شناسه خبر : 36715 لینک کوتاه

افت تحصیلی نگران‌کننده دانش‌آموزان ایرانی

ادامه انتشار بوی نامطبوع در تهران پس از ۳ سال

فرهاد حسین‌پور: محمد رستگاری معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران اعلام کرده است که مجموع برآیند کانون‌های مختلف از جمله فاضلاب، پسماند و همه این موارد را می‌توان در انتشار بوی نامطبوع تهران دخیل دانست. اما اینکه بگوییم صرفاً یک کانون برای این موضوع وجود دارد سخت است. برای مثال برنامه فاضلاب در خوشبینانه‌ترین حالت در خرداد 1400 به پایان می‌رسد و تنها یک قرارداد شرکت آب و فاضلاب در این زمینه 240 میلیارد تومان بوده است. تا این برنامه‌ها کاملاً به اتمام نرسد کماکان این معضل وجود دارد اما هر کدام از برنامه‌ها که حل شود از شدت بو کم می‌شود. شهرداری برنامه‌ای دارد که بخش اول آن به تولید پسماند برمی‌گردد و در حال پیگیری است که بخشی از این برنامه به انتقال و ساماندهی آرادکوه برمی‌گردد. انتقال آرادکوه یک برنامه بلندمدت است که نیاز به زمان دارد. یکی از مقصران اصلی در انتشار بوی نامطبوع تهران زباله‌های پایتخت‌نشینان در مرکز آرادکوه است، هرچند که این موضوع از سوی مدیران شهری رد شده است. آرش میلانی عضو شورای شهر تهران نیز در این‌باره گفت: مازوت‌سوزی صنایع، فاضلاب و موضوعاتی از این دست از جمله دلایل انتشار بوی نامطبوع در پایتخت اعلام شده ولی هنوز کسی موفق به اعلام نهایی دلیل آن نشده است. وی تاکید کرد: شهرداری باید موضوع را پیگیری کند و یکی از معاونان شهردار به عنوان متولی اصلی پیگیری موضوع در نظر گرفته شود. به گفته میلانی باید به صورت شفاف نتایج پیگیری‌های سال گذشته منتشر و در اختیار افکار عمومی قرار گیرد و سازمان مدیریت پسماند هم باید ایستگاه پایش کیفیت هوا و بو را هر‌چه سریع‌تر راه‌اندازی کند.

 

حذف دفترچه‌های کاغذی بیمه سلامت تا شهریور ۱۴۰۰

به گزارش فارس، مهدی رضایی درخصوص آخرین وضعیت نسخه‌نویسی الکترونیکی در کشور گفت: هم‌اکنون نسخه الکترونیک در کلیه استان‌های کشور مستقر شده است. در این طرح پزشکان اقدام به نسخه‌نویسی الکترونیک می‌کنند و ارائه خدمات تجویز‌شده در داروخانه و مراکز پاراکلینیک با ارائه یک کد رهگیری امکان‌پذیر است. معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت افزود: در مواردی که پزشک اقدام به تجویز در برگه‌های دفترچه داروخانه، آزمایشگاه و تصویربرداری در زمان ارائه خدمت و با استفاده از فرآیند ثبت نسخه کاغذی اقدام به ثبت الکترونیک نسخه می‌کند؛ در این فرآیند کلیه قوانین رسیدگی در نسخه الکترونیک به صورت برخط کنترل می‌شود و امکان محاسبه پرداخت از جیب بیمار وجود خواهد داشت. وی تصریح کرد: بررسی مراکز فعال در طرح نسخه الکترونیک براساس آمار مراکز طرف قراداد دارای صورتحساب الکترونیک در آبان‌ماه و نیز مراکز جدید با ثبت حداقل یک نسخه الکترونیک در آذر‌ماه نشان می‌دهد، بیش از ۸۰ درصد مطب‌ها، داروخانه‌ها، تصویربرداری‌ها و آزمایشگاه‌ها در بخش غیر از دولتی دانشگاهی (خصوصی، خیریه و عمومی غیردولتی مراکز فعال) در طرح نسخه الکترونیک هستند و نسخه الکترونیک و حذف دفترچه‌های کاغذی تا شهریور ۱۴۰۰ استقرار پیدا می‌کند. رضایی با اشاره به اینکه علاوه بر این سایر مراکز سرپایی اعم از درمانگاه، فیزیوتراپی، بخش سرپایی بیمارستان و در بیشتر استان‌ها طرح نسخه الکترونیک را پیاده‌سازی کردند اظهار داشت: استقرار نسخه الکترونیک در بخش دولتی و حذف دفترچه‌های کاغذی در دستور کار قرار دارد.

 

زنگ خطر برای پیشرفت تحصیلی و عدالت آموزشی

انتشار نتایج اولیه مطالعه بین‌المللی «تیمز» در سال 2019 از عملکرد ضعیف دانش‌آموزان ایرانی در مقایسه با سایر کشورهای شرکت‌کننده در این مطالعه حکایت دارد. به گزارش روزنامه همشهری، براساس نتایج اولیه این مطالعه که از سوی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش منتشر شده، دانش‌آموزان کشورهای سنگاپور، چین‌تایپه، کره‌جنوبی، ژاپن و هنگ‌کنگ بهترین عملکرد را ارائه کرده‌اند، اما عملکرد دانش‌آموزان ایرانی در مقایسه با سایر شرکت‌کنندگان چندان قابل‌ قبول نبوده است. در درس ریاضی پایه چهارم، میانگین نمرات دانش‌آموزان ایرانی، 182 نمره از میانگین دانش‌آموزان کشور اول پایین‌تر بوده و آنها حائز رتبه 50 در میان 58 کشور شرکت‌کننده شده‌اند. این در حالی است که دانش‌آموزان ترکیه‌ای، قزاقستانی، اماراتی، بحرینی و قطری در این آزمون عملکرد بهتری از دانش‌آموزان ایرانی داشته‌اند. در درس ریاضی پایه هشتم هم دانش‌آموزان ایرانی، به‌طور متوسط 170 نمره کمتر از میانگین دانش‌آموزان کشور سنگاپور -که بهترین عملکرد را در این آزمون به ثبت رسانده‌اند- کسب کرده و از حیث رتبه، پایین‌تر از کشورهایی همچون ترکیه، قزاقستان، بحرین و امارات به رتبه 29 در میان 39 کشور شرکت‌کننده دست یافته‌اند. در آزمون درس علوم هم کارنامه دانش‌آموزان کشورمان، چندان متفاوت با درس ریاضی نبوده؛ به‌طوری‌که در علوم پایه چهارم، پایین‌تر از کشورهایی همچون ترکیه، قزاقستان و ارمنستان به رتبه 48 در میان 58 کشور شرکت‌کننده دست یافته‌اند، در علوم پایه هشتم هم در میان 39 کشور شرکت‌کننده، دانش‌آموزان ایرانی، رتبه‌ای بهتر از 32 به‌دست نیاورده‌اند.

 

۸۰ درصد کودکان کار و خیابان از اتباع افغانستان و پاکستان

«مهدی خانکه» معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره طرح توانمندسازی کودکان کار و خیابان گفت: این طرح از حدود پنج ماه پیش آغاز شده است و بر اساس تقسیم‌بندی‌ای که در استان تهران صورت گرفته است، مناطقی که پیک حضور این کودکان است از طریق فعالیت‌های مددکاری رصد شده و این کودکان جذب شده‌اند. وی درباره آمار کودکان جذب‌شده در این طرح توسط مددکاران ادامه داد: تا الان حدود ۳۷۰ نفر از این کودکان جذب شده‌اند و پرونده‌های توانمندسازی برای آنها تشکیل شده است، از این ۳۷۰ نفر تعدادی ترخیص شده و تعهدات لازم از خانواده گرفته شده تا دیگر از کودکان برای کار در خیابان استفاده نشود و این خانواده‌ها در چرخه حمایت سازمان بهزیستی نیز قرار گرفته‌اند. معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران درباره توانمندسازی خانواده این کودکان تصریح کرد: توانمندسازی یک پروسه و فرآیند ادامه‌دار است و در حال پیگیری این فرآیند هستیم، اما باید بدانیم که شرایط اقتصادی هرچقدر بغرنج‌تر و پیچیده‌تر می‌شود، حل مساله خانواده‌ها که منجر به حضور کودک در خیابان برای کار می‌شود سخت‌تر است. به گفته خانکه فرآیند توانمندسازی این خانواده‌ها از طریق بازدید از منزل و مشاوره تخصصی و مواردی که سازمان بهزیستی برای توانمندسازی انجام می‌دهد، در حال پیگیری است. وی در پاسخ به این سوال که آیا در بین کودکان کار و خیابان از اتباع غیرایرانی نیز هستند، خاطرنشان کرد: بیش از ۸۰ درصد این کودکان از اتباع دیگر کشورها هستند و گرفتاری‌های زیادی از جهت بدمنظر کردن شهر برای ما ایجاد کرده‌اند، حضور این کودکان در خیابان باعث ایجاد یأس و ناامیدی بین هموطنان شده است. البته کودکانی که دارای خانواده‌های ایرانی هستند، حتماً تحت حمایت قرار می‌گیرند و روند توانمندسازی برای آنها انجام می‌شود.

 

عوارض کرونا در نوزادان؛ اصلی‌ترین دلیل زردی

به گزارش فارس، فرهاد چوبدار، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه مادران باردار باید خیلی بیشتر مراقب ویروس کرونا باشند، اظهار کرد: شایع‌ترین اتفاقی که ممکن است عوارض کرونا در طول بارداری به ویژه سه‌ماهه سوم داشته باشد این است که نوزاد ممکن است نارس دنیا آمده و وقتی از نوزادِ مادری که کرونای او ثابت شده آزمایش می‌گیریم متوجه می‌شویم که تست کرونای نوزاد هم مثبت بوده، بنابراین وقتی هیچ دلیل مهم دیگری برای نارسی وجود نداشته باشد کرونا می‌شود دلیلی برای نارس شدن نوزاد، منتها تمام عوارض نارسی هم در کنارش هست. چوبدار در ادامه اضافه کرد: نارس بودن در این نوزادان به این شکل است که مادری که باید تا 38 تا 40‌هفتگی دوران بارداری‌اش ادامه پیدا کند، مثلاً در سی‌امین یا سی و دومین هفته بارداری دچار کرونا شده، عوارضش علامت‌دار شده و نتواند این بارداری را ادامه دهد و بچه در سی و دو یا مثلاً سی و چهار‌هفتگی به دنیا بیاید، این بچه وقتی به دنیا می‌آید حتماً نیازمند بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بوده و اقدامات ویژه‌ای لازم است تا مطمئن شویم که کرونا صدمه‌ای به ارگان‌های بچه وارد نکرده، مادر در این مرحله کاری نمی‌تواند بکند، تنها کاری که مادر می‌تواند انجام دهد این است که مراقب باشد کرونا نگیرد. وی در ادامه در خصوص زردی نوزادان نیز گفت: عمدتاً دلیل زردی نیز نارس بودن نوزادان است، اما به دلیل اینکه سیستم کبدی نوزادان تکامل نیافته تا زمان تکامل و اینکه بتواند رنگدانه عامل زردی را از بدن دفع کند، یکی، دو هفته‌ای طول می‌کشد و طبیعتاً بالا رفتن بیلی‌روبین و همان عامل زردی باعث می‌شود که این زردی حتی در مغز نیز رسوب کند و این مسبب یک عارضه طولانی‌مدت و همیشگی برای فرد شود.

 

تهدید محیط زیست شمال کشور از سوی معادن

مسوولان دستگاه قضایی مرزن‌آباد شهرستان چالوس پس از اخذ تعهد از صاحبان پنج واحد تولیدی شن و ماسه در مرزن‌آباد، به آنان سه ماه فرصت دادند تا نسبت به رفع آلایندگی زیست‌محیطی این معادن اقدام کنند در غیر این صورت تعطیل می‌شوند. بر اساس آمارهای رسمی، ۱۱ کارگاه شن و ماسه و استخراج سنگ پیرامون رودخانه حفاظت‌شده چالوس فعالیت دارند که از این تعداد پنج واحد به خاطر کیفیت پایین کارایی سیستم تصفیه‌خانه پساب، موجب آلایندگی و مشکلات زیست‌محیطی در منطقه می‌شوند. رئیس اداره حفاظت محیط زیست چالوس در خصوص آلایندگی کارگاه‌های شن و ماسه حاشیه این رودخانه حفاظت‌شده چالوس گفت: پس از بررسی کارشناسان محیط زیست پنج واحد از کارگاه‌های این منطقه زمینه آلودگی محیط زیست را در منطقه فراهم می‌کردند که از این تعداد سه واحد حدود یک ماه قبل به خاطر مجهز نبودن به سیستم تصفیه‌خانه استاندارد و رهاسازی شبانه رسوبات و پساب به داخل رودخانه چالوس تعطیل شده بودند. سید‌اصغر مطهری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایرنا افزود: دو واحد دیگر از این کارگاه‌ها هم به خاطر نداشتن سیستم حفاظتی زمینه آلودگی زیست‌محیطی را فراهم می‌کردند.

 

تعلل در پیگیری «املاک نجومی»

به گزارش روزنامه شرق، ماجرای تازه، به صحن علنی شورای شهر تهران برمی‌گردد که در آن، یک عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه نظارت بر حسن اجرای دعاوی بر عهده شوراست، در سخنانی انتقادآمیز گفت: «متاسفانه شهرداری تهران در پیگیری سه پرونده تعلل دارد.» محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران درباره مساله املاک نجومی گفته است «مجموع ارقام شناسایی‌شده املاک دوهزارو ۲۶۲ ملک است که از نظر تعداد هرکدام ممکن است چند واحد ملکی را شامل شود. اکنون این رقم از چهار هزار واحد ملکی هم فراتر رفته است». عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که چه تعداد از املاک باید بازپس‌گیری شوند، گفت: «تاکنون شهرداری بازپس‌گیری ۵۰۰ ملک را اجرا کرده و ۵۰۰ ملک واگذارشده به اشخاص حقیقی نیز در دستور کار بازپس‌گیری هستند. حدود هزارو ۲۰۰ مورد از املاک نیز حقوقی هستند که باید تعیین تکلیف شوند.» میرلوحی ادامه داد: «جای تاسف و نگرانی دارد که بانک اسنادی که قرار بود شهرداری نسبت به ایجاد آن طبق برنامه دوم توسعه اقدام کند، هنوز ایجاد نشده است. قرار بود ثبت اسناد نیز به این سامانه منتقل شود که با کمال تاسف هنوز این اقدام رخ نداده است.

♦♦♦

ایرنا: «آترین افشاری‌توانا»، کودک همدانی برای دومین سال پیاپی برنده جایزه اول مسابقه نقاشی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) به مناسبت روز جهانی غذا شد.

ایلنا: مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در واکنش به چرایی تصمیمات متعدد و ناگهانی آموزش و پرورش درباره برگزاری امتحانات تا حضور دانش‌آموزان در مدرسه گفت: ما چون تجربه قبلی از آموزش در این شرایط را نداریم، ناچاریم برخی کارها را دو سه بار تکرار کنیم و تغییر موضع دهیم.

تسنیم: رئیس مرکز مبارزه با جرائم ملی و سازمان‌یافته پلیس فتا با ابراز تاسف از تبلیغ سایت‌های شرط‌بندی توسط تعداد معدودی از سلبریتی‌ها و ورزشکاران کشورمان گفت: در این رابطه ۱۰ نفر دستگیر شده و تحویل مقام قضایی شدند؛ دو نفر از این متهمان به کشور بازگردانده شدند.

ایسنا: در حالی که مصرف سوخت مازوت در نیروگاه و صنایع استان تهران تکذیب شده است، داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد -که ارتباط مستقیمی با مصرف مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع دارد- طی دو ماه اخیر در ایستگاه‌های واقع در جنوب غرب و جنوب تهران افزایش یافته است.

ایسنا: فعالان حوزه زنان طی نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه خواستار ابطال دستورالعمل اجرایی نحوه انتخاب و انتصاب مدیران حرفه‌ای شدند.

تسنیم: سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) پیش‌بینی می‌کند محدودیت‌های کرونایی باعث خواهد شد میزان گردشگران ورودی کشورها در انتهای سال ۲۰۲۰ بین۷۰ تا ۷۵ درصد سقوط را تجربه کرده و امسال رکورد بدترین سال گردشگری تاریخ را به ثبت برساند!

ایلنا: معاون مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم از آمادگی وزارت علوم برای برگزاری کمیته مشترک بین ایران و تاجیکستان به منظور تدوین نقشه راه همکاری‌های علمی دو کشور خبر داد.

ایسنا: در زمان همه‌گیری زنان بیش از مردان از استرس کاری رنج می‌برند، زیرا بیماری همه‌گیر باعث ایجاد ناامنی شغلی مضاعف و مسئولیت بیشتر در خانه برای آنان شده است.

میزان: به گفته کارشناس تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ، بزرگراه آزادگان به تنهایی ۱۷ درصد تصادفات فوتی و جرحی را به خود اختصاص داده است.

ایسنا: مطالعات مرکز راهبری سلامت روان کشور نشان می‌دهد نقاط مختلف دنیا با گزارش‌هایی مبنی بر افزایش کودک‌آزاری جنسی مواجه‌اند و به نظر می‌رسد شرایط حاضر نیز می‌تواند برای افرادی که به فضاهای ایمن دسترسی ندارند تهدیداتی را ایجاد کند.

♦♦♦

یک جنایت خانوادگی دیگر؛ قتل دختر به دست پدر

اعتماد نوشت: مردی میانسال پس از قتل دختر 21ساله‌اش جسد او را در اطراف روستای علی‌آباد اصفهان رها کرد. همزمان با کشف جسد این دختر پلیس تحقیقات خود را اطراف روستای علی‌آباد نجف‌آباد آغاز کرد و در حالی که هویت این دختر مشخص شده بود وقتی پلیس به خانواده دختر مراجعه کرد همان زمان پدرش به جنایت معترف شد. رئیس دادگاه بخش مهردشت نجف‌آباد درباره این پرونده گفت: با اعتراف پدر مقتول او مدعی شد به سبب اختلاف‌های خانوادگی و مشاجره با دخترش عصبانی شده و او را به قتل رسانده است. در حال حاضر نیز پرونده قتل در دادگاه در دست بررسی و انجام تحقیقات تکمیلی است تا انگیزه واقعی این جنایت برملا شود.

 

بازسازی و احیای ۲۲ بنای تاریخی

ایرنا نوشت: بعد از ارزیابی فنی و اقتصادی درخواست‌های ارسال‌شده به دبیرخانه فراخوان عمومی مرمت، احیا و حق بهره‌برداری مدت معین برخی بناهای تاریخی، در نهایت تقاضای سرمایه‌گذاری در ۲۲ بنا به تایید کمیسیون مزایده رسید. این بناها شامل «خانه جلال آل‌احمد تهران»، «عمارت دیوانخانه و خانه محتشم و خانه افشاریان شیراز»، «کاروانسرای میاندشت سمنان»، «بانک ملی، شهربانی، دارایی و عمارت کلاه فرنگی و شیرخورشید ماکو»، «خانه آذین و عمارت گلشن بوشهر»، «خانه سوزنگر دزفول» و «خانه بهروزی قزوین»، «خانه کازرونی و خانه اسماعیل مرغون یزد»، «کاروانسرای گدوک سوادکوه»، «خانه فاطمی گرگان»، «خانه صادقی لاهیجان»، «کاروانسرای دهدشت و حمام کهیار»، «حمام نظام کرمانشاه» و «خانه غفاری کرمان» است.

 

تماس ۲۰ هزار نفر از مترو با اورژانس

تابناک نوشت: اورژانس تهران از تماس ۲۰ هزار نفر از مترو با اورژانس خبر داد. وی گفت: به‌طور متوسط بیش از یک میلیون نفر در روز از طریق مترو تردد می‌کنند. طی ۹ ماه سال گذشته بیش از ۲۰ هزار تماس از مترو یا شهروندانی که به وسیله مترو تردد می‌کردند با ما گرفته شد؛ البته طی ۹ ماه ابتدایی سال جاری با توجه به کاهش ترددها از طریق مترو به خاطر شیوع بیماری کووید ۱۹، به ۱۳ هزار و ۱۲۳ نفر در مترو خدمات دادیم. با توجه به آماری که سال گذشته داشتیم، حدود ۱ /۵ درصد عملیات اورژانس تهران به مترو اختصاص پیدا کرده و باید همکاری از سوی مترو انجام شود تا فضای لازم در اختیار ما قرار گیرد.

 

مراکز مشاوره ژنتیک؛ پیشگیری از تولد کودکان معلول

ایرنا نوشت: سرپرست مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی از فعالیت ۲۸۰ مرکز مشاوره ژنتیک در کشور خبر داد و گفت: سال گذشته ۳۸۴ هزار خانوار در این مراکز غربالگری شدند. مراکز مشاوره ژنتیک تحت پوشش بهزیستی به همه مردم به ویژه به مددجویان بهزیستی خدمات ارائه می‌دهند. خدمات مراکز مشاوره ژنتیک برای مددجویان رایگان بوده و هزینه آن برای دیگر اقشار جامعه، ارزان‌تر از تعرفه مراکز آزاد است. فعالیت مراکز مشاوره ژنتیک در کشور باعث شد که سال گذشته از به دنیا آمدن ۱۴۴۴ کودک معلول پیشگیری شود که برای سقط‌درمانی نیز هماهنگی‌های لازم با پزشکی قانونی و وزارت بهداشت انجام شد. افراد می‌توانند پیش از بارداری یا ازدواج به مراکز مراکز مشاوره ژنتیک مراجعه کنند.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها