شناسه خبر : 36375 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

صدور شناسنامه برای کودکان دارای مادر ایرانی

تعطیلی ۱۵۰ شهر و کلانشهر؛ اعمال منع تردد شبانه در شهرهای قرمز

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۴۸۰ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کرونا در طول 24 ساعت، 27 آبان تا 28 آبان ماه، شمار جانباختگان قطعی بیماری کووید ۱۹ در کشور به ۴۲ هزار و ۹۴۱ نفر رسید و ۲۷ استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند. سیما‌سادات لاری با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۴۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی و دو هزار و ۸۳۷ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۸۰۱ هزار و ۸۹۴ نفر رسید. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۵۷۶ هزار و ۹۸۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۷۱۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون پنج میلیون و ۶۲۶ هزار و ۶۳۱ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است. لاری گفت: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

 

آغاز محدودیت جدی کرونایی از اول آذر

به گزارش فارس، علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد مبارزه با کرونا در پایان نشست مشترک ویدئو‌کنفرانس قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا با فرمانداران، بخشداران و روسای شبکه‌های بهداشت و درمان شهرستان‌های سراسر کشور، در محل وزارت کشور گفت: آخرین آماری که در ارتباط با شهرهای قرمز داریم تعداد ۱۲۴ شهر در کشور، وضعیت قرمز، حدوداً ۱۵۰ شهر نارنجی و ۹۸ شهر هم وضعیت زرد دارند. این طرح قطعاً از روز شنبه اول آذر اجرا خواهد شد و قریب به ۲۵ مرکز استان نیز در سطح هشدار سه یعنی قرمز قرار گرفته‌اند. وی ادامه داد: در شهرهای قرمز موضوع دیگر منع تردد درون‌شهری از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح است که علاوه بر منع تردد بین‌شهری است که در شهرهای قرمز و نارنجی اعمال می‌شود. وی ادامه داد: همه کلانشهرها جزو این ۲۵ شهر هستند و همه مشاغل به‌جز مشاغل سطح یک که تامین‌کننده مایحتاج مردم است مانند سوپرمارکت‌ها، امداد و نجات و بخش‌های درمانی، بیمارستان‌ها، مراکز درمانی مانند مطب‌ها و امثالهم. در حوزه اداری هم حداکثر یک‌سوم کارکنان حق حضور دارند.

جریمه ۲۰۰ هزار‌تومانی برای تردد کرونامثبت‌ها

وزیر بهداشت با اشاره به اعمال محدودیت‌های جدید کرونا در کشور از شنبه گفت: معتقدم هیچ آفتی برای اقتصاد یک کشور از تعطیلی و طولانی شدن دوره اپیدمی بیماری بدتر نیست و تعطیلی بهتر از این است که کاسبی آلوده شده، یک ماه گرفتار بیماری شود و خدایی نکرده بر اثر بیماری جان خود را از دست بدهد. وزیر بهداشت ادامه داد: در این طرح دو بال را با هم مدیریت می‌کنیم که اولین آن اعمال محدودیت‌هاست که از شنبه اعمال خواهد شد. در طرح جدید شهرها را به سه گروه تقسیم کردیم، اول شهر زرد، شهری است که در آن به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر چهار بیمار بستری PCR مثبت داشته باشیم؛ یعنی یک شهر یک‌میلیونی باید روزی ۴۰ بیمار بستری PCR مثبت داشته باشد و ما چون می‌دانیم تعدادی از بیماران کووید ۱۹ بستری ممکن است PCR مثبت نباشند و یا سایر موارد بیماری برای ما محرز شود باید حدود ۵۰ درصد به موارد بیماری اضافه کنیم که یعنی ورودی بیمارستان ما روزانه حدود ۶۰ نفر می‌شود.

 

فرآیند طولانی صدور شناسنامه فرزندان مادرایرانی و پدرخارجی

مدیر‌کل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری تهران با اشاره به اینکه برخی نسبت به طولانی شدن فرآیند اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با غیرایرانی اعتراض می‌کنند، گفت: به دلیل تقاضاهای بالا، کار زمانبر شده است. فقط در تهران در چند روز اول ۱۸ هزار خانوار تقاضا داده‌اند. شاید بین ۶۰ تا ۶۵ هزار نفر فقط در تهران طی چندماهه آینده متقاضی صدور شناسنامه داشته باشیم. به گزارش ایسنا، منصور حاجی در وبینار «قانون تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر‌ایرانی» (۱۳۹۸) که به همت موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی برگزار شد، با بیان اینکه این قانون بعد از سالیان دراز و موانع قانونی که وجود داشت با تایید مجلس و شورای نگهبان به مرحله اجرایی رسید و با کمک دستگاه‌های مرتبط اولین شناسنامه در چند روز گذشته به نام دو تن از فرزندان اتباع خارجی که با مادر ایرانی ازدواج کرده بودند صادر شد، گفت: هر دو نفری که شناسنامه گرفتند مادرشان عضو شهدای سلامت هستند و اخیراً مادرانشان را در راه سلامت از دست داده‌اند. وی افزود: صدور شناسنامه برای فرزندانی که مادرانشان ایرانی هستند قدم بزرگی برای تحقق حقوق شهروندی است.

 

صدور اولین شناسنامه در تهران

مدیر انجمن دیاران و پژوهشگر اجتماعی، بهبود موقعیت اجتماعی مادر‌ایرانی و دسترسی فرزندان به امکانات مختلف کشور را دستاورد خوب قانون تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر‌ایرانی دانست و پیشنهاد کرد فرآیندهای چابکی برای رسیدگی به پرونده‌هایی که مادر فرزند زیر ۱۸ سال فوت کرده از سوی قوه قضائیه طراحی شود. به گزارش ایسنا، محسن شهرابی‌فراهانی در وبینار «قانون تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر‌ایرانی» (۱۳۹۸) که به همت موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی برگزار شد با اشاره به آغاز فرآیند تصویب این قانون تا ۲۴ آبان‌ماه که اولین شناسنامه صادر شد، گفت: فرآیند طولانی و البته طبیعی بود و چند سال به طول انجامید. این قانون یک امر چند‌بخشی بود و ذی‌نفعان متعددی داشت؛ اما در نهایت مسیر روان شد و کار به این نقطه رسید. مدیر انجمن دیاران و پژوهشگر اجتماعی افزود: پیشنهاد دوم به وضعیت سایر استان‌ها مربوط است. تهران پیشگام شده و اولین شناسنامه را صادر کرده اما در استان‌های دیگر که این جمعیت در آنجا قابل توجه هستند باید فرآیندهای کاری روان‌سازی شود. نکته سوم اینکه در قانون جدید زیرساخت خوبی برای اقدامات ساختاری و دریافت خدمات برای این قشر فراهم شده است. در واقع دسترسی اساسی به امکانات با داشتن شناسنامه برایشان فراهم شده، اما کافی نیست و اقدام فرهنگی و آموزش به دستگاه‌های ارائه‌کننده خدمات لازم است. وی افزود: نکته آخر عدم تبعیض و تفاوت آشکار در ظاهر شناسنامه‌هاست. این شناسنامه‌ها دارند با تفاوت‌های ظاهری با شناسنامه‌های معمول، صادر می‌شوند که ممکن است در برخورد با دستگاه‌های ارائه‌دهنده خدمات مشکل ایجاد کند. اگر ملاحظه‌ای وجود دارد که قطعاً وجود دارد پیشنهاد می‌شود این تفاوت چندان آشکار نباشد. مثلاً کارمندی در آموزش و پرورش که از این قوانین جدید اطلاعی ندارد شاید با توجه به کلیشه‌های فرهنگی که داریم رفتارش به علت تفاوت ظاهری شناسنامه با فرد تغییر کند که مطلوب نیست.

 

مخالفانی که تسلیم «اعطای تابعیت به فرزندان با پدر‌خارجی» شدند

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با اشاره به روند تصویب قانون تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر‌ایرانی و درس‌هایی که می‌توان از این سیاستگذاری گرفت، گفت: برخلاف برداشت عمومی، زنان ایرانی که با مردان غیرایرانی ازدواج می‌کنند دارای ازدواج‌هایی به پایداری ازدواج با مردان ایرانی هستند. احمد میدری در وبینار «قانون تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر‌ایرانی» (۱۳۹۸) که به همت موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی برگزار شد با بیان اینکه این تجربه، درس‌های مختلفی برای بنده و کسانی که علاقه‌مند به مقوله سیاستگذاری هستند دربر داشت، گفت: طرح مساله در معاونت رفاه از طریق ایجاد ارتباط با موسسه غیردولتی «یک شهر» صورت گرفت. واقعیت این است که به این مساله آشنا نبودیم و سابقه‌ای در معاونت رفاه پیرامون آن وجود نداشت.

 

کانادا در استرداد «خاوری» همکاری نمی‌کند

رئیس پلیس بین‌الملل ناجا از ارسال نامه اعتراضی ایران به دبیرکل سازمان اینترپل به خاطر عدم همکاری پلیس کانادا در استرداد خاوری خبر داد. به گزارش فارس، رئیس پلیس بین‌الملل ناجا در نامه‌ای خطاب به دبیرکل سازمان اینترپل، مراتب اعتراض نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران را از عدم همکاری پلیس کانادا در پیگیری پرونده‌های اخلالگران کلان نظام اقتصادی کشور ابلاغ کرد. سردار «هادی شیرزاد» با اشاره به ارسال نامه‌ای خطاب به دبیرکل سازمان اینترپل در اعلام اعتراض به عدم همکاری پلیس کانادا در پیگیری پرونده‌های اخلالگران نظام اقتصادی کشور، اظهار داشت: از آنجا که سازمان اینترپل مسوول رسیدگی و حل و فصل اختلافات پلیس کشورهاست، در نامه‌ای خطاب به دبیر کل سازمان اینترپل مراتب اعتراض خود را از عدم همکاری پلیس کانادا در پیگیری پرونده‌های اخلالگران کلان نظام اقتصادی کشور ابلاغ و اعلام کردیم. وی افزود: به‌رغم صدور اعلان قرمز برای «محمدرضا خاوری»؛ یکی از اخلالگران کلان نظام اقتصادی کشور که به کانادا متواری شده است، پلیس کشور مذکور همکاری لازم را برای استرداد این مفسد اقتصادی به جمهوری اسلامی ایران ندارد. رئیس پلیس بین‌الملل ناجا با بیان اینکه بر مبنای ادله موجود از سکونت «خاوری» در کشور کانادا مطلع هستیم، ادامه داد: به‌رغم مکاتبات مستمر با پلیس کانادا مبنی بر اشراف پلیس ایران بر مخفیگاه متواری و تلاش برای دستگیری و استرداد وی، هیچ‌گونه همکاری از سوی پلیس این کشور صورت نپذیرفته؛ بنابراین طی ارسال نامه رسمی به دبیر کل سازمان اینترپل و پیوست مستندات مکاتبات با پلیس کانادا، خواستار رسیدگی به این موضوع هستیم و مراتب اعتراض خود را از عدم همکاری پلیس کانادا در پیگیری پرونده‌های اخلالگران کلان نظام اقتصادی کشور ابلاغ کردیم.

 

تشدید حفاظت از منابع‌طبیعی کشور

سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و سازمان حفاظت محیط زیست برای تشدید اقدامات حفاظتی در عرصه‌های منابع ‌طبیعی کارگروه مشترک تشکیل دادند. به گزارش ایلنا، مسعود منصور، ‌معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور‌، در نخستین جلسه مشترک با معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: سازمان جنگل‌ها با سازمان حفاظت محیط زیست کشور باید در زمینه حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی همکاری لازم را داشته باشند. وی افزود: در حفاظت و مبارزه با آفات و بیماری‌ها در مناطق چهارگانه مسوول اجرایی سازمان محیط زیست و سازمان جنگل‌ها به عنوان همکار است اما در سایر مناطق، مسوولیت با سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و همکار سازمان محیط زیست است.

منصور در ادامه اظهارکرد: در پیشگیری و اطفای حریق مسوول و فرمانده اصلی در مناطق چهارگانه، محیط زیست و سازمان جنگل‌ها موظف به همکاری با این سازمان و در سایر مناطق شرایط برعکس حاکم است. رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تاکید بر اینکه هر دو مجموعه باید گشت و مراقبت را در منطقه هیرکانی افزایش دهند تا از قاچاق چوب جلوگیری شود، خاطرنشان کرد: در حوزه جنگل‌های هیرکانی باید مراقبت‌ها را تشدید و این موضوع را به صورت دستورالعمل به تمام استان‌ها ابلاغ کنیم. منصور ضمن تاکید بر ضرورت تشکیل کارگروه مشترک کاری بین دو سازمان جنگل‌ها و محیط زیست تصریح کرد: موضوعات مهمی که باید در دستور کار کارگروه قرار گیرد، استفاده از منابع صندوق ملی محیط زیست، برنامه‌های حفاظت از جنگل‌ها و مراتع و موضوعات لحاظ‌شده در برنامه هفتم توسعه است.

♦♦♦

شبکه خبر: عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در حاشیه نشست مشترک قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: به هیچ‌وجه آمارسازی و مخفی‌کاری نباید داشته باشیم، اصلاً نباید به این فکر باشیم که تعداد فوتی‌ها یا تعداد مبتلایان را کم اعلام کنیم.

ایسنا: سخنگوی سازمان انتقال خون کشور با اشاره به درخواست بالای بیمارستان‌ها برای دریافت پلاسما از بهبودیافتگان کرونا به خصوص در کلانشهرها گفت: از این افراد درخواست می‌کنیم که جهت اهدای پلاسما به مراکز انتقال خون مراجعه کنند.

ایلنا: فرمانده مرزبانی ناجا در حاشیه تشییع پیکر سه تن از شهدای هنگ مرزی ارومیه گفت: همواره در تلاش هستیم کنترل مرزها به صورت الکترونیکی، اپتیکی و هوشمند در قالب استفاده از سیستم‌های کنترل از راه دور باشد تا با بهره‌گیری از تجهیزات نوین و فنی در نوار مرز، اجازه هیچ‌گونه تعدی دشمنان به داخل کشور را ندهیم.

فارس: محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش از استفاده شبکه شاد از پهنای باند 328 گیگابیت بر ثانیه کشور خبر داد و گفت: بیش از 12 میلیون نفر از دانش‌آموزان و 700 هزار معلم و 100 هزار مدیر در شبکه شاد فعال هستند و رکورد استفاده همزمان بیش از 328 گیگابیت بر ثانیه را پشت سر گذاشتیم و 600 هزار ارتباط زنده داشتیم.

ایلنا: توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: بیش از ۱۴۰ میلیون جلد کتاب درسی بین دانش‌آموزان شاغل به تحصیل در تمام دوره‌های تحصیلی در سراسر کشور توزیع شده است.

ایرنا: رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا از اجرای طرح کنترل مصرف‌کنندگان عمده سوخت و کشف یک میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر انواع فرآورده‌های نفتی در کشور خبر داد و گفت: کشفیات فرآورده‌های نفتی ۵۲ درصد افزایش داشته است.

ایسنا: سردار رضایی‌نژاد فرمانده مرزبانی استان بوشهر اظهار کرد: با اشرافیت اطلاعاتی مرزبانی استان در پاکسازی و پوشش نوار ساحلی و همکاری سپاه پاسداران، محموله پرندگان شکاری در خطر انقراض، تعداد ۲۲ بهله پرنده شکاری شامل شاهین و بالابان کشف شد.

فارس: هزار ساختمان‌ ناایمن شهر در مهر سال جاری معرفی شد. چند روز بعد اسامی این ساختمان‌ها از روی سامانه حذف شد. مدیر‌عامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران می‌گوید حداکثر تا یک ماه آینده اطلاعات دوباره بارگذاری می‌شود اما تغییراتی صورت گرفته است.

ایلنا: رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا از تسهیلات ویژه مبنی بر تمدید تاریخ اعزام مشمولان پذیرفته‌شده در دانشگاه‌ها خبر داد.

♦♦♦

درباره خودکشی دانش‌آموزان تحقیق نمی‌شود

اعتماد نوشت: شاید این جمله بی‌رحمانه باشد اما زود قضاوت نکنید؛ مرحوم محمد موسوی‌زاده 11ساله دانش‌آموز اهل دیر در استان بوشهر خیلی خوش‌شانس بود که بیشتر هم‌وطنانش با نام و عکسش آشنا شدند. دختر 15ساله رامهرمزی که اینک با خودکشی‌اش نام شهرش به صدر اخبار حوادث آمده زیرا این ششمین خودکشی نوجوانان یا دانش‌آموزان در این شهرستان بوده آنقدر خوش‌شانس نبود که مردم او را بیشتر بشناسند. حالا نه‌تنها زنگ خطر در شهرستان رامهرمز واقع در استان خوزستان به صدا درآمده که به نظر می‌رسد بیش از هر زمان دیگری باید تیمی متشکل از پلیس و آسیب‌شناسان به همراه مسوولان آموزشی کشور تشکیل شده و برای آنچه در میان دانش‌آموزان ما رخ می‌دهد، تحقیق کنند.

 

یورش کرونا به شادی اجتماعی

ایران نوشت: کرونا این روزها به همه چیز هجوم آورده است. از سلامت جسمی شهروندان و اقتصاد خانواده گرفته تا سلامت روح و از همه مهم‌تر شادی جامعه! حالا دیگر نه خبری از مهمانی‌ها برای تجدید قوای روحی هست و نه از برنامه‌ها و مراسمی همچون عروسی که به نوعی انسان‌ها در آن دوباره به بهانه یک اتفاق خوب و مبارک، حالشان خوب شود. حتی کسانی که فردی از خانواده‌شان را از دست می‌دهند به خاطر کرونا از همدردی دیگران محروم شده‌اند. چراکه این یک سنت قدیمی است که پس از درگذشت یک فرد در خانواده، دیگر اقوام برای تسلی خاطر او تا روزها بعد در کنارش می‌ماندند. حالا کرونا همین را هم دریغ کرده است.

 

ماجرای تخلفات سال ۹۳ شهرداری تهران

شرق نوشت: ماجرای آنچه تخلفات شهرداری دوره شهردار پیشین خوانده می‌شود، قصه‌ای طولانی است و هر چندماه یک‌بار هم گزارشی تازه، برگی دیگر بر این پرونده می‌افزاید. در تازه‌ترین مورد در یکی از جلسات شورای شهر تهران گزارشی از سوی حسابرس مطرح شد که از ثبت نادرست حساب‌ها و پرداخت‌های خارج از چارچوب قرارداد حکایت داشت. آنچه شورای کنونی تخلف شهرداری پیشین می‌داند نتیجه گزارش حسابرسی اداره کل پشتیبانی شهرداری تهران برای سال مالی ۱۳۹۳ است که در روزهای اخیر به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید. این البته اولین‌بار نیست که گزارش یا پرونده‌ای از تخلفات آشکار در دوره شهرداری پیشین خبر می‌دهد و به نظر می‌آید این روند هنوز هم ادامه پیدا خواهد کرد.

 

واکنش‌ها به بدرفتاری با کودک کار

آفتاب نوشت: انتشار ویدئوی بدرفتاری نسبت به دو کودک کار توسط جوانی در فضای مجازی جنجال تازه‌ای به پا کرد. در این ویدئو نشان داده می‌شود در حالی‌که فردی در خودرو لاکچری‌اش نشسته است از دو کودک کار درخواست می‌کند در ازای پولی که به آنها می‌دهد برایش برقصند و برای پول بیشتر قسمتی از اندام خود را جلوی دوربین نشان دهند. این موضوع با واکنش‌های بسیار کاربران در صفحات اجتماعی همراه شده است. این ویدئو نشان داد برای کودکان کار به جز کار کردن و کودکی نکردن انواع زجر و شکنجه‌های دیگر هم وجود دارد. بسیاری از کاربران ضمن اظهار تاسف و محکوم کردن این اقدام زشت و زننده،‌ عنوان می‌کنند این جوان خوب تربیت نشده است.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها