شناسه خبر : 39557 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

هشدار جدی افزایش معلولیت

تاثیر چشمگیر کاهش نرخ فوت با واکسیناسیون کرونا

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، طی گزارشی میزان اثربخشی واکسیناسیون کرونا در پیشگیری از مرگ بر اثر این بیماری را اعلام کرد. به گزارش خبرآنلاین، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، طی گزارشی میزان اثربخشی واکسیناسیون کرونا در پیشگیری از مرگ بر اثر این بیماری را اعلام کرد. در این گزارش، نرخ فوت ناشی از ابتلا به کرونا در افرادی که واکسن نزده‌اند با افرادی که یک یا دو نوبت واکسن زده‌اند (به تفکیک سن) مقایسه شده است. در محاسبه نرخ فوت، تمام موارد بستری منجر به فوت با تشخیص محتمل یا قطعی کرونا که در اورژانس‌های کل کشور ثبت شده، لحاظ شده است و صرفاً به موارد با نتیجه تست PCR مثبت اکتفا نشده تا نتایج تحلیل، متاثر از خطای منفی کاذب تست نشود. بر اساس این گزارش، واکسیناسیون تاثیر بسیار چشمگیری در کاهش نرخ فوت ناشی از کرونا در تمامی گروه‌های سنی داشته است. تاثیر چشمگیر واکسیناسیون در کاهش نرخ فوت ناشی از ابتلا به کرونا در سنین بالاتر به وضوح مشاهده می‌شود. با وجود این، احتمال فوت ناشی از ابتلا به کرونا خصوصاً در سنین بالای 60 سال به صفر نرسیده است. بنابراین توصیه می‌شود تداوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی حتی پس از واکسیناسیون صورت پذیرد. سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت تاکید کرده است که بیشترین اثر واکسیناسیون، کاهش جدی نرخ فوت ناشی از ابتلا به کرونا بوده است. با این حال، افرادی که حتی دو نوبت واکسن را دریافت کرده‌اند، کماکان در معرض ابتلا به کرونا و بستری هستند. از این‌رو پیشنهاد می‌شود، تداوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، حتی پس از دریافت هر دو نوبت واکسن، برای جلوگیری از ابتلای افراد و شروع خیز ششم بیماری کماکان مورد تاکید قرار گیرد.

 

گردشگری داخلی؛ افزایش کمیت‌-کاهش کیفیت

به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره بررسی وضعیت گردشگری داخلی به منظور دستیابی به چالش‌های سیاستی، با بررسی داده‌های آماری موجود و در دسترس بین سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۸ مشخص شد که هر چند کمیت گردشگری داخلی بیشتر شده است اما از کیفیت آن کاسته شده است. توزیع سفر در بین خانوارها به صورت عادلانه‌ای رخ نداده است و سه برابر شدن سرانه سفر خانوارها به واسطه افزایش سفرها برای «خانوارهای سفر‌کرده» رخ داده است. این شکاف رفاهی موجب شده تا خانوارهای بیشتری به فکر کاهش هزینه‌های سفر باشند. بنابراین اقامت در خانه اقوام و دوستان، استفاده بیشتر از وسایل حمل‌ونقل شخصی، کاهش هزینه‌های مربوط به خرید سوغاتی و عدم استفاده از تورهای گردشگری نتیجه این وضعیت است که مانع از رخداد پیامدهای مطلوب و مورد انتظار در حوزه گردشگری داخلی شده است. ترسیم وضعیت فعلی نشان می‌دهد که نقش سیاستگذاری در بخش گردشگری داخلی آن‌گونه که باید موفق نبوده است. بنابراین تسهیل در توزیع منابع مالی در جامعه میزبان از گردشگری داخلی (که مبتنی بر الگوی اقامت در خانه دوستان و اقوام است)، افزایش کیفیت زندگی گردشگری داخلی، توزیع عادلانه سفر برای گروه‌ها و دهک‌های متفاوت جامعه، محورهایی است که نیازمند سیاستگذاری و اقدامات برنامه‌ای است. افزایش فشارهای اقتصادی و نبود زیرساخت‌های حمل‌ونقلی دردسترس و باکیفیت، گرایش گردشگران داخلی به سفرهای غیرقابل برنامه‌ریزی و مبتنی بر ماشین شخصی را نیز افزایش داده است. همچنین افزایش سفر برای درمان در بازه مورد بررسی موید این نکته است که گونه‌های پرهزینه و تخصصی گردشگری که قابل استفاده برای همگان نیست، رو به افزایش است. این نکته در تکمیل موارد بالا کافی است که افزایش سرانه گردشگری داخلی بیشتر به خانوارهایی تعلق گرفته است که قبلاً هم به سفر رفته‌اند. بنابراین سازوکارهای توزیع سفر برای خانوارها به گونه‌ای صورت نگرفته است که در دسترس همگان قرار گیرد. این موضوع موجب شده تا گردشگری داخلی به عنوان کالای اساسی در سبد خانوارهای ایرانی قرار نگیرد. نزدیک به ۷۳ درصد اقامت سفرهای داخلی در خانه آشنایان و بستگان بوده است از این‌رو انباشت جمعیتی در پهنه‌های جغرافیایی کشور و نقاط شهری دارای جمعیت بیشتر، شانس به دست آوردن تقاضای سفرهای داخلی بیشتری را دارند. هر چند این موضوع از پراکندگی و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی نیز متاثر شده است. بنابراین استفاده از خانه اقوام و دوستان برای کاهش هزینه اقامت، استفاده از ماشین شخصی برای کاهش هزینه حمل‌ونقل، عدم استفاده از تورها برای کاهش هزینه‌های سفر، پیامد کاهش کیفیت گردشگری داخلی است که از وضعیت اقتصادی خانوارها حاصل شده است.

 

ناباروری پنج میلیون‌نفری در ایران

رئیس انجمن باروری و ناباروری ایران گفت: حدود ۱۲ تا ۱۵ درصد از کل زوج‌های ایرانی نابارور هستند که برابر با جمعیتی در حدود چهار تا پنج میلیون نفر است. «محمدابراهیم پارسانژاد» رئیس انجمن باروری و ناباروری ایران، در ارتباط با وضعیت ناباروری در ایران به ایلنا گفت: ما در ایران مطالعات بسیار دقیق اپیدمیولوژیک انجام دادیم و حدود ۲۰ مقاله در دانشگاه‌های مختلف در این زمینه نوشته شده و مورد بررسی قرار گرفتند. پارسانژاد در ارتباط با علت عمده ناباروری در ایران گفت: ما از نظر علل ناباروری با دیگر کشورهای دنیا متفاوت هستیم. برای مثال بیشترین علت ناباروری در اروپا و آمریکای شمالی به مشکلات لوله‌های رحم که ناشی از بیماری‌های مقاربتی است، مربوط می‌شود، در حالی که در کشور ما بیشترین علل ناباروری، به مشکلات تخمک‌گذاری مربوط است. او افزود: علت‌های زنانه ناباروری حدود ۶۵ درصد موارد و علت‌های مردانه نیز ۳۵ درصد ناباروری‌ها را تشکیل می‌دهد. این اعداد تقریبی است و این موارد همپوشانی نیز دارند. پارسانژاد در ارتباط با زمینه‌های ناباروری در ایران افزود: مهم‌ترین عاملی که می‌تواند مشکلاتی را در این زمینه ایجاد کند، مسائل روحی و روانشناختی افراد و همچنین بیماری مقاربتی است که مقداری شیوع آن بیشتر شده است، دلایل دیگری نیز وجود دارد که ناشناخته است. اما دیگر عوامل تاثیرگذار، آلودگی هوا، مشکلات تغذیه و استرس که موجب مشکلاتی مانند نارسایی زودرس تخمدان می‌شود، هستند. او افزود: زنان در سنین ۵۰ تا ۵۵سالگی با ضعف در تخمدان‌ها مواجه می‌شوند. یائسگی زودرس نیز از جمله علل ناباروری است و در حال پژوهش در این‌باره هستیم که چند درصد از زنان به صورت زودرس یائسه می‌شوند. پارسانژاد در ارتباط با روند شیوع ناباروری در ایران گفت: قدر مطلق ناباروری طبیعتاً با توجه به افزایش جمعیت صعودی است، همان‌طور که با افزایش جمعیت شیوع دیگر بیماری‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند اما در ارتباط با قدر نسبی میزان ناباروری در ایران که همان ۱۲ تا ۱۵ درصد است، به نظر نمی‌رسد این آمار افزایش یافته باشد. وضعیت ما در ناباروری مانند کشورهای دیگر است. او افزود: ما تابه‌حال هیچ‌گونه مطالعه‌ای در کشور نداشتیم که نشان دهد آلودگی محیط، امواج و مسائلی مانند استرس تا چه اندازه بر میزان ناباروری تاثیرگذار بوده‌اند. اینها با ناباروری ارتباط دارند، اما در کشور ما هنوز مطالعه‌ای که به دقت بگوید تا چه میزان تاثیرگذار هستند، صورت نگرفته است.

 

هشدار جدی بهزیستی نسبت به «افزایش جمعیت معلولان»

در حالی قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده هفته گذشته به تصویب رسیده که به اعتقاد سازمان بهزیستی کشور دو ماده از این قانون به نوعی موجب افزایش جمعیت معلولان کشور خواهد شد و این در حالی است که با وجود آنکه سازمان بهزیستی متولی معلولان است اما به گفته معاون پیشگیری از معلولیت‌هایش، در این زمینه کمیسیون جوانی جمعیت، مجلس و شورای نگهبان، هیچ‌کدام، سازمان بهزیستی را در بررسی مواد قانون دخیل ندانسته و نظرخواهی نکردند. معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه حذف غربالگری به‌طور واضح و مشخص در طرح گفته نشده است اما به قدری فرآیند موضوع سخت و طولانی خواهد شد که عملاً سقط درمانی به مشکل می‌خورد، گفته بود: بسیاری از خانواده‌ها به زمان نیاز دارند تا برای سقط درمانی تصمیم بگیرند و بعد از اینکه تصمیم بگیرند و بخواهند در فرآیند این موضوع وارد شوند، به نظر ما دچار مشکل خواهیم شد. وی با اشاره به اینکه افزایش جمعیت مشروط به افزایش جمعیت سالم، خوب است، ادامه می‌دهد: خانواده‌ای که دارای یک فرزند معلول است ممکن است از تولد فرزند معلول دیگر نگرانی داشته باشد و ما در این راستا می‌توانیم به آنها کمک کنیم و اینها مواردی است که به افزایش جمعیت سالم کمک خواهد کرد، زیرا تولد یک نوزاد دارای معلولیت بار اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی دارد و بسیاری از خانواده‌ها به دلیل داشتن فرزند معلول ازهم‌پاشیده می‌شوند و ما جلوی این مشکلات را می‌گیریم. صفاری‌فرد به این نکته هم اشاره می‌کند که هرسال دوره‌های بازآموزی برای پزشکان فعال در این مراکز جهت به‌روز شدن دانش و آگاهی آنها برگزار می‌شود. طبق ماده ۷۵ برنامه ششم متولی غربالگری برای ازدواج وزارت بهداشت بود که می‌توانستند به مراکز مشاوره بهزیستی نیز ارجاع کنند، اما هیچ ارجاعی از وزارت بهداشت به سازمان بهزیستی انجام نشد و در واقع ماده برنامه ششم انجام نشد. پیش از این پزشکان موظف بودند افرادی را که احساس می‌کنند ممکن است فرزند دارای معلولیت به دنیا بیاورند، برای انجام غربالگری ژنتیک معرفی کنند. اکنون به دنبال این قانون، این اجبار برداشته شده است مگر اینکه سلامتی مادر در خطر باشد که قطعاً موجب کمتر شدن مراجعان خواهد شد. 

 

تحصن در زاینده‌رود؛ اعتراض به بی‌آبی

در پنجمین روز از تجمع کشاورزان اصفهانی در اعتراض به قطع حق‌آبه و خشک شدن زاینده‌رود، عده‌ای از مردم این شهر در ۲۱ آبان، نیز به این تجمع پیوستند. این حرکت اعتراضی که مربوط به عدم تخصیص سهم آب برای کشت پاییزه گندم است، از ۱۷ آبان، با تجمع کشاورزان در مقابل شرکت آب منطقه‌ای و صداوسیمای مرکز استان اصفهان آغاز شد و از آن روز به بعد بر بستر زاینده‌رود ادامه پیدا کرده است. بر اساس ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، بیشتر معترضان بر بستر خشک زاینده‌رود و بیشتر در نزدیکی پل خواجو تجمع کرده و شعارهایی در حمایت از کشاورزان منطقه و در اعتراض به وضعیت آب این استان سر دادند. در تازه‌ترین دور تجمع این کشاورزان آنها به آنچه «غارت» آب این رودخانه می‌خوانند اعتراض کردند. در خردادماه امسال شورای تامین استان مصوب کرده بود که ۲۵۰ میلیون مترمکعب سهم آب برای کشت محصولات کشاورزان اختصاص داده شود. در‌حالی‌که ۷۰ میلیون مترمکعب آن تامین شد. علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو از واگذاری مدیریت آب استان اصفهان به استانداری خبر داد و گفت: «قطع به‌یقین مدیران استان نسبت به مسوولان کشوری از وضعیت آب اطلاعات بیشتری دارند و شایسته است که مدیریت آب استانی شود.» محرابیان در سخنانش گفت: «کشاورز نگاهش به آسمان و فضل الهی است اما نمی‌تواند بی‌عدالتی را تحمل کند، به همین خاطر عدالت در توزیع آب را حتماً مدنظر قرار خواهیم داد. ان‌شاءالله در پایان این سفر تصمیماتی بگیریم تا بتوانیم دل مردم اصفهان را شاد کنیم.» او از محرومیت هم سخن گفت: «با محرومیت آشنا هستم و معتقدم تکلیفی جز خدمت به مردم ندارم؛ چراکه ما برای خود شأنی جز خدمت‌گذاری به مردم قائل نیستیم.» و خطاب به کشاورزان گفت: «اگر آب داریم باید با عدالت توزیع شود و اگر کم‌آبی هست هم باید با عدالت باشد؛ چراکه مردم ما از بی‌عدالتی رنج می‌برند... کشاورز نگاهش به آسمان و فضل الهی است اما نمی‌تواند بی‌عدالتی را تحمل کند، به همین خاطر عدالت در توزیع آب را حتماً مدنظر قرار خواهیم داد.» بنابر گزارش‌ها، جلسه وزیر نیرو با کشاورزان با تنش و قهر همراه شده بود. کشاورزان از وزیر نیرو خواستند تاریخ دقیق بازگشت آب به زاینده‌رود را اعلام کنند. زاینده‌رود با بیش از ۴۰۰ کیلومتر طول در دهه‌های اخیر به علت کمبود بارش، خشکسالی‌های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش بی‌رویه برداشت در بالادست و استفاده در کارخانه‌ها در میانه راه، به یک رودخانه فصلی تبدیل شده است. 

♦♦♦

ایسنا: مدیر مرکز تحقیقات علوم اعصاب کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی اراک گفت: بر اساس آخرین غربالگری ملی، درصد افراد دچار بیماری‌های اعصاب و روان کشور ما 30 درصد بوده است که یکی از بیشترین درصدهاست.

ایرنا: مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: این نهاد حیاتی برای تداوم نقش موثر و زندگی‌بخش خود در جامعه با کمبود نیروی انسانی، تجهیزات و امکانات روبه‌رو است.

ایسنا: سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست کشور ضمن تاکید بر اینکه طی امسال، مجوزی برای مالچ‌پاشی به سازمان جنگل‌ها داده نشده است، گفت: به دلیل توسعه سدسازی و طرح‌های اشتباه انتقال آب بین‌حوضه‌ای و استقرار مدیریت‌نشده صنایع، روند بیابانی شدن ایران را سرعت بخشیده‌ایم.

خبرآنلاین: رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام کرد: مطالعات گواه آن است که بعد از ۵۰سالگی حدوداً ۸۰ درصد ایرانیان اعم از زنان و مردان بحث فرسایش یا فرسودگی ستون فقرات را به صورت فزاینده تجربه می‌کنند، به شکلی که این عدد در افراد بالاتر از ۶۰ سال به ۹۵ درصد می‌رسد.

ایلنا: معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: با توجه به اینکه ۶۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال ما اضافه‌وزن دارند وضعیتشان باید از نظر قندخون بررسی شود.

فارس: استاندار تهران گفت: ۶۰ درصد تعداد کل فوت‌شدگان ناشی از ابتلا به کرونا در این استان بالای ۶۰ سال سن دارند، که اغلب این فوتی‌ها یا به موقع برای دریافت خدمات درمانی در بیمارستان اقدام نمی‌کنند یا بیماری زمینه‌ای دارند.

ایرنا: با رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی هر شخص، ابزار مخصوص قماربازی اعم از رایانه‌ای یا غیررایانه‌ای را تولید، معامله، عرضه، حمل یا نگهداری کند، به جزای نقدی درجه شش یا جزای نقدی یک تا سه برابر ارزش اموال و عواید حاصل از جرم، هر کدام بیشتر باشد محکوم می‌شود.

ایرنا: سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور گفت: بررسی سن مادران و پدرانی که در شش ماه نخست سال ۱۴۰۰ صاحب فرزند شده‌اند، نه لزوماً فرزند اول، نشان می‌دهد که میانگین سن مادران در ولادت‌های ثبت‌شده ۲۹ سال و سه ماه و میانگین سن پدران در ولادت‌های ثبت‌شده، ۳۳ سال و هشت ماه است.

ایسنا: رئیس انجمن دیابت ایران با بیان اینکه حدود ۱۲ درصد از جمعیت بزرگسال کشورمان به دیابت مبتلا هستند، گفت: بعد از انجام واکسیناسیون، تعداد دیابتی‌هایی که در بیمارستان بستری شوند، کمتر شد اما به‌طور کلی برآورد می‌شود که تعداد مبتلایان به دیابت در کشور بیش از هشت میلیون نفر است.

♦♦♦

آمار بالای حوادث پرتلفات ترافیکی

اعتماد نوشت: مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور از آمار بالای حوادث پرتلفات ترافیکی در اورژانس کشور خبر داد. خالدی گفت: مرکز هدایت عملیات بهداشت روزانه ۷۴ حادثه مهم را ثبت می‌کند. این حوادث یا بیش از پنج مصدوم یا بیش از سه کشته دارد. البته عدد خیلی بالاست و تقریباً نیمی از این حوادث ترافیکی است. این نشان می‌دهد که کشور باید مقداری در خصوص حوادث ترافیکی بیشتر فکر کند. این امکان که پشت سر هر اتوبوس یک آمبولانس اعزام کنیم وجود ندارد و در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که روزانه یک واژگونی اتوبوس یا یک سانحه برای اتوبوس را شاهد هستیم. به‌رغم اینکه رانندگان اتوبوس، رانندگان حرفه‌ای هستند اما می‌بینیم که آمار نگران‌کننده است.

 

ارز ترجیحی دارو تا پایان سال

شرق نوشت: رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در زمینه وضعیت ارزی در آینده، سناریوهای مختلف را مورد توجه قرار دادیم، گفت: در حال‌ حاضر بسته‌ای آماده کرده‌ایم و شرایط مختلف و پیش‌بینی‌های لازم برای آن صورت گرفته و بر اساس تصمیم ارزی دولت آن را اجرا خواهیم کرد، البته بنا داریم تا آخر سال ارز دارو ترجیحی پرداخت شود و برنامه‌ریزی و اجرا بر اساس ‌این است. بهرام دارایی گفت: در جریان وضعیت دارو و تولیدکنندگان قرار داریم و وضعیت و مراحل تولید و مواد اولیه دارو تا زمانی که به دست مردم برسد، رصد می‌شود. با توجه به نیازهای موجود و پیش‌بینی آینده، مقدار ارز بیشتری در حوزه تامین دارو و تجهیزات پزشکی به‌ویژه تجهیز بیمارستان‌های جدید و افزایش تخت جدید نیاز است.

 

تعطیلی سازه‌های آبی شوشتر

شهروند نوشت: سازه‌های آبی شوشتر تا اطلاع ثانوی تعطیل شد. علت تعطیلی این سازه‌ها شرایط ناپایدار دیواره غربی اعلام شده است. هرچند کارشناسان میراث فرهنگی از سال‌ها قبل درباره ناپایداری این بخش از میراث جهانی هشدار داده بودند. سازه‌های آبی به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث یونسکو به ثبت رسیده است؛ با عنوان نظام آبی تاریخی شوشتر به شماره ۱۳۱۵. این بنای تاریخی در استان خوزستان جاخوش کرده و در چند ماه گذشته دچار چالش‌هایی در ضلع غربی بوده است. ستاد مدیریت بحران استانداری خوزستان با توجه به شرایط ناپایدار جداره غربی مسیر دسترسی به قسمت غربی مجموعه را تا اطلاع ثانوی مسدود کرده است. هشدارها برای رانش دیواره غربی از مدت‌ها پیش اعلام شده بود، اما کسی توجهی نداشت.

 

تهرانی‌ها رکورددار تزریق دوز اول و سوم

همشهری نوشت: تهرانی‌ها با تزریق 96درصدی نوبت اول و 48 /0درصدی نوبت سوم، در رتبه اول تزریق واکسن‌های کرونا قرار دارند. رتبه اول تزریق نوبت دوم هم به شیراز و سراب اختصاص دارد و این عدد برای شهر تهران 69 درصد ثبت شده است. اما کمترین تزریق واکسن‌ها هم در نوبت اول به نام دو شهر جنوبی کشور یعنی بم و زاهدان ثبت شده و در نوبت دوم هم زاهدان و آبادان در صدر شهرهای با کمترین تزریق قرار دارند. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر درباره کاهش تزریق واکسن در برخی نقاط کشور و محقق نشدن پوشش 50درصدی، گفت: «در مجموع درباره تزریق دوز اول واکسن کرونا با پوشش بالای ۹۰درصدی روبه‌رو هستیم و تلاش می‌کنیم میزان تزریق بالاتر برود.»

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها