های مرگ انتقاد کرده بود، دیروز هم دوباره محکم پای حرف‌های خود ایستاد و علاوه بر نقص کیسه‌های هوای خودروها، نکات مهم‌تری را هم بیان کرد: در تصادفات غالباً با یک آهن‌پاره مواجهیم و تاکید ما بر ایمنی خودرو است؛ از خودروسازان می‌خواهیم که خودرو ایمن تولید کنند و دست مردم دهند. چرا در بهبهان باید سه پراید و یک سمند آتش بگیرد؟ این خودروها تی.‌ان.‌تی. نداشتند که منفجر شوند. او در بخشی از سخنانش گفته است، گمان می‌کنم خودروسازها مزاح می‌کنند که می‌گویند «مردم با زاویه مناسب تصادف کنند»، خواهش می‌کنم خودروسازها فرافکنی نکنند، باید اشتباهشان را قبول کنند و قول بدهند خودرو ایمن تولید کنند. اگر بخواهیم کروکی 11ساله را تحلیل کنیم و بگوییم چند کیسه هوا باز شده است که خیلی به‌ضرر خودروسازها خواهد شد. همزمان با نشست خبری سردار هادیانفر، نمایندگان مجلس هم در جلسه علنی خود وزیر صمت را به‌خاطر مشکلات خودروها بازخواست کردند و «سیدرضا فاطمی‌امین» هم بی‌کیفیت ‌بودن خودروها را پذیرفت و گفت: «اینکه کیفیت خودروها پایین است مورد تایید ما هم هست، موضوع بی‌کیفیتی خودروها قابل انکار نیست و خریداران خودرو در این زمینه شکایت دارند.»

 

تکذیب آلودگی گندمی

در هفته‌های گذشته اخباری درباره گندم‌های آلوده به سرب منتشر شده، در این راستا،‌ سازمان ملی استاندارد طی اطلاعیه‌ای تاکید کرد که بر اساس نتایج نمونه‌برداری و آزمایش‌ها، کیفیت گندم وارداتی مورد تایید است و هیچ‌گونه مغایرتی از لحاظ باقی‌مانده سرب غیرمجاز در این محموله دیده نشده است. طبق گزارش خبرآنلاین، در اطلاعیه سازمان ملی استاندارد آمده است: در خصوص واردات گندم آلوده به سرب خارج از بیشینه حد مجاز استاندارد به اطلاع عموم می‌رساند، هیچ‌گونه مغایرتی از لحاظ باقی‌مانده سرب غیرمجاز در این محموله دیده نشده است. در این اطلاعیه تاکید شده که بر اساس نتایج نمونه‌برداری و آزمایش‌ها، کیفیت گندم وارداتی مورد تایید است و هیچ‌گونه مغایرتی از لحاظ باقی‌مانده سرب غیرمجاز در این محموله دیده نشده است. همچنین در این اطلاعیه خاطرنشان شده که بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۴ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، کیفیت مواد و کالاهای وارداتی بر حسب ضرورت و اولویت و توجه به مسائل سلامت، ایمنی، بهداشتی، زیست‌محیطی و اقتصادی باید با استانداردهای ملی یا استانداردهای معتبر و ضوابط فنی مورد قبول سازمان ملی استاندارد منطبق باشد.

 

پول جدید برای ایران

معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی درباره رمزریال گفت: در رمزریال اصل پول به صورت الکترونیکی منتقل می‌شود و نیاز به تسویه بین‌بانکی نیست. وی گفت: با تراکنشی هم که به واسطه رمزریال انجام می‌شود، کسبه بلافاصله می‌توانند وجه آن را دریافت کنند و پرداخت نیز برای مردم به صورت آنی انجام می‌شود. محمدرضا مانی‌یکتا در توضیح رمزریال ملی بیان کرد: واژه رمزارزها را مردم این روزها بسیار شنیده‌اند، اما رمزریال موضوع کاملاً متفاوتی از فضای رمزارزهاست. به بیان بهتر در رمزریال از فناوری زمینه‌ای رمزارزها یعنی فناوری دفتر کل توزیع‌شده استفاده می‌کنیم، اما این امر موضوعی کاملاً متفاوت با حوزه رمزارزهاست.  

این مقام مسوول بانک مرکزی در ادامه با اشاره به وظایف ذاتی بانک مرکزی، تصریح کرد: یکی از وظایف این بانک ارائه بستر لازم برای معرفی ابزارهای پرداخت متعدد و متنوع مورد نیاز مردم است تا این‌گونه بتوانند سهل‌تر مراودات و مبادلات مالی و تجاری خود را انجام دهند. در همین راستا رمزریال (رمزپول) از جمله ابزارهای نوینی خواهد بود که در کنار مابقی ابزارهای پرداخت روزمره مانند کارت بانکی، اینترنت‌بانک، همراه‌بانک و... از آن استفاده خواهد شد و مردم از این طریق به حساب‌های خود دسترسی خواهند داشت. وی در معرفی رمزریال عنوان کرد: رمزریال شکل دیگری از اسکناس است اما با این تفاوت که به صورت کاملاً دیجیتال در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. از جمله ویژگی‌های این ابزار جدید می‌توان به سرعت بالاتر انجام پرداخت از سوی مشتری، امنیت بالاتر و فراهم شدن فضایی نوین برای توسعه تجارت الکترونیک در کشور اشاره کرد. به گفته مانی‌یکتا هدف‌گذاری و اجرای طرح برای استفاده در داخل کشور است و قرار نیست رمزریال به هیچ عنوان در خارج از کشور مورد استفاده قرار گیرد.  

 

رشد 8 /2درصدی سال 1400

مرکز پژوهش‌های مجلس با تایید سخنان رئیس‌جمهور درباره افزایش صادرات نفت، پیش‌بینی کرد که با توجه به رشد قابل توجه صادرات نفت خام، رشد اقتصادی کشور تا پایان سال ۱۴۰۰ به 8 /2 درصد برسد. طبق آنچه خبرآنلاین گزارش داده است، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش تحلیل بخش حقیقی اقتصاد ایران، عملکرد شش‌ ماه اول امسال و برآورد رشد اقتصادی سال ۱۴۰۰ را اعلام کرد. در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس آمده است: در حالی که رشد اقتصادی کشور از سال ۱۳۹۷ در دامنه منفی قرار گرفته بود، با شیوع ویروس کرونا در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۸، اقتصاد کشور متحمل شوک جدیدی شد و می‌توان بیان کرد عملکرد اقتصادی سال ۱۳۹۹ بیش از هر چیز متاثر از این شوک بوده است. همه‌گیری ویروس کرونا بخش خدمات را بسیار بیشتر از سایر بخش‌ها تحت تاثیر قرار داد و همچنین آثار رفاهی آن نیز بسیار قابل توجه بود. با این حال تحقق رشد هفت‌درصدی گروه خدمات در سه‌ ماه اول سال ۱۴۰۰ بر اساس آمارهای منتشره از سوی بانک مرکزی و در شرایطی که ارزش‌افزوده این گروه در سه‌ ماه اول سال ۱۳۹۹ با کاهش 5 /2درصدی مواجه شده بود، حاکی از بازیابی این بخش از اقتصاد از تبعات منفی شیوع ویروس کروناست. همچنین، بر اساس آخرین شواهد از عملکرد اقتصاد ایران در شش‌ ماه اول سال ۱۴۰۰ و روندهای قابل تحلیل تا پایان سال پیش‌بینی می‌شود بخش کشاورزی تحت تاثیر کاهش بارندگی با رشد منفی و بخش نفت خام و گاز طبیعی با توجه به رشد قابل توجه صادرات نفت خام با رشد مثبت مواجه شوند. دلیل رشد مثبت بخش نفت درنتیجه رشد قابل توجه صادرات نفت خام و میعانات گازی، از یک‌سو گسترش واکسیناسیون جهانی برای مقابله با ویروس کرونا (و افزایش تقاضای جهانی نفت خام) و از سوی دیگر ثمردهی تلاش‌ها در جهت خنثی‌سازی تحریم‌های صادرات نفت بوده است. در نتیجه می‌توان گفت روند صادرات نفت صعودی بوده و برای سال ۱۴۰۰ انتظار رشد 5 /19درصدی در بخش نفت و گاز وجود خواهد داشت.

 

سنتی‌ها علیه آنلاین‌ها

عضو هیات‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی گفت: سنتی‌ها در حال حاضر کسب‌وکارهای آنلاین را اذیت می‌کنند، اما نمی‌شود کاری کرد و اقتصاد دنیا به این سمت حرکت می‌کند. زمانی هم که خودرو آمد، درشکه‌چی‌ها چوب لای چرخ گذاشتند، اما در نهایت صنعت خودرو راه خود را ادامه داد. در حالی انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های مسافربری اتوبوسی تهران در تصمیمی عجیب، پورسانت فروش اینترنتی را به دو درصد کاهش داده که سهم شرکت‌های تامین‌کننده زیرساخت فروش اینترنتی یک درصد و سهم سایت‌های کاربرپسند تنها یک درصد باشد. این در حالی است که این کارمزد قبلاً بین سه تا پنج درصد بود. از نگاه فعالان حوزه کسب‌وکار اینترنتی، این تغییر در کارمزد فروش اینترنتی، با توجه به هزینه بازاریابی و خدمات به مسافران برای سایت‌های اینترنتی جذاب نخواهد بود و بر همین اساس، ترجیح خواهند داد که عطای فروش اینترنتی بلیت اتوبوس را به لقایش ببخشند. رضا الفت‌نسب، عضو هیات‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی، در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین در این خصوص گفت: تاکنون به ما در این زمینه ابلاغی نشده است. وی افزود: آنچه مشخص است، اینکه امروز همه مردم به خریدهای اینترنتی رو آورده‌اند و خیلی از موضوعات به خصوص بعد از کرونا، به این سمت حرکت کرده است. عضو هیات‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی تصریح کرد: ما باید ببینیم این اقدام قانونی هست یا خیر. دوم اینکه اگر بخواهند کارمزدها را کم کنند، برای شرکت‌ها صرفه اقتصادی ندارد. الفت‌نسب عنوان کرد: این کار، علناً جنگ با آنلاین‌هاست. این در حالی است که باید برعکس عمل کرد، یعنی مردم را سوق دهند که بلیت را به صورت اینترنتی بخرند. در این میان، واسطه‌ای هم وجود ندارد، بنابراین خیلی عجیب است که شرکت‌های مسافری چنین تصمیمی را گرفته‌اند. وی متذکر شد: اگر به ما این موضوع ابلاغ شود، پیگیر موضوع خواهیم بود.

 

آغاز تهاتر با پاکستان

اتاق بازرگانی ایران گفت:‌ به زودی تهاتر با پاکستان آغاز می‌شود و قرار است هیاتی از این کشور به اتاق بازرگانی زاهدان بیاید تا در این مورد و همچنین تجارت آزاد بین دو کشور مذاکره شود. آن‌گونه که ایلنا گزارش داده است، لعل محمد بلوچ‌زهی در مورد آخرین وضعیت تهاتر ایران و پاکستان اظهار کرد: به زودی موضوع تهاتر شروع می‌شود. قرار است که هیاتی از پاکستان به اتاق بازرگانی زاهدان بیاید تا در این مورد و همچنین تجارت آزاد بین دو کشور مذاکره شود. وی اضافه کرد: از پاکستان کالاهایی مانند موز، انبه، پارچه و کالاهای اساسی مانند برنج وارد می‌شود و در مقابل کالاهایی مانند سیب درختی، خرما، محصولات پتروشیمی و کاشی و سرامیک به این کشور ارسال می‌کنیم که در این موارد می‌توانیم تهاتر داشته باشیم. بلوچ‌زهی افزود: در مورد شرایط تهاتر مذاکره شده و زمینه فراهم است، در صورتی که این سفر انجام شود و شرایط استانی مورد بررسی قرار بگیرد امیدوار هستیم که تهاتر بین دو کشور کلید بخورد. قرار بود این سفر در اول دی‌ماه انجام شود اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. موضوع تهاتر در تهران مصوب شده اما در این سفر قرار است در مورد شروع کار صحبت شود. رئیس بانک مرکزی هم باید در این مورد جزئیات را مشخص کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی زاهدان بیان کرد:‌ قطار پاکستان-ایران-استانبول افتتاح شده و اولین سفر حدود دو ماه پیش از پاکستان به ایران و سپس از ایران به استانبول انجام شد و اولین محموله کالا به این شهر رسید. امیدوار هستیم که این کار به صورت مستمر ادامه داشته باشد. پاکستان هم برای ادامه این روند مصر است. تاکنون تنها این یک سفر بوده و برای ادامه کار برنامه‌ریزی در حال انجام است. وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا مشکل برگشت خوردن کالا در مورد پاکستان نیز وجود دارد یا خیر گفت: چنین مشکلی با پاکستان نداشته‌ایم و در مقابل هم هیچ یک از کالاهای وارداتی از این کشور دچار مشکل نبوده است. 

♦♦♦

ایسنا: حبیب اسدالله‌نژاد، مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی اضافه کرد: وظیفه دستگاه‌های نظارتی برخورد با واحدهایی است که تخلف می‌کنند و مرغ نباید در هیچ فروشگاهی در کشور بیش از قیمت مصوب فروخته شود، زیرا قیمت در نظر گرفته‌شده بیشترین حاشیه سود را برای واحدهای صنفی دارد.

فارس: بر اساس گزارش تفریغ بودجه سال 1399، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این سال، تعداد 23 میلیون نفر یارانه‌بگیر سه دهک بالای درآمدی را شناسایی کرد اما برای حذف از فهرست یارانه‌بگیران اقدامی نشد.

تسنیم: علیرضا مهاجر معاون وزیر جهاد کشاورزی در مورد اهمیت تکنولوژی در بخش کشاورزی گفت: در این سال‌ها تمام فکر ما تولید تراکتور بود درحالی‌که ارتقای تکنولوژی کاشت، داشت و برداشت بسیار مهم‌تر از تولید تراکتور است.

مهر: به نظر می‌رسد وعده وزیر اقتصاد برای حل شدن مشکل رجیستری تلفن‌های همراه با عدم همراهی گمرک مواجه شده است و به گفته ستاد مبارزه با قاچاق کالا در عمل اقدام خاصی در این خصوص صورت نگرفته است.

ایرنا: اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دامی در نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: عدم تامین ارز پس از عرضه کالا در سامانه بازارگاه با نرخ مصوب، به اعتبار تاجران در عرصه بین‌المللی آسیب زده است.

فارس: کمیته دائمی بازرگانی مجلس ملی پاکستان با اشاره به اینکه کشورهای اروپایی با ایران تجارت دارند، وزارت بازرگانی این کشور را برای تجارت نکردن با ایران بازخواست کرد و خواستار ارائه گزارش شد.

ایسنا: حسین دماوندی‌نژاد، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، گفت: صادرات دام در گرانی گوشت تاثیری ندارد، زیرا مقداری نیست که موثر باشد. برف و یخبندان به اختلال در رفت‌وآمد و در نهایت گرانی گوشت منجر شده است.

مهر: حسن بان، دبیر کمیته موسسان بورس املاک ایران، گفت: بورس املاک ایده‌ای بود که در دولت قبل به عنوان سازوکار تامین مالی ۷۰۰ هزار پروژه نیمه‌تمام مطرح، اما متاسفانه اجرای این طرح وتو شد.

ایرنا: جواد حاجیانی، مدیرکل دفتر توسعه نظام فنی، بهره‌برداری و دیسپاچینگ برق‌آبی گفت: در هفت ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ در مجموع دو هزار و ۲۲۹ حلقه چاه غیرمجاز در سطح کشور مسدود شده که با توجه به اهداف ۱۰ هزار و ۵۰۰ حلقه، ۲۱ درصد پیشرفت را نشان می‌دهد.

فارس: رضا موسایی، دبیر دفتر مطالعات راهبردی رونق تولید گفت: عراق، روسیه و چین جزو بازارهای مهم صادراتی برای قطعات خودرو ساخت ایران خواهند بود، اما موفقیت در این بازارها نیازمند آن است که صادرکنندگان با الزامات و انتظارات این بازارها سازگار شوند.

♦♦♦

خبرهای خوب سهام عدالت

خراسان نوشت: پرونده جاماندگان سهام عدالت همچنان باز است و درباره تعیین تکلیف آن، وعده‌های زیادی داده شده است اما همچنان تصمیم‌گیری درباره 20 میلیون نفر که از گرفتن سهام عدالت جامانده‌اند، به آینده موکول می‌شود. هرچند منابع سهام عدالتی که قرار است به ‌جاماندگان اختصاص پیدا کند در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ دیده نشده اما سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت بر این باور است که منابع مورد نیاز در اختیار دولت قرار دارد. پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد که «خوشبختانه دولت سیزدهم با کلیات موافقت کرده است و در صورت اعلام رسمی این طرح، این موضوع با مصوبه نهایی اعلام می‌شود و امیدواریم بتوانیم تا شب عید خبر خوبی برای جاماندگان سهام عدالت داشته باشیم.

 

بانک‌ها جذاب شده‌اند

اعتماد اعتماد نوشت: پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، سیستم بانکی جذابیت بیشتری برای سیاستگذاران پیدا کرده؛ پس از تکلیف بانک‌ها به ارائه تسهیلات 360 هزار میلیاردتومانی به طرح نهضت ملی مسکن، اکنون قرار است نظام بانکی وام زیر 100 میلیون تومان بدون ضامن به واجدان شرایط بدهد. هرچند مشخص نشده که شبکه بانکی تا چه میزان اعتبار به این اقدام جدید دولت قرار است اختصاص دهد، اما این اتفاق می‌تواند قدری از مشکلات و موانع بر سر راه دریافت وام برای متقاضیان را کاهش دهد، اما به همان میزان می‌تواند به صف متقاضیانی که دارای شرایط اعلامی هستند، بیفزاید. رقم وام بدون ضامن به گونه‌ای نیست که افراد خودرو یا مسکن بخرند، اما به اندازه‌ای هست که بتواند به ناترازی بانک‌ها دامن بزند.

 

ابزار مالیات به دست دولت

ایران نوشت: در حالی که دولت تلاش دارد با تعریف پایه‌های مالیاتی جدید و قرار دادن ثروتمندان در تور مالیاتی ضمن تحقق عدالت مالیاتی درآمدهای پایدار بودجه را افزایش دهد، منتقدان می‌گویند این بخش از مالیات‌ها باعث می‌شود مردم تحت فشار زیادی قرار گیرند، با این حال نگاهی به شمول مالیات بر خودرو و واحدهای مسکونی گران‌قیمت تنها به بخش محدودی تعلق می‌گیرد به‌طوری که خودروهای لوکس با ارزش بیش از یک میلیارد تومان و واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای لوکس به ارزش بیش از ۱۰ میلیارد تومان مشمول این مالیات می‌شوند. به این ترتیب قاطبه مردم صاحب خودرو و مسکن شامل این مالیات نمی‌شوند چرا که خودروهای بیش از یک میلیارد و خانه‌های بیش از ۱۰ میلیارد تومان تنها در اختیار دهک‌های بالای درآمدی است.

 

مخالفت با افزایش سن بازنشستگی

همشهری نوشت: کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور، با پیشنهادهای دولت برای افزایش دوساله سن بازنشستگی و محاسبه مستمری و پاداش پایان خدمت بر اساس سه سال آخر اشتغال، مخالفت کرده است. در طول دهه ۹۰، همواره کارشناسان نسبت به بحران صندوق‌های بازنشستگی و وابستگی شدید اکثریت این صندوق‌ها به بودجه عمومی هشدار داده‌اند؛ اما در یکی، دو سال اخیر که شرایط مالی دولت نامساعدتر شده، تبعات این وابستگی نیز به‌مراتب پررنگ‌تر بوده است. و حالا دولت در لایحه بودجه سال آینده اجازه خواسته است که با استفاده از این دو روش مطرح‌شده، برای کاهش بار مالی صندوق‌های بازنشستگی و به‌تبع آن کاهش تعهدات خود اقدام کند که البته این دو درخواست به دلایلی با مخالفت کمیسیون تلفیق بودجه مواجه شد.