شناسه خبر : 38054 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تخت‌گازِ سرطان

تهران میزبان معتادان کشور است

«مصطفی هادیزاده» دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران در گفت‌وگو با ایلنا درباره جمع‌آوری معتادان متجاهر گفت: از نهم اردیبهشت سال گذشته جمع‌آوری معتادان متجاهر دوباره از سرگرفته شد و بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مقرر شد این افراد به‌جای سه تا شش ماه به مدت یک سال در مراکز نگهداری شوند. وی ادامه داد: جمعیت آماری قابل‌توجهی داشتیم که به دلیل اینکه مدت زمان حضور این افراد در مراکز ماده ۱۶ از یک سال گذشته یا نزدیک به یک سال بود از این مراکز ترخیص شدند، چراکه بر اساس قانون نمی‌توانیم این افراد را بعد از اتمام مدت زمان نگهداری ترخیص نکنیم. در نهایت جمعیتی از معتادان متجاهر باید از مراکز ترخیص می‌شدند. هادیزاده در پاسخ به این سوال که چند درصد معتادان متجاهر در شهر تهران از شهرستان به تهران آمده‌اند، گفت: در این خصوص کار پژوهشی صورت نگرفته است اما در یک بازه زمانی یک‌ساله یا بیشتر شاهد حضور بیشتر این معتادان در تهران هستیم؛ در این ورودی‌های جدید و برآوردهای جدید پلیس می‌توانیم بگوییم ۳۰ درصد معتادان متجاهر از شهرستان‌های دیگر در تهران حضور دارند که این آمار نیز قابل توجه است. البته این بر اساس کارهای پژوهشی و آماری نیست. وی خاطرنشان کرد: طی سال ۹۹ افرادی که جمع‌آوری شدند بعد از غربالگری مشخص شد که از این افراد ۳۰ درصدشان معتاد نبوده و صرفاً کارتن‌خواب بوده‌اند. انتظار ما این است که دستگاه‌های متولی در تهران در این زمینه قوی‌تر عمل کنند یعنی اقدامات لازم برای افرادی که کارتن‌خواب هستند اما اعتیاد ندارند صورت گیرد؛ این افراد مشابهت‌هایی از نظر ظاهری با معتادان متجاهر دارند اما معتاد نیستند. پلیس اعلام کرده است که اگر علاوه بر ظرفیت فعلی ۵۰۰ ظرفیت دیگر برای معتادان متجاهر زن ایجاد کنیم می‌توانند تمام زنان را جمع‌آوری کنند. در حال حاضر برای نگهداری معتادان متجاهر زن در بخش خصوصی و دولتی در مجموع حدود ۳۰۰ نفر ظرفیت داریم. ما به دنبال این هستیم که با کمک سازمان بهزیستی و شهرداری تهران ظرفیت نگهداری زنان را افزایش دهیم. وی همچنین درباره تزریق واکسن کرونا به معتادان متجاهر گفت: در مرحله اول که هنوز هم انجام نشده است قرار بود دست‌اندرکاران جمع‌آوری معتادان متجاهر مانند ماموران عملیات پلیس که معتادان را جمع‌آوری می‌کنند در اولویت قرار بگیرند. به دلیل اینکه این افراد در ارتباط مستقیم با معتادان هستند قرار است واکسیناسیون آنها در اسرع وقت انجام شود. برای معتادان متجاهر هنوز سهمیه‌ای اختصاص داده نشده است.

 

سراشیبی تند محیط زیست ایران

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن انتقاد از تصمیمات ضدمحیط‌زیستی برخی سیاستگذاران و تصمیم‌گیران گفت: بدون حفظ محیط زیست کشور قادر به ادامه حیات نیست. وی ادامه داد: متاسفانه در کشور اهداف کوتاه‌مدت بر منافع بلندمدت غالب شده است و ما حاضر هستیم که برای تولید چهار کیلو مواد غذایی محیط زیست را قربانی کنیم. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه آخرین گزارش‌های سازمان زمین‌شناسی بیانگر این است که به‌طور متوسط کشور سالانه ۲۵۰ میلی‌متر نشست می‌کند، گفت: این مشکلات ناشی از تصمیم‌گیری‌های غلط است. مسائلی از جمله کاهش منابع آب، فرسایش خاک، فرسایش ژنتیک و... غیرقابل جایگزین هستند. معاون رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه کاش همان‌گونه که مردم از راهنمایان محیط زیست تبعیت می‌کنند، سیاستگذاران نیز این‌گونه باشند، اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه آمده است که کشور ۹۵‌درصد در تولید محصولات کشاورزی خودکفا باشد. این یعنی بیلان منفی آب سه برابر امروز شود. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه ما جزو ۱۰ کشور اول تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای هستیم و اجلاس پاریس را نیز نپذیرفته‌ایم، تصریح کرد: رهبر انقلاب از ۲۵ سال پیش در سخنرانی‌های خود بر این موضوع تاکید کرده‌اند که شدت انرژی باید در کشور کاهش یابد. این یعنی انرژی کمتری باید در کشور مصرف شود و از آلودگی کره زمین جلوگیری کنیم. کلانتری در بخش دیگری از این مراسم با بیان اینکه ۴۰ سال پیش ۱۳۲ میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر در کشور داشتیم و اکنون ۴۰ میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر کشور کاهش یافته است، اظهار کرد: این یعنی توجهی به توسعه پایدار نداریم و توسعه پایدار را شوخی گرفته‌ایم.

 

مطالبات زنان در انتظار تصویب مجلس

معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری گفت: در کمیسیون لوایح، اصلاحیه مربوط به قانون مقررات بانکی را تصویب کردیم بدین ترتیب مادر می‌تواند از حساب‌های سپرده کوتاه‌مدت و بلندمدت که خودش برای فرزند صغیرش افتتاح کرده، برداشت کند. وی با بیان اینکه از زوایای مختلف به مجموعه‌ای از مسائل حقوقی زنان پرداختیم، گفت: از یک بعد که بتوانیم راهکار حقوقی برای حل مشکلاتی که زنان جامعه ما با آنها در عمل مواجه‌اند (به‌طور مثال در زندگی مشترک با این مشکلات مواجه می‌شوند یا در وظایف مادری خود با یکسری مشکلات مواجه می‌شوند یا یکسری اتفاقاتی که عملاً رخ می‌دهد و حاکی از وجود تبعیض و بی‌عدالتی است) پیدا کنیم، به مساله نگاه کردیم. معاونت برای رسیدگی به این موارد ورود کرد و تلاش ارزنده‌ای صورت گرفت و ما حدود ۲۹ پیشنهاد، اصلاحیه و لایحه طی چهار سال گذشته داشتیم که برخی از این موارد مانند لایحه حفظ کرامت از دوره دولت یازدهم شروع شد و برخی نیز در این دوره شروع شده و تاکنون ۱۵ لایحه برای دولت ارسال کرده‌ایم. وی گفت: زنان در این حکومت سهم داشتند که اگر غیر از این بود حکومت داعش شکل می‌گرفت، تفکری که تلاش داشت زنان را حذف کند، تلاش خود را مرحله‌به‌مرحله ادامه داد و آن تفکر همچنان در تمام جوامع وجود دارد. وی بیان کرد: اخیراً همکاران نیز لایحه مربوط به سن کیفری را تکمیل و به دولت ارسال کردند. البته این موضوع خاص دختران نیست و موضوع خانواده و جوانان است. همچنین در کمیسیون فرعی گذرنامه هم تایید شد و بحث گذرنامه هم بسیار بااهمیت و مطالبه زنان است. وی ادامه داد: مهم‌ترین بحث این است که ما لایحه حفظ کرامت و امنیت زنان در برابر خشونت را توانستیم در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول کنیم و همین‌طور بعد از پنج ماه فوریت این لایحه تصویب شد. همچنین لایحه اصلاح ماده ۶۱۲ قانون مجازات که بسیار مهم است، زیرا بعد از فاجعه قتل رومینا یک مطالبه بود و خوشبختانه این لایحه هم در دولت تصویب شد و حدود یک ماه است که به مجلس رفته است؛ اکنون مطالبه زنان است و مجلس باید زودتر اعلام وصول کند.

 

تخت گازِ سرطان

به گزارش ایلنا، رضا صادقی، مدیر بخش رادیوتراپی بیمارستان شهدای تجریش، در مورد وضعیت بیماران مبتلا به سرطان در کشور گفت: متاسفانه با روند رو‌به‌افزایش ابتلا به سرطان در کشور مواجه هستیم؛ در خانم‌ها سرطان پستان و در مردان سرطان پروستات و کولون بسیار شایع است. وی با بیان اینکه هر ماه بیش از ۱۰۰ بیمار برای پرتودرمانی به بیمارستان شهدای تجریش تهران مراجعه می‌کنند، افزود: بخش رادیوتراپی و آنکولوژی این بیمارستان با قدمت بیش از 30 سال با دارا بودن بخش رادیوتراپی و بخش مجزا جهت شیمی‌درمانی (بستری و سرپایی) و دو دستگاه شتاب‌دهنده خطی و یک دستگاه براکی‌تراپی به منظور پرتودرمانی داخلی و خارجی آماده ارائه خدمات به بیماران است و با امکانات نرم‌افزاری پیشرفته هم آماده ارائه خدمات نوین رادیوتراپی و به صورت کامل برای همه بیماران از اقصی نقاط کشور است. صادقی با اشاره به مشکلات بیماران در زمینه تامین هزینه‌های دارویی و درمانی افزود: عمده مشکلات ما مربوط به تجهیزات سرمایه‌ای پرتودرمانی است و درمان بیماران مبتلا به سرطان وابسته به تجهیزات و دستگاه‌های شتاب‌دهنده خطی است که اکثر این تجهیزات از خارج از کشور وارد می‌شود. وی ادامه داد: اغلب این دستگاه‌ها از سال‌های قبل وارد کشور شده‌اند و تقریباً مستهلک شده‌اند و برای تامین و نگهداری نیاز به پشتیبانی و تامین قطعات دارند. این فعال پزشکی در حوزه رادیوتراپی و درمان سرطان با بیان اینکه در بخش‌های دولتی پرتودرمانی به صورت رایگان انجام می‌پذیرد، افزود: مشکل اعظم این است زمانی که دستگاه‌های درمانی خراب می‌شود قطعات آن در کشور موجود نیست و روند طولانی تهیه از خارج کشور و ترخیص از گمرک حداقل چندین ماه زمان می‌برد که باعث از چرخه خارج شدن دستگاه تا زمان تعمیر و همچنین باعث تعطیلی مرکز و عقب افتادن روند درمان بیماران می‌شود. وی با انتقاد از عدم حمایت دولت در این زمینه گفت: قطعات برای این دستگاه‌ها به سختی وارد می‌شود؛ چون شرکت‌هایی که مسوول پشتیبانی این نوع تجهیزات هستند اغلب انحصاری بوده و بنا بر نیاز مراکز، قطعات را خریداری می‌کنند که تا چند ماه ترخیص آن از گمرک طول می‌کشد؛ متاسفانه حمایت دولت در این امر با کاستی روبه‌روست و تامین قطعات با ارز نیمایی بدون هیچ‌گونه تخصیص ارز دولتی انجام می‌شود. وی با بیان اینکه متاسفانه در درمان سرطان در کشور از درمان‌های نوین پرتودرمانی دنیا فاصله داریم، افزود: درمان‌های به‌روز پرتودرمانی وابسته به نوین‌ترین دستگاه شتاب‌دهنده خطی است و دستگاه‌های قدیمی موجود در کل کشور امکان درمان‌های به‌روز دنیا را ندارد و نیاز است با درایت دولت جدید، تجهیزات به‌روز‌تر و درمان‌های به‌روزتر را شاهد باشیم.

 

جولان کودکان کار و زباله‌گرد

مدیرکل بهزیستی استان تهران با بیان اینکه در بازه شش ماه اخیر ۹۲۳‌کودک کار تاکنون شناسایی شده‌اند گفت که از این تعداد ۷۶۳ کودک اتباع و ۱۶۰ کودک ایرانی هستند. به گزارش ایسنا، امین شاهرخی در نشست خبری روز جهانی مبارزه با کار کودکان با بیان اینکه هیچ انسان فرهیخته‌ای که کودک داشته باشد یا نداشته باشد راضی نیست که کودک در سنین کودکی کار کند، گفت: باید به فکر کودکان کار باشیم. سازمان بهزیستی در دوران فعلی با توجه به تکلیف قانونی که وجود دارد یکی از کارهای مهم خود را اجرای طرح جذب، شناسایی و حمایت از کودکان کار قرار داد. وی افزود: از اسفند سال‌۹۸ طرح کلید خورد اما اجرای طرح با شیوع بیماری کرونا همزمان شد اما اقدامات با حمایت از اورژانس اجتماعی انجام شد. وی در ادامه از مردم خواست تا اگر در خیابان و سر چهارراه کودک کار مشاهده کردند به جای کمک نقدی که کار پسندیده‌ای نیست به اورژانس ۱۲۳ اطلاع دهند و کمک‌ها را از درگاه بهزیستی برای حمایت از خانواده‌ها انجام دهند. شاهرخی همچنین با اشاره به آمار کودکان کار بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود که حدوداً چهار هزار کودک زباله‌گرد و دو هزار کودک کار و خیابان در استان تهران وجود دارد. مدیرکل بهزیستی شهر تهران با اعلام این مطلب که ۹۰ درصد این کودکان نیازهای اقتصادی خانواده خود را مرتفع می‌کنند، اظهار کرد: اگر خانواده این کودکان توانمند نشوند، ساماندهی موفقیت‌آمیز نخواهد بود. از میان کودکان شناسایی‌شده ۴۰ کودک سرپرست معلول، ۱۰۰ کودک خانواده دچار بیماری خاص داشته، ۹۰ کودک مادرسرپرست و ۷۵ کودک دارای سرپرست معتاد بودند. این خانواده‌ها تحت حمایت بهزیستی قرار گرفته‌اند و به آنان یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان کمک معیشتی تامین مسکن پرداخت شده است. وی در ادامه ضمن هشدار نسبت به این مساله که ساماندهی کودکان کار ممکن است به بردن کودکان به کارگاه‌های زیرزمینی و بهره‌کشی از آنها منجر شود، گفت: در حال تدوین آیین‌نامه برای منع کار کودک در کارگاه‌ها هستیم تا بچه‌ها از خیابان به داخل کارگاه‌ها گسیل نشوند. حضور در ایستگاه‌های مترو را نیز در دستور کار داریم. آرام گفت: از میان کودکان جمع‌آوری‌شده ۵۴ نفر دختر بودند که عمدتاً ایرانی هستند. به گفته وی، ۸۰ درصد این کودکان حداقل یک نوع آزار جسمی و روحی را تجربه کرده‌اند و مهم‌ترین مشکل این کودکان سوءتغذیه است.

♦♦♦

ایلنا: رئیس جمعیت هلال احمر از ورود دو میلیون دوز واکسن وارداتی تا چند روز آینده خبر داد و گفت: اگر طرف خارجی به تعهدات خود عمل کند مابقی واکسن‌های مورد نیاز را وارد کشور می‌کنیم.

ایرنا: رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: در مهرماه سال ۱۴۰۰، حدود ۷۷ هزار نفر معلم فارغ‌التحصیل از دانشگاه فرهنگیان، به کلاس درس خواهند رفت.

میزان: معاون آموزشی وزیر علوم از تشکیل ستاد ویژه‌ای به منظور پیگیری برقراری آموزش‌های حضوری در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور خبر داد و گفت: آموزش‌ها از مهرماه سال جاری به صورت ترکیبی از مجازی و حضوری خواهد بود، اما تاکید ما این است که آموزش حضوری مجدداً قوت بگیرد.

ایلنا: سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام کرد که بخش خصوصی موفق به واردات واکسن نشد و در واکنش به اخباری مبنی بر فروش واکسن فایزر در برخی مناطق شهر تهران نیز گفت: اماکنی را که به این شکل واکسن به افراد می‌فروشند ما نمی‌شناسیم.

ایرنا: رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور از صدور کارت بانکی بریل برای نابینایان خبر داد و گفت: از این پس نابینایان قادر خواهند بود اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی و تاریخ انقضا را روی کارت‌های خود با خط بریل بخوانند.

ایرنا: معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت در مورد حج تمتع ۱۴۰۰ گفت: سازمان حج و زیارت آمادگی کامل را برای اعزام حجاج ایرانی متناسب با پروتکل‌های تدوین‌شده و با لحاظ تامین سلامتی حجاج داشت اما این امر میسر نشد.

فارس: رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: متاسفانه هر نوجوان ایرانی از سن ۱۲سالگی به بعد دارای ۵-۲ دندان پوسیده است و در سن ۴۵-۳۵سالگی این آمار به ۱۳-۱۲ دندان پوسیده می‌رسد و بیش از ۵۰ درصد سالمندان ایرانی بدون دندان هستند.

ایرنا: رئیس پژوهشکده حقوق جزا و جرم‌شناسی پژوهشگاه قوه قضائیه از تدوین اصول راهبردی سند سیاست جنایی جمهوری اسلامی ایران توسط این پژوهشگاه خبر داد.

ایلنا: وزیر آموزش و پرورش، با بیان اینکه در صورت تصویب شورای حقوق و دستمزد و هیات دولت، «فوق‌العاده ویژه معلمان» اعمال شده و به معلمان تعلق خواهد گرفت، گفت: فوق‌العاده ویژه کارکنان درمان در سال گذشته، به شرط تامین منابع از سوی دستگاه ذی‌ربط، پرداخت شد.

ایلنا: با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و مرخصی‌های گسترده از شیوع کرونا در بین زندانیان جلوگیری شده اما درخواست جدی از عزیزان وزارت بهداشت داریم که واکسن به اندازه کافی در اختیار مجموعه زندان‌ها قرار گیرد.

♦♦♦

ماهی تیلاپیا قاتل اکوسیستم آبی ایران

اعتماد نوشت: عضو هیات علمی پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی با انتقاد از بی‌توجهی مسوولان نسبت به هشدارهای چندساله درباره خطر تکثیر گونه‌های آبزی غیربومی و از جمله تیلاپیا به عنوان یکی از خطرسازترین گونه‌های مهاجم برای تالاب‌ها، خواستار انجام ارزیابی ریسک اثرات پرورش تیلاپیا شد و تاکید کرد که در صورت تداوم بی‌توجهی‌ها، انقراض خاموش و گسترده در اکوسیستم آبی کشور، فراگیر و غیرقابل جبران خواهد بود. بر اساس مطالعات مختلفی که در دنیا انجام شده، تیلاپیا برای پرورش ماهی یک آفت محسوب می‌شود. فقدان راهکار پایشی و فقدان برنامه پایشی جهت بررسی پراکنش گونه‌های غیربومی و مهاجم یک معضل جدی است که سازمان‌های اجرایی باید در این زمینه پاسخگو باشند.

 

هشدار بدون تعارف؛ آب نیست!

شرق نوشت: رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی هم در مصاحبه‌ای ابعاد دیگری از این وضعیت بحرانی را تشریح کرده و بدتر اینکه گفته است «احتمال می‌رود که بارش‌ها در پاییز ۱۴۰۰ دیرتر از زمان نرمال آغاز شود. از این‌رو دوره خشکسالی طولانی خواهد بود». استان‌های غربی و جنوب غربی کشور از نظر بارش چشمه‌های ایران هستند اما متاسفانه اوضاع در این استان‌ها خوب نیست. در حال ‌حاضر تنش آبی در بسیاری از استان‌ها به‌ویژه استان‌های جنوبی مانند خوزستان محسوس است، علاوه بر این بارش برف در ایران طی زمستان نیز بسیار کم و از سوی دیگر دمای هوا بالاتر از حد نرمال بود. از این‌رو ذخایر برف کاهش یافت و آورد رودخانه‌ها نیز نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرد.

 

پشت پرده تغییر چرخه توزیع داروهای ترک اعتیاد

همشهری نوشت: محمدرضا جلالی، فعال صنفی و درمانگر سوءمصرف مواد مخدر، در تشریح دلایل مخالفت درمانگران اعتیاد با بخشنامه جدید سازمان غذا و دارو مبنی بر طرح «واگذاری داروهای مخدر به داروخانه‌ها» می‌گوید: «سالانه حداقل 600 میلیارد تومان سود قانونی از محل فروش این داروها عاید فروشنده می‌شود؛ چون تفاوت 20 تا 30درصدی بین قیمت پخش و فروش وجود دارد؛ بنابراین با تغییر مرجع توزیع‌کننده، این سود به جیب داروخانه‌ها می‌رود.» «اعتیاد داروخانه‌ای» مورد دیگری است که به‌عنوان یکی از عوارض توزیع داروهای تحت کنترل ویژه معتادان توسط داروخانه‌ها نام برده می‌شود: «اگر دارویی مانند متادون در قفسه‌های داروخانه و در کنار بروفن و استامینوفن قرار گیرد، تابوی ذهنی نسبت به مصرف متادون و... هم شکسته می‌شود.»

 

برگزاری رویداد فرهنگی «گل‌ها و گیاهان بومی ایران»

خبرگزاری دانشجویان ایران نوشت: فصل نخست رویداد فرهنگی-هنری «باغ و گلستانم آرزوست» با موضوع گل‌ها و گیاهان بومی ایران برگزار می‌شود. انجمن عمارات محروسه ایران اعلام کرد در نظر دارد با همکاری موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، شهرداری منطقه ۱۲ و انجمن علمی گل و گیاهان زینتی ایران نخستین رویداد دوره‌ای سالانه گل‌ها و گیاهان بومی ایران را به مناسبت روز ملی گل و گیاه در سال ۱۴۰۰ برگزار کند. این رویداد مستقل که در هر دوره به یکی از مناطق مختلف ایران فرهنگی تعلق خواهد گرفت و در فصل نخست به گل‌ها، گیاهان و آثار بومی بافت تاریخی طهران می‌پردازد، دارای برنامه‌های جانبی با همکاری دیگر تشکل‌های هنری، تخصصی و حرفه‌ای مرتبط با گل و گیاه است.