شناسه خبر : 38265 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

واکسیناسیون؛ شعارهای میلیونی -‌ تولیدات ناچیز

افزایش چشمگیر سرقت‌های مسلحانه و ناامنی

روزنامه «جمهوری اسلامی» از «افزایش سرقت‌های مسلحانه» و «حمله به خانه‌های مردم» به دلیل مشکلات ناشی از فقر و مسائل معیشتی در کشور خبر داده است. این روزنامه گزارش داده است «این روزها سرقت‌های مسلحانه در جاده‌ها، حمله به خانه‌های مردم در روز روشن و برهم زدن امنیت شهر توسط افرادی که برای معیشت به سرقت روی آورده‌اند، در شهرهای جنوبی ماهشهر و هندیجان بیداد می‌کند». روزنامه جمهوری اسلامی در گزارش خود نوشته است که «این وضعیت امنیتی که در استان خوزستان و به خصوص در شهرهای مرزی و عشایرنشین و در جاده‌ها در حال وقوع است گذشته از قضیه سرقت، یک بحران برنامه‌ریزی‌شده امنیتی در جهت رعب و وحشت عمومی و ایجاد نارضایتی کلی مردم از نظام است». روزنامه جمهوری اسلامی در گزارشی از قول شهروندان ساکن در شهرهای جنوبی نوشته است «مردم از این وضعیت ناامنی به شدت گله‌مندند و اعلام می‌کنند اگر مسوولان توانایی برقراری امنیت را ندارند، مردم را مسلح کنند تا آنها بتوانند از خودشان دفاع کنند».

 

افتتاح سامانه رصد آسیب‌های اجتماعی

به گزارش ایلنا دکتر فاطمه رضوان‌مدنی معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: فعالیت رصد آسیب‌های اجتماعی و عوامل سبب‌شناختی در کشور این امکان را به برنامه‌ریزان اجتماعی می‌دهد که با توجه به وضعیت موجود و سیر تغییرات این عوامل، برنامه‌های اجتماعی موثرتری را برای پیشگیری از بروز و کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی طراحی و اجرا کنند. وی با اشاره به موارد قانونی و اسناد بالادستی در موضوع رصد آسیب‌های اجتماعی گفت: بند ۴ جزء ب ماده ۵۷ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ای کشور مصوب سال ۹۵ مجلس شورای اسلامی، دولت را موظف کرده است که به منظور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، نسبت به ایجاد مرکز اطلاعات و مطالعات آسیب‌های اجتماعی به منظور پایش و پیمایش انواع آسیب‌های اجتماعی و شناسایی گروه‌ها و اقشار آسیب‌پذیر مورد هدف اقدام کند. وی افزود: سامانه اورژانس اجتماعی با خط تلفن ۱۲۳ در اقصی نقاط ایران فعالیت دارد و از تمامی سطوح کشور قابل دسترسی است. در این سامانه افراد مجرب و تحصیلکرده پاسخگوی هموطنان هستند و در صورت نیاز بلافاصله حضور پیدا می‌کنند و مشکلات را برطرف می‌کنند. معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: سامانه «تصمیم» با مشارکت قوه قضائیه در سال ۹۵ مصوب شد و کسانی که قصد طلاق توافقی دارند می‌توانند به این سامانه مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کنند. این سامانه ابتدا در ۲۴ مرکز استان و در حیطه فعالیت معاونت اجتماعی سازمان بهزیستی فعال بوده که از سال ۹۹ به بعد به معاونت پیشگیری انتقال پیدا کرده است و در تمامی استان‌ها و شهرستان‌های بالای ۵۰ هزار نفر در سراسر کشور فعال شده است. معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور همچنین به سامانه صدای مشاور یا ۱۴۸۰ اشاره کرد و افزود: بیش از ۴۰۰ نفر از همکاران مشاور ما در سراسر کشور، از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب و به صورت رایگان، مشاوره‌های تخصصی ارائه می‌دهند. وی گفت: سامانه خط ملی اعتیاد با شماره ۰۹۶۲۸ نیز وجود دارد که تماس گیرندگان با این خط، اکثراً دختران، مادران و همسرانی‌اند که فرزند یا همسر آنان معتاد هستند و در خصوص علائم مصرف مواد در افراد، نوع مواد، مراکز مجاز ترک اعتیاد و... . اطلاعات تخصصی دریافت می‌کنند. این سامانه، روزانه از ساعت ۸ تا ۲۰ در سراسر کشور، فعال است. وی همچنین به سامانه مشاوره در فضای مجازی نیز اشاره کرد و گفت: در این سامانه نیز مشاروه روانشناسی توسط همکاران روانشناس ما ارائه می‌شود. وی گفت: گزارش توصیفی-تحلیلی سامانه مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ از آغاز تشکیل سامانه و مراکز مشاوره حضوری از ابتدای فعالیت تا پایان اسفند ماه ۹۹ و فراتحلیل آسیب‌های اجتماعی و تدوین بسته‌های سیاستی بر این اساس نیز به صورت کشوری و استانی تهیه شده است.

 

صدور اولین شناسنامه برای فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر خارجی

مریهان و لیلیان، صاحبان اولین شناسنامه فرزندان حاصل از ازدواج مادر ایرانی با پدر خارجی در «خارج از کشور» شدند. به گزارش ایرنا، شناسنامه‌های این فرزندان توسط سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دوبی صادر و تحویل داده شد. «علیرضا محمودی» سرپرست سرکنسولگری ایران در دوبی با اعلام این خبر، گفت: امروز روز بزرگی برای مادران ایرانی خارج از کشور است. اقدام بزرگی با کمک و مساعدت معاونت محترم کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت امورخارجه، مدیرکل کنسولی و ادارات تابعیت و سجلات و همچنین همکارانم در اداره کل توسعه دانایی به نتیجه رسید. وی افزود: مراحل و روند اخذ مجوز و تمهید بستر فنی لازم جهت صدور اولین شناسنامه برای فرزندان حاصل از ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی و دستورالعمل اجرایی صادره از سوی وزارت امورخارجه انجام شده و امروز اولین شناسنامه‌ها در خارج از کشور و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دوبی صادر شد که جای تشکر و قدردانی بسیار از همه دست‌اندرکاران دارد. روابط عمومی وزارت امور خارجه آذر ماه ۱۳۹۹ در اطلاعیه‌ای از آغاز ثبت‌نام برای صدور شناسنامه فرزندان دارای مادر ایرانی در نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور خبر داده بود.

 

واکسیناسیون؛ تبلیغات میلیونی- تولیدات ناچیز

محقق اصلی پروژه فاز مطالعاتی واکسن کوو ایران برکت گفت: فقط ۴۰۰ هزار دوز واکسن به وزارتخانه تحویل داده شده است و به زودی هم ۵۵۰ هزار دوز دیگر تحویل داده می‌شود. «مینو محرز» محقق اصلی پروژه و مسوول تیم نظارت بر فاز مطالعات بالینی واکسن کوو ایران برکت در گفت‌وگو با ایلنا، در مورد آخرین اخبار واکسن برکت، بیان کرد: مرحله سوم کارآزمایی بالینی برای ۲۰ هزار نفر در حال انجام است، تقریباً در تهران تزریق دوم هم انجام شده و در شهرستان‌ها هم در حال انجام است. وی ادامه داد: نتایج بعد از چند هفته مورد بررسی قرار می‌گیرد تا آنتی‌بادی‌ها اندازه‌گیری شود. محرز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا تزریق اضطراری واکسن برکت شروع نمی‌شود؟ گفت: در رابطه با استفاده اضطراری گفته شده که ۴۰۰ هزار دوز به وزارتخانه تحویل داده شده است و به زودی هم ۵۵۰ هزار دوز دیگر تحویل داده می‌شود و تزریق باید تحت نظارت وزارت بهداشت انجام شود و آنها باید این کار را انجام دهند. وی در مورد ماجرای یک میلیون و ۲۰۰ دوز واکسن برکتی که از چرخه خارج شده است، ادامه داد: در جریان این موضوع نیستم و تقریباً چنین اتفاقی در مورد واکسن جانسون هم افتاده بود که گاهی ممکن است یک آلودگی ایجاد شود که مجبور شوند آنها را از چرخه خارج کنند، اگر هم این اتفاق افتاده باشد، برای خیلی وقت پیش‌ها بوده است. محرز افزود: واکسن در هر مرحله کنترل می‌شود و اگر همه مراحل آن درست انجام نشود وزارت بهداشت واکسن را اصلاً تحویل نمی‌گیرد و بعد دوباره وزارت بهداشت خودش همه این موارد را بررسی می‌کند. حیدر محمدی، مدیر کل امور دارویی سازمان غذا و دارو روز یکشنبه ۱۳ تیر در مصاحبه با شبکه‌2 سیما گفت، «در حالی که همه دنیا برای تامین دارو دچار مشکلاتی هستند جمهوری اسلامی ایران باید افتخار کند که جزو یکی از تولیدکنندگان واکسن در دنیاست». به گفته این مقام سه میلیون دوز واکسن کرونا در کنار واکسن‌های برکت و پاستور که هفته قبل مجوز اضطراری را گرفتند، سبب می‌شود که «روند تزریق واکسن کرونا تا اواخر تیرماه تسریع یابد». براساس تازه‌ترین آمار وزارت بهداشت ترکیه، شمار واکسن‌های تزریق‌شده کرونا در این کشور به ۵۲ میلیون و ۱۳۶ هزار و ۷۵۷ دوز رسیده است. این درحالی است که مقامات در ایران دلایل «تزریق قطره‌چکانی» واکسن را «نبود واکسن» و «بدقولی خارجیان در تحویل واکسن» اعلام کرده‌اند. حسین کرمانپور، مدیرکل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی واکسیناسیون جمعیت ایران تا پایان سال را بعید دانسته است. به گفته او «حتی بعضی از کادر درمان هنوز مشکل دارند و واکسینه نشده‌اند». غلامرضا نوری‌قزلجه، نماینده بستان‌آباد در مصاحبه با ایلنا گفته است واکسیناسیون را نباید منوط به تولید داخل کنیم. این نماینده مجلس ضمن انتقاد از کندی واکسیناسیون در ایران تاکید کرده است تزریق واکسن داخلی دو ماه دیگر انجام می‌شود و نباید صبر کرد. نوری‌قزلجه خاطرنشان کرد که باید واکسن وارد کرد و واکسیناسیون را هر چه سریع‌تر انجام داد.

 

تدوین «اطلسِ خودکشی» کشور

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور درباره برنامه‌های کاهش و پیشگیری از خودکشی گفت: در ارتباط با خودکشی در حال تهیه اطلس خودکشی در استان‌ها و شهرستان‌ها هستیم، بخش‌های زیادی از این کار انجام شده و ظرف یک تا دو ماه آینده مابقی کار نیز انجام خواهد شد. وی با بیان اینکه این اطلس در هفته دولت آماده خواهد شد،‌ ادامه داد: در این اطلس الگو و علت خودکشی در هر استان و شهرستان به صورت جداگانه بررسی شده و مشخص می‌شود، چراکه ممکن است علل خودکشی در یک استان با استان دیگر متفاوت باشد و حتی ممکن است علت خودکشی در یک شهرستان با علت خودکشی در یک شهرستان دیگر در یک استان مشترک متفاوت باشد. رضوان‌مدنی یادآور شد: به طور مثال حتی در استان‌هایی مانند ایلام و کرمانشاه که میزان خودکشی بالا گزارش شده است، این شیوع در همه شهرها یکسان نیست و ممکن است در برخی از مناطق یا یکی، دو شهرستان آمار بالا باشد بنابراین با این برنامه‌ریزی ما از این الگو که بگوییم یک استان در صدر آمار است خارج می‌شویم و به این سمت می‌رویم که آسیب‌ها را در شهرها و محلات بررسی کرده و برای کاهش آن برنامه‌ریزی می‌کنیم. رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: بر این اساس برنامه‌های پیشگیرانه در هر شهر متفاوت است و همچنین غربالگری و رصد این آسیب در هر شهر و حتی در هر محله متفاوت است. بنابراین ما بر این اساس در استان‌های مختلف الگوی خودکشی را در هر شهرستان تهیه کرده‌ایم. رضوان‌مدنی تصریح کرد: ان‌شاءالله به زودی در هر محله از طریق مراکز مثبت زندگی الگوی آسیب‌ها از جمله خودکشی را بررسی خواهیم کرد و بر همین اساس برنامه‌ریزی می‌کنیم که چه نوع خدمتی باید در محله ارائه شود تا از آسیب‌ها در محلات پیشگیری شود. وی ادامه داد: رصد آسیب‌های اجتماعی و شناخت عوامل سببی آن در کشور، این امکان را به برنامه‌ریزان اجتماعی می‌دهد تا با توجه به وضعیت موجود و سیر تغییرات این عوامل، برنامه‌های اجتماعی موثرتری برای جلوگیری از ظهور و بروز و کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی طراحی کنند. رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: در خصوص خودکشی نیز با توجه به وضعیت موجود عوامل محافظ و خطر را شناسایی کرده و برنامه‌های پیشگیرانه را برای آنها طراحی می‌کنیم.

♦♦♦

ایسنا: استاندار خوزستان با اشاره به وضعیت کم‌آبی در تالاب هورالعظیم گفت: اگر هورالعظیم به کویر تبدیل شود، مشکل ریزگردها در خوزستان مردم را بیچاره می‌کند و سلامت مردم را به خطر می‌اندازد.

ایلنا: رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: حکم قطعی بازگشت ۵۱۰۳ هکتار از جنگل‌های هیرکانی آق‌مشهد ساری به منابع طبیعی صادر و ابلاغ شده است.

ایسنا: بر اساس آمارهای سازمان پزشکی قانونی کشور، در حوادث رانندگی دو ماه نخست امسال دو هزار و ۵۹۶ نفر جان خود را از دست دادند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات یک‌هزار و ۹۸۰ نفر بود، 1 /31 درصد بیشتر شده است.

 ایلنا: معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران با اشاره به لزوم صرفه‌جویی حداقل ۳۰‌درصدی مردم استان در مصرف آب نسبت به سنوات گذشته گفت: تعهدی در قبال تامین آب شرب برای ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز و باغات غیرمجاز نداریم.

ایسنا: اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری در اعتراض به آیین‌نامه مصوب قوه قضائیه در بیانیه‌ای اعلام کرد اجرای لایحه جدید، تهدیدی جدی برای استقلال کانون وکلا و ناقض حق دفاع از شهروندان ایران است.

ایرنا: مدیر کل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نگهداری، خرید، فروش و عرضه جانوران وحشی تاکسیدرمی‌شده مشمول مجازات سنگین است.

ایلنا: معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری گفت: زنان حق دارند برای زحماتشان در خانه طلب دستمزد کنند و نظر به نواقص قانون فعلی، «لایحه اصلاح قانون اجرت‌المثل» را برای طی تشریفات قانونی به ‌دولت ارسال کرده‌ایم.

ایسنا: مدیرکل دفتر توسعه اجتماعی معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: آمار ازدواج در سال ۹۹ حدود 4 /4 درصد نسبت به سال قبل از آن رشد داشته است.

ایسنا: وزیر آموزش‌وپرورش درباره وضعیت بازگشایی مدارس در سال تحصیلی پیش‌رو با توجه به سیر نوسانی بیماری کرونا توضیحاتی داد و گفت: اگر در مهر ۱۴۰۰ ما با وضعیتی روبه‌رو شدیم که ایمنی جمعی ایجاد شده باشد، حضور دانش‌آموزان مخاطره نداشته باشد و مسوولان بهداشت تایید کنند، آموزش را حضوری برگزار می‌کنیم.

ایسنا: عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ایران و رئیس سابق سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: درصد قابل توجهی از دانش‌آموزان پنجم و ششم ابتدایی بلوغ جنسی را تجربه می‌کنند.

♦♦♦

مقاومت مبتلایانِ پیشین در برابر ورژن دلتا

ایرنا نوشت: عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: بهبودیافتگان کووید ۱۹ به دلیل وجود آنتی‌بادی در بدن، در مقابل این ویروس نیز ایمن بوده و به کرونا دلتا مبتلا نخواهند شد. مسعود مردانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: ویروس کرونا دلتا برخلاف کرونای چینی، بیش از بزرگسالان کودکان و نوجوانان را درگیر می‌کند و علائم آن نیز عمدتاً در این گروه جمعیتی شدیدتر است. وی خاطرنشان کرد: علائم این ویروس نیز تقریباً مشابه علائم معمول کووید ۱۹ نظیر آب‌ریزش بینی، تب، گلودرد و سردرد است که با شدت بیشتری بروز می‌یابد. قدرت انتقال ویروس کرونا دلتا ۱۲ برابر بیشتر از کرونای چینی است. ویروس کرونا دلتا نخستین بار در هند شناسایی و تاکنون در ۸۰ کشور جهان یافت شده است.

 

وعده‌های ناتمام کارت هوشمند ملی

شرق نوشت: رئیس سازمان ثبت احوال گفت: بیش از ۶۰ میلیون نفر فرآیند ثبت‌نام کارت ملی هوشمند را انجام داده‌اند که برای ۵۱ میلیون نفر کارت هوشمند صادر و توزیع شده و براساس آمار واجدین شرایط بالای ۱۵ سال برای دریافت کارت ملی هوشمند، ۶۴ میلیون نفر است که تاکنون ۹۰ درصد افراد کارت ملی هوشمند خود را دریافت کرده‌اند. او همچنین از بهره‌برداری کارت ملی هوشمند خبر داد و گفت: به زودی سامانه هدا (هویت دسترسی ایرانیان) با حفظ محرمانگی خدمت‌رسانی در اختیار بخش خصوصی و دولتی قرار خواهد گرفت. همچنین براساس مصوبه شورای فناوری اطلاعات از کارت هوشمند برای تلفن همراه و همچنین خدمات بانکی استفاده خواهد شد که این کار از طریق دستگاه‌های کارتخوان انجام خواهد شد.

 

دختران در تله مخدرها

ایران نوشت: حسین ابراهیمی‌مقدم، روانشناس و استاد دانشگاه، گفت: متاسفانه آمار وحشتناکی وجود دارد و آن اینکه تعداد خانم‌هایی که دچار اعتیاد می‌شوند، روز‌به‌روز بیشتر می‌شود. در گذشته در هر زمینه که فکر کنید هم از نظر اعتیاد به مواد مخدر و هم از نظر مصرف موادی که جامعه کمتر با آن برخورد می‌کند مانند استفاده از سیگار و قلیان و مواردی از این دست آقایان پیشرو بودند. درحال حاضر هم مردها از نظر کمیت همچنان از خانم‌ها پیشی گرفته‌اند اما متاسفانه آمارها نشان می‌دهد خانم‌ها در این زمینه در حال نزدیک شدن به آقایان هستند. مشکلات فرهنگی، اقتصادی و مواردی از قبیل ناتوانی خانواده‌ها در برطرف کردن نیازمندی‌های فرزندان مانند نداشتن تفریح باعث شده برخی از اعضای خانواده به اعتیاد روی بیاورند.

 

گرانی، دامان داروهای معمولی را هم گرفت

همشهری نوشت: نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران به‌تازگی به چالش‌های جدی کمبودهای دارویی اشاره کرده و گفته است: «طی ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر هیچ‌گاه به اندازه امروز کمبود دارویی نداشته‌ایم.» دبیر سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران نیز می‌گوید: «الان با کمبود دارو روبه‌رو هستیم. هم‌اکنون شرکت‌های دارویی 30 درصد محصولاتشان را تولید نمی‌کنند؛ چون دیگر برایشان صرفه اقتصادی ندارد و این داروها در حوزه‌های قلبی-عروقی، اعصاب و گوارش هستند.» رئیس هیات‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی نیز اعلان کرده است که دیگر ارز ترجیحی یعنی همان ارز 4200تومانی به واردات دارو اختصاص داده نمی‌شود و بنابراین هزینه واردات پنج برابر افزایش پیدا کرده است.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها