شناسه خبر : 38494 لینک کوتاه

کاهش نرخ زادوولد در ایران

کلیات لایحه «حمایت از زنان در برابر خشونت» تصویب شد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از تصویب کلیات لایحه حمایت از زنان در برابر خشونت در جلسه کمیسیون اجتماعی خبر داد. علی‌اصغر عنابستانی در توضیح جلسه کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با ایرنا گفت: لایحه حمایت از زنان در برابر خشونت در کمیسیون اجتماعی مجلس بررسی شد و کلیات آن به تصویب رسید. نماینده مردم سبزوار در مجلس افزود: البته طرحی هم در همین راستا در کمیسیون است که در بررسی جزئیات لایحه از نظرات طراحان آن طرح هم استفاده می‌شود اما مبنا بر همان لایحه دولت است که کلیات آن تصویب شد که اتفاق بسیار خوبی بود. عنابستانی تصریح کرد: بحث حمایت و صیانت از زنان در برابر خشونت از مدت‌ها قبل و از زمان دولت هشتم و نهم در مجلس مطرح بود اما در دولت آقای روحانی بحث تبدیل آن به لایحه و ارجاع به مجلس جدی شد اما طولانی شد و به مجلس نیامد. وی ادامه داد: بخشی از آن قضایی تشخیص داده شد و به قوه قضائیه رفت و مدتی در آنجا ماند و اکنون هم چند ماه است که در نوبت مجلس قرار دارد که در نهایت این بخش به نتیجه رسید و کلیات آن در کمیسیون تصویب و به کمیته مربوطه ارجاع شد که پس از کار روی جزئیات، به صحن کمیسیون برگردد.

 

کمبود دارو در ایران بر گردن چینی‌ها

«سیدحیدر محمدی» مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با ایلنا درباره کمبود داروی رمدسیور برای بیماران مبتلا به کرونا، بیان کرد: داروی رمدسیور در حال حاضر با کمبود مواجه نیست و قیمتش هم بالا نرفته است. قبلاً قیمت وارداتی آن یک میلیون و ۴۰۰ تومان و تولید داخلی آن ۷۰۰ هزار تومان بود، اما الان هم تولید داخل و هم وارداتی هر دو ۷۰۰ هزار تومان است. وی ادامه داد: اگر سازمان‌های بیمه‌گر بدهی خود را به بیمارستان‌های دولتی پرداخت کنند، مشکلی برای تامین این دارو وجود ندارد، چون مشکل اصلی، بدهی سازمان‌های بیمه‌گر به بیمارستان‌هاست، چرا که بیمارستان‌ها هم نمی‌توانند بدهی شرکت‌های پخش را بدهند. با این وضعیت داروخانه‌ها هم به شرکت‌های بخش بدهکار هستند و متاسفانه این زنجیره ناقص مانده است. او افزود: راهکار این موضوع این است که سازمان برنامه و بودجه مبلغی را برای طلب بیمارستان‌های دولتی در نظر بگیرد تا بیمارستان‌های دولتی بتوانند این پول را به شرکت‌های پخش دارو بدهند تا دارو تامین شود، بنابراین مشکلی در کمبود رمدسیور نداریم و به وفور وجود دارد. مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: اگر استانی در رابطه با داروی رمدسیور مشکل دارد، حتماً با معاونت غذا و داروی استان هماهنگ کنند تا این دارو تامین شود. وی در مورد کمبود دیگر داروها بیان کرد: همیشه در همه جای دنیا یک دوره‌های خاصی کمبود دارویی وجود دارد، به‌طور مثال امکان دارد این کمبود، به مواد اولیه مربوط باشد یا اینکه در رابطه با ارز به مشکل خورده باشد، در مجموع این یک کمبود عادی است، حتی احتمال دارد در سایت FDA سازمان غذا و داروی آمریکا هم گاهی این کمبود وجود داشته باشد. وی تصریح کرد: در رابطه با کمبودهای دارویی ما توانستیم واردات را بیشتر کنیم تا کمبودها مرتفع شود، برای برخی دیگر از داروها هم ماده اولیه آن از چین می‌آید که آن کارخانه‌ای که از فرآورده‌های آن استفاده می‌کردیم دچار مشکل شده است، اما در مجموع فرآورده خاصی نیست که ما دچار بحران در تهیه داروها شویم.

 

بزرگراه‌های مرگ

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور پایتخت گفت: سال گذشته 50 درصد تصادفات منجر به فوت در شهر تهران به موتورسیکلت‌سواران بازمی‌گشت که این آمار باعث شد پلیس این طرح را اجرا کند که به لطف خدا و اجرای طرح موتوریار در سال جاری نسبت به سال گذشته، شاهد کاهش دودرصدی جانباختگان حوادث موتوری و در اصل کاهش چهارنفری فوت‌شدگان موتورسیکلت در شهر تهران بوده‌ایم. وی گفت: پلیس به موتورسواران توصیه می‌کند که در بزرگراه‌ها حرکت و تردد نداشته باشند چراکه 42 درصد تصادفات فوتی در شهر تهران در بزرگراه‌ها رخ می‌دهد. سرهنگ علی همه‌خانی در گفت‌وگو با فارس با بیان این مطلب که آسیب‌ها و حوادث موتورسواران دغدغه جدی پلیس راهور تهران بوده است از کاهش دودرصدی آمار جانباختگان تصادفات موتورسیکلت با اجرای طرح موتوریار در پایتخت خبر داد. وی با اشاره به اینکه آمار و ارقام بالای تصادفات موتورسوارن پلیس را به این سمت برد که با اجرای طرح موتوریار از میزان تصادفات و جراحات این قشر کاسته شود، تصریح کرد: موتورسیکلت علاوه بر کشور ما در تمام دنیا به عنوان وسیله‌ای راحت برای حمل‌ونقل و همچنین ارتزاق و کسب روزی استفاده می‌شود. سرهنگ همه‌خانی با اشاره به اینکه موتورسیکلت بیشترین آسیب را در میان کاربران ترافیک به خود اختصاص داده، افزود: با توجه به آمار و ارقام حوادث موتورسواران و با توجه به اینکه یکسری قوانین مانند توقیف موتورسیکلت از قبل وجود داشت پلیس راهور تهران بزرگ در یک اقدام ابتکاری به سمتی آمد که از مجازات‌های جایگزین استفاده کند به این صورت که با همکاری مقامات قضایی و شرکت‌های بیمه طرح موتوریار اجرا و موتوریاران بیمه شدند تا مشکلی برای آنها به وجود نیاید؛ همچنین با همکاری دستگاه‌های مربوطه مجازات‌های جایگزین برای موتورسواران متخلف اجرا شد. وی گفت: در طرح موتوریار بازآموزی قوانین وجود دارد و راکب متخلف ابتدا توسط مسوول آموزش در محل آموزش دیده و در ادامه با یک پوشش مناسب با در دست داشتن راکت به عنوان موتوریار در کنار پلیس قرار گرفته و خود وی که مرتکب تخلف شده به همنوعان خود و دیگر موتورسواران نیز همان آموزش‌ها را ارائه می‌دهد.

 

کاهش ۲۰درصدی زادوولد

دبیرکل دفتر توسعه اجتماعی معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، با بیان اینکه در شرایط عادی سالانه حدود ۴۰۰ هزار نفر مرگ‌ومیر داریم، گفت: زادوولد با سرعت زیاد در حال کاهش است و تخمین زده می‌شود با کاهش ۲۰درصدی زادوولد، تنها طی سه سال گذشته مواجه شده باشیم که بسیار کاهش چشمگیری است. اعظم کریمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: شیوع کرونا به عنوان چالشی جدید در کاهش رشد جمعیت تاثیرگذار است و فرزندآوری را کاهش می‌دهد. استمرار شیوع بحران کرونا از دو سوی ماجرا یعنی زادوولد و مرگ‌ومیر بر رشد جمعیت اثر منفی خواهد گذاشت و به نظر می‌رسد پس از کرونا فرآیند کاهش زادوولد شدیدتر خواهد شد. مدیرکل دفتر توسعه اجتماعی معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، با بیان اینکه میزان موالید در هفت‌ماهه نخست سال ۹۹ نسبت به هفت‌ماهه نخست سال ۹۸ نزدیک شش درصد کاهش پیدا کرده و در تمامی استان‌ها این کاهش مشاهده می‌شود، گفت: بیشترین کاهش موالید در استان‌های البرز با منفی ۱۴ درصد، قم با منفی 5 /9 درصد و مازندران با منفی 2 /9 درصد بوده است و غیر از استان سیستان و بلوچستان که با افزایش موالید تقریباً سه‌درصدی مواجه بوده؛ کمترین درصد تغییرات در این بازه زمانی مربوط به آذربایجان غربی با منفی 2، کرمانشاه با منفی 8 /3 و کردستان با منفی 1 /4 درصد بوده است. وی افزود: از سال ۹۳ میزان ازدواج کاسته شده است ولی روند موالید تا سال ۹۴ افزایشی بوده و پس از آن رو به کاهش گذاشته است و از سال ۹۷ و ۹۸ این روند با شیب تندتری رو به کاهش گذاشته است. کریمی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به افزایش 42 /4درصدی آمار ازدواج در کل کشور طی سال ۹۹ و در قیاس با سال ۹۸، تصریح کرد: در سال ۹۹ در کل کشور ۵۵۶ هزار و ۷۳۱ فقره ازدواج و ۱۸۳ هزار و ۱۹۳ فقره طلاق ثبت شده است. استان خراسان جنوبی با بیشترین میزان افزایش ازدواج در سال ۹۹ نسبت به سال قبل از آن به میزان 02 /17 درصد مواجه بوده است و پس از آن استان‌های یزد، کرمان، بوشهر و هرمزگان با حدود ۱۰ درصد در ردیف‌های بعدی افزایش نرخ ازدواج قرار دارند. وی همچنین یادآور شد: استان‌های کردستان با 33 /1 درصد، البرز با 13 /1 درصد و فارس با 14 /0 درصد کمترین تغییرات در افزایش نرخ ازدواج را داشته‌اند و استان‌های تهران با منفی 58 /0 درصد، کرمانشاه با منفی 74 /1 درصد و همدان با منفی 66 /2 درصد با کاهش آمار ازدواج مواجه بوده‌اند. مدیرکل دفتر توسعه اجتماعی معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ در مجموع کل کشور با 61 /3 درصد افزایش در آمار طلاق نسبت به سال ۹۸ مواجه بودیم که در برش استانی نرخ تغییرات آمار طلاق در سال ۹۹ نسبت به سال قبل از آن در کشور بسیار متغیر بوده و از کاهش ۱۰درصدی تا افزایش تقریباً ۲۴درصدی در استان‌های کشور در نوسان بوده است. کریمی در پایان سخنان خود تصریح کرد: استان‌های سیستان و بلوچستان با کاهش حدود ۱۰درصدی طلاق یعنی 19 /10 درصد، کرمانشاه با کاهش 01 /8 درصدی و هرمزگان با 27 /7 درصد بیشترین کاهش در آمار طلاق نسبت به سال ۹۸ را داشته‌اند. این در حالی است که در همین مدت زنجان با افزایش آمار طلاق به میزان 89 /23 درصد بیشترین افزایش در آمار طلاق نسبت به سال قبل را تجربه کرده است و پس از آن استان مرکزی با 07 /17 درصد و البرز با 36 /13 درصد افزایش آمار طلاق در ردیف‌های بعدی قرار دارند.

 

راه‌اندازی پیشرفته‌ترین مرکز یون‌درمانی سرطان ایران

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: یکی از مسوولیت‌های سازمان انرژی اتمی رسیدگی به نیازمندان در حوزه سلامت از جمله تامین رادیوداروهاست و راه‌اندازی مرکز ملی یون‌درمانی کرج نیز در راستای همین مسوولیت است. علی‌اکبر صالحی در حاشیه آزمایش بخشی از تجهیزات مهم مرکز ملی یون‌درمانی در استان البرز، در جمع خبرنگاران گفت: شاهد راه‌اندازی مقدماتی تجهیزات مرکز ملی یون‌درمانی در کرج هستیم. کار ساخت این مرکز در سال ۸۸ با تامین مالی ۲۰۰ میلیون‌یورویی از سوی سرمایه‌گذار و هزینه هزارمیلیاردی برای ساختمان ۲۶ هزار مترمربعی آن شروع شد. به گزارش ایسنا، صالحی با بیان اینکه مرکز ملی یون‌درمانی ایران در غرب آسیا بی‌نظیر است، گفت: ایران هفتمین کشوری است که این نوع از بیمارستان با این تجهیزات را در دنیا راه‌اندازی می‌کند. در این مرکز طیف وسیعی از سرطان‌ها به صورت کامل درمان و ریشه‌کن می‌شود. وی ادامه داد: برای درمان سرطان روش‌های مختلفی از جمله جراحی، شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی وجود دارد؛ در روش پرتودرمانی ضمن از بین بردن سلول سرطانی به سلول‌های سالم نیز آسیب وارد می‌شود اما یون‌درمانی جدیدترین شیوه‌ای است که در دنیا ایجاد و در آلمان، اتریش و ایتالیا به کار گرفته شده است. صالحی افزود: ایران اولین کشور غرب آسیاست که این کار را شروع کرده است. نیروهای متخصص مورد نیاز برای این مرکز در کشور اتریش در حال آموزش هستند تا زمان راه‌اندازی بیمارستان خودشان کار را در دست بگیرند. وی در پایان با بیان اینکه امروز بخشی از تجهیزات مهم این مرکز آزمایش می‌شود و خود بیمارستان یک سال دیگر راه‌اندازی خواهد شد، گفت: یکی از مسوولیت‌های سازمان انرژی اتمی رسیدگی به نیازمندان در حوزه سلامت از جمله تامین رادیوداروهاست و راه‌اندازی این مرکز نیز در راستای همین مسوولیت است که جا دارد در خصوص آن از استاندار البرز و مسوولان وزارت بهداشت تشکر کنیم.

♦♦♦

فارس: نیروی انتظامی خبر برخی رسانه‌ها را مبنی بر اینکه خودرو حامل سفیر بلاروس به دلیل ممانعت سرباز پلیس راهور ناجا در عبور از خط ویژه در خیابان ولیعصر تهران، وی را زیر گرفته است تکذیب کرد.

ایرنا: مدیرگروه کارشناسی ارشد زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در حال حاضر ۸۳ درصد شهرهای ایران در پای گسل‌های لرزه‌زا ساخته شده‌اند و در معرض خطر زلزله هستند.

ایسنا: معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از اخذ مجوز راه‌اندازی خط اورژانس اجتماعی دانش‌آموزان خبر داد و گفت: اورژانس اجتماعی دانش‌آموزان از جمله زیرساخت‌های مهم نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان است.

ایسنا: وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه سیاست قطعی امسال، بازگشایی حضوری مدارس کشور است، گفت: قطعاً واکسیناسیون معلمان یکی از راه‌های کاستن از نگرانی خانواده‌هاست.

ایسنا: به‌رغم مخالفت‌ها با آب‌گیری سد گتوند در دولت دهم، این اتفاق در حالی صورت گرفت که هیچ‌گاه سازمان حفاظت محیط زیست مجوز ساخت سد را صادر نکرد.

مهر: رئیس کانون عالی مستمری‌بگیران و بازنشستگان کشور، در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بیش از ۶۰ درصد از مستمری‌بگیران تامین اجتماعی، حداقل‌بگیرانی هستند که پایین‌تر از خط فقر به سر می‌برند.

تسنیم: بازرس کل امور نیرو و ارتباطات سازمان ‌بازرسی کل کشور گفت: برای رفع مشکلات آب استان خوزستان باید تکمیل طرح آبرسانی غدیر در اولویت دولت و وزارت نیرو باشد در حالی که ما شاهدیم این طرح فقط ۴۷ درصد پیشرفت داشته است.

ایرنا: رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بیش از ۵۵ درصد افراد بالای ۶۵ سال ایرانی بی‌دندان هستند و ۸۷ درصد کودکان ایرانی زیر شش سال دندان پوسیده دارند.

ایلنا: رئیس شورای شهر تهران گفت: زمان فرافکنی مشکلات، متهم کردن یکدیگر و تنزل سطح نگاه کارشناسی به مسائل جناحی گذشته نیست و اگر به‌سرعت روند بهبود در کشور، پیشرفت و رشد اقتصادی، به توسعه متعادل، متوازن و پایدار ایران نینجامد، شاهد گسترش این مشکلات خواهیم بود.

فارس: رئیس پلیس راهور پایتخت درباره برخورد با سگ‌گردانی در خودرو گفت: این موضوع در دستور کار پلیس است و روزانه با آن برخورد می‌شود چرا که باعث پرت شدن حواس راننده می‌شود؛ جابه‌جایی حیوان در خودرو باید با جعبه مخصوص بوده و نباید حیوان در خودرو رها باشد.

ایسنا: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران با بیان اینکه مساحت بیابان‌های استان تهران کم و حدود ۱۰۵ هزار هکتار است، گفت: ۷۴ هزار هکتار از این اراضی در شرایط بحرانی فرسایش بادی هستند.

♦♦♦

زنان موتورسوار، پشت خط قانون

همشهری نوشت: زنان موتورسوار دوباره با این جمله پلیس راهور تهران بزرگ روبه‌رو شده‌اند که به آنها گفته در صورت تردد در سطح شهر وسیله نقلیه‌شان توقیف می‌شود اما تاکید کرده که «معیار برای ما داشتن گواهینامه است و چون زنان گواهینامه موتور ندارند، پلیس مجبور به برخورد است». به گفته عبدالصمد خرمشاهی، وکیل پایه یک دادگستری «حق راندن موتور برای زنان طبق قانون نه نامشروع است و نه یک فعل حرام، پس بنابراین نباید قوانین جاری برخلاف قانون اساسی که در اغلب موارد حقوق زن و مرد را یکسان دانسته، عمل کند. به عقیده بنده، زنان تا گرفتن حق خود در این‌باره باید به‌صورت فردی در دادگاه‌ها اعلام شکایت کنند تا قانونگذار در بالادست آن را تصویب و اجرا کند».

 

تاثیر 2 /91درصدی واکسن پاستوکووک

خبرگزاری فارس نوشت: رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: نتایج کارآزمایی بالینی واکسن سوبرانا در کوبا نشان‌دهنده تاثیر 2 /91درصدی بر سوش‌های موجود در کوبا یعنی آفریقای جنوبی و کالیفرنیا بوده است. اصرار بر این بوده است که مطالعه فاز سوم با استانداردهای روز و به‌طور کامل در دو کشور ایران و کوبا انجام شود. فاز سوم بالینی در کوبا روی ۴۴ هزار نفر و در ایران روی ۲۴ هزار نفر انجام شد و جمع‌بندی فاز سه کوبا تقریباً آماده است. افرادی که در کوبا از واکسن سوبرانا استفاده کرده بودند، ۱۰۰ درصد در مقابل بیماری شدید و مرگ‌ومیر محافظت شده بودند همچنین این واکسن برای افراد زیر ۱۸ سال نیز مورد مطالعه قرار گرفته که قابل استفاده است.

 

پایتخت در یک‌قدمی برپایی بیمارستان‌های صحرایی!

ایران نوشت: نادر توکلی معاون درمان ستاد کرونا در تهران می‌گوید: «شاخص‌ها در حوزه مراجعات سرپایی، بستری و بیماران بدحال نیازمند به دستگاه‌های ونتیلاتور به شدت افزایشی است. با وجود آنکه هنوز به قله موج پنجم کرونا نرسیده‌ایم تعداد بستری‌ها از مرز 10 هزار نفر در تهران عبور کرده است، برای همین تاکید داریم چنانچه استفاده از ظرفیت مراکز درمانی تامین اجتماعی و نیروهای مسلح پاسخگو نباشد به‌سمت برپایی بیمارستان‌های صحرایی می‌رویم.» حمید سوری رئیس کمیته اپیدمیولوژی کشور نیز در این باره می‌گوید: منابع و تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای رسیدگی به بیماران کرونایی روبه پایان است و کادر درمان بخش‌های عفونی با فرسودگی و خستگی مزمنی در حال ارائه خدمات به بیماران کرونایی هستند.

 

ناامیدی و یأس؛ بحران جامعه ایران

خبرگزاری دانشجویان ایران نوشت: معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری، با تاکید بر اهمیت آموزش مهارت‌های خوب زیستن به دانش‌آموزان گفت: مهارتی مثل «امید» به ظاهر بدیهی می‌آید اما واقعیت این است که بحران امروز جامعه ما ناامیدی و یأس است که متاسفانه به نسل جوان سرایت می‌کند و مشکلاتی را به وجود می‌آورد و موضوعی است که باید درست به آن پرداخت. بسیاری از مشکلات و معضلات اجتماعی ما به فقدان مهارت‌هایی نظیر تاب‌آوری لازم در برابر مشکلات، تفکر خلاق و مهارت‌های ارتباطی بازمی‌گردد و همه این مهارت‌ها عملاً برای یک دانش‌آموز افق‌گشایی را ایجاد می‌کند. برای اینکه بتوانیم مراحل تعالی را در جامعه طی کنیم باید از مهارت‌های به ظاهر ساده و بدیهی نظیر مهارت‌های زندگی و خوب زیستن شروع کنیم.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها