شناسه خبر : 38954 لینک کوتاه

«خودکشی»؛ سومین علت مرگ جوانان

زنگ خطر افزایش طوفان‌های گردوغبار

«اردشیر بهرامی» جامعه‌شناس و پژوهشگر و نویسنده کتاب «فرهنگ، توسعه و خودکشی در غرب ایران» در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه خودکشی تابع یکسری از مسائل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در جامعه است، گفت: همه افراد جامعه به طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت تاثیر کرونا و مشکلات ناشی از آن قرار گرفته‌اند. گاهی اوقات در این میان کودکان یا سالمندان بیشترین آسیب را می‌بینند. البته این آسیب‌ها متفاوت است، اما معتقدم اثرات روحی روانی ناشی از کرونا مانند خودکشی تازه در حال شروع شدن است. بهرامی با بیان اینکه بررسی آمارها در این زمینه روند رو به رشد را به ما نشان می‌دهد، گفت: در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ میزان مرگ‌و‌میر به دلیل خودکشی افزایش پیدا کرده است و این نشان می‌دهد پیک‌های متعدد کرونا در این زمینه چه میزان تاثیر داشته است. در اورژانس اجتماعی نیز در این مدت ما بنابر تماس‌های گرفته‌شده، شاهد افزایش خشونت‌ها هستیم و این نشانگر این است که آستانه تحمل جامعه پایین‌تر آمده و انسان‌هایی که زمینه بروز خودکشی را دارند در شرایط پاندمی کرونا زودتر به کام مرگ و سمت خودکشی می‌روند. وی افزود خودکشی سومین یا چهارمین علت اصلی مرگ‌و‌میر در جوانان ۱۵ تا ۲۹‌ساله برای هر دو جنس پس از «آسیب جاده‌ای» و «خشونت بین‌فردی» محسوب می‌شود. جامعه‌شناس و پژوهشگر و نویسنده کتاب فرهنگ، توسعه و خودکشی در غرب ایران با اشاره به خودکشی در مردان و زنان گفت: در میان زنان تقریباً ۷۱ درصد قربانیان خودکشی زیر ۴۰ سال هستند و در میان مردان ۸۰ درصد زیر ۴۰ سال هستند. بنابراین این آمارها مشخص می‌کند که خودکشی خاص قشر جوان در جامعه ماست که از سنین ۱۵ تا ۴۰ سال را شامل می‌شود. در ایران نیز مانند سایر دنیا مردان بیشتر از زنان خودکشی می‌کنند اما در مقایسه با سایر کشورها در ایران زنان نسبت به سایر زنان دنیا بیشتر خودکشی می‌کنند. وی ادامه داد: ۵۷ درصد مرگ‌های بر اثر خودکشی به دلیل حلق‌آویز کردن است. مسمویت با قرص‌ها و سموم نیز تقریباً ۲۰ درصد است. خودسوزی مابقی مرگ‌های ناشی از خودکشی است. آگاهی خانواده نسبت به جوانِ درگیر بحران خودکشی بسیار مهم است. گاهی اوقات خانواده نمی‌داند که فرد می‌خواهد خودکشی کند و روش برخورد با او را بلد نیست و نمی‌داند که از چه سازمان و چه نهادی مانند اورژانس اجتماعی کمک بگیرد. بهرامی در پاسخ به این سوال که عوامل سیاسی و اقتصادی چقدر در افزایش خودکشی‌ها تاثیرگذار است، تصریح کرد: خودکشی از طبقات پایین جامعه که دچار مشکلات روحی و روانی بودند به طبقات اجتماعی دارای تخصص‌های علمی رخنه کرده و این نشان از یک بحران در جامعه و برای جامعه خطرناک است چراکه این افراد الگو و مرجع در جامعه هستند و این موارد باعث افزایش ناامیدی و یأس و مرگِ نشاط اجتماعی می‌شود.

 

زنگ خطر افزایش طوفان‌های گردوغبار

مدیر کل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، وقوع خشکسالی و عدم تامین حق‌آبه تالاب‌ها و دشت‌های سیلابی را از مهم‌ترین عوامل تخریب سرزمین و بیابان‌زایی در کشور دانست و افزود: این پدیده بر اثر عوامل اقلیمی و انسانی ایجاد می‌شود. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی سازمان جنگل‌ها، وحید جعفریان با تاکید بر اینکه پوشش گیاهی دشت‌های سیلابی نقش کلیدی در تثبیت خاک و جلوگیری از فرسایش بادی دارد، وقوع جریان‌های سیلابی را برای مرطوب‌سازی خاک و زادآوری و تداوم حیات گیاهان این مناطق حیاتی دانست. او افزود: بیش از ۳۰ میلیون هکتار از اراضی کشور تحت تاثیر فرسایش بادی قرار داشته و قریب به 9 /13میلیون هکتار از این وسعت به لحاظ قرارداشتن در محدوده منابع زیست انسانی نظیر شهرها و روستاها، اراضی کشاورزی، شهرک‌های صنعتی و تاسیسات زیربنایی نظیر راه‌ها و خطوط راه‌آهن، خسارات قابل توجهی را به این منابع وارد می‌سازند. به گفته مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، خسارات مستقیم ناشی از فرسایش بادی در کشور براساس مطالعات انجام‌شده در سال ۱۳۹۸ بالغ بر سه‌هزار میلیارد تومان در سال بوده است. جعفریان تاکید کرد با توجه به بروز خشکسالی اخیر آسیب‌پذیری ناشی از فرسایش بادی تشدید شده و می‌تواند در مناطقی نظیر دشت سیستان و خوزستان موجب بروز زودهنگام طوفان‌های ماسه‌ای و گرد و غبار در سال جاری و افزایش شدت و فراوانی این طوفان‌ها شود. این مدیر بیابان در ادامه خاطر‌نشان کرد: ریشه بروز این بحران را می‌توان در عدم تعادل میزان آب قابل دسترس و مصرف آن و فقدان یک برنامه جامع در حوزه مدیریت پایدار منابع آب و خاک و فقدان رویکردهای مبتنی بر ارتقای تاب‌آوری و سازگاری با کم‌آبی دانست. او اضافه کرد: در حال حاضر روش‌های احیای مناطق بیابانی بر اساس الگوی پیشگیری از عوامل تخریب و اجرای پروژه‌هایی نظیر؛ قرق و کنترل چرای دام، توسعه گونه‌های بومی سازگار و استفاده از روش‌های مدیریت هرزآب در قالب برنامه‌های مشارکتی متمرکز است، اما پایداری و دوام این گونه اقدامات در مقابل فرسایش بادی در گرو سلسله‌عوامل بیرونی است که در صورت عدم کارایی و عملکرد نامناسب مدیریت منابع آب و خاک، پوشش گیاهی و اکوسیستم‌های حساس مناطق بیابانی اولین قربانی خواهند بود.

 

وجود ۳۹۰ هزار معتاد در تهران

یک عضو شورای شهر تهران با اشاره به جزئیات جلسه فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ با اعضا گفت: سال گذشته ۱۶۰۰ میلیارد تومان مبلغ جریمه راهنمایی و رانندگی در تهران بوده که به خزانه دولت واریز شده است. طبق قانون باید ۶۰ درصد آن به شهرداری تهران پرداخت شود که سردار رحیمی گفتند خبر دارند که پرداخت نشده است. به گزارش ایسنا، ناصر امانی با اشاره به حضور سردار رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ در جلسه غیرعلنی صحن شورا گفت: بحث کلی که مطرح شد این بود که نتیجه تعامل و همکاری بین شهرداری و نیروی انتظامی در همه حوزه‌ها اعم از ترافیک، حمل‌و‌نقل، سدمعبر، فضای سبز، ساخت‌وسازهای غیرمجاز امنیت و انضباط بیشتری در شهر فراهم می‌کند. این عضو شورا با بیان اینکه تهران ۱۲۰ کلانتری کم دارد، گفت: طبق گفته سردار رحیمی باید بیش از ۲۰۰ کلانتری در تهران داشته باشیم اما در حال حاضر در حدود ۸۵ کلانتری داریم. در دوره چهارساله شورای ششم امکان اینکه همه کسری جبران شود وجود ندارد اما باید کمک شود تا اوضاع قدری بهبود پیدا کند. وی ادامه داد: طبق گفته سردار رحیمی، پلیس ۱۰ هزار بار از مقر خود برای خدمت به مردم خارج می‌شود و  از هر دو تماس عملیاتی می‌شود. حدود ۳۹۰ هزار معتاد در سطح شهر تهران وجود دارد که ۲۰ هزار نفر از آنها متجاهر هستند؛ یعنی افرادی هستند که در خیابان‌ها، پارک و معابر عمومی تردد می‌کنند؛ موضوعی که در حوزه آسیب اجتماعی باید مورد توجه مدیران شهری قرار گیرد. این عضو شورا با بیان اینکه در سال ۹۹، ۱۸۲ نفر در تصادفات داخل شهر تهران فوت کرده‌اند، تاکید کرد: همچنین طی سال گذشته ۱۸ میلیون اعمال قانون توسط پلیس راهور صورت گرفته است.

 

ممنوعیت ارائه کارنامه دانش‌آموز به مادران

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در واکنش به خبر ندادن کارنامه دانش‌آموز به مادر گفت: در شرایط عادی خانواده، پدر و مادر هر دو می‌توانند برای پیگیری امور تحصیلی فرزند خود به مدرسه مراجعه کنند. به گزارش ایلنا، رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، در واکنش به ممنوعیت مدارس از دادن پرونده و کارنامه تحصیلی دانش‌آموزان به مادران و ارسال یکسری پیامک به برخی از مادران به این منظور که ضرورت دارد برای دریافت کارنامه یا پرونده تحصیلی دانش‌آموز، صرفاً پدر دانش‌آموز به مدرسه مراجعه کند، توضیح داد: در ابتدا باید درباره این مورد به‌خصوص تحقیق شود. زیرا به طور طبیعی والدین که برای ثبت‌نام دانش‌آموزان اقدام می‌کنند، می‌توانند برای پیگیری امور فرزندان خود که از جمله آنها گرفتن کارنامه یا پرونده تحصیلی است، به مدرسه مراجعه کنند. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در مورد ارائه کارنامه یا پرونده تحصیلی به پدر یا مادری که حضانت فرزند را به عهده دارد، گفت: در شرایطی که پدر و مادر از هم جدا می‌شوند، اگر انحصاراً حضانت فرزند در اختیار پدر باشد، طبیعتاً این موضوع شرایط خاص خودش را دارد. حکیم‌زاده با اشاره به اینکه لزومی ندارد در شرایط عادی صرفاً پدر به مدرسه مراجعه کند، بیان کرد: در شرایط عادی چنین اتفاقی نمی‌افتد. یعنی به گونه‌ای نیست که کارنامه صرفاً به پدر داده شود. در حال حاضر و در وضعیت طبیعی خانواده‌های دانش‌آموزان یعنی پدر یا مادر به راحتی به مدرسه مراجعه کرده و کارنامه‌ها را دریافت می‌کنند.

 

ریزش سقف مهریه

در روزهای گذشته یک‌بار دیگر موضوع تعیین سقف برای مهریه از سوی برخی از نمایندگان مجلس مطرح شد و این‌بار آنها به صراحت اعلام کرده‌اند که به‌دنبال تصویب حداکثر 14 سکه در ازدواج‌های ایرانی هستند و به‌زودی آن را در صحن علنی مجلس مطرح خواهند کرد؛ طرحی که موافقان آن می‌گویند در جهت کاهش فشار روی مردان هنگام پرداخت مهریه بسیار کاربردی است و مخالفان آن معتقدند وضع این قانون درصورت اصلاح نشدن دیگر قوانین ازدواج، آسیب‌های سنگینی را به زنان وارد می‌کند. رئیس فراکسیون زنان مجلس یکی از مخالفان طرح تعیین سقف 14 سکه برای مهریه است. فاطمه قاسم‌پور در این‌باره می‌گوید: «مساله تعیین میزان سکه مورد نظر نیست. مسائل زنان و خانواده در موازنه حقوق باید توأم با رویکرد اصولی، منطقی و کارشناسی دنبال شود.» در مقابل، فاطمه مقصودی، دیگر عضو هیات رئیسه فراکسیون زنان مجلس ازجمله موافقان طرح تعیین سقف برای مهریه است. او از احتمال بررسی این طرح در صحن علنی مجلس تا دوهفته دیگر خبر داده و در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: «تلاش طراحان اصلاح قانون مهریه این است که برای تعداد سکه سقفی درنظر گرفته و به‌طور قانونمندانه به این موضوع نظمی داده شود. هنوز مشخص نیست سقفی که برای تعداد سکه مهریه قرار است تعیین شود چقدر است اما از 14 سکه تا اعداد دیگر مطرح شده. به‌نظر خودم هم با توجه به تورم و مشکلاتی که وجود دارد اگر برای مهریه سقفی درنظر گرفته شود و معین و محدود باشد، شاید پیامدهای ناشی از مهریه‌های سنگین، قدری تعدیل شود.» علی بابایی‌کارنامی، نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس درباره این طرح به همشهری گفت: «شخصاً طرفدار این هستم که مجلس درباره تعداد سکه‌ای که زوجین برای تعیین مهریه به توافق می‌رسند دخالتی نکند اما در راستای منطقی کردن موضوع مهریه پیش برود. معتقدم برای اجرای مهریه، هر تعداد سکه که زن و مرد در زمان عقد توافق کردند، مبنا باشد؛ ولی از طرفی هم با توجه به افزایش قیمت افسارگسیخته سکه در طول زمان، وقتی مهریه به اجرا گذاشته می‌شود، به نرخ سکه در همان روز جاری شدن عقد به اضافه سود بانکی آن محاسبه و پرداخت شود.» برخی از فعالان حقوق زنان و وکلای دادگستری معتقدند که به استناد قانون، مجلس نمی‌تواند طرح تعیین سقف برای مهریه را تصویب کند. مرضیه محبی، فعال حقوق زنان و وکیل پایه یک دادگستری در این‌باره به ایسنا گفت: امروز سخن از تعیین سقف و تحدید میزان مهریه است، اما ماده ۱۰۸۰ قانون مدنی که به روشنی محصول مباحثات تاریخی فقهی و حقوقی درباره مهریه است، چنین می‌گوید که «تعیین میزان مهر منوط به تراضی طرفین است». در واقع تنها اراده مشترک زن و شوهر در هنگام عقد، می‌تواند در میزان مهر موثر باشد، زیرا مهریه یک قرارداد تبعی است که به عقد ازدواج پیوند می‌خورد و طرفین در تعیین میزان، جنس و چگونگی پرداخت آن مخیرند و هیچ قدرتی خارج از اراده طرفین نمی‌تواند در این تصمیم مداخله کند. بی‌اثر کردن مهریه در تعاملات زوجین به‌عنوان تنها حق قانونی زنان در ازدواج نیز باعث نگرانی فعالان حقوق زنان شده است.

♦♦♦

ایسنا: مدیرکل هواشناسی استان تهران گفت: طی سال زراعی۱۴۰۰-۱۳۹۹ بارش استان تهران حدود ۱۹ درصد کاهش یافته است و به نظر می‌رسد که پاییز امسال با کاهش بارش و تا حدی افزایش دما همراه باشد. این شرایط به نوعی به معنی پایداری بیشتر در شرایط جوی است و احتمالاً سبب افزایش آلودگی در فصل پاییز به‌ویژه در نیمه دوم این فصل می‌شود.

فارس: رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه در خصوص پرونده‌های قصاص نفس گفت: در نتیجه صلح و سازش و رضایت‌های صورت‌گرفته در سال ۹۹، تعداد ۵۸۳نفر از چوبه دار نجات پیدا کردند که در این زمینه به ترتیب استان فارس، سیستان‌و‌بلوچستان و خراسان رضوی، بالاترین رتبه را در میان استان‌های کشور کسب کردند.

ایسنا: رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی گفت: بسیاری از دانش‌آموزان کم‌برخوردار در مدارس شبانه‌روزی تحصیل می‌کنند و تعطیلی این مدارس موجب عدم برخورداری دانش‌آموزان از مواد مغذی و افزایش سوءتغذیه در بین دانش‌آموزان کم‌برخوردار شده است.

مهر: سرپرست اداره کل بیمه سلامت استان تهران گفت: از اول اردیبهشت‌ماه تا پایان تیرماه به تدریج کاهش کاربرد دفترچه بیمه سلامت را داشتیم و به تدریج بخش خصوصی هم وارد این فرآیند شد و از اول مهر، دیگر نسخه دستی نمی‌پذیریم.

ایرنا: رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم اعلام کرد: در دهه‌های اخیر شیوع دیابت و تعداد مرگ‌و‌میرهای ناشی از دیابت در جهان به طور چشمگیری افزایش یافته است و این افزایش در مورد دیابت نوع ۲ بسیار بیشتر بوده و میزان ناتوانی‌های ناشی از دیابت خصوصاً دیابت نوع دو نیز در کشور به طور چشمگیری افزایش یافته است.

ایلنا: وزیر بهداشت اعلام کرد: برنامه ما واکسیناسیون افراد در سن مدرسه یا ۶ تا ۱۸ سال است و برای این کار حدود ۱۳ میلیون دوز واکسن نیاز داریم که کارهای مقدماتی آن در واکسن‌های داخلی و وارداتی آن انجام شده است.

ایسنا: فرمانده مرزبانی ناجا اعلام کرد: بنابر اعلام مسوولان کشور عراق و باتوجه به فراگیری بیماری کرونا، مرزهای زمینی پذیرای زائران حسینی نخواهند بود و در این راستا هیچ برنامه‌ای برای پذیرش زائران و خدمت‌رسانی به آنها وجود ندارد.

ایسنا: دکتر مویّد علویان، رئیس نظام پزشکی تهران بزرگ از مراکز نظارتی خواست که چرایی عدم واردات واکسن در دوره قبل پیگیری شود و گفت: در زمینه واکسن اعلام کردند که ما ملت ایران را موش آزمایشگاهی نمی‌کنیم، اما در دارو موش آزمایشگاهی کردند؛ این تناقض بود و باید سوال شود.

♦♦♦

کشف کتیبه باستانی جدید در شیراز

ایلنا نوشت: ابوالحسن اتابکی دانش‌آموخته زبان‌های باستانی اعلام کرد: در بررسی‌های ما در شمال کوه مهر و در پشت کوهستان نقش شهریاران (نقش رجب) سنگ‌نوشته‌ای به خط پهلوی کتابی کشف شد که وابسته به سنگ گوری از بهدینان زرتشتی از مردمان شهر استخر بود. با اینکه ما در طی سالیان گذشته نزدیک به «بیست‌و‌پنج» سنگ‌نوشته از دوره ساسانی را کشف و بررسی کردیم، میراث فرهنگی فارس و همچنین بنیاد پژوهشی پارسه-پاسارگاد برای یک‌بار هم از ما دعوت به همکاری کردند. در سال ۹۳ ما یک کتیبه سنگ گور پهلوی 1600ساله در شمال دشت مرودشت را کشف و مورد خوانش قرار دادیم اما چندی بعد به‌دست سوداگران عتیقه مورد تخریب کامل قرار گرفت.

 

خطر جانی در کمین مبتلایان MPS

شرق نوشت: مدیرعامل انجمن MPS گفت: «کمبود دارو طی دو سال گذشته باعث شده که میزان تقاضا برای انجام پیوند مغز استخوان در بیماران تیپ یک و شش افزایش یابد. خانواده‌هایی هستند که به دلیل نبود دارو، با مشکلاتی مواجه هستند و در سنین بالاتر برای پیوند اقدام می‌کنند این در حالی است که عوارض بیماری با عدم مصرف دارو و افزایش سن افزایش پیدا کرده و عمل پیوند در سنین پایین‌تر موفقیت‌آمیزتر است، اما خانواده‌ها در سنین بالاتر برای انجام پیوند اقدام می‌کنند و جان بچه را به خطر می‌اندازند.» «موکوپلی ساکاریدوز» نوعی بیماری ژنتیکی-متابولیکی است که هیچ‌گونه درمان قطعی برای آن وجود ندارد. درحال‌حاضر بیش از 500 بیمار قطعی مبتلا به بیماری MPS در کشور شناسایی شده است.

 

عبور واکسیناسیون روزانه از مرز یک میلیون دوز

همشهری نوشت: در روزهای گذشته در شرایطی روند واکسیناسیون در کشور سرعت گرفته که روند واردات واکسن هم افزایش پیدا کرده است. بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، با بیان اینکه هم‌اکنون نزدیک به ۲۱ میلیون دوز واکسن دپو داریم که در انبار موجود است، گفت: پایان این ماه ۴۰ میلیون دوز واکسن و شاید هم تا ۵۰ میلیون دوز در اختیار داریم و از این نظر خیالمان راحت است. همچنین علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد: «براساس هدف‌گذاری جناب وزیر که تا پایان مهرماه است، میزان واکسیناسیون را باید دوبرابر کنیم. براساس برنامه‌ریزی که تا پایان مهرماه داریم اگر میزان واکسیناسیون روزانه را به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دوز در روز برسانیم، می‌توانیم به هدف نزدیک شویم.»

 

تولید واکسن «نورا» به‌شرط پیش‌خرید آن

انتخاب نوشت: حسن ابوالقاسمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله سپاه پاسداران درباره واکسن نورا که این نهاد در دست تولید دارد، گفت: ما از همین منابع مالی سپاه، آن هم در حد تولید اولیه که رقم ناچیزی صرف آن شده، استفاده کرده‌ایم، امیدواریم که واکسن را پیش‌خرید کنند که بتوانیم تولید کنیم. در مراحل قبلی محققان دانشگاه وقت گذاشته‌اند، اما در مراحل تولید باید هزینه‌مان را به صورت پیش‌خرید تامین کنیم، اگر پیش‌خرید نکنند امکان تولید بسیار کم می‌شود. هر جایی که درحال تولید واکسن است زیرساخت مخصوص خودش را دارد. مانند این است که بگوییم جایی درحال پختن خورش قرمه‌سبزی و جایی دیگر درحال پختن خورش «به» هستند و حالا همه این خورش‌ها با هم تجمیع بشود. تجمیع این جا معنی ندارد.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها