شناسه خبر : 36226 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

استمرار روزهای سیاه کرونایی

۷۰ درصد زندانیان کشور مرتبط با جرائم مواد مخدر هستند

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: طی شبانه‌روز سیزده و چهاردهم آبان ۴۱۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند. به گزارش فارس، سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از 13 تا ۱۴ آبان ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، هشت هزار و ۴۵۲ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۸۵۲ نفر از آنها بستری هستند. با این حساب مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۶۴۶ هزار و ۱۶۴ نفر رسید. لاری ادامه داد: متاسفانه در طول این ۲۴ ساعت، ۴۱۹ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۳۶ هزار و ۵۷۹ نفر رسید. وی گفت: خوشبختانه تاکنون ۵۰۰ هزار و ۴۰۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۵۴۲۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تا‌کنون پنج میلیون و ۷۳ هزار و ۳۴ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است. وی توضیح داد: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند. لاری گفت: استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان‌و‌بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

 

ممنوعیت تردد در ۲۵ مرکز استان کشور

رئیس کمیته امنیتی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره عدم ممنوعیت ورود و خروج برای شهرهای شمالی توضیحاتی ارائه کرد. به گزارش ایلنا، «حسین ذوالفقاری» رئیس کمیته امنیتی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره جزئیات محدودیت‌های کرونایی گفت: با توجه به روند بیماری به ویژه در ۲۵ استان کشور که براساس اعلام همکاران وزارت بهداشت در وضعیت خطر قرار داشتند روز گذشته تصمیم گرفته شد محدودیت‌های تردد از مراکز استان‌های ۲۵‌گانه را اعمال کنیم. وی ادامه داد: البته شش استان دیگر نیز به نوعی در مسیر کنترل تردد قرار خواهند گرفت. استان‌های شمالی از نظر شیوع بیماری در وضعیت خطر قرار نداشتند اما وقتی از تهران و دیگر استان‌های کشور کسی نمی‌تواند خارج شود قاعدتاً ورود به استان‌ها برای افراد غیر‌بومی نیز ممنوع خواهد شد و تاثیر زیادی در کاهش سفر به این شش استان شامل سه استان شمالی کشور و همچنین استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، سیستان‌وبلوچستان و قزوین خواهد داشت. رئیس کمیته امنیتی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: از ساعت ۱۲ ظهر روز 13 آبان خروج افراد بومی با پلاک بومی از مراکز استان‌های ۲۵‌گانه ممنوع و ورود افراد غیربومی هم از این استان‌ها ممنوع شد. نکته دیگری که باید بگویم این است که استان تهران و البرز به صورت یکپارچه دیده شده است و محدوده ورود و خروج ممنوع نیز در آخر حوزه استحفاظی است نه انتهای محدوده شهرها و افراد می‌توانند در شهرهای استان تهران تردد کنند اما از حوزه استحفاظی حق خروج ندارند. ذوالفقاری تصریح کرد: همچنین افراد می‌توانند از جاده کمربندی عبور کنند اما اجازه ورود به شهرها را ندارند. از مردم تقاضا داریم تا همکاری لازم را با نیروهای انتظامی داشته باشند. فعلاً مجازات ۵۰۰ هزارتومانی که در فروردین‌ماه نیز اعمال شده بود مجدداً در خصوص افرادی که به این مقررات توجه نداشتند اعمال خواهد شد همچنین نسبت به عودت این افراد اقدام خواهد شد و اگر مقاومتی صورت بگیرد قطعاً خودرو توقیف خواهد شد.

 

چرایی توسعه مترو و اتوبوس محقق نمی‌شود

رئیس شورای شهر تهران صنفی و بخشی‌نگری مسوولان را علت عدم اجرایی شدن مصوبات دولت در مورد تامین اتوبوس و واگن مترو دانست. محسن هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد سرانجام توسعه حمل‌ونقل با اشاره به کاهش تعداد سفرهای شهروندان با وسایل حمل‌ونقل عمومی، گفت: براساس آمارهای موجود تعداد سفرهای شهروندان با مترو و اتوبوس قبل ازکرونا حدود 5 /5 ملیون سفر بود که سه میلیون سفر با مترو و مابقی با اتوبوس ثبت شده است. وی ادامه داد: اما با شیوع پاندمی کرونا، آمار مسافران مترو و اتوبوس به‌شدت کاهش یافت، به گونه‌ای که در فروردین‌ماه امسال، آمار مسافران به حدود ۴۰۰ هزار نفر یعنی به یک‌هشتم رسید. هاشمی افزود: با این حال با باز شدن فضاهای اقتصادی و ادارات تعداد مسافران افزایش یافت که کمتر از یک میلیون نفر با مترو و همین مقدار با اتوبوس سفر می‌کردند که البته با وجود رشد مسافر باز هم به کمتر از نصف مسافران در گذشته رسیده بودیم. وی با بیان اینکه با رشد تعداد مسافران در شبکه حمل‌ونقل عمومی امکان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی نیست، افزود: شهرداری با گندزدایی و ضدعفونی کردن مدام وسایل حمل‌و‌نقل عمومی، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کند، اما رعایت فاصله‌گذاری در شبکه حمل‌ونقل با این نوع فعالیت مراکز اداری و اقتصادی امکان‌پذیر نیست.

 

مواد مخدری‌ها بالاترین زندانیان

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه ۴۰ درصد زندانیان کشور به صورت مستقیم و ۳۰ درصد به‌طور غیرمستقیم مرتبط با جرائم مواد مخدر هستند، تصریح کرد: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق، جرائم خشن، سرقت‌ها و... ریشه در معضل موادمخدر دارد. به گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر، سردار اسکندر مومنی در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان نظام پزشکی ایران افزود: موادمخدر آسیبی است که همه کشور را مستقیم و غیرمستقیم درگیر خود کرده و امروز بالغ بر چهار میلیون نفر در کشور مصرف‌کننده مستمر و تفننی موادمخدر هستند. وی با بیان اینکه ۴۰ درصد زندانیان کشور به‌صورت مستقیم و ۳۰ درصد به‌طور غیرمستقیم مرتبط با جرائم مواد مخدر هستند، تصریح کرد: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق، جرائم خشن، سرقت‌ها و‌... ریشه در معضل مواد مخدر دارد. دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: برای حل معضل اجتماعی مواد مخدر، باید از ظرفیت گروه‌های مرجع به ویژه جامعه پزشکی استفاده کرد تا با یاری یکدیگر، این امر ساماندهی شود.

 

باید در محتوای تبلیغات صدا‌و‌سیما تغییرات انجام شود

مدیر کل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی گفت: صدا‌و‌سیما باید محتوای تبلیغ‌ها را تغییر دهد، بعضی از اطلاعات و گفته‌ها در این تبلیغات باعث گمراهی خانواده‌ها می‌شود. به گزارش ایلنا، «حسین عزیزی» مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی در نشست خبری دوشنبه با موضوع پویش غذای سالم در کرونا در مورد استفاده از داروهای مقوی، افزود: البته در نظر داشته باشید که اگر از همین مواد مفید مثل سبزیجات، مغزها و مواد ویتامینی استفاده کنیم، دیگر نیازی به استفاده از قرص‌های تقویتی نخواهد بود، البته ما غنی‌سازی ویتامین‌ دی را هم در برنامه داریم تا در تهیه نان از ویتامین دی استفاده شود. وی در مورد تخلف در واردات مواد خوراکی، گفت: در زمینه مواد وارداتی، هیچ ماده غذایی چه به صورت فرآوری‌شده و چه نیمه‌فرآوری وارد نمی‌شود، مگر اینکه در سامانه تیتک ثبت شود. بعد دوباره نمونه‌گیری می‌شود، بعد از بررسی‌های کامل که انجام می‌شود، اجازه ترخیص می‌گیرد. با وجود این حد از کنترل موضوع تخلفاتی در زمینه واردات نداریم و معمولاً این تخلفات بیشتر مربوط به تخلفاتی است که در داخل انجام می‌شود. عزیزی در مورد مواد خوراکی غیر‌مفید در تبلیغات صداوسیما افزود: هر سال در مورد این موضوع به صدا‌و‌سیما و سایر مراکز مرتبط ما این اعلام می‌شود، البته آنها هم مراعات‌هایی می‌کنند، ولی باید در نظر بگیریم که آنها هم مشکلات خود را دارند. وی ادامه داد: حداقل کار این است که محتوای تبلیغ‌ها را تغییر دهند، بعضی از اطلاعات و گفته‌ها در این تبلیغات باعث گمراهی خانواده‌ها می‌شود، مثلاً بعضی مواد اصلاً در داخل آن محصول وجود ندارد ولی تبلیغ می‌شود.

 

آلوده‌تر شدن هوای تهران وجود تعطیلی مراکز آموزشی

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در مورد دلیل آلوده‌تر شدن هوای تهران در پاییز امسال با وجود تعطیلی مراکز آموزشی توضیحاتی را ارائه داد. حسین شهیدزاده با اعلام اینکه شرایط جوی در کیفیت هوا تاثیر انکارناپذیری دارد، افزود: به عنوان نمونه، در مهرماه امسال، تهران هشت روز متوالی را پشت سرگذاشت که در این روزها هیچ باد مناسبی که قدرت خروج آلاینده‌ها از هوای شهر را داشته باشد، نوزید. وی با اشاره به اینکه سرعت باد مناسب برای اینکه بتواند آلودگی را از هوای شهر خارج کند، چهار تا پنج متر بر ثانیه است در صورتی که در آن هشت روز، سرعت باد تنها یکی دو متر بر ثانیه بود، اظهار کرد: وقتی آلودگی تولید می‌شود، باید راهی برای خروج این آلودگی وجود داشته باشد که مثال ساده آن، یک زودپز پُر از آب و بخار است که سوپاپ خروج بخار نداشته باشد. شهیدزاده با بیان اینکه در فصل‌های سرد سال همه اتفاقاتی که منجر به افزایش آلودگی می‌شوند، دست به دست هم می‌دهند، تصریح کرد: در پاییز، هوا به سمت سرد شدن می‌رود و سوخت بیشتری مصرف می‌شود، ضمن اینکه افرادی که در فصول گرم با استفاده از دوچرخه یا از طریق پیاده‌روی در سطح شهر تردد می‌کنند، در فصول سرد ترجیح می‌دهند از خودرو شخصی‌شان استفاده کنند.

 

نیاز استان تهران به ۳۰ هزار کلاس درس

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران با اشاره به کمبود سرانه آموزشی در استان تهران، گفت: این استان به ۳۰ هزار کلاس درس نیاز دارد؛ البته این کلاس‌های درس یا باید ساخته شوند یا نیاز به نوسازی و مقاوم‌سازی دارند. شکرالله حسن‌بیگی در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح کمبود سرانه آموزشی در استان و شهر تهران و لزوم مشارکت خیرین مدرسه‌ساز و اجرای وظایف قانونی توسط انبوه‌سازان در تامین فضای آموزشی، گفت: مطالعاتی که در سال گذشته انجام شد نشان داد که استان تهران به ۳۰ هزار کلاس درس نیاز دارد البته این کلاس‌های درس یا باید ساخته شوند یا نیاز به نوسازی و مقاوم‌سازی دارند. وی افزود: مقرر شده است اقدام برای تامین این کمبود با مشارکت اداره کل نوسازی مدارس، خیرین مدارس و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی انجام شود که با هماهنگی فرمانداران و آموزش‌و‌پرورش شهرستان‌ها، نیازهای مذکور به فرمانداران ابلاغ شده و تاکنون اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است. وی ادامه داد: در این طرح، اقدامات دولت و خیرین مدرسه‌ساز مناسب بوده، اما مشارکت بنگاه‌های اقتصادی کمرنگ بوده که تلاش داریم بنگاه‌های خصوصی بزرگ نیز در این طرح اقدامات بیشتری انجام دهند. قانون به اداره کل آموزش و پرورش اجازه داده قسمتی یا تمامی یک مدرسه ارزشمند را بفروشد و به جای آن در دیگر نقطه پایتخت مدارسی احداث کند که این طرح به کمبودهای فضای آموزش و پرورش در تهران و شهرستان‌ها کمک می‌کند، چراکه در قبال ملکی با ارزش که به فروش می‌رسد بعضاً می‌توان چندین مدرسه احداث کرد. معاون استاندار تهران درباره تکلیف قانونی انبوه‌سازان در تامین فضای آموزشی گفت: در مورد انبوه‌سازان به ویژه در منطقه ۲۲ مقرر بوده تا به ازای هر ۲۰۰ واحدی که ساخته می‌شود مدرسه‌ای در کنار آن تجهیز شود؛ اما متاسفانه این احکام اجرا نشده است؛ این موضوع در حال پیگیری است، ضمن اینکه انبوه‌سازانی که هزار واحد می‌سازند نیز باید مدرسه احداث کنند که این مهم نیز باید به دقت اجرایی شود.

♦♦♦

ایسنا: دکتر مینو محرز ضمن رد اظهاراتی ضد‌واکسن که در یک فایل صوتی به او منتسب شده، خطاب به مردم گفت: مراقب باشید تا دچار اینفودمی نشویم. اینفودمی یعنی اپیدمی ناشی از خبرها در فضای مجازی که بسیاری از آنها ممکن است کذب باشد و نتوان درست و غلط آن را از نظر علمی از یکدیگر تشخیص داد.

ایرنا: سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: استان تهران با دارا بودن ۱۶۰ بیمارستان و مرکز درمانی، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده خون و فرآورده‌های آن در کشور محسوب می‌شود. بشیر حاجی‌بیگی افزود: از ابتدای فروردین تا پایان مهر امسال یک میلیون و ۹۰۶ هزار واحد خون و فرآورده‌های آن شامل گلبول قرمز فشرده‌شده، پلاسما و پلاکت به مراکز درمانی و بیمارستانی سراسر کشور توزیع شده که ۴۰۰ هزار واحد آن مربوط به استان تهران است.

ایسنا: معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، از معرفی ۷۲۳ شغل شهری و ۸۳۳ شغل روستایی در ششمین دوره طرح «انتخاب مردمی زنان کارآفرین برتر» خبر داد و گفت: این ۱۵۵۶ شغل در اثر کسب‌وکار زنان به وجود آمده است.

ایلنا: فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: طبق استعلام‌های صورت‌گرفته قرار است با ۶۰ میلیارد تومان هزینه در نظر گرفته‌شده در سازمان محیط زیست خودرو و موتورسیکلت برای محیط‌بان‌ها تهیه شود.

ایسنا: فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان صداو‌سیما درخواست کرد با توجه به شیوع کرونا هرچه سریع‌تر نسبت به توقف پروژه‌های سینمایی اقدام کنند. علیرضا زالی درخواست کرد با توجه به ابتلای تعدادی از هنرمندان و بازیگران به کرونا و با توجه به لزوم حفظ سرمایه‌های فرهنگی و هنری کشور نسبت به تعطیلی پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی به مدت دو هفته اقدام کنند.

ایلنا: معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌و‌پرورش گفت: خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به آموزش‌و‌پرورش منطقه و ارائه نام نوآموز پیش‌دبستانی، یک کد دریافت کنند، این اقدام کاملاً رایگان است و آنها می‌توانند بعد از این مرحله وارد اپلیکیشن شاد شوند و آموزش مقطع پیش‌دبستانی را انجام دهند.

فارس: تا حدود یک سال قبل داروی «کرئون» را در تمام داروخانه‌ها به قیمت بسته‌ای 45 تا 60 هزار تومان می‌خریدیم. بعد از ماجرای توقف واردات، قیمت این دارو در مقطعی به 160 هزار تومان رسید و بعد دیگر نایاب شد. در این مرحله قیمت کرئون ابتدا به 400 هزار و بعد 600 هزار تومان رسید و حالا در کمتر از یکی دو ماه، به بالای 800 هزار و 900 هزار تومان رسیده‌ است؛ یعنی به هر قیمتی که دست‌های پشت‌پرده بخواهند!

♦♦♦

رویای نخ‌نمای آبی

اعتماد نوشت: دولت افغانستان چندی پیش اعلام کرد که درصدد افزایش نخلستان‌ها و باغات موز برای توسعه کشت جایگزین است. در گزارش رسمی اشاره شده بود که قرار است 200 هزار هکتار زمین در ولایت «هلمند» تبدیل به نخلستان شود تا به تدریج، با رونق کشت و زرع قانونی در ولایات شمال، شمال شرق و جنوب کشور، کشت خشخاش در کانون تولید تریاک جهان به صفر برسد. سیاست «کشت جایگزین»، سه سال بعد از سقوط طالبان با همکاری مشترک سازمان‌های بین‌المللی و دولت افغانستان به اجرا درآمد تا هم چاره‌ای باشد برای تامین معاش هزاران تبعه افغان که در سال‌های سلطه «امارت اسلامی»، آواره همسایگان غربی و شرقی شده بودند و هم راهکاری تدریجی برای محو کشت خشخاش.

 

عادل در چالش میهن‌پرستی و مهاجرت

شرق نوشت: کمتر کسی در ایران پیدا می‌شود که داستان عادل فردوسی‌پور و صداوسیما را نداند؛ مجری محبوبی که به‌ناگاه با تغییر «جریان» در صداوسیما، در گوشه رینگ قرار گرفت. عادل که خود را در مواجهه با «جریان» نه «فرد» مشخصی می‌دید، ابتدا امیدوار بود ورق به سودش برگردد، ولی رفته‌رفته بیشتر با واقعیت روبه‌رو شد. در فضای مجازی بسیاری از او می‌خواهند از ایران مهاجرت کند ولی رسانه‌های اصولگرا مدام به او هشدار می‌دهند که از سرنوشت مزدک میرزایی و دیگر مهاجرت‌کرده‌ها عبرت بگیرد و ترک وطن نکند. اما فردوسی‌پور فارغ از دعوا، ترجیح می‌دهد هرگز داستان مهاجرت را پیش نکشد. او در این ‌بین «میهن‌پرستی» را مطرح می‌کند و می‌گوید تلاش می‌کند در کشورش کار کند.

 

رهاشدگان در شهر

ایران نوشت: بر اساس آمار، تنها در شش ماه اول امسال 287 فرد مجهول‌الهویه و فاقد سرپرست در تهران شناسایی شدند که با حکم قضایی به مراکز نگهداری بهزیستی ارجاع و پذیرش شدند. آن‌طور که مقامات بهزیستی می‌گویند: افراد مجهول‌الهویه به چند دسته تقسیم می‌شوند؛ عده‌ای که خانواده ندارند و در سطح شهر رها شده‌اند. تعداد قابل توجهی هم سرپرست دارند که با حکم قضایی به مراکز ما سپرده می‌شوند و برخی دیگر بدون سرپرست موثر هستند که 99 درصد از این افراد بیش از 50 سال سن دارند و اغلب دچار بیماری روانی هستند. این در حالی است که رئیس سازمان بهزیستی کشور می‌گوید: «حدود ۱۴ هزار معلولی که در مراکز شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند، مجهول‌الهویه هستند.»

 

تاثیر همسان‌سازی بر سفره بازنشستگان

همشهری نوشت: متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین ‌اجتماعی و کشوری به ثمر نشست. بازنشستگان تامین ‌اجتماعی از مرداد و بازنشستگان کشوری از مهرماه امسال طبق احکام جدید شاهد افزایش حقوق‌ها بودند. آن‌طور که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید در پی اجرایی شدن متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، میانگین حقوق ۷۷ درصد افزایش یافته است. اما این افزایش حقوق‌ها در روزگار پرتلاطم تورم و توفان گرانی‌ها تا چه اندازه توانسته مشکلات معیشتی بازنشستگان را برطرف کند؟ اظهارنظرهای بازنشستگان در این رابطه، متفاوت است، اما همه آنها در یک موضوع متفق‌القول هستند؛ اینکه اگر متناسب‌سازی حقوق‌ها انجام نمی‌شد، قطعاً معیشت آنها ده‌ها برابر دشوارتر از شرایط فعلی می‌بود.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها