شناسه خبر : 37911 لینک کوتاه

برابری ایران با چین در مصرف دارو

خطر ورود سیل‌آسای مواد مخدر به کشور

فرزانه سهرابی معاون اجتماعی موسسه کادراس در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت کشت تریاک در افغانستان، اظهار کرد: جدیدترین گزارش ارزیابی تریاک افغانستان در سال ۲۰۲۰ نشان از افزایش ۳۷درصدی سطح زیر کشت خشخاش با وجود شیوع ویروس کرونا در این کشور دارد. در این گزارش مجموع سطح زیر کشت خشخاش در سال ۲۰۲۰، ۲۲۴ هزار هکتار تخمین زده شد که با افزایش ۳۷درصدی این سطح نسبت به سال ۲۰۱۹، ۶۱ هزار هکتار بیشتر به زیر کشت رفت. از سوی دیگر با کشف و دستیابی قاچاقچیان افغانستان به پیش‌ساز ساخت «شیشه»، این کشور به تولیدکننده این مخدر صنعتی تبدیل شده که این خود هشداری جدی در افزایش قاچاق شیشه از کشور مذکور به داخل ایران است. بعد از سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ که افغانستان با کاهش سطح زیر کشت خشخاش روبه‌رو بوده است، برای سال ۲۰۲۰ همزمان با پاندمی کووید ۱۹ افزایش ۳۷درصدی سطح زیر کشت را تجربه کرده است؛ این امر می‌تواند برای سال ۲۰۲۱ که احتمالاً شیوع کرونا در جهان و منطقه تا حدودی کنترل می‌شود دارای اثراتی نیز باشد، چراکه با افزایش دسترسی به منابع غذایی و همچنین کاهش محدودیت‌های هوایی و زمینی اثرات این افزایش کشت خشخاش بیشتر نمایان می‌شود. این مشکل در دو حوزه بیشتر نمایان می‌شود؛ اولی، افزایش سطح تولید تریاک و دومی، افزایش ترانزیت مواد مخدر از جمله هروئین است؛ نتیجه این امر برای ایران که هم‌مرز با افغانستان بوده و در مسیر بالکان قرار دارد بسیار ملموس‌تر خواهد بود و نیاز است تا بازرسی‌های مرزی و نظارت‌ها دقیق‌تر و بیشتر شود. هر چند کشور ما همواره در جهان سردمدار کشفیات انواع مواد شناخته می‌شود اما آینده‌پژوهی در این حوزه می‌تواند بسیار کارساز باشد. وی تصریح کرد: گزارش جدید دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر در سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد در افغانستان به دنبال گزارش کشفیات کشورهای همسایه این کشور مانند ایران، تولید متامفتامین مانند گذشته ادامه دارد و همین امر هشدار جدی در افزایش قاچاق شیشه از افغانستان به داخل ایران است؛ امری که در سال‌های اخیر برای ایران مشکلاتی را به وجود آورده است. در واقع با کنترل مصرف و تولید شیشه در کشور در دهه ۹۰ شاهد کاهش مصرف این ماده روان‌گردان به ویژه بین سال‌های ۹۴ تا ۹۶ بودیم اما به دنبال افزایش تولید شیشه در افغانستان به دلیل کشف ماده طبیعی پیش‌ساز آن، این کشور به تولیدکننده شیشه در منطقه تبدیل شد و بازار مواد ایران یکی از بازارهای جذاب برای قاچاقچیان به حساب می‌آید.

 

رکوردداران دخانیات؛ مرکزی، آذربایجان غربی، قزوین و البرز

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت اعلام کرد: بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده در آخرین طرح حدود هشت میلیون نفر مصرف‌کننده مواد دخانی در کشور هستند. بهزاد ولی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا افزود: بین سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ ما ۴۰ درصد افزایش مصرف قلیان را در گروه سنی بالای ۱۵ سال داشتیم و این افزایش مصرف می‌تواند تا اکنون هم ادامه داشته باشد. متاسفانه در طرح استپس سال ۱۳۹۵ چندان در احصا اطلاعات مربوط به مصرف قلیان موفق نبودیم. این کاستی در طرح استپس سال جاری رفع شد و نتایج آن طی ماه‌های آتی منتشر خواهد شد. پیش‌بینی ما این است که با توجه به آمار سالیان قبل و با توجه به عدم اجرای مصوبه ستاد کشوری کنترل دخانیات که تاییدیه ریاست‌جمهوری و دیوان عدالت اداری را داشت و ادامه تولید توتون و تنباکوی معسل، احتمالاً آمار مصرف دخانیات به‌خصوص قلیان نسبت به گذشته افزایش یافته است. در اجرای نظام مراقبت عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر، طرح استپس هر سه سال یکبار برای تعیین میزان شیوع مصرف دخانیات و سایر عوامل اجرا می‌شود. بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده در آخرین طرح حدود هشت میلیون نفر مصرف‌کننده مواد دخانی در کشور هستند. ولی‌زاده گفت: ما حداکثر بین ۸ تا ۱۰ میلیون نفر مصرف‌کننده دخانیات داریم. بر اساس آمار سال ۱۳۹۵ حدود 36 /9 درصد مصرف‌کنندگان سیگار به صورت روزانه هستند (69 /18 درصد مردان و 81 /0 درصد زنان)، همچنین 14 /13 درصد مصرف‌کننده دخانیات هستند. طی سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ شیوع مصرف سیگار روند ثابت داشته است ولی مصرف روزانه قلیان در این گروه سنی از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ حدود ۴۰ درصد افزایش داشته است که این ‌روند هم تا سال ۱۳۹۵ ادامه داشته است. مصرف دخانیات در روستا 44 /15 درصد و در شهر 62 /13 درصد بوده است که عمدتاً به دلیل بالاتر بودن میزان مصرف قلیان است. بالاترین شیوع مصرف سیگار در استان‌های مرکزی، آذربایجان غربی، قزوین و البرز گزارش شده است و بالاترین میزان مصرف دخانیات (عمدتاً قلیان) در استان‌های جنوبی کشور (بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و فارس) گزارش شده است. از طرفی بالاترین میزان مصرف دخانیات در گروه سنی ۴۵ تا ۵۴ سال گزارش شده است. وی در ادامه تاکید کرد: هزینه جمعیت حداکثر ۱۰میلیونی مصرف‌کننده دخانیات، که بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان برای درمان بیماری‌ها برآورد شده است، به دوش بقیه جمعیت کشور که بیش از ۷۵ میلیون نفر است تحمیل می‌شود. برآوردها نشان می‌دهد عوارض و هزینه مصرف دخانیات برای سایر بخش‌های توسعه‌ای ۷۰ تا ۹۰ هزار میلیارد خواهد بود. مرگ یک جوان بر اثر مصرف دخانیات یا ناتوان شدن او همگی از ضررهای این صنعت است و در یک سال بار بخش صنایع دخانی بر سلامت و توسعه ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار میلیارد تومان است. این در حالی است که درآمد مالیاتی دولت از محل دخانیات در سال ۹۹ حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.

 

مصرف دارو در ایران برابر با چین

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه مصرف بی‌رویه دارو در ایران بسیار بالاست، گفت: ایران با جمعیت ۸۰میلیونی به اندازه کشور 5 /1 میلیاردنفری چین مصرف دارو دارد و روابط ناسالم در بازار دارویی ایران زیاد است. محمدمهدی ناصحی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: ایران از نظر مصرف دارو جزو سه کشور اول دنیاست و میزان مصرف دارو در ایران به اندازه چین است. بسیاری از پزشکان بدون ملاحظه بیش از اندازه استاندارد دارو تجویز می‌کنند و بازار قاچاق دارو نیز در ایران بسیار گسترده است. وی گفت: تعداد اقلام دارویی در نسخه پزشکان به‌طور متوسط نباید از دو، سه قلم بیشتر شود. ممکن است به صورت موردی در حدود پنج درصد نسخه‌های یک پزشک، تعداد پنج قلم دارو هم نوشته شود اما نباید میزان نسخه‌های پرداروی پزشکان از یک حد استاندارد بیشتر شود. مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ادامه داد: مساله بسیار مهم دیگر قاچاق دارو از شبکه دارویی کشور است. در سیستم دارویی کشور در موارد بسیار زیادی داروهای گران‌قیمت به‌خصوص داروهای بیماران خاص از جمله هموفیلی‌ها به بیماران با نرخ دولتی و دفترچه فروخته می‌شود اما همان دارو دوباره به چرخه دارویی کشور برمی‌گردد و بار دیگر با نرخ گران و آزاد به فرد دیگری فروخته می‌شود. وی درباره میزان قاچاق دارو و خروج دارو به بازار آزاد گفت: آمار دقیق نداریم اما میزان داروهایی که از این طریق از داروخانه‌ها خارج شده و دوباره در سیستم دارویی کشور به قیمت آزاد خرید و فروش می‌شود بسیار زیاد است و روابط ناسالم همچنان به میزان زیادی در بازار دارویی کشور وجود دارد. ناصحی افزود: تنها راه کنترل این بازار اجرای کامل طرح نسخه‌نویسی الکترونیک است. داروهای گران‌قیمت و بیماران خاص در این سیستم بهتر کنترل می‌شود و امکان قاچاق آنها کم می‌شود. وی گفت: در سیستم نسخه‌نویسی الکترونیکی هر دارو یک کد خاص دارد و با فروش آن، کد آن دارو در سیستم باطل می‌شود و دیگر هیچ داروخانه‌ای نمی‌تواند آن دارو را بفروشد.

 

اخذ رضایت در ۳۶ پرونده قصاص

رئیس شورای حل اختلاف استان تهران از اخذ رضایت در ۳۶ پرونده قصاص در سال گذشته خبر داد و گفت: هر ماه حدود پنج هزار فقره پرونده در دادسراها توسط شعب ویژه صلح و سازش مختومه می‌شود.

به گزارش ایرنا از مرکز رسانه قوه قضائیه، غلامرضا مهدوی نقش شوراهای حل اختلاف در سند تحول قضایی را بااهمیت برشمرد و اظهار داشت: فلسفه اصلی شورای حل اختلاف بر مبنای صلح و سازش است و تا حد امکان تلاش می‌کنیم که پرونده‌ها با رضایت طرفین به سرانجام برسد. وی ادامه داد: با استقرار شعب ویژه صلح و سازش در دادسراها، پرونده‌های دارای جرائم قابل گذشت به این شعب ارجاع داده شده و هم‌اکنون ۴۹ شعبه ویژه صلح و سازش در دادسراهای شهر تهران وجود دارد. مهدوی افزود: هر ماه حدود پنج هزار فقره پرونده در دادسراها توسط شعب ویژه صلح و سازش مختومه می‌شود، بدون اینکه پرونده به دادیار یا بازپرس ارسال شود و این کار باعث کاهش پرونده در دادسراها و دادگاه‌های کیفری ۲ شده و با منویات ریاست قوه قضائیه در کاهش ورودی پرونده مطابقت دارد. رئیس شورای حل اختلاف استان تهران خاطرنشان کرد: با تلاش‌های تمامی همکاران در سطح استان تهران در سال ۹۹ تعداد ۳۰ هزار فقره کاهش موجودی پرونده در اجرای احکام و شعب رسیدگی داشتیم و درباره اتقان آرا هم استان تهران بالاتر از میانگین کشوری است؛ بدین معنی که درصد نقض آرای صادره در استان تهران کمتر از میانگین کشوری است. وی با اشاره به اینکه تعداد ۱۱ فقره رضایت در محکومان قصاص نفس در سال ۹۸ به تعداد ۳۶ فقره در سال ۹۹ رسیده است، گفت: در نیمه دوم سال ۹۹ تعداد بسیاری از مجتمع‌های شهر تهران بالای ۳۰ درصد صلح و سازش داشته‌اند و در شهرهای تابعه نیز ۲۵ درصد پرونده‌ها با صلح و سازش مختومه شده است. مهدوی اضافه کرد: با توجه به ظرفیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده انتظار داریم که در نیمه اول سال ۱۴۰۰ صلح و سازش در استان تهران را حداقل به ۴۰ درصد برسانیم، در حالی که میانگین کشوری صلح و سازش ۳۰ درصد است. وی اظهار داشت: در همه زندان‌های استان تهران شعب صلح و سازش مستقر شده و 5 /2 میلیارد تومان توسط خیرین برای آزادی ۲۰۳ نفر از زندانیان مالی و جرائم غیرعمد پرداخت شد و مبلغ دو میلیارد تومان دیگر نیز تخفیف گرفته شد.

 

سدسازی غیراصولی بلای جان ماهیان مهاجر

کارشناس ارشد بیوسیستماتیک جانوری ضمن اشاره به انواع گونه‌های ماهیان مهاجر کشور، مهم‌ترین عوامل تهدید آنها را سدسازی غیراصولی، تغییرات اقلیمی و تغییر مسیر و کاربری رودخانه‌ها ذکر کرد. میلاد خسروی در گفت‌وگو با ایسنا درباره علت مهاجرت ماهیان اظهار کرد: دو علت عمده مهاجرت ماهیان تغذیه و مهم‌تر از آن تولیدمثل است. با این حال از دیگر عوامل تحریک‌کننده مهاجرت ماهیان دما، طول روز، تغییرات فصل، تغییرات طول نور و تغییرات سطح آب است. وی ادامه داد: ماهیان خاویاری که ارزش اکولوژیک و اقتصادی بسیار زیادی دارند نیز به علت کاهش سطح آب‌های شیرین و از طرف دیگر افزایش سطح آب دریاها در پی تغییرات اقلیمی دچار مشکل شده‌اند. این محقق اکوسیستم‌های آب شیرین اضافه کرد: فرآیند دیگری که مشکلات زیادی را در مهاجرت ماهیان ایجاد کرده، سدسازی است که به‌ویژه در کشور ما به‌صورت گسترده، غیرپایدار و غیراصولی در حال توسعه است. یک نمونه از این سدسازی‌ها سد گتوند بود که فجایع زیست‌محیطی فراوانی را به‌بار آورد. سدسازی‌های غیراصولی متاسفانه فرآیند مهاجرت ماهیان را با مشکل مواجه کرده و باعث شده است ماهیان نتوانند برای تخم‌ریزی وارد زیستگاه مدنظرشان شوند. ماهی قزل‌آلا که برای تخم‌ریزی از دریا وارد رودخانه می‌شود اگر جنس بستر رودخانه را برای لانه‌سازی مناسب نبیند، تخم‌ریزی نمی‌کند و در نتیجه احیای نسل آن با مشکل روبه‌رو می‌شود. خسروی در پایان اظهار کرد: مجموعه این عوامل همچنین ماسه‌برداری از رودخانه‌ها باعث شده است بسیاری از زیستگاه‌ها برای تخم‌ریزی ماهیان مهاجر و حتی ماهیانی که ساکن دائمی رودخانه هستند، مشکلاتی ایجاد کند که می‌تواند به از بین رفتن آنها منجر شود. از این‌رو لازم است با توجه به ارزش بالای ماهیان به‌ویژه ماهیان مهاجر در اکوسیستم در جهت کاهش این عوامل تهدیدکننده عمل کنیم.

♦♦♦

ایسنا: سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از اعمال ممنوعیت سفر در تعطیلات نیمه خردادماه (۱۴ و ۱۵ خردادماه) در صورت تصویب ستاد کرونا خبر داد.

فارس: معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار داشت: 20 درصد پول طرح ترافیک صرف زیرساخت‌های مترو می‌شود و درآمد ناشی از طرح به دلیل شیوع کرونا 60 درصد کاهش یافته و به‌طور کلی در ایام کرونا بیش از 1100 میلیارد تومان در اتوبوسرانی و مترو کاهش درآمد داشته‌ایم در حالی که 150 میلیارد هزینه‌های ما افزایش داشته است.

ایلنا: مدیرکل روابط عمومی سازمان تعزیرات از محکومیت ۹۱۹ میلیاردریالی شرکت مخابرات ایران به اتهام گران‌فروشی (دریافت وجه اضافی از مشترکین تلفن ثابت) در استان خراسان رضوی خبر داد.

ایرنا: رئیس اداره پارک ملی دِز گفت: هزاران قطعه ماهی و سایر آبزیان به علت پساب خروجی کارخانه‌های قند خاورمیانه، هفت‌تپه و کاغذ پارس و همچنین کم‌آبی در حاشیه رودخانه دز در محدوده پارک ملی دز تلف شدند.

ایلنا: رئیس سازمان غذا و دارو گفت: سهم بازار تولید داخل تجهیزات و ملزومات پزشکی در فاصله سال‌های ۹۷ تا ۹۹ به میزان ۲۱۳ درصد رشد داشته و شاهد کاهش ۱۰درصدی واردات در این حوزه بوده‌ایم.

ایسنا: سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران با بیان اینکه قطعی برق موجب افزایش ماموریت‌ها و بار کاری آتش‌نشانان تهران می‌شود گفت: قطعی‌های از پیش ‌تعیین‌نشده و این دسته از حوادث، بار کاری آتش‌نشانان را افزایش می‌دهد. این خود می‌تواند موجب کاهش تعداد نیروهای آزاد شود.

ایرنا: نمکی، وزیر بهداشت، در حکمی «سرتیپ پاسدار» محمدحسین سپهر را به عنوان جانشین خود در امور اجرایی ستاد هماهنگی واکسیناسیون کشور منصوب کرد.

ایلنا: استاندار تهران اعلام کرد: سالانه ۲۰۰ هزار نفر به جمعیت استان اضافه می‌شود که این امر در نتیجه مهاجرت به استان است؛ پیش‌بینی این است که جمعیت استان در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۱۴ میلیون نفر می‌رسد.

مهر: رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور ضمن تاکید بر اینکه «پیش‌بینی می‌شود در دوران پساکرونا مساله اول هر کشوری موضوع سلامت ‌روان است» خواستار گنجاندن خدمات روانشناسی و مشاوره در خدمات «بیمه‌های پایه و تکمیلی» شد.

فارس: آرش میلانی عضو شورای شهر تهران گفت: طی سال 97، در تهران 58 هزار نفر سفر از دوچرخه برای تردد استفاده کرده‌اند که این میزان در سال 99 به 180 هزار نفر رسید و پیش‌بینی می‌شود امسال به بیش از 246 هزار نفر سفر برسد.

♦♦♦

رشد گردشگری سلامت در ایران

خبرگذاری فارس نوشت: سرپرست جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تاثیر شیوع کرونا طی دو سال گذشته بر گردشگری سلامت در جهان، گفت؛ گردشگری سلامت به‌عنوان یکی از صنعت‌های رو‌به‌رشد در دنیاست که بحران کرونا به‌شدت روی آن تاثیر منفی گذاشته و به‌‌رغم آمارهای موجود برای سال 1397 که نشان از پذیرش حدود 500 تا 550 هزار گردشگر سلامت در کشور داشته است، شرایط ویژه کرونایی باعث تضعیف بازار گردشگری سلامت شده و مراکز تشخیصی-درمانی و شرکت‌های تسهیلگر را با تنگناهای مالی روبه‌رو کرده است. باید به نحوی برنامه‌ریزی و اقدام صورت پذیرد که حدود دو میلیون گردشگر سلامت را در سال کنونی به کشور جذب کنیم.

 

صدور ۱۴۵۰ شناسنامه برای کودکان دارای مادر ایرانی

خبرگزاری دانشجویان ایران نوشت: مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در تشریح روند ارائه خدمات بانکی و سایر خدمات به اتباع به ویژه اتباع افغانستانی گفت: بر اساس آخرین مصوبه بانک مرکزی و شورای عالی مبارزه با پولشویی، تمام اتباع دارای کارت اقامت معتبر و دارندگان روادید معتبر می‌توانند از خدمات بانکی بر اساس مصوباتی که ابلاغ شده بهره‌مند می‌شوند. محمودی در پاسخ به سوالی درباره شناسنامه فرزندان حاصل از ازدواج مادر ایرانی با اتباع نیز به ایسنا گفت: تاکنون ۹۰ هزار نفر در سامانه پیش‌ثبت‌نام کرده‌اند و تاکنون ۱۴۵۰ شناسنامه نیز در این حوزه صادر شده است. وی افزود: مشکلات این موضوع را بانک‌ها پس از ابلاغ مصوبه برطرف کردند، از این‌رو اتباع هم می‌توانند کارت بانکی داشته باشند و هم می‌توانند جابه‌جایی پول داشته باشند.

 

کرونا و افزایش بستری بیماران اسکیزوفرنی

همشهری نوشت: طیبه دهباشی‌زاده، مدیرعامل انجمن اسکیزوفرنی (احبا)، درباره شرایط بیماران اسکیزوفرنی (روان‌گسیختگی) در دوران کرونا می‌گوید: از آنجا که بیماران اسکیزوفرنی باید تحت حمایت‌های جامعه قرار گیرند و با توجه به اینکه در شرایط شیوع کرونا برقراری ارتباط و حضور در جامعه تقریباً به حداقل رسیده، مشکلات این بیماران هم بسیار بیشتر شده است. هم‌اکنون آنها نمی‌توانند مانند قبل برای شرکت در کلاس‌های مختلف هنری یا کارهای گروهی مراکز توانبخشی مراجعه کنند و در وضعیت قرمز شهرها، این شرایط سختگیرانه‌تر هم می‌شود. توان برخورداری از امکانات آنلاین هم برای بسیاری از خانواده‌ها وجود ندارد. همچنین بعضی بیماران هم توانایی کنترل و مهار ذهن برای استفاده از چنین خدماتی را ندارند.

 

رای مثبت به ساخت‌وساز در حریم «باغ‌فین» کاشان!

اعتماد نوشت: کمتر از چهار ماه پس از طرح شکایت میراث فرهنگی برای توقف ساخت‌وساز در حریم درجه یک باغ‌فین، حال خبر می‌رسد که دادگاه، رای به ادامه کار شهرداری در حریم درجه یک باغ‌فین داده است. دادگاه با ادامه ساخت‌وساز شهرداری کاشان در حریم درجه یک باغ‌فین موافقت کرده و رای به منع تعقیب داده است. رایی که پایگاه میراث جهانی باغ‌فین به آن معترض شده، اما در دادگاه تجدیدنظر هم دوباره رای به نفع ادامه ساخت‌وساز شهرداری کاشان صادر شده است. فریدون الهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، با بیان اینکه مبنای فعالیت میراث فرهنگی، آرای حقوقی است، می‌گوید: «پیگیری‌های میراث نهایتاً انجام می‌شود.»