شناسه خبر : 39765 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

افزایش قصور پزشکی در کشور

نابودی سالانه 5 /2 میلیارد تن خاک ایران

علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست در نشست روز جهانی خاک با طرح این پرسش که همیشه مطرح می‌شود که حفاظت خاک اولی‌تر است یا حفاظت آب؟، گفت: واقعیت این است که خاک یک گنجینه است که یک‌چهارم تنوع زیستی را در خود جای داده است. خاک دوبرابر دیگر عناصر کره زمین که شامل زیست‌کره و هواکره می‌شود، در خود کربن ذخیره می‌کند و بستر ایجاد تمدن‌هاست. وی با اشاره به قانون حفاظت از خاک و لزوم اجرای آن ادامه داد: قانون خاک در خردادماه ۱۳۹۸ با ۲۶ ماده و ۱۴ تبصره ابلاغ شد. وی افزود: این قانون هنوز ایراداتی دارد که در حال رفع شدن است. با توجه به اینکه سالانه 5 /2 میلیارد تن خاک در کشور در قالب جابه‌جایی و انتقال در حال از دست رفتن است، اجرای قانون خاک از اهمیت بالایی برخوردار است. سلاجقه با اشاره به برنامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست برای حفظ خاک خاطرنشان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست برای پایش، پالایش و آلایش خاک در حال تدوین دستور‌العمل است و اجرای این دستورالعمل مشارکت مردم، سمن‌ها و نهادهای مختلف را می‌طلبد. اهمیت خاک جایی مشخص می‌شود که به زیر پای خود نگاه کنیم. خاک، چیزی است که ما از آن هستیم و به آن برمی‌گردیم. حتی در اندیشه‌های دینی اسلام و مسیحیت نیز خاستگاه انسان را خاک می‌دانند. وی با اشاره به هزینه‌های گزاف شور شدن خاک گفت: سالانه ۲۸ میلیارد دلار، هزینه شور شدن خاک در دنیاست. یک میلیارد هکتار از اراضی دنیا به سمت شور شدن حرکت می‌کنند. به طور مثال ۳۲ میلیون هکتار از اراضی در بنگلادش طی یک بازه زمانی ۲۰ ساله تا سال ۲۰۱۹ شور شده‌اند. سلاجقه با تاکید بر شرایط خطرناک شور شدن خاک در ایران اظهار کرد: در کشور ما نیز روند شور شدن خاک به‌صورت درجا در حال اتفاق افتادن است یعنی همانجا که خاک تشکیل می‌شود، شور می‌شود و کارایی خود را از دست می‌دهد. ما باید در استفاده خود از آب در اراضی کشاورزی تجدید نظر کنیم، همچنین مدیریت پسماند و استفاده از گیاه‌های شورپسند از مواردی است که باید در دستور کار قرار گیرد. سازمان حفاظت محیط زیست سعی می‌کند تا حد توان وظایف خود را در این زمینه اجرا کند و از همه ظرفیت‌ها بهره ببرد. وی با تاکید بر ارزش اقتصادی بالای خاک در دنیا اضافه کرد: ارزش اقتصادی خاک در پروسه تغییر اقلیم، پنج هزار دلار در هکتار در سال فرض می‌شود. این عدد در مراتع به ۷۰۰ دلار در هکتار در سال می‌رسد و درباره فیلترینگ و آلایندگی خاک این رقم به ۳۰۰ دلار در هکتار در سال خواهد رسید. این ارقام قابل محاسبه است و سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است که پیش از استقرار صنایع و کارخانه‌ها و تغییر کاربری، باید ارزش خاک محاسبه شود.

 

بازگشت شش هزار هکتار از تالاب انزلی به سازمان جنگل‌ها

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها از بازگشت مالکیت شش هزار هکتار از تالاب انزلی به این سازمان خبر داد. رضا افلاطونی در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این خبر افزود: تالاب انزلی در محدوده سه شهرستان رشت، صومعه‌سرا و انزلی قرار دارد. مالکیت بخش‌هایی از تالاب که در حوزه ثبتی رشت و صومعه‌سرا واقع شده بود به سازمان جنگل‌ها بازگشته و مالکیت بخش دیگر تالاب که در انزلی واقع ‌شده نیز در روزهای آینده به سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور باز خواهد گشت. وی ادامه داد: در حقیقت از ۲۳ هزار هکتار مساحت کل این تالاب سند شش هزار هکتار آن به نام سازمان جنگل‌ها صادر شده و ۱۷ هزار هکتار نیز طی یکی دو روز آینده به نام سازمان صادر خواهد شد. معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها در پایان گفت: این تالاب سال‌های قبل تحت مدیریت سازمان جنگل‌ها و سازمان حفاظت محیط زیست بود اما وزارت نیرو با استناد به مواردی سند مالکیت آن را به نام خود منتقل کرد که با توجه به پیگیری‌های این سازمان و سازمان حفاظت محیط زیست و صدور نظریه حقوقی معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری مقرر شد این تالاب مجدداً به سازمان جنگل‌ها بازگردد.

 

افزایش قصور پزشکی در کشور

مدیرکل امور کمیسیون‌های پزشکی قانونی با بیان اینکه بررسی پرونده‌های قصور پزشکی در سازمان پزشکی قانونی پنج درصد رشد داشته است، گفت: در هفت‌ ماه نخست سال ۱۴۰۰ در نوبت‌های مختلف، حدود شش هزار و ۹۱۹ پرونده داشتیم. «بابک سلحشور» مدیرکل امور کمیسیون‌های پزشکی قانونی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره پرونده‌هایی که در کمیسیون پزشکی قانونی رسیدگی می‌شوند، گفت: پرونده‌های کمیسیون در سه دسته کلی در ادارات کمیسیون پزشکی قانونی بررسی می‌شوند که شامل پرونده‌های روانپزشکی قانونی، پرونده‌هایی که به نظرات پزشکی قانونی در خصوص معاینات یا تعیین علت فوت اعتراض شده و پرونده‌هایی که در خصوص بررسی قصور احتمالی کادر درمان است، می‌شود. مدیرکل امور کمیسیون‌های پزشکی قانونی در پاسخ به این سوال که در کدام استان‌ها بیشترین پرونده درباره قصور احتمالی کادر درمان تشکیل و در پزشکی قانونی بررسی شده است، گفت: استان تهران بالاترین آمار پرونده‌های قصور پزشکی را در سازمان پزشکی قانونی دارد و در هفت ماه اول امسال دو هزار و ۳۳ مورد پرونده در نوبت اول بررسی شده است. استان البرز با ۳۴۴ پرونده و استان فارس با ۲۵۳ پرونده در رتبه‌های بعدی قرار دارند. استان لرستان نیز با بررسی یک پرونده کمترین آمار را دارد، اما تاکید می‌کنم این آمار پرونده‌هایی است که در سازمان پزشکی قانونی در حال بررسی است. سلحشور همچنین درباره بالاترین آمار گروه‌های مختلف پزشکی درگیر در پرونده‌های قصور تصریح کرد: بیشترین آمار افراد درگیر در پرونده‌های قصور در همه نوبت‌ها، پرستاران ۹۳۰ نفر، دندانپزشکان ۹۱۲ نفر، رشته جراحی عمومی ۹۰۱ نفر، و در حوزه زنان و زایمان ۸۲۰ نفر است. همچنین در سال ۱۴۰۰ اولین موضوعی که بیشترین پرونده برای آن تشکیل شده جراحی زنان و زایمان با ۱۵۰۶ پرونده بوده است. سپس جراحان عمومی با ۱۱۷۹ پرونده در رتبه دوم و دندانپزشکان با ۹۶۱ پرونده در رتبه سوم است. وی همچنین درباره قصور پزشکان جراحی پلاستیک و ترمیمی گفت: در هفت ماه ابتدای سال ۱۴۰۰، ۳۰۳ پرونده بوده است، اما نکته این است که متاسفانه پزشکان عمومی یا جراحان عمومی نیز اقدام به عمل‌های جراحی زیبایی می‌کنند و شاید یکی از دلایل بالا بودن پرونده‌های مربوط به جراحان عمومی به همین دلیل باشد، اما صرفاً این اقدامات توسط پزشکان انجام نمی‌شود و مردم به دلیل مراجعه به سالن‌های زیبایی و دریافت این خدمات از افرادی که در این زمینه تخصصی ندارند نیز دچار آسیب و صدمه می‌شوند. وقتی این پرونده‌ها به ما ارجاع می‌شود ما نمی‌توانیم درباره میزان قصور این نوع آسیب‌ها اظهارنظر کنیم، چراکه این اقدامات توسط کسانی انجام شده است که تخصص پزشکی ندارند.

 

کشف جدید در دروازه پارسه تخت جمشید

کاوش‌های باستان‌شناسی هیات مشترک ایرانی-ایتالیایی در محوطه باستانی دروازه پارسه در تل‌آجری به کشف آجرهای لعاب‌دار برجسته منتهی شد. به‌گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط ‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، کاوش‌های باستان‌شناسی مشترک هیات ایرانی ایتالیایی در محوطه باستانی تل‌آجری در شهر پارسه تخت‌جمشید به سرپرستی مشترک علیرضا عسکری‌چاوردی از دانشگاه شیراز و پروفسور پی‌یر فرانچسکو کالیری از دانشگاه بولونیا به انجام رسید. سرپرست ایرانی هیات باستان‌شناسی در محوطه باستانی دروازه پارسه، محوطه تل‌آجری را همان محوطه‌ای خواند که ویرانه‌های دروازه پارسه در آن کشف شده و تصریح کرد: این بنای بزرگ و باشکوه در منطقه باغ فیروزی در 5 /3‌کیلومتری شمال‌غربی تختگاه تخت‌جمشید قرار دارد. علیرضا عسکری‌چاوردی مهم‌ترین نتایج باستان‌شناسی این فصل از کاوش‌های باستان‌شناسی در این محوطه را شناسایی فونداسیون دو برج بزرگ ضلع جنوب‌شرقی و جنوب‌غربی این دروازه تاریخی اعلام کرد و گفت: همچنین در این فصل، نمای بخش غربی بنای دروازه به طول ۴۰ متر نمایان شد. این باستان‌شناس افزود: در روند کاوش‌های این فصل، پلان این بنای تاریخی بیش از پیش به‌صورت نسخه‌ای مشابه از دروازه ایشتار بابل ظاهر می‌شود که در آن ویژگی‌های جدید و بدیعی مانند هسته خشت و گلی دیوارهای آجر پخته نمایان شده است. وی اظهار کرد: در کاوش‌های این فصل تکه‌های کتیبه‌های میخی به زبان‌های بابلی و عیلامی به همراه آجرهای لعاب‌دار برجسته متعلق به تابلوهایی با نقوش گاو نر و ماراژدهای موشخوشو نماد ایزد مَردوک از بین‌النهرین باستان از این دروازه به‌دست آمد. سرپرست ایرانی هیات باستان‌شناسی در محوطه باستانی دروازه پارسه گفت: فعالیت‌های حفاظتی و مرمتی برای تهیه طرح جامع پلان حفاظت از سازه‌های معماری این بنای باشکوه در این فصل با مستندنگاری و مرمت سازه‌های مکشوفه به انجام رسید. عسکری‌چاوردی در پایان خاطرنشان کرد: این کاوش‌ها به صورت مشترک بین دانشگاه بولونیا با همکاری موسسه ایزمئو ایتالیا، پایگاه میراث ‌جهانی تخت‌جمشید، دانشگاه شیراز و با مدیریت و مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری انجام شد.

 

کمبود داروهای پرمصرف

ماجرای کمبود برخی داروها که برند خارجی آن با محدودیت واردات مواجه شده و توزیع مناسبی هم در نوع ایرانی آن وجود ندارد، به یک بحران تبدیل شده است. حیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، در این‌باره به همشهری گفت: «سیاست این سازمان حمایت از تولید داخل و داروهای تحت لیسانس برند خارجی است. بر این اساس، میزان واردات برخی داروهای خارجی که مشابه ایرانی دارند، کاهش داشته است.» اما به تاکید بسیاری از فعالان حوزه دارو تنها دستاورد این سیاست تاکنون قطع واردات داروهای خارجی بوده درحالی‌که تولیدکنندگان داخلی نتوانسته‌اند نیاز بازار بیماران را تامین کنند. از سوی دیگر سیاست توزیع برند ایرانی با قیمت کمتر به حذف برخی داروهای خارجی از فهرست شرکت‌های بیمه منجر ‌شده و حالا در کمبود توزیع داروهای ایرانی، قیمت داروهای خارجی در داروخانه‌ها سر به فلک زده است، چراکه شرکت‌های بیمه، ارزان‌ترین نوع دارو را تحت پوشش قرار می‌دهند و با تولید مشابه ایرانی دیگر برند خارجی بیمه نخواهد بود. یحیی ابراهیمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، کمبود دارو را تایید می‌کند و آن را ناشی از تامین نشدن مواد اولیه برای تولید در کشور می‌داند. او در توضیح بیشتر به همشهری می‌گوید: «90 درصد داروها تولید داخلی است اما ماده اولیه آن وارداتی است و حالا به‌دلیل مشکل تامین ماده اولیه، این داروها با کمبود مواجه شده‌اند.» او وضعیت دارویی کشور را نامناسب می‌داند و تاکید می‌کند که مشکل به اندازه‌ای است که اگر برنامه‌ریزی درستی برای تامین دارو انجام نشود، در آینده نه‌چندان دور، کشور با بحران مواجه می‌شود. براساس اعلام این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، شرکت‌های تولیدکننده مواد اولیه دارو برای واردات، ارز دولتی می‌گیرند، با این حال باز هم داروهایشان را عرضه نمی‌کنند، به همین دلیل کشور با کمبود داروهای داخلی مواجه شده است: «نظارت بر شرکت‌های واردکننده مواد اولیه دارو از سوی دستگاه‌های نظارتی، وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت مجلس در حال انجام است اما از آنجا که قیمت دارو در ایران در مقایسه با کشورهای همسایه کمتر است، زمانی‌که با ارز 4200‌تومانی دارو وارد کشور می‌شود، عده‌ای سودجو به جای توزیع دارو در کشور، آن را دوباره به خارج قاچاق می‌کنند و به سودهای کلانی می‌رسند.» 

♦♦♦

ایلنا: معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری گفت: پذیرش نشدن معتادان متجاهر به‌ویژه دارای زخم باز در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها یکی از چالش‌های جدی در حوزه جمع‌آوری معتادان متجاهر است.

مهر: مدیر‌عامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران گفت: در حال حاضر با برخی کشورهای خارجی از جمله مالزی، روسیه و چین در حال مذاکره هستیم تا در زمینه خرید تجهیزات، قطعات و واگن‌ها به نتیجه برسیم.

ایرنا: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: ۱۸ یوزپلنگ در زیستگاه پارک ملی توران شهرستان شاهرود استان سمنان در سال جاری شناسایی شد و ممکن است در طبیعت این منطقه تعداد یوزپلنگ‌های شناسایی‌نشده بیشتر باشد.

فارس: رئیس اداره ایمن‌سازی وزارت بهداشت، از امکان تزریق دوز سوم واکسن کرونا برای افراد بالای ۴۰ سال که از واکسن‌های سینوفارم، برکت و بهارات در دوزهای اول و دوم استفاده کرده‌اند، خبر داده است.

فارس: معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا اعلام کرد: بیش از 50 درصد از سرقت‌های منزل در مراکز استان‌ها و کلانشهرها به وقوع می‌پیوندد و در این بین، سرقت طلا و ارز توسط سارقان حرفه‌ای، فراوانی بیشتری نسبت به سایر اموال دارد.

مهر: سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی اعلام کرد: مشمولان اعزام به خدمت از اول دی‌ماه ملزم به ارائه کارت واکسن کرونا به مراکز آموزش رزم مقدماتی نیروهای مسلح هستند.

ایلنا: مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران ضمن رد برخی شایعات، اعلام کرد: در نامگذاری واحدهای صنفی صرفاً استفاده از نام‌های لاتین و نامتعارف غیر‌مجاز بوده و استفاده از نام‌های ایرانی همه قومیت‌ها در نام‌گذاری واحدهای صنفی مجاز و محترم.

ایلنا: معاون پرستاری وزیر بهداشت گفت: نسبت تخت به پرستار حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای، باید دو پرستار به یک تخت باشد، اما نصف این موضوع محقق شده است و میانگین کشوری شاید 9 /0 و برخی مناطق کمتر از این باشد که در برخی از مناطق این رقم به 4 /0 و 5 /0 هم می‌رسد.

ایرنا: مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: خدمات ناباروری از سوی سازمان بیمه سلامت به منظور حمایت مالی و افزایش نرخ باروری تحت پوشش قرار گرفت.

ایلنا: مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت گفت: ایران قویاً از نقش کلیدی WHO (سازمان جهانی بهداشت) در امنیت جهانی بهداشت و ابتکارات واکنش‌های اضطراری حمایت می‌کند و معتقد است که نیاز فوری به تقویت این سازمان به منظور انجام وظایف قانونی خود از جمله ابتکارات برای تحکیم تلاش‌های آن در قبال آینده وجود دارد.

♦♦♦

لایحه رتبه‌بندی با پول کمتر و دیرتر اجرا می‌شود

اعتماد نوشت: کاهش اعتبار ویژه اجرای لایحه رتبه‌بندی، معلمان معترض را به خیابان‌ها کشاند. درحالی‌که طبق اعلام اولیه مجلس، قرار بود شمول این لایحه از ابتدای سال 1400 و با اعتبار مصوب 25 هزار میلیارد‌تومانی باشد، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، اواسط هفته گذشته با تاکید بر ضرورت کاهش بار مالی لایحه رتبه‌بندی معلمان، اعلام کرد که تسری اجرای این لایحه برای سال 1400، نه از ابتدای امسال بلکه از مهرماه و آن‌هم با اعتبار 12 هزار و 500 میلیارد تومان خواهد بود. درحالی‌که در کلیات این لایحه مقرر شده بود که حقوق و مزایای معلمان هم مطابق 80 درصد دریافتی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها باشد، به نظر می‌رسد این تاکید لایحه دیگر قابلیت اجرا ندارد.

 

ایران دومین مصرف‌کننده محصولات آرایشی در منطقه

ایرنا نوشت: بهرام دارایی رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ایران دومین مصرف‌کننده محصولات آرایشی در منطقه غرب آسیاست. محصولات آرایشی و بهداشتی، حوزه جذابی برای داروسازی محسوب می‌شود. با ارتقای علم در این حوزه، شاهد کاهش مصرف مواد سمی در این محصولات در تمام جهان هستیم. وی خاطرنشان کرد: بنابر آمارهای اعلام‌شده ما دومین مصرف‌کننده محصولات آرایشی در منطقه غرب آسیا هستیم و باید ببینیم چرا آمار قاچاق رو به رشد است. اغلب این محصولات استاندارد نبوده و حاوی جیوه، سرب و مواد آلوده هستند که نگران‌کننده است. مسیر تولید داخل و کاهش واردات درست است ولی باید در کنار آن به نیازهای داخل توجه کرده تا فاصله را کم کنیم.

 

روند فزاینده همسرآزاری روانی

ایران نوشت: آمارهای منتشر‌شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که معاینات همسرآزاری روانی به میزان 86 درصد افزایش یافته است، این رقم تا حدی زیاد است که می‌توان به فاجعه‌آمیز بودن آن اقرار کرد. با ریزتر شدن در آمارها درمی‌یابیم 96 درصد از مجموع 80 هزار و 187 مورد معاینه مربوط به افرادی که برای همسرآزاری از نوع جسمی به پزشکی قانونی در سال گذشته مراجعه کردند، زن بودند و 94 درصد موارد معاینه مربوط به همسرآزاری روانی در همین بازه زمانی مربوط به زنان بوده است. نتایج مطالعه‌ای که اخیراً توسط پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی ایران در پنج کلانشهر کشور انجام شده، 2 /77 درصد زنان حداقل یکی از انواع خشونت را در دوران قرنطینه تجربه کرده‌اند.

 

سیل مهاجرت پرستاران از ایران

ابتکار نوشت: رئیس هیات‌مدیره نظام پرستاری استان تهران گفت: در مورد مهاجرت پرستاران در یک‌ساله اول کرونا آمار وحشتناکی داشتیم و مجوز خروج از کشور پرستاران در تهران در سال‌های قبل به طور میانگین ماهانه پنج نفر بود که این عدد در ایام کرونا در تهران به ماهی ۵۰۰ درخواست خروج از کشور رسید. آمار درخواست به‌شدت افزایش یافته و این اعداد بسیار بالاست. برآورد من این است که در یک سال اول کرونا حدود پنج هزار تا هشت هزار مهاجرت پرستاران از کل کشور رخ داده است. در سال دوم که فوق‌العاده ویژه برقرار شد و وعده‌های مساعد دیگری داده شد، این آمار کرونا کاهش یافت. اکنون نگران سال بعد هستیم که اگر وعده‌ها محقق نشود مجدداً آمار مهاجرت پرستاران افزایش یابد.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها