شناسه خبر : 40259 لینک کوتاه

توافق نزدیک

اخراج اساتید دانشگاه نگران‌کننده است

فرهاد حسین‌پور: عباس‌زاده‌مشکینی گفت: رسیدن به یک توافق خوب و برد-‌برد را قابل تحقق می‌دانیم هر‌چند غربی‌ها به ویژه آمریکایی‌هایی به دنبال این هستند که یک توافق بد را به ما تحمیل کنند. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به خبرآنلاین می‌گوید: «در مذاکرات هسته‌ای شرایط کشور ما بسیار خوب است و میدان و قاعده در دست ماست. دست ما پر است و دست بالا را داریم و مذاکره‌کنندگان ما با پشتوانه قوی در حال کار کردن هستند.» محمود عباس‌زاده‌مشکینی توضیح می‌دهد: «به اعتراف خود غربی‌ها ما از تحریم‌ها عبور کرده‌ایم و برگه‌های طلایی و خوبی برای بازی در میدان مذاکرات در دست داریم. رسیدن به یک توافق خوب و برد-‌برد را قابل تحقق می‌دانیم هرچند غربی‌ها به ویژه آمریکایی‌هایی به دنبال این هستند که یک توافق بد را به ما تحمیل کنند. این واقعیت غربی‌هاست و واقعیت جمهوری اسلامی هم این است که ایران به‌هیچ‌وجه زیر توافق بد نمی‌رود. توافق بد به این معناست که آنها به هدف خود برسند و ما به هدف نرسیم.» این نماینده مجلس درباره احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات در سال جاری می‌گوید: «قبل از پایان سال ۱۴۰۰ به نتیجه می‌رسیم و توافق می‌شود. البته مهم نیست چه زمانی به نتیجه می‌رسیم بلکه این موضوع اهمیت دارد که به نتیجه خوب برسیم و بر همین مبنا ابتکار عمل در دست ماست و ما مذاکرات را مدیریت می‌کنیم.» او درباره میزان تاثیرگذاری ایران در روند مذاکرات بیان می‌کند: «بعد از تصویب قانون راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملی ما بخش قابل توجهی از ظرفیت‌ها و دستاوردهایی که با برجام در حوزه هسته‌ای از جمله ذخیره‌سازی اورانیوم و بحث سانتریفیوژها از دست داده بودیم، مجدداً احیا شدند. از طرفی، روی کار آمدن یک دولت تازه‌نفس و  فعال انقلابی  و انسجام داخلی و همچنین شکل‌گیری بلوک قدرت در شرق از جمله برگ‌های برنده ایران در مذاکرات است.»

 

نگرانی درباره اخراج استادان از دانشگاه

طی روزهای گذشته اخباری مبنی بر اخراج دکتر محمد فاضلی، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی و دکتر آرش اباذری استاد فلسفه دانشگاه صنعتی شریف در رسانه‌ها منتشر شد که عکس‌العمل‌های گوناگونی را در پی داشت. آنگونه که ایسنا گزارش داده است، انتشار خبر اخراج این افراد با توجه به سوابق و فعالیت‌های برجسته آنان موجی از واکنش کاربران در شبکه‌های اجتماعی را به همراه داشته و در شبکه‌های اجتماعی از جمله توئیتر اسامی آنها به هشتگ‌های ترند تبدیل شده است. کاربری در توئیتر نوشت: «اگر اخراج محمد فاضلی و آرش اباذری با ملاحظات غیر‌علمی باشد،‌ باید نگران بود.» کاربری دیگر نوشت: «آرش اباذری از دانشگاه «جانز هاپکینز» فارغ‌التحصیل شده و به ایران بازگشته است و بی‌شک از برترین استادان فلسفه است.» یکی از دانشجویان هم در توئیتر نوشت: «اخیراً محمد فاضلی از گروه جامعه‌شناسی بهشتی و آرش اباذری از گروه فلسفه علم شریف اخراج شده‌اند! وقتی استادانی چنین محجوب و باسواد از هیات علمی اخراج می‌شوند و صدای هیچ‌کس هم درنمی‌آید، با خودم می‌گویم اینجا به امید کار علمی، این همه صبوری کردن ارزش دارد؟» در پی انتشار خبر اخراج دکتر اباذری، دکتر ابراهیم آزادگان، رئیس گروه فلسفه علم شریف در رشته‌توئیت‌هایی که در مجله شریف نیز منتشر شده، درباره رفتن دکتر اباذری از دانشگاه شریف گفت: از ابتدای جذب دکتر اباذری مخالفت‌هایی با جذب او در دانشگاه شریف وجود داشت. با کمک دکتر فتوحی و دکتر رشتچیان (رئیس و معاون سابق دانشگاه صنعتی شریف) توانستیم مشکلات جذب او در دانشگاه را رفع کنیم. وی در توئیت دیگری مدعی شد: «پرونده جذب دکتر اباذری به وزارت علوم فرستاده شده و وزارت علوم بعد از یک سال در نامه‌ای به ما اعلام کرد که دکتر اباذری صلاحیت عمومی برای جذب را ندارد! البته دخالت‌های یک استاد بازنشسته دانشگاه شریف در این نظر وزارت علوم موثر بود. ما طبق قانون به این رد صلاحیت اعتراض کردیم. دوباره یک سال طول کشید تا وزارت علوم پاسخ اعتراض ما را بدهد که در نهایت اعتراض بی‌نتیجه بود. یک‌بار دیگر هم بعد از آن اعتراض کردیم که پاسخ آن تابستان امسال از سوی وزارت علوم به دست ما رسید و متاسفانه تغییری در وضعیت حاصل نشد.» انجمن علمی فلسفه دانشگاه تهران نیز با انتشار بیانیه‌ای در پی کنار گذاشته شدن دکتر آرش اباذری از گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف اعلام کرد: در روزهای اخیر، اخباری مبنی بر کنار گذاشته شدن دکتر آرش اباذری از گروه فلسفه علم دانشگاه شریف منتشر شد. اظهار نظرهای برخی از افراد در گذشته، این شائبه را برای اهالی فلسفه به وجود آورده است که علت این اتفاق مسائل غیرعلمی و غرض‌ورزی‌های شخصی بوده است! ما به عنوان مطالبه‌ای صنفی به هرگونه دخالت غیرحرفه‌ای یا سیاسی در جذب استادان دانشگاه قویاً معترضیم.

 

انتقاد نمایندگان از کنار گذاشته شدن

نماینده مهریز و بافق گفت: وقتی مردم از ما سوال می‌کنند که این چه نوع قراردادی است و متن آن چیست؟ پاسخی برای مردم نداریم. محمدرضا صباغیان‌بافقی، نماینده مجلس، در تذکری خطاب به رئیس مجلس اظهار کرد: قراردادها و فعالیت‌های دیپلماتیک دولت جای تشکر دارد، اما در خصوص قراردادی که بین ایران و چین بسته شد و اخیراً هم با روسیه بسته شده، مجلس بی‌خبر است. وی افزود: وقتی هم که مردم در این باره از ما سوال می‌کنند که این چه نوع قراردادی است و متن آن چیست، پاسخی برای مردم نداریم. نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور تصریح کرد: طبق اصل 77 قانون اساسی قراردادهای بین‌المللی باید در مجلس تصویب شود و این ضعف مجلس است که از این موضوعات خبر ندارد. صباغیان خطاب به قالیباف رئیس مجلس تاکید کرد: حداقل شما در این‌باره توضیح دهید که محتوای قرارداد چیست و این انتظار از شما که روز اول گفتید اقتدار مجلس را حفظ می‌کنید، هست که در این‌باره اطلاع‌رسانی کنید. پس از تذکر این نماینده، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به وی تاکید کرد: هنوز قراردادی بسته نشده و اگر قرارداد بسته شود، به اطلاع مجلس می‌رسد.

 

کدام انتصاب فامیلی؟

 «بعد از طرح موضوع انتصابات فامیلی درخواست کردم پنج نفر را اسم بیاورند تا به عنوان مسوول دولت پیگیری کنم اما گفتند رسانه‌ها گفته‌اند ما هم گفتیم. ما در این دولت کسی را اتوبوسی نیاوردیم. ملاک انتصابات، شایسته‌سالاری بوده نه نسبت‌های فامیلی.» بلافاصله پس از این سخنان سید‌ابراهیم رئیسی در رد انتصابات و انتسابات فامیلی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مواردی مطرح و نام‌هایی برده شده که قصد تکرار آنها را ندارم چون غرض، اشاره به نکته دیگری است. آنگونه که عصر ایران گزارش داده است، آقای رئیسی در تمام سال‌های بعد انقلاب و طی ۴۰ سال در مصدر کارهای قضایی بوده و به همین خاطر گفتار و رفتار او تا قبل از ریاست جمهوری جز در مناظره‌های مشهور به چالش کشیده نشده و به همین خاطر ادبیات او با ادبیات رایج سیاستمداران متفاوت است وگرنه صریح و قاطع «هر» انتصاب فامیلی را رد نمی‌کرد چون کافی است تنها «یک» نمونه نقض ارائه شود. مصطفی ملکیان در گفتاری درباره این نظر «نوح هراری» نویسنده اثر مشهور «انسان خردمند» که «هیچ امر فراماده وجود ندارد و همه ناشی از تخیل آدمیان است» می‌گوید: «وقتی همه را نفی می‌کنید کافی است تنها یک نمونه در نقض گزاره شما ارائه شود تا آن گزاره زیر سوال برود. مثلاً وقتی من بگویم در کل این ساختمان هیچ پرتقالی پیدا نمی‌کنید اگر شما در طبقه دوم و گوشه یک اتاق تنها یک پرتقال پیدا کنید ادعای من زیر سوال می‌رود. کسانی که چنین قاطعانه در نفی مطلق صحبت می‌کنند در واقع نقد خود را برای دیگران آسان می‌کنند.» ابراهیم رئیسی هم وقتی به صورت مطلق می‌گوید «انتصابات فامیلی نداریم» و پنج مورد نام ببرید کافی است یک مورد نقض ارائه شود تا نه‌تنها این ادعای او زیر سوال برود بلکه مدعاهای دیگر نیز هر‌چند به لحاظ روانشناسی کاملاً روشن بود این سوال چقدر برای او سنگین بوده که بلافاصله از سفر خود به کرمان بعد از مسکو سخن گفت و اینکه «برای من زحمتی نیست بین مردم باشم». البته خبرنگار می‌توانست بپرسد شاید یک سهامدار بورس که این صحبت‌ها را می‌شنود با خود بگوید  استراحت نکردن شما پس از سفر مسکو و بلافاصله به کرمان رفتن چه تاثیری بر وضعیت بورس و ارزش سهام من دارد؟ کاش کمی استراحت کنید تا تصمیم بهتری درباره بورس بگیرید و به وزیر خود ارجاع ندهید یا اگر تصمیم گرفته‌اید اعلام کنید. من خستگی‌ناپذیری شما را محک نمی‌زنم، به دنبال حفظ سرمایه‌ام هستم.

 

صیانت چینی از فضای مجازی

 علی یزدی‌خواه، نماینده مردم تهران و نایب‌رئیس کمیسیون مشترک طرح صیانت در قامت یکی از حامیان پر‌وپاقرص این ایده در روزهای پایانی دی‌ماه در‌باره شبکه ملی اطلاعات گفته بود: چینی‌ها در این حوزه ابتکار منحصربه‌فرد و خاصی را طراحی کردند که ما نیز می‌توانیم از تجربه آنها در این بخش استفاده کنیم. آنگونه که اعتماد گزارش داده است، اظهارات یزدی‌خواه در خصوص استفاده از تجربیات چین در شرایطی رسانه‌ای می‌شود که بسیاری از تحلیلگران در ابتدای طرح ایده صیانت از فضای مجازی اعلام کردند، این نسخه‌ای است که نمایندگان مجلس یازدهم از روی دست چینی‌ها کپی کرده‌اند، اما نمایندگان حامی طرح با تکذیب این گمانه‌زنی‌ها اعلام می‌کردند، الگویی که ایران در مواجهه با فضای مجازی پیگیری می‌کند، برگرفته از رویکردهایی است که در آلمان و سایر کشورهای اروپایی تجربه می‌شود. گذشت زمان اما نشان داد گمانه‌زنی‌هایی که پیش از این در خصوص الگوبرداری از چینی‌ها برای محدودسازی فضای مجازی انجام می‌شد، بیشتر به واقعیت نزدیک است تا سایر قرائت‌هایی که در این زمینه مطرح می‌شود.

 

کاهش تنش میان ایران و امارات

نماینده دائم امارات در سازمان ملل تاکید کرد که کشورش به مسیر خود در راستای کاهش تنش با ایران ادامه می‌دهد. آنگونه که ایسنا به نقل از پایگاه خبری عربی 21 گزارش داده است، لانا نسیبه، نماینده دائم امارات در سازمان ملل در گفت‌وگویی تاکید کرد که کشورش به‌رغم حملات نیروهای یمنی، به مسیر خود در راستای کاهش تنش با تهران ادامه می‌دهد. وی به شبکه سی‌ان‌ان گفت: طی یک یا دو سال گذشته به شدت بر مساله کاهش تنش در منطقه و ارتباط با بازیگران و شرکای منطقه تمرکز کردیم. ما مسیر کاهش تنش و به‌کارگیری دیپلماسی را ادامه خواهیم داد اما همزمان به طور کامل حق دفاع از خود در منطقه محفوظ است. نسیبه در ادامه با اشاره به اینکه امارات نیاز به حمایت‌های بیشتر آمریکا برای مقابله با موشک‌های انصارالله یمن دارد خاطرنشان کرد انجام تحقیقات برای مجازات کسانی که در حملات اخیر در یمن دست داشتند امری ضروری است. گفتنی است که جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال کاهش تنش در منطقه و حل اختلافات با کشورهای عربی از جمله امارات و عربستان از طریق راه‌حل‌های سیاسی و دیپلماتیک بوده و در این راستا تلاش‌های فراوانی کرده است. 

♦♦♦

ایسنا: سیدمحسن محمودی، رئیس ستاد دهه فجر استان تهران، گفت: دستگاه‌های عضو ستاد دهه فجر نگاه کلیشه‌ای و سطحی به دهه فجر ۱۴۰۰ نداشته باشند.

تسنیم : ابراهیم رضایی، عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس، گفت: برخلاف ادعاهای مطرح‌شده، پوتین هنگام ورود رئیس‌جمهور کشورمان ایستاده بود.

ایلنا: وهاب عزیزی، دبیرکل حزب جهادگران ایران اسلامی، گفت: اصولگرایان بعد از هشت سال دوری از قدرت چنان به زمین بازی قدرت هجوم آوردند، که انگار کشور بیگانه‌ای را فتح کرده باشند.

ایسنا: محمدجواد آرین‌منش، یک نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، گفت: بازگرداندن کوپن شاید تنها راهی باشد که بتواند در ازای حذف ارز ۴۲۰۰تومانی از حقوق اقشار متوسط و آسیب‌پذیر دفاع کند.

باشگاه خبرنگاران جوان: علی بابایی‌کارنامی، نماینده ساری، گفت: مشکلی که ما در مساله ساحل‌خواری داریم این است که خود وزارتخانه‌ها نافی قانون هستند. پلاژداران ساحلی بیشتر ارگان‌های دولتی هستند.

ایرنا:   ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، در تماس تلفنی با همتای ترکیه‌ای خود، تاکید کرد: ایران به رابطه و همکاری با ترکیه نگاه بلندمدت و همه‌جانبه دارد.

تسنیم: ابراهیم رضایی عضو کمیسیون سیاست ‌خارجی مجلس گفت: سفر رئیس‌جمهور به روسیه از سفرهای بسیار مهم و راهبردی دولت بود که حاشیه‌سازان نمی‌توانند دستاوردهای آن را مخدوش کنند.

فارس: علی جدی، عضو کمیسیون صنایع مجلس، با انتقاد از بی‌توجهی سازمان استاندارد در حوزه ارتقای ایمنی خودرو، گفت: خودروسازان اتاق تصادف متناسب با استانداردهای روز ندارند ولی با این حال به آنها اجازه داده شده که کیسه هوا در خودروهای خود نصب کنند.

ایسنا: جواد نیک‌بین، نماینده مردم کاشمر در مجلس، گفت: روند کُند تغییرات در کشور موجب می‌شود تا در بسیاری از موارد نتوانیم به‌خوبی حرکت کنیم، مردم رای به‌تغییر دادند، پس دولت باید سریع‌تر حرکت کند.

مهر: محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، گفت: امیدوارم رویکرد صحیح دولت در بهره‌گیری از ظرفیت‌های کشورهای همسایه و نگاه به شرق به رفع مشکلات اقتصادی کشور منجر شود.

ایسنا: روح‌الله متفکر آزاد، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس، گفت: به دلیل کاهش دما و افزایش سردی هوا در اقصی‌نقاط کشور با کاهش افت گاز خانگی مواجه هستیم بنابراین اکنون در تمامی نیروگاه‌ها از جمله نیروگاه حرارتی تبریز از مازوت استفاده می‌شود.

♦♦♦

آفت فقدان نظریه در دولت سیزدهم

اعتماد نوشت: عباس عبدی گفت: یکی از مشکلات اصلی دولت سیزدهم فقدان نظریه مشخص اقتصادی است. دولت فعلی در عین نقدی که به دولت روحانی داشت، به غلط گمان می‌کرد که اگر بیشتر کار و کمتر فساد شود، مساله مملکت حل خواهد شد. ولی فراموش کرد که اگر نظریه اقتصادی نداشته باشد هر چه بیشتر کار کند، بهره‌وری کمتر خواهد بود و چه‌بسا اتلاف بیشتری می‌شود که عوارض آن از فساد کمتر نیست. فقدان نظریه اقتصادی، یعنی اینکه هر روز یک چیز می‌گویند و روز یا هفته بعد آن را رد می‌کنند. فقدان نظریه یعنی اینکه نمی‌دانند چرا باید ارز ۴۲۰۰ را حذف یا تثبیت کنند؟ فقط منتظرند ببینند که وزن مخالفت یا موافقت با آن در چه حدی است و به همان نسبت رفتار کنند.

 

جمیله علم‌الهدی به جای میشل اوباما

شرق نوشت: جمیله علم‌الهدی، دختر احمد علم‌الهدی، و همسر ابراهیم رئیسی، گویا می‌خواهد ورای این نسبت‌ها خود را به‌عنوان یک کنشگر سیاسی مطرح کند. دو سخنرانی در عرض چند روز او را به روی خط خبری رسانه‌ها آورده است. چند روز پیش او مطرح کرد که رئیسی از او خواسته تا کتابی شبیه به خاطرات میشل اوباما بنویسد. علم‌الهدی همچنین در مراسم گرامیداشت روز زن نیز سخنرانی کرد و این‌بار کوشید در حوزه گفتمان‌سازی و نظریه‌پردازی مطالبی را مطرح کند: «اگر بار انقلاب بر دوش ماست و قرار است به قله برسیم، باید دید چه ویژگی خاصی دارد. زنان در این راستا کار می‌کنند. ما می‌توانیم این کار را به‌ویژه در جایی مانند وزارت خارجه که در خط مقدم است، انجام دهیم...»

 

نتیجه مذاکره مستقیم با آمریکا

جهان صنعت نوشت: علی مطهری، فعال سیاسی با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه مبنی بر مذاکره مستقیم با آمریکا گفت: این یک تصمیم درست است که باید زودتر می‌گرفتند. حتماً این به نفع مردم است و منافع ملی را بهتر تامین می‌کند. مطهری همچنین بیان کرد:  قبلاً به خاطر برخی شعارهایی که  داده بودند، برای اینکه رعایت هواداران خود را کرده و ژست انقلابی را حفظ کنند، می‌گفتند که ما باید آمریکا را تحقیر کنیم و به خاطر همین هم مذاکره مستقیم نمی‌کنیم. در حالی که این به ضرر مردم بود و باعث می‌شد کشورهای واسطه از وضعیت موجود به نفع خود استفاده کنند و از سرعت مذاکرات کاسته شود. اکنون به نظرم تصمیم خوبی گرفته شده و مذاکره مستقیم بسیار کارآمدتر است.

 

چرا رشک‌برانگیز؟

جمهوری اسلامی نوشت: مسیح مهاجری گفت: در تحلیل سرلشکر رحیم صفوی گزاره‌ای می‌خوانم که نمی‌توانم آن را به راحتی هضم کنم. او می‌گوید رابطه با شرق دشمنان مستکبر غربی، برخی از رقبای منطقه‌ای و حتی برخی از افراد در داخل کشور را متحیر و شاید غافلگیر کرده و به انفعال انداخته است. بنا به این گفته باید رابطه با شرق یک برگ آس باشد که همه دست‌ها از آن کوتاه است و فقط ما توانسته‌ایم با هوشمندی و توان بدان دست یابیم. کدام کشور خواسته با روسیه ارتباط بگیرد که اینها راه نداده باشند؟ از رژیم جعلی اسرائیل تا عربستان و دیگران اگر اشاره‌ای کرده‌اند، روس‌ها و چینی‌ها غش‌وریسه رفته‌اند. دقیقاً کجای تعامل آنان با ما می‌تواند برای دیگران رشک‌برانگیز باشد؟