شناسه خبر : 36302 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رکوردشکنی کرونا با ۴۶۲ قربانی

تصادف‌های رانندگی همچنان با کرونا در مرگ‌ومیر ایرانیان رقابت می‌کند

فرهاد حسین‌پور: سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۴۶۲ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کرونا طی روزهای سه‌شنبه تا چهارشنبه گذشته، شمار جانباختگان قطعی بیماری کووید ۱۹ در کشور به ۳۹ هزار و ۲۰۲ نفر رسید و ۲۷ استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند. به گزارش ایرنا، سیماسادات لاری درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس افزود: طی 24 ساعت تا ظهر روز ۲۱ آبان ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۷۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و سه هزار و ۳۳۹ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۷۱۵ هزار و ۶۸ نفر رسید. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۵۳۶ هزار و ۱۰۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۶۰۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون پنج میلیون و ۳۴۴ هزار و ۸۲۱ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است. لاری افزود: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

 

گلایه وزارت بهداشت از اعمال محدودیت‌های کرونا

معاون کل وزارت بهداشت درباره ارزیابی‌های این وزارتخانه از نحوه اجرای محدودیت‌های جدید کرونایی از روز سه‌شنبه 20 آبان، گفت: در کشوری به این وسعت و گستره جغرافیایی درصدی هم بودند که محدودیت‌ها را رعایت نکردند و ما از آنها گله داریم و امیدوار هستیم خودشان موارد بهداشتی را رعایت کنند. دکتر ایرج حریرچی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت اجرای محدودیت‌های کرونایی جدید و تعطیلی مشاغل غیرضروری از ساعت ۱۸ از روز ۲۰ آبان، گفت: برای روز اول نحوه اجرای محدودیت‌ها خوب بود اما هنوز کافی نیست و باید رعایت بیشتری صورت گیرد. وی افزود: باید در نظر بگیریم روز اول اجرای محدودیت‌ها بود. این اقدام یک کار بزرگ است و مهم این است که آغاز شده است. در کشوری به این وسعت و گستره جغرافیایی درصدی هم بودند که محدودیت‌ها را رعایت نکردند و ما از آنها گله داریم و امیدوار هستیم خودشان موارد بهداشتی را رعایت کنند اما در صورت عدم رعایت محدودیت‌های مصوب، حتماً از شیوه‌های قانونی استفاده خواهد شد. معاون کل وزارت بهداشت درباره نظارت بر اجرای تعطیلی مشاغل غیرضروری پس از ساعت ۱۸، تاکید کرد: علاوه بر بازرسان بهداشت محیط، وظیفه نظارت بر عهده ارگان‌های مختلف، تشکل‌های صنفی، نیروی انتظامی و قرارگاه ملی مقابله با کروناست و وزارت بهداشت نقش نظارت عالیه دارد.

 

کاوه مدنی برنده جایزه سفیر اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا شد

کاوه مدنی، پژوهشگر دانشگاه ییل و معاون سابق سازمان حفاظت محیط زیست ایران برنده جایزه سفیر اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا شد. به گزارش اعتماد آنلاین، جایزه سفیر سالانه به کسانی اهدا می‌شود که حوزه تاثیر و خدمات آنان از فضای پژوهشی معمول فراتر رفته و دستاوردهایشان تاثیر شایانی بر جوامع انسانی داشته است. اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا این جایزه را از سال ۲۰۱۳ با هدف ارزش نهادن به فعالیت دانشمندانی که به ترویج علوم زمین و فضا، توانمندسازی جوامع و انگیزه دادن به پژوهشگران نسل‌های بعدی کمک قابل توجهی کرده‌اند، راه‌اندازی کرد. کاوه مدنی پژوهشگر دانشگاه ییل و استاد مدعو امپریال کالج لندن است. او پیشتر نیز جایزه تحقیقاتی والتر هوبر انجمن مهندسان عمران آمریکا، جایزه آرنه ریشتر دانشمند جوان برجسته در علوم زمین اتحادیه علوم زمین اروپا و جایزه دانشمند جوان علوم هیدرولوژی (آب‌شناسی) اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا را به خاطر «نقش بنیادی در تلفیق نظریه‌ بازی‌ها و روش‌های متفاوت تحلیل تصمیم‌گیری با سامانه‌های مرسوم مدیریت منابع آب» دریافت کرده بود.

 

۵۲۰۰ شغل برکت برای کولبران کردستانی

معاون بنیاد برکت گفت: بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام تا پایان امسال ۵۲۰۰ شغل برای کولبران استان کردستان ایجاد می‌کند. هادی جوهری که در دومین نشست منطقه‌ای رویداد ملی «کاک برکت» به منظور بررسی مساله معیشت و ایجاد اشتغال برای کولبران سخن می‌گفت، در این باره افزود: بنیاد برکت تا پایان سال جاری ۱۸۰۰ طرح اشتغال‌زایی اجتماع‌محور را برای کولبران استان کردستان اجرا می‌کند که منجر به ایجاد ۵۲۰۰ شغل مستقیم و غیرمستقیم می‌شود. وی ادامه داد: بنیاد برکت در سال ۹۹ در مجموع بهره‌برداری از ۳۶۰۰ طرح اشتغال‌زایی اجتماع‌محور را در استان کردستان در دستور کار دارد که از این تعداد ۱۵۰۰ طرح تا به امروز اجرا شده است. وی اظهار داشت: ۱۸۰۰ طرح از ۳۶۰۰ طرح در دستور کار، به کولبران استان کردستان تعلق دارد که تا به امروز ۳۶۱ طرح به بهره‌برداری رسیده و مابقی نیز تا پایان سال جاری به‌طور کامل عملیاتی خواهند شد. معاون تامین نهادها و مشارکت‌های اقتصادی بنیاد برکت تصریح کرد: بنیاد در کنار ایجاد طرح‌های اشتغال‌زایی خرد و خانگی، از شرکت‌ها و کارگاه‌های کوچک نیز حمایت می‌کند تا بتوانند به نوعی پشتیبان و تکمیل‌کننده زنجیره ارزشی طرح‌های خرد و خانگی باشند.

 

هتل‌ها نقاهتگاه بیماران کرونایی نشدند

رئیس جامعه هتلداران ایران گفت: هتل‌ها برای تبدیل به نقاهتگاه بیماران کرونا «موافقت مشروط» دارند. به گزارش ایسنا، استفاده از هتل‌ها به عنوان نقاهتگاه بیماران کرونا، پیشنهادی بود که نخستین‌بار سعید نمکی، وزیر بهداشت، اسفندماه سال ۹۸ همزمان با همه‌گیری ویروس کرونا، مطرح کرد. همان موقع، ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اصل ماجرا را این‌گونه شرح داد: این ایده با هدف کمک به فعالان گردشگری مطرح شده است. وزارت بهداشت پس از آنکه در جریان مشکلات مالی تاسیسات گردشگری قرار گرفت، اعلام آمادگی کرد با فضاهایی مثل هتل‌ها قرارداد ببندند تا از امکانات آنها برای نگهداری شفایافتگان ویروس کرونا پیش از رفتن به خانه، استفاده کنند. این بیماران بعد از ترخیص نباید بلافاصله به خانه برگردند و به فضاهای بینابینی برای گذراندن دوران نقاهت نیاز دارند. معاون گردشگری گفته بود که این طرح داوطلبانه و غیراجباری است. در همان دوره، تعدادی از هتل‌ها نیز داوطلبانه به مشارکت گرفته شدند، مثلاً برای دانشجویان ایرانی که از چین به تهران برگردانده شدند. جمشید حمزه‌زاده -رئیس جامعه هتلداران ایران- درباره موضع کلی هتل‌ها نسبت به پیشنهادی که از ۹ ماه پیش مطرح شده است و همچنان درباره آن صحبت می‌شود، به ایسنا گفت: هتلداران مخالف این پیشنهاد نیستند، اما موافقت مشروط دارند. او با تاکید بر ضرورت اجرای این طرح به صورت داوطلبانه و غیراجباری، اظهار کرد: چنانچه به هر دلیل کشور به مشارکت هتل‌ها نیاز داشته باشد ما همراهی می‌کنیم. رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم در راستای سلامت مردم بوده است. ولی نظر ما این است که نباید شرایط به گونه‌ای باشد که بیماران کرونا در هر هتلی پذیرفته شوند. اگر هتلی علاقه‌مند بود و آمادگی پذیرش این بیماران را داشت می‌تواند مشارکت کند.

 

«تصادفات» دومین عامل مرگ‌ومیر بعد از کرونا

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: دومین عامل مرگ‌ومیر در کشور بعد از کرونا، تصادفات هستند. به گزارش فارس، سرهنگ محمد رازقی معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ در برنامه تلویزیونی «شهر امن» به موضوع تصادفات پرداخت و گفت: دومین عامل مرگ‌ومیر در کشور، تصادفات هستند که با روزی میانگین 43 نفر جان‌باخته، بعد از بیماری کرونا در رتبه دوم قرار دارد. وی تصریح کرد: در وقوع تصادفات علل و عوامل مختلفی نقش دارند از جمله ایمنی وسیله نقلیه، فرهنگ رانندگی، نحوه رانندگی و ایمنی معابر. رازقی در خصوص سهم معابر در وقوع تصادفات گفت: حدود 61 درصد از تصادفات در شهر تهران در محورهای بزرگراهی صورت می‌گیرد؛ 16 درصد از تصادفات فوتی شهر تهران در بزرگراه آزادگان روی می‌دهد که یکی از ناایمن‌ترین بزرگراه‌های شهر تهران است. وی گفت: راننده اگر توجه کافی نداشته باشد ولی راه ایمن باشد تا حدود بسیار زیادی می‌توان از وقوع حوادث ناگوار جلوگیری کرد؛ اگر هم حادثه‌ای روی دهد با کمترین خسارت است. سرهنگ رازقی خاطرنشان کرد: برابر قوانینی که در آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی و قانون رسیدگی به تخلفات وجود دارد پلیس راهور می‌تواند سهم نقص راه را در شرایط خاص و در تصادفات در نظر بگیرد.

 

ماجرای اضافه شدن «دو کلمه» در متن یک درس!

این روزها تغییرات کتاب درسی هر چند وقت یک‌بار، بخشی از فضای مجازی را به خود اختصاص می‌دهد. یکی از موضوعات که اخیراً مورد توجه بوده است، تغییر در متن یک نویسنده و اضافه شدن دو کلمه به متن آن است. در کتاب فارسی پایه هفتم، جمله‌ای از داستان مرحوم نادر ابراهیمی آمده است مبنی بر اینکه «قلبم را می‌بخشم به همه آنهایی که جنگیدند و...»؛ این جمله در کتاب فارسی اما شده است: «قلبم را می‌بخشم به همه آنهایی که به خاطر اسلام جنگیدند و... .» حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در این خصوص در نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نوشت: «لازم است درباره «اضافه شدن یک کلمه» در فارسی پایه هفتم به عبارتی از زنده‌یاد نادر ابراهیمی توضیح دهم که این دخل و تصرف کار درستی نبوده و بنده به عنوان رئیس وقت آن سازمان، در صورتی که اطلاع پیدا می‌کردم، قطعاً با آن مخالفت می‌کردم.» وی افزوده است: الحاق کلمه یا جمله‌ای به متن یک نویسنده و در داخل کروشه یا قلاب [] قرار دادن آن در تالیف مرسوم و کاری علمی برای فهم بهتر مطلب محسوب می‌شود و این کار به ویژه در بازنویسی نسخ کهن ادبیات و تاریخ هم فراوان دیده می‌شود. در خصوص کتاب فارسی پایه هفتم، با تصمیم شورای تالیف وقت با توجه به ایثار و فداکاری رزمندگان میهن اسلامی در هشت سال دفاع مقدس و عشق و ایمان آنان به اسلام و ایران عزیز، دو کلمه «به خاطر اسلام» به متن داستان «قلب کوچکم را به چه کسی هدیه بدهم» اضافه شده است، اما متاسفانه در داخل کروشه یا قلاب [] قرار نگرفته است که این سازمان ضمن تذکر شدید به ناظر مربوطه این موضوع را، برای سال تحصیلی آتی و در قالب زیرنویس و کروشه یا قلاب [] اصلاح خواهد کرد.

 

تولید «شیشه» در افغانستان شدت گرفته است

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: محققان ایرانی یک پروژه تحقیقاتی را در خصوص سرطان‌زا بودن تریاک انجام دادند که به سرطان‌زا بودن تریاک همانند سیگار دست یافته‌اند. به گزارش مهر، اسکندر مومنی در نشست ویدئوکنفرانسی با قادا والی مدیر اجرایی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) گفت: به‌رغم شرایط کرونایی که تمام دنیا را تحت تاثیر قرار داده و وجود تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، جمهوری اسلامی از مبارزه با مواد مخدر دست نکشیده است. وی با اشاره به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در امر مبارزه با مواد مخدر گفت: در شش‌ ماه نخست امسال، درگیری‌های مسلحانه ۱۳ درصد و کشفیات مواد مخدر ۲۶ درصد افزایش یافته است، همچنین طی این مدت، ۷۰۰ تن مواد مخدر در سراسر کشور کشف شده است؛ در همین ماه جاری نیز یک محموله دوتنی از مواد مخدر کشف شده که مقصد آن کشورهای اروپایی بوده است.

♦♦♦

ایسنا: رضا بیانی جانشین معاون امور جنگل ضمن اشاره به اینکه بر اساس نقشه‌های موجود ۹ دکل از ۲۷ دکل تله‌کابین در منطقه ثبت‌شده هیرکانی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: چنانچه این ۹ دکل در منطقه ثبت جهانی‌شده جانمایی شوند به طور قطع با مشکل مواجه خواهیم شد و این جنگل‌ها از فهرست یونسکو خارج می‌شود. از این‌رو باید جانمایی‌ها تغییر کند که تاکنون این اتفاق رخ نداده است.

ایرنا: فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا (اسفند 98) در کشور، سه محیط‌بان به علت ابتلا به این ویروس جان خود را از دست دادند. سرهنگ جمشید محبت‌خانی افزود: این سه محیط‌بان از استان‌های کرمانشاه، بوشهر و خراسان رضوی بودند. همچنین از ابتدای شیوع ویروس کرونا ۱۹۰ محیط‌بان در سراسر کشور به کرونا مبتلا شدند که پس از طی کردن دوره قرنطینه و بعد از بهبودی به محل کار خود بازگشتند و اکنون حدود ۱۰ محیط‌بان همچنان در قرنطینه به سر می‌برند.

ایلنا: مدیر‌عامل سازمان زیباسازی شهر تهران در پی انتقادات مطرح‌شده به سردیس‌های نصب‌شده در خانه هنرمندان گفت: به نقدها احترام می‌گذاریم و پس از بررسی‌های کارشناسانه‌تر قرار شد تعدادی از سردیس‌ها اصلاح شوند.

ایسنا: مدیرکل پزشکی قانونی گلستان گفت: علت دقیق فوت خانم «سها رضانژاد» صدمات متعدد بدنی در اثر اصابت جسم سخت تعیین شد که می‌تواند با فرضیه سقوط از ارتفاع مطابقت داشته باشد.

ایسنا: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه این قانون بیش از پنج دهه است که به تصویب رسیده است، می‌گوید: لازم است در این قانون بازنگری‌هایی صورت گیرد چراکه وضعیت جمعیت و گستردگی شهر تهران نسبت به دهه‌های گذشته دچار تحولات اساسی شده است.

ایرنا: حقوقدان و وکیل دادگستری با تاکید بر اینکه اقدام صحیح قانونی برای حل معضل مهریه باید ریشه‌ای باشد، گفت: مهریه یک تعهد است و در سند رسمی قید می‌شود، بنابراین اجرای آن هم مانند سایر محکومیت‌های مالی باید مسیر مشخص را طی کند و نباید استثنایی برای آن قائل شد.

ایلنا: مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی آموزش و پرورش از آغاز ثبت‌نام مدرسه ملی شعر و داستان خبر داد. علی رمضانی گفت: با توجه به آماده شدن زیرساخت فنی مدرسه مجازی شعر و داستان، دانش‌آموزان علاقه‌مند از سراسر کشور می‌توانند با مراجعه به سایت مدرسه به نشانی http: / /adibejavan.ir فرآیند ثبت‌نام را انجام داده و نسبت به تکمیل فرم ثبت‌نام اقدام کنند.

♦♦♦

حاشیه‌نشینی در ایران

شرق نوشت: تجمیع گزارش‌های رسمی منتشرشده در ایران نشان می‌دهد که ۲۹ تا ۳۵ درصد شهرنشینان، ۱۸ تا ۲۲ میلیون نفر در حدود سه‌هزار سکونتگاه حاشیه‌ای زندگی می‌کنند. حاشیه‌نشینی در ابتدای شکل‌گیری خود بیش از هر چیز حاصل مهاجرت روستاییان یا ساکنان شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ بود. در این دوران، صدها هزار خانوار فقیر راهی شهرها شدند و در زمین‌های بدون استفاده شهری حوالی شهرها ساکن شدند. حدود دو دهه بعد، بخشی از این خانوارها در میانه اغتشاشات و بعضاً به تشویق نیروهای انقلابی، در خانه‌ها و آپارتمان‌های نیمه‌کاره ساکن شدند. این تصرف‌کنندگان پس از رد تقاضایشان در ارائه خدمات رفاهی به شیوه‌های غیرقانونی متوسل شدند و شیوه‌ای نوین و غیررسمی از زندگی در شهرها ایجاد کردند.

 

حفاظت از تخت‌جمشید با پنج میلیون تومان!

اعتماد نوشت: وزیر میراث فرهنگی، گردشگری گفت: بودجه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ۱۴۰۰ میلیارد تومان است که ۲۰۰ میلیارد آن کسر شده و ۱۲۰۰ میلیارد برای این وزارتخانه در نظر گرفته شده است. برای صیانت از آثار فرهنگی‌-تاریخی ۱۸۶۰ میلیارد ریال تخصیص داده شده که با توجه به حجم بالای آثار تاریخی کشور این عدد جوابگو نیست و سهم هر اثر تاریخی از این بودجه بسیار ناچیز است. به عنوان مثال سهم تخت جمشید از این بودجه پنج میلیون تومان است. برآورد ما این بود که دو هزار میلیارد ریال نیز از محل فروش بلیت به دست بیاوریم که با توجه به شیوع کرونا ۳۰ میلیارد ریال از محل فروش بلیت حاصل شده است.

 

خوددرمانی کرونا با نسخه‌های فامیلی!

ایران نوشت: «30 درصد بیماران کرونایی به محض آنکه به اورژانس می‌رسند جان خود را از دست می‌دهند.» این را دکتر محمد طالب‌پور رئیس بیمارستان سینا می‌گوید. زمانی که کار از کار گذشته و بیمار آنقدر دست روی دست گذاشته که ویروس کرونا همه بافت ریه را درگیر کرده است. این متوفیان معمولاً کسانی بوده‌اند که مدت‌ها در منزل خوددرمانی کرده‌اند. درصدی هم که جان سالم به در می‌برند کسانی هستند که با درگیری بالای ریه به آی‌سی‌یوها منتقل می‌شوند. درمان این دسته از بیماران هزینه‌های زیادی به نظام سلامت کشور تحمیل می‌کند. در این بین آمار خوددرمانی نیز با تشکیل قارچ‌گونه گروه‌های دوستانه و خانوادگی در شبکه‌های اجتماعی بالا و بالاتر می‌رود.

 

سرگردانی مسافران اتوبوس و مترو

وطن امروز نوشت: محدودیت‌های کرونایی به گونه‌ای وضع شده که احساس می‌شود دولت به جای مقابله با کرونا با آسایش مردم مقابله می‌کند. از روز آغاز محدودیت کرونایی زمان فعالیت مترو کاهش یافت و مترو فقط تا ساعت 20 به مسافران خدمت‌رسانی کرد. این تصمیم در نگاه اول کاملاً در مقابله با آسایش مردم است، چون شهروندانی از مترو و اتوبوس استفاده می‌کنند که خودرو ندارند یا به علت طرح ترافیک نمی‌توانند خودرو خود را به خیابان بیاورند. تصمیمات عجیب‌و‌غریب دولت که شهرداری تهران در حال اجرای آن است کمترین توجیهی ندارد. با اصرار وزارت بهداشت طرح ترافیک ملغی شد تا فشار ازدحام در قطار شهری و اتوبوس کم شود اما با اصرار شهرداری طرح اجرا شد.