شناسه خبر : 37708 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بن‌بست لایحه «حمایت از زنان»

سلامت روانی و اجتماعی کارگران در تهدید است

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: نشانه‌های خوبی از وضعیت انواع مختلف آسیب‌های اجتماعی و اختلالات روانی در جامعه کار و تولید دیده نمی‌شود و این می‌تواند زنگ خطر جدی محسوب شود، به همین دلیل لازم است سلامت روانی و اجتماعی کارگران را جدی بگیریم. سیدحسن موسوی‌چلک در گفت‌وگو با ایرنا کارگر افزود: یکی از وظایف دولت‌ها در هر جامعه‌ای ایجاد بسترهای لازم برای ارتقای رضایت زندگی و برخورداری مردم از امنیت و رفاه اجتماعی بالاست تا در سایه این شرایط «به‌زیستن اجتماعی» در آن جامعه تحقق پیدا کند. وی تاکید کرد: یکی از شاخص‌های مهم و اساسی که نشانه و مولفه مهمی در تحقق چنین شرایطی محسوب می‌شود توجه به سلامت همه‌جانبه در ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است.

عضو هیات رئیسه منطقه آسیا و اقیانوسیه فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی گفت: با توجه به پژوهش‌ها و شیوع‌شناسی‌های انجام‌شده از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری دستگاه و کارشناسان اجتماعی می‌توان اشاره کرد که نشانه‌های خوبی از وضعیت انواع مختلف آسیب‌های اجتماعی و اختلالات روانی در جامعه کار و تولید دیده نمی‌شود و این می‌تواند زنگ خطر جدی محسوب شود. به همین دلیل توجه به بعد اجتماعی سلامت مهم است. چراکه در یک معنا بعد اجتماعی سلامت دربرگیرنده سطوح مهارت‌های اجتماعی، عملکرد اجتماعی و توانایی شناخت هر شخص از خود، به عنوان عضوی از جامعه بزرگ‌تر است. موسوی‌چلک با بیان اینکه زندگی سالم، محصول تعامل اجتماعی بین انتخاب‌های فردی از یک‌سو و محیط اجتماعی-اقتصادی احاطه‌کننده فرد از سوی دیگر است، افزود: سلامت اجتماعی یکی از اساسی‌ترین شاخص‌های سلامت هر جامعه است که به کارایی بیشتر فرد درون جامعه منجر می‌شود. رئیس انجمن مددکاران اجتماعی گفت: تاملی بر وضعیت شاخص‌های اجتماعی ایران نشان می‌دهد که این وضعیت فقط محدود به جامعه کار و تولید نیست. موسوی‌چلک تاکید کرد: جامعه‌ای را می‌توان با مفهومی که از سلامت اجتماعی ارائه شد سالم خواند که رضایت و شادابی مردم در آن قابل رویت باشد. وی یادآور شد: برخی از صاحب‌نظران معتقدند که فقدان یا پایین بودن شاخص‌های سلامت اجتماعی را می‌توان نتیجه جذب نکردن افراد در چارچوب‌های اجتماعی و در نتیجه نپذیرفتن جامعه‌پذیری صحیح آنها دانست. بنابراین، می‌توان گفت سلامت اجتماعی عامل مهمی در کنترل آسیب‌ها و مسائل اجتماعی و همچنین حفظ نظم اجتماعی است.

 

کاهش ۵۰درصدی بارش‌ها

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه از لحاظ تامین آب تابستان سختی در پیش داریم، گفت: میزان بارش در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان رضوی و جنوبی، کرمان و فارس ۵۰ درصد کاهش داشته البته وضعیت در دیگر استان‌ها بهتر نیست،‌ باید مراقب مصرف آب باشیم. شواهد نشان می‌دهد نه‌تنها از منابع آبی خود به اندازه استفاده نکردیم بلکه بسیار بیشتر از ظرفیت هم برداشت کرده‌ایم که وضعیت رودخانه‌ها و تالاب‌های کشور موید این ادعاست چون مصرف آب در بالادست به حدی مدیریت‌نشده بوده که دیگر برای پایین‌دست آبی نمانده است، از این‌رو اکوسیستم‌های پایین‌دستی مانند بخشی از تالاب هورالعظیم، هامون و گاوخونی به کانون‌های گرد و غبار تبدیل شدند. اما امسال وضعیت بسیار بدتر است، بر اساس پیش‌بینی پژوهشکده اقلیم‌شناسی و تغییر اقلیم، بارش سال آبی جاری تا پایان فروردین‌ماه ۴۳ درصد نسبت به دوره مشابه بلندمدت و 7 /54 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است و هیچ یک از استان‌های کشور طی این دوره بارش بیش از میانگین سالانه را دریافت نکرده‌اند؛ این زنگ خطری برای تمام بخش‌ها از جمله شرب، کشاورزی، صنعت و محیط زیست است.

در واقع کاهش ۵۰درصدی بارش‌ها در سال آبی جاری (مهرماه ۱۳۹۹ تا آخر شهریور ۱۴۰۰) موجب کم شدن ۱۹درصدی حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور شده است که بر اساس تازه‌ترین گزارش شرکت مدیریت منابع آب ایران، حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا سوم اردیبهشت‌ماه امسال به رقم ۲۹ میلیارد و ۶۷ میلیون مترمکعب رسیده؛ این میزان موجودی آب سدها در حالی است که پارسال و در همین بازه زمانی ۳۶ میلیارد و ۸۳ میلیون مترمکعب آب در مخازن سدها وجود داشت. میزان ورودی آب به مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا سوم اردیبهشت‌ماه در حالی به رقم ۲۲ میلیارد و ۳۲ میلیون مترمکعب رسیده که پارسال در همین بازه زمانی این رقم ۳۷ میلیارد و ۳۵ میلیون مترمکعب بود که کاهش ۴۰درصدی را نشان می‌دهد و اکنون پرشدگی سدهای کشور ۵۹ درصد است و ظرفیت تمام سدها نیز ۵۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب است. تمام این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که تابستان سختی در پیش داریم و این مساله بر اهمیت مدیریت منابع آب و داشته‌های کنونی بیش از پیش تاکید می‌کند.

 علی مریدی مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست در این باره به ایرنا گفت: امسال سال تقریباً خشکی است، آمارها نشان می‌دهد میزان بارندگی تا آخر فروردین‌ماه حدود ۳۹ تا ۴۰ درصد نسبت به دوره بلندمدت ۵۰ساله کاهش داشته که رقم قابل توجهی است. وی افزود: عملاً تنها ماهی که می‌توانیم کمی روی بارندگی آن حساب کنیم اردیبهشت‌ماه است، چون در ماه‌های دیگر بارندگی چندانی نخواهیم داشت که متاسفانه در همین ماه هم تا به امروز بارش چشمگیری در کشور نداشتیم، بنابراین تابستان خشکی پیش‌رو خواهد بود.

 

تهدید مرگ فلامینگوها در بختگان

بنابر گفته مدیرکل محیط زیست استان فارس، جوجه فلامینگوهای تالاب بختگان در خطر مرگ قرار دارند. حمید ظهرابی، در جلسه حفاظت از منابع آب فارس اعلام کرد که به دلیل بی‌آبی، خطر مرگ بالغ بر پنج تا ۱۲ هزار جوجه فلامینگو را در بختگان تهدید می‌کند و در صورت وقوع این اتفاق، فارس شاهد بازخوردهای منفی خواهد بود. به گزارش ایسنا و از آنجا که یکی از دلایل مشکل تامین آب دریاچه بختگان، وجود زمین‌های متعدد کشاورزی در بالادست این تالاب بین‌المللی است، ظهرابی از استاندار فارس درخواست کرد تا اجازه دهد پیش از برداشت آب توسط کشاورزان، آب مورد نیاز به دریاچه بختگان وارد شود. عنایت‌الله رحیمی، استاندار فارس، نیز در پاسخ قول داد حداقل آب برای نجات فلامینگوها تامین شود. رحیمی در ادامه با اشاره به تامین حق‌آبه بختگان در سال گذشته و اعتراض کشاورزان، گفت: یک‌بار گزارشی منتشر شد مبنی بر اینکه استاندار فارس به فلامینگوها اهمیت می‌دهد ولی به تامین غذای مردم ناحیه بختگان خیر. در حالی که اگر آن آب به بختگان نمی‌رسید، خاک و نمکی که در هوا پخش می‌شد، زمین‌های کشاورزی را نابود می‌کرد.

 

تعلل مجلس و خطر ناکامی لایحه «حمایت از زنان»

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری با اظهار تاسف نسبت به عدم اعلام وصول لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت و با بیان اینکه پیگیر اعلام وصول این لایحه هستیم، گفت: این لایحه بسیار جامع و روزآمد در چارچوب شرع مقدس اسلام تدوین شده است و فرصتی استثنایی برای کشور است که با تعلل مجلس بیم آن می‌رود که ما این فرصت را از دست بدهیم. به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار در نشست آنلاین با تشکل‌های حامی زنان آسیب‌دیده در سراسر کشور، اظهار کرد: بارها اشاره کردیم که لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت که مورد اجماع دو قوه مجریه و قضائیه، مطالبه عموم مردم و از جهت اهمیت توجه به خشونت علیه زنان، مورد توجه مقام معظم رهبری بوده است، چرا باید معطل بماند و اعلام وصول نشود؟ معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری با بیان اینکه پیگیر لایحه یادشده در تمام سطوح هستیم، تاکید کرد: این لایحه باید هرچه زودتر به سر‌و‌سامان برسد. به‌رغم اینکه نزدیک به سه ماه و نیم از ارسال این لایحه توسط رئیس‌جمهوری به مجلس شورای اسلامی می‌گذرد اما اعلام وصول نشده است.

وی همچنین ضمن تشکر از همکاری قوه قضائیه در جهت تدوین لایحه «حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» این را هم گفت که این لایحه مهم نهایتاً به صورت اجماع دو قوه به مجلس شورای اسلامی ارسال شد. ابتکار با اشاره به همکاری این معاونت طی دولت دوازدهم با سازمان بهزیستی در خصوص «خانه‌های امن» و «سازمان اورژانس اجتماعی» ادامه داد: معاونت امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری از ابتدای دولت دوازدهم تلاش داشته تا حامی اصلی سازمان اورژانس اجتماعی باشد؛ چراکه این سازمان نقش مهمی در مداخلات تخصصی، موثر و کارآمد داشته است. معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری در ادامه با اشاره به تصویب قانون «حمایت از اطفال و نوجوانان» گفت: درگیر آیین‌نامه اجرایی این قانون در کمیسیون فرهنگی دولت هستیم و تقاضای اولویت برای آن کرده‌ایم؛ چراکه نگرانیم مراحل دیوانسالاری به طول انجامد و نتوانیم آیین‌نامه اجرای آن را داشته باشیم. وی با بیان اینکه لایحه «پلیس اطفال» در دولت تصویب شده است، افزود: لایحه پلیس اطفال لایحه مهمی است که امیدوارم هرچه زودتر به مجلس برود چراکه در بسیاری از ابعادِ آسیب‌های اطفال می‌تواند کمک کند که البته در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان این مهم به عنوان یک تکلیف پیش‌بینی شده است. ابتکار درباره وضعیت لایحه اصلاح قانون مربوط به مجازات پدر در صورت قتل فرزند، تصریح کرد: در این زمینه همکاری خوبی با قوه قضائیه داشته‌ایم. برای تصویب نهایی در دستور کار دولت است. لایحه مهمی است که به این امر توجه دارد که در صورت وقوع قتل عمد و با تشخیص قاضی، حضانت و ولایت سایر فرزندان از پدر گرفته شود تا این آسیب به سایر فرزندان سرایت نکند. امیدواریم مجلس نیز در پاسخ به این مطالبه زنان، کودکان و خانواده قدم بردارد.

 

گلستان در معرض هجوم آب شور دریا

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان اظهار کرد: بهره‌برداری و برداشت بهینه از منابع آب در کنار توسعه پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری می‌تواند گامی مهم در راستای سازگاری با شرایط تغییر اقلیم باشد. عبدالرحیم لطفی با اشاره به شرایط تغییر اقلیم به ایسنا گفت: توزیع نامناسب زمانی و مکانی نزولات جوی در طول سال یکی از موضوعاتی است که به‌طور مستقیم بر میزان دسترسی به منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی تاثیرگذار است و این مساله در ایران به دلیل قرارگیری در عرض‌های جغرافیایی خشک و نیمه‌خشک دنیا و میانگین بارش سالانه حدود ۳۰ درصد در مقایسه با سایر کشورها نمود بیشتری دارد. در چنین شرایطی بارش‌ها نیز به‌طور عمده در فصل پاییز و زمستان متمرکز هستند که در آن فصول محصولات زراعی کشت نمی‌شود و حجم آب باران عملاً از دسترس چرخه تولید خارج می‌شود. وی افزود: علاوه بر این کشور متاثر از پدیده تغییر اقلیم و تبعات آن همچون تغییر در رژیم بارش‌ها از نظر الگوی زمانی و مکانی بارش، شدت، مدت، فراوانی و تداوم همانند سایر نقاط دنیا شده است به‌طوری‌که وقوع بارش با شدت بالا در فاصله زمانی کوتاه، به به وجود آمدن جریان سیلابی منجر می‌شود؛ به عبارت دیگر حجم قابل ‌توجهی از روان‌آب ایجادشده به دلیل شیب بالای حوضه‌های آبخیز و پایین بودن زمان تمرکز و فراهم نبودن فرصت نفوذ نقشی در تقویت منابع آب‌های زیرزمینی نداشته و از دسترس خارج می‌شود. لطفی ادامه داد: بر این اساس با توجه به اینکه مجموع کسری مخازن آب‌های زیرزمینی به حدود ۱۳۰ میلیون مترمکعب می‌رسد، در صورتی که میزان کنونی روند برداشت از منابع آب‌های زیرزمینی به حد مجاز نزدیک شود و مشروط به میانگین بارش نرمال سالانه، بخش عمده‌ای از کسری آبخوان‌ها با اجرای پروژه‌های آبخیزداری طی پنج سال جبران خواهد شد. مدیرکل منابع طبیعی گلستان بیان کرد: با توجه به موقعیت قرارگیری استان گلستان بر روی آبخوان ساحلی که به‌طور بالقوه پتانسیل نفوذ زبانه آب شور و در معرض قرارگیری هجوم آب شور دریا به آبخوان‌های آب شیرین را دارد، اجرای پروژه‌های آبخیزداری با ایجاد بستری برای نفوذ جریان سطحی و تشکیل گنبد هیدرولیکی آب شیرین و برقراری تعادل مجدد بین آب شور-شیرین می‌تواند نقش‌آفرین باشد.

♦♦♦

ایلنا: رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت:‌ در مناطق جنوبی، یعنی مناطق ۱7،۱6، ۱9،۱8، ۲۰، ۲۱ و ۲۲ پاکبانان هیچ واکسنی دریافت نکرده‌اند و تعداد نیروهای خدمات شهری و کسانی که احتمال ابتلای آنها به کرونا بالاست، در حدود ۵۵ هزار نیرو هستند که از این تعداد دو هزار و ۲۴۸ نفر تاکنون واکسن دریافت کرده‌اند.

ایسنا: معاون فنی گمرک ایران اعلام کرد: تاکنون بیش از 1 /3 میلیون دوز واکسن وارد ایران و توسط گمرک ترخیص و تحویل نمایندگان معرفی‌شده از سوی وزارت بهداشت شده است.

فارس: معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت گفت: در نسخه‌نویسی الکترونیک در بخش خصوصی بعد از تیرماه دیگر نسخه‌های به جز الکترونیک پذیرفته نمی‌شود. برای کسانی که قرارداد ندارند، به تدریج تا انتهای سال، حق استفاده از دفترچه منع می‌شود و تعهدی برای بیمه ایجاد نمی‌شود.

ایرنا: سازمان نظام روانشناسی و مشاوره اعلام کرد: در ۱۸ ماه گذشته مردم در شرایط بحران به‌سر برده‌اند و این امر استرس، اضطراب و آمار اختلالات روانی را افزایش داده است و درخواست می‌شود تا بیمه‌های پایه و تکمیلی، در دوران کرونا جهت خدمات روانشناسی و مشاوره اجرایی شوند.

ایلنا: رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ با بیان اینکه دو هزار معتاد متجاهر از ابتدای سال تاکنون در سطح شهر تهران جمع‌آوری شده‌اند، گفت: همچنان حدود شش هزار معتاد متجاهر در سطح شهر تهران پراکنده هستند.

ایسنا: رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران از مرگ گورخر نر آفریقایی باغ‌وحش صفادشت که حدود یک هفته پیش به ایران منتقل شده بود، به دلیل تعلل بیش از حد در ترخیص از گمرک خبر داد.

ایلنا: شهردار تهران گفت: متاسفانه تلفات زیادی در حوزه تاکسیرانی داشتیم و در حال پیگیری هستیم که حتماً واکسیناسیون رانندگان تاکسی انجام شود. تاکنون بیش از ۲۴۰ نفر از رانندگان تاکسی در اثر کرونا فوت شده‌اند که نقش زیادی هم در انتشار ویروس دارند.

ایرنا: رئیس سازمان پزشکی قانونی گفت: بیش از ۸۵ درصد خدمات این سازمان به حوزه معاینات بالینی مربوط می‌شود که از این تعداد حدود ۳۳ درصد پرونده‌ها مربوط به حوادث رانندگی و همین میزان هم مربوط به مراجعان نزاع است و ۷۰ هزار جسد نیز تعیین علت فوت می‌شوند.

ایلنا: استاندار تهران بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ به چند دلیل از جمله افزایش تجربه نیروی درمان شاهدیم که بیش از چهار درصد از بستری‌ها فوت می‌کنند که این رقم در سال ۹۹ بیش از ۹ درصد بوده است.

♦♦♦

درمان کرونایی‌ها، واقعاً چند؟

اعتماد  نوشت: سخنگوی وزارت بهداشت در تشریح هزینه درمان کرونا گفته است که هر مبتلا، به شرط بستری در مراکز دولتی، حدود 5 /6 تا ۸ میلیون تومان هزینه دارد که از این رقم هم حدود ۹۰ درصد توسط بیمه پرداخت می‌شود. با این حال، یکی از بیمارانی که در بیمارستان مسیح دانشوری بستری شده بود، گفته است که با وجود برخورداری از بیمه درمانی نیروهای مسلح، بابت 14 روز بستری در این بیمارستان دانشگاهی، حدود 18 میلیون تومان هزینه کرده که یکی از هزینه‌ها، پرداخت روزانه 800 هزار تومان بابت پرستار همراه بوده. بیماری که در یک بیمارستان خصوصی بستری شده بود نیز گفت که در ابتدای پذیرش 30 میلیون تومان واریز کرده‌اند و بابت هر شب بستری بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه هم 15 میلیون تومان پرداخت می‌کنند.

 

واکسن؛ چند هفته تا دو ماه!

ایلنا نوشت: سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به تولیدات واکسن اسپوتنیک روسیه در کشور، بیان کرد: تاکنون چهار شرکت کاندیدای تولید واکسن اسپوتنیک در کشور هستند که سه شرکت به طرف روسی معرفی شده است. وی ادامه داد: فکر می‌کنم، یک شرکت وارد مدار تولید شده و ظرف چند هفته تا دو ماه اولین محصولات اسپوتنیک داخل کشور وارد کمپین واکسیناسیون عمومی علیه کرونا می‌شود. جهانپور در پاسخ به اینکه آیا تولیدات داخلی واکسن اسپوتنیک، متمایز از آن ۶۰ میلیون‌دوزی است که از اسپوتنیک روسیه خریداری کردیم؟ بیان کرد: روی کاغذ شاید این‌طور باشد، اما عملاً ظرفیت ساخت اسپوتنیک در خطوط تولید روسیه محدود است.

 

آسیب‌های جبران‌ناپذیر به خلیج‌فارس

خبرگزاری دانشجویان ایران نوشت: معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ردیابی لکه‌های نفتی در خلیج‌فارس گفت: مطالعه مربوط به این پروژه به اتمام رسیده. او افزود: به دلیل اینکه بستر دریا محل میدان‌های نفتی و گازی و از طرفی محل تردد شناورهای بسیار زیادی از جمله نفتکش‌هاست، خلیج‌فارس در معرض آلودگی نفتی قرار دارد و متاسفانه در طول سال به دلیل نشت مواد نفتی آسیب‌های گاهی جبران‌ناپذیر به سیستم دریا وارد می‌شود. از سایر عوامل آلودگی دریا می‌توان به ورود پساب شور آب‌شیرین‌کن‌ها به‌ویژه در جنوب خلیج‌فارس، وجود پساب‌های صنعتی و فاضلاب‌های شهری اشاره کرد. یک عامل تهدیدکننده دیگر این پهنه آبی، کاهش آورد رودخانه‌های آب شیرین به خلیج‌فارس است.

 

احتمال اعزام حجاج با شرط سنی و واکسیناسیون

همشهری نوشت: سیدعلی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر گفت: هنوز هیچ‌چیز حج 1400 مشخص نیست. حتی مذاکرات اولیه عربستان سعودی با هیچ کشور اسلامی ازجمله با سازمان حج و زیارت ایران انجام نشده است. ابتدا باید دولت عربستان ظرفیت پذیرش زائران هر کشور را اعلام کند تا بتوان بر اساس آن برنامه‌ریزی کرد. اگر دولت عربستان سعودی تصمیم بگیرد که امسال زائران کشورهای دیگر هم در مراسم حج تمتع حضور داشته باشند، قطعاً محدودیت‌های سنی یا شرایطی در حوزه سلامتی زائرانی که پذیرش می‌شوند، تعیین خواهد کرد. دستورالعمل بهداشتی حج تمتع از سوی سعودی‌ها برای کشورها ارسال نشده است و فقط شاهد انعکاس مواردی در منابع رسانه‌ای هستیم.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها