شناسه خبر : 40258 لینک کوتاه

امیدها به نجات یوز ایرانی

آغاز پیک ششم کرونا و بازگشت رنگ «قرمز» به نقشه کشور

نیلوفر نیاورانی: به دنبال روند صعودی کرونای اومیکرون و آغاز خیز ششم کووید 19 در کشور، شهرستان اردکان یزد، نخستین شهری است که در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفت. به گزارش ایسنا، شهرستان اردکان از استان یزد نخستین شهری است که پس از انتشار سویه اومیکرون در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفت. علاوه بر آن، شهرستان‌های کاشان (اصفهان)، فردوس (خراسان جنوبی)، تربت حیدریه (خراسان رضوی)، بستک (هرمزگان)، ابرکوه، خاتم، مهریز‌ میبد (یزد) در وضعیت نارنجی قرار گرفتند. هم‌اکنون ۱۱۴ شهرستان در وضعیت زرد کرونا هستند. مرکز استان‌هایی که از وضعیت آبی خارج و در وضعیت زرد قرار گرفته‌اند نیز عبارت‌اند از تبریز، ارومیه، اصفهان، کرج، بوشهر، تهران، بیرجند، مشهد، زنجان، سمنان، شیراز، قم، کرمان، رشت، خرم‌آباد، ساری، اراک، بندرعباس و یزد. بنابر اعلام کانال تلگرامی وزارت بهداشت، با آغاز خیز ششم کرونا و در پی افزایش سریع موارد ابتلا، رنگ‌بندی کرونایی کشور در فواصل زمانی کوتاه‌تری منتشر خواهد شد. آخرین آمار رنگ‌بندی شهرستان‌ها به این ترتیب است؛ یک شهر قرمز، هشت شهر نارنجی، ۱۱۴ شهر زرد، ۳۲۵ شهر آبی.

 

رتبه ایران در بین کشورهای «مهاجر»‌فرست

کارشناس تحولات جمعیت ایران و جهان با بیان اینکه از جمعیت ۸۵ میلیون‌نفری ایران، نزدیک به چهار میلیون نفر «مهاجرفرستی» رخ داده است، گفت: حدود ۴۷ درصد این افراد در آمریکای شمالی، ۲۹ درصد در اروپا، ۱۴ درصد در کشورهای آفریقایی و عربی و ۱۰ درصد در کشورهای آسیا و اقیانوسیه ساکن شده‌اند. صالح قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت «مهاجرت» در دنیا می‌گوید: مهاجرت امری کاملاً طبیعی است که در دنیا اتفاق می‌افتد؛ جمعیتی از یک کشور به کشوری دیگر مهاجرت می‌کند و اساساً این موضوع مساله نامطلوبی به‌شمار نمی‌آید.

 

بیش از ۹۰ درصد مهاجرت‌های جهان «اختیاری» است

وی با استناد به آمارهای جهانی و اطلاعات منابعی از سازمان ملل متحد، صندوق جمعیت سازمان ملل متحد (UNFBA) و سالنامه آماری مهاجرت ایران، به ارائه آماری از وضعیت «مهاجرت» در دنیا و ایران می‌پردازد و می‌افزاید: در مجموع بیش از ۲۶۰ میلیون «مهاجر» در دنیا زندگی می‌کنند؛ به این معنی که ۲۶۰ میلیون نفر از جمعیت دنیا خارج از کشور خود زندگی می‌کنند که از این میزان حدود ۹۱ درصد را مهاجرت‌های «اختیاری و خودخواسته» و حدود ۹ درصد را مهاجرت‌های «اجباری یا پناه‌جویی» شامل می‌شود. به گفته دبیر مرکز مطالعات جمعیت، بیش از ۳۰ درصد مهاجران در سطح بین‌المللی، دارای مهارت‌های بالا و تحصیلات دانشگاهی هستند و با هدف تحصیلات، کسب زندگی و شرایط بهتر از کشور خود به کشوری دیگر مهاجرت می‌کنند. همچنین بنابر اظهارات قاسمی و بر اساس آخرین آمارها، حدود ۱۵ درصد مردم دنیا تمایل به مهاجرت دارند. دبیر مرکز مطالعات جمعیت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به «کشورهای مهاجرپذیر» در جهان بیان می‌کند: ایالات متحده، روسیه، عربستان سعودی، آلمان، انگلستان، امارات متحده عربی، فرانسه، کانادا، استرالیا، اسپانیا، ایتالیا و هند کشورهایی هستند که بیشترین مهاجرپذیری در جهان را به خود اختصاص داده‌اند. 

 

«ایرانی‌ها» بیشتر به چه کشورهایی «مهاجرت» می‌کنند؟

وی در ادامه به وضعیت مهاجرپذیری و مهاجرفرستی در ایران اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: در خصوص وضعیت مهاجرت آمار و ارقام متعددی گفته می‌شود؛ اما از جمعیت ۸۵ میلیون‌نفری فعلی کشور، حدود چهار میلیون نفر «مهاجرفرستی» رخ داده است؛ به این معنی که حدود چهار میلیون نفر ایرانی، خارج از ایران زندگی می‌کنند که حدود ۴۷ درصد آنها در آمریکای شمالی، ۲۹ درصد در اروپا، ۱۴ درصد در کشورهای آفریقایی و عربی و ۱۰ درصد در کشورهای آسیا و اقیانوسیه ساکن شده‌اند. دبیر مرکز مطالعات جمعیت با اشاره به کشورهایی که بیشترین مهاجر از ایران را به خود اختصاص داده‌اند، ادامه می‌دهد: بیشترین مهاجران ایرانی که مقیم خارج از ایران هستند به ترتیب در کشورهای ایالات متحده، قطر، کانادا، کویت و آلمان ساکن هستند.

 

رتبه ایران در بین کشورهای مهاجرفرست

قاسمی خاطرنشان می‌کند: یکی از سوالاتی که از دانشجویان ایرانی مقیم خارج از کشور پرسیده شده و گویای حس وطن‌دوستی و تعصب به ایران است، این است که؛ آیا پس از اتمام تحصیلات، تصمیم شما، بازگشت به ایران است؟ که در این راستا ۴۱ درصد پاسخ «بله» و ۱۳ درصد پاسخ «خیر» را داده‌اند و ۴۶ درصد هم گفته‌اند که فعلاً تصمیمی ندارند. بنابراین  از این باب هم وضعیت مهاجرفرستی تحصیلی ایران در مقیاس جهانی وضعیت مطلوبی است. وی با بیان اینکه ایران در مقایسه با آمار جهانی در بین کشورهای مهاجرفرست دنیا رتبه ۵۴ را دارد، گفت: بیشترین کشورهای مهاجرفرست در دنیا به ترتیب مربوط به کشورهای بوسنی، هرزگوین، کاپورت، آلبانی، پرتغال، گرجستان، بلغارستان، لهستان و مکزیک است.

 

کشورهای «مهاجرفرست» به «ایران»

دبیر مرکز مطالعات جمعیت در ادامه با اشاره به کشورهای مهاجرفرست به ایران، بیان می‌کند: کشورهایی که بیشترین مهاجر را به ایران فرستاده‌اند عبارت از افغانستان، عراق، پاکستان، آذربایجان و ترکیه هستند. وی این را هم می‌گوید که نکته‌ای که در مورد مهاجرفرستی در کشور باید مورد توجه قرار داد این است که باید راهبرد مشخص و سیاست کلان دقیقی در این زمینه داشته باشیم؛ اما متاسفانه نداریم. به ‌رغم وجود مجموعه‌هایی مانند شورای اجتماعی وزارت کشور و رصدخانه مهاجرت که مشغول رصد موضوع مهاجرت هستند، اما مدیریت مساله مهاجرت، متولی و مدیریت مشخصی ندارد و این در حالی است که مساله مهاجرت بر روی شاخص‌های جمعیتی به لحاظ کیفی بسیار اثرگذار است. قاسمی با اشاره به اینکه تاثیر «مهاجرت» روی شاخص‌های جمعیتی بیشتر از آنکه روی کمیت جمعیت اثرگذار باشد بر روی کیفیت جمعیت اثر می‌گذارد، ادامه می‌دهد: در حوزه مهاجرفرستی، بیش از ۵۵ درصد ایرانیانی که از ایران به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند، تحصیلات دانشگاهی دارند اما در مقابل کمتر از پنج درصد از اتباع بیگانه‌ای که به ایران مهاجرت می‌کنند و در ایران ساکن می‌شوند، دارای تحصیلات دانشگاهی هستند و این به معنی آن است که ما راهبرد مشخصی در این رابطه نداریم.

 

امیدها به نجات یوز ایرانی زنده شد

مدیرکل محیط زیست استان سمنان از موفقیت دو یوز نگهداری‌شده در پارک ملی توران در انجام عمل تولیدمثل خبر داد و گفت: این نخستین‌بار در جهان است که دو یوز آسیایی در شرایط اسارت به تولیدمثل می‌پردازند. فارس گزارش داده؛ این ساعت و این تاریخ را باید به خاطر سپرد، شاید این نقطه عطفی برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی باشد. صدها بلکه هزاران قلاده یوزپلنگ آسیایی در کشورهای مختلف از قبیل هند، پاکستان و ایران در طول تاریخ از طرف انسان اهلی شدند ولی اگر این اتفاق می‌افتاد الان وضعیت این گونه‌ها در جهان به لبه پرتگاه انقراض نمی‌رسید. امیر عبدوس مدیرکل محیط زیست استان سمنان اعلام کرد: ساعت 7 روز شنبه دوم بهمن با مشاهده علائم فحلی در یوز ماده (ایران) در پای ارتباط دالان عشق یوز نر (فیروز) باز شد. وی ادامه داد: بر اساس دانسته‌های حاصل از تجربیات تکثیر یوزپلنگ‌های آفریقایی 72 ساعت زمان معرفی این آشنایی ادامه یافت. طی این مدت دوربین‌های تحقیقاتی این مرکز 17بار در ساعات مختلف شبانه‌روز که اغلب در اول شب و ساعات اولیه صبح هستند تلاش این دو یوزپلنگ را برای انجام عمل لقاح ثبت کردند. وی نقش‌آفرینی یوز جوان طبیعت توران را در کمک عمل تولیدمثل یوزها موفق دانست و گفت: خبرهای خوبی که منتظرش بودیم هم در راه است. ایران پوزپلنگ ماده سه‌ساله‌ای بود که اواسط فروردین سال ۱۳۹۹ از پارک پردیسان تهران به پایگاه پشتیبان ۷۰۰هکتاری در پارک ملی توران در شهرستان شاهرود استان سمنان منتقل شد. یوزپلنگ نر با نام فیروز سال ۱۳۹۱ در منطقه توران شناسایی و نامگذاری شده بود و در آن زمان فیروز یوز بالغ بوده و در حدود 5 /2 سال سن داشته و اکنون در سال ۱۴۰۰ در حدود 5 /11 سال سن دارد که فروردین‌ماه امسال در پارک توران شاهرود استان سمنان با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت طبیعی سازمان با روش‌های استاندارد جهانی زنده‌گیری شد.

 

معاون قوه قضائیه: اولین جرم در کشور سرقت است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با اشاره به لزوم تدوین اطلس جرائم گفت: در پنج سال گذشته اولین جرم کشور سرقت مستوجب تعزیر بوده و همچنان هم به عنوان جرم اول کشور است. اصغر جهانگیر در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به سند تحول قضایی افزود: یکی از وظایف معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم، شناسایی جرائم مهم کشور و آسیب‌های ناشی از این جرائم است تا برنامه‌ریزی‌ها و اقداماتی که قرار است انجام شود بر اساس اولویت‌هایی باشد که این جرائم و آسیب‌های آنها از خود به جا می‌گذارند. وی ادامه داد: سامانه‌ای را ترتیب داده‌ایم تا از طریق ثبت گزارش وقوع جرائم در سراسر کشور همچنین آمار پرونده‌هایی که وارد دستگاه قضایی می‌شود یا پرونده‌هایی که نزد ضابطان تشکیل می‌شود، اطلس جرائم را در کشور ترسیم کنیم. جهانگیر اظهار کرد: بنا داریم ۱۰ جرم را که بیشترین فراوانی را دارد، شناسایی کنیم تا با بررسی این جرائم، چشم‌انداز مقابله با آنها روشن شود. معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه اضافه کرد: برای کاهش سرقت و مقابله با این جرم، جلسات متعدد و مستمر با دستگاه‌هایی که درگیر این موضوع هستند، برگزار و برنامه‌هایی را در این رابطه طراحی کردیم تا با استفاده از توان دستگاه‌های مرتبط و ظرفیت مردمی بتوانیم جرائم دارای اولویت را کاهش دهیم. جهانگیر با اشاره به نقش دستگاه‌های مختلف در ارتباط با کاهش جرم سرقت افزود: در این خصوص وظایف مختلفی بر عهده نیروی انتظامی، سازمان زندان‌ها و قوه قضائیه، شهرداری‌ها و ستاد مبارزه با مواد مخدر است. 

 

حکم پرونده ساختمان پلاسکو صادر شد

سخنگوی قوه قضائیه در نهمین نشست خبری خود از صادر شدن احکام پرونده ساختمان پلاسکو خبر داد. به گزارش مهر، ذبیح‌الله خدائیان در پاسخ به این سوال که آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده ساختمان پلاسکو چیست، گفت: این پرونده یکی از پرونده‌هایی بود که کار زیادی را می‌طلبید تا نقش دستگاه‌های مختلف مشخص شود. این پرونده به دادگاه ارجاع و اخیراً رای بدوی صادر شده است. وی ادامه داد: ۳۶ شخص از جمله حقیقی و حقوقی تحت تعقیب قرار گرفتند که ۱۳ شخص از جمله دستگاه‌های اجرایی به جزای نقدی محکومیت پیدا کردند البته برخی از افراد هم محکوم به حبس شدند. البته این پرونده در حال ارجاع به دادگاه تجدید نظر است. میزان قصور متعدد است و از دو درصد به بالا محرز شده است. خدائیان در خصوص آخرین وضعیت پرونده‌های مهدی هاشمی و محمدعلی نجفی گفت: این دو فرد محکومیت قطعی دارند و در این راستا در زندان به سر می‌برند. البته همچون سایر زندانیان مشمول مرخصی می‌شوند. اما تاکنون مشمول آزادی مشروط یا تعلیق مجازات قرار نگرفتند. سخنگوی قوه قضائیه در خصوص آخرین وضعیت پرونده‌های مربوط به مفاسد اقتصادی گفت: پرونده‌های متعددی در مجتمع رسیدگی به جرائم اقتصادی و استان‌ها داریم. اخیراً هم پرونده‌های مهمی داشتیم که به صورت علنی برگزار شدند که از جمله آنها می‌توان به پرونده کروز، شهرداری لواسان با ۵۱ فرد تحت تعقیب پرونده شهرداری شهریار با ۳۶ متهم اشاره کرد. وی افزود: بحث مبارزه با فساد مقطعی نیست و این پرونده‌ها آخرین پرونده‌ها نیستند. 

♦♦♦

فارس: جانشین معاون دفتر مشاوره و امور شناختی سازمان بهزیستی کشور گفت: بر اساس دقیق‌ترین مطالعه اپیدمیولوژیک جهانی، ناتوانی‌های ناشی از بیماری سلامت روان در ایران، نسبت به کل ناتوانی‌های ناشی از سایر بیماری‌ها 25 /9 درصد است و این وضعیت در سطح جهانی 82 /4 درصد گزارش شده است و 4 /23 درصد از مردم از انواع اختلالات روانی رنج می‌برند.

ایسنا: معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به اینکه پروتکل‌های بهداشتی جشنواره فجر هنوز ابلاغ نشده است، اتصال وزارت ارشاد به سامانه مدیریت هوشمند کرونای «ایران من» را ضروری خواند و تاکید کرد: به این ترتیب فروش بلیت تنها به کسانی صورت می‌گیرد که واکسینه شده باشند و بدانیم که بیمار نیستند.

مهر: معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران از الزامی شدن نصب کارت واکسن بر شیشه خودرو تاکسیرانان پایتخت خبر داد.

ایسنا: رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از واکسیناسیون هشت میلیون نفر از جمعیت زیر ۱۲ سال کشور خبر داد و گفت: در نوبت اول گروه سنی ۹ تا ۱۲ سال واکسینه می‌شوند. دکتر محمدمهدی گویا گفت: تمام افراد ۹ تا ۱۲ سال کشور می‌توانند به همراه والدین خود با مراجعه به مراکز واکسیناسیون واکسن کووید ۱۹ را دریافت کنند.

ایلنا: رئیس کل سازمان نظام پرستاری در جلسه شورای عالی نظام پرستاری گفت: با تصویب نهایی اعتبار ۱۲ هزار میلیارد‌تومانی تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی در مجلس، ۱۲ تا ۱۵ هزار نیروی شرکتی از بین مدافعان سلامت فعال در کرونا با اولویت پرستاران سال آینده تبدیل وضعیت می‌شوند.

فارس: سردار سیدکمال هادیان‌فر رئیس پلیس راهور انتظامی اظهار داشت: در ۹ماهه سال گذشته تعداد جانباختگان تصادفات رانندگی ۱۱۷۷۴ نفر بوده که نسبت به سال جاری که آمار فوتی‌های حاصل از تصادفات ۱۳۱۵۴ نفر بوده است با افزایش ۱۱ /۷درصدی یعنی ۱۳۸۰ نفر مواجه بوده‌ایم.

ایرنا: مرجان شاکری مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کرمان درباره آخرین وضعیت تالاب جازموریان پس از وقوع سیلاب‌های اخیر، اظهار داشت: بر اساس آخرین رصد نقشه‌های ماهواره‌ای، در حال حاضر ۱۰۰ درصد تالاب جازموریان آبگیری شده و حتی سیلاب، روستاهای اطراف این تالاب را هم فرا گرفته است. 

ایسنا: علی سلاجقه معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و مدیرعامل خبرگزاری دانشجویان ایران با خانواده مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی که در حادثه سقوط اتوبوس خبرنگاران محیط‌زیست در ارومیه کشته شدند، دیدار کردند.

♦♦♦

ساختمان‌های نوساز و جان کارگران

اعتماد نوشت: به دنبال فراخوان کانون انجمن‌های کارگران و استادکاران ساختمانی کشور برای برگزاری تجمع صنفی و اعتراض به بی‌توجهی دولت‌ها به بیمه اجتماعی و حمایت‌های قانونی از این قشر زحمتکش و آسیب‌پذیر که بیشترین قربانیان را هم در حوادث کار هر سال دارند، صدها نفر از کارگران ساختمانی مقابل مجلس حضور یافتند تا خواسته‌های خود را به اطلاع نمایندگان برسانند. حذف سهمیه بیمه کارگران ساختمانی و تایید نهایی اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی توسط نمایندگان در صحن علنی و بیمه تمامی کارگران و استادکاران ساختمانی که در نوبت بیمه هستند، مهم‌ترین خواسته کارگران است، در حالی که از دو سال قبل، بیمه اجتماعی بیش از 10 هزار کارگر با بهانه‌های واهی و غیرقابل توجیه، متوقف شده است.

 

سیل مین در سر‌پل‌ذهاب

شرق نوشت: «بعد از بارندگی‌های شدید در سرپل‌ذهاب، مهمات مدفون‌شده در اعماق خاک بر اثر سیلاب نمایان شده‌اند.» این را رئیس اداره محیط زیست سرپل‌ذهاب گفته است. همان شهری که در طول هشت سال جنگ، بیش از ۵۰ بار هدف آتش توپخانه و بمباران هواپیماهای ارتش دشمن قرار گرفت. ۱۱۲ مرد جوان و پیر هیچ‌وقت از پشت آن سنگرها به خانه برنگشتند و 369 نفر دیگر مجروح شدند. همان شهری که بر اثر جنگ، شش‌هزارو 500 واحد شهری، ۲۱۲ روستا با هشت هزار واحد روستایی‌اش تخریب شدند و هفت‌ هزار و 976 فقره خسارت کشاورزی را نیز متحمل شد. شهری در غربی‌ترین نقطه کرمانشاه که بعد از گذشت چهار دهه از جنگ هنوز فاصله زیادی با استانداردهای یک شهر دارد.

 

بازگشت جریمه‌های کرونایی به جاده‌ها

خبرگزاری فارس نوشت: جانشین پلیس راهور ناجا از اعمال محدودیت تردد در شهرهای قرمز و نارنجی کرونایی با توجه به وضعیت تزریق واکسن و تست کرونا خبر داد. سردار سید تیمور حسینی در پاسخ به این سوال که وضعیت تردد به شهرهای کرونایی با توجه به قرار گرفتن ۹ شهر در وضعیت قرمز و نارنجی چه می‌شود؛ اظهار داشت: تردد خودروهای شخصی پلاک غیربومی «از» و «به» شهرهای قرمز و نارنجی با داشتن تاییدیه تزریق واکسن در سامانه و در وضعیت «قرنطینه بیماری نبودن» فرد امکان‌پذیر است. وی گفت: در این مرحله برای تردد خودروهای شخصی پلاک غیربومی «از» و «به» شهرهای زرد و آبی صرفاً با تایید در وضعیت بیماری قرار نداشتن در سامانه امکان‌پذیر است.

 

چهار مقصد مهاجران ایرانی

خبر آنلاین نوشت: بهرام صلواتی، رئیس رصدخانه مهاجرت، می‌گوید: جمعیت مهاجران در جهان بر اساس دو معیارِ کشور محل تولد و شهروندی، آمارهای متفاوتی دارد. بر اساس آمار سازمان ملل، چهار کشور آلمان، سوئد، هلند و فرانسه در اتحادیه اروپا در حال حاضر میزبان بیشترین تعداد مهاجر متولد ایران هستند (انگلیس به دلیل خروج از اتحادیه اروپا از این فهرست حذف شده است). در سال ۲۰۲۰، آلمان با ۱۵۲ هزار و ۵۹۰ مهاجر متولد ایران در جایگاه نخست قرار دارد. همچنین در سال ۲۰۲۰ بیشترین درخواست ویزای ثبت‌شده و همچنین تعداد ویزای شنگن صادر‌شده برای ایرانیان در اروپا، متعلق به کشورهای آلمان، فرانسه و ایتالیا بوده است. از این رو آلمان اولین مقصد ایرانی‌ها برای مهاجرت به اروپاست.