شناسه خبر : 35616 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

حکم پدر رومینا قطعی نیست

مجموع بیماران کووید ۱۹ به ۳۹۳ هزار و ۴۲۵ نفر رسید

حکم پدر رومینا قطعی نیست

سخنگوی وزارت بهداشت روز چهارشنبه گذشته، آخرین موارد بروز و فوتی کووید ۱۹ را در کشور اعلام کرد. دکتر سیماسادات لاری گفت: از روز سه‌شنبه تا چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۳۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۲۲۹ نفر از آنها بستری شدند. وی افزود: مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۳۹۳ هزار و ۴۲۵ نفر رسید. لاری گفت: متاسفانه طبق آمار منتهی به روز چهارشنبه و طی 24 ساعت ۱۲۷ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۲ هزار و ۶۶۹ نفر رسید. وی افزود: خوشبختانه تاکنون ۳۳۹ هزار و ۱۱۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. به گفته لاری، ۳۷۳۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. وی ادامه داد: تاکنون سه میلیون و ۴۵۷ هزار و ۷۴۳ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است. سخنگوی وزارت بهداشت همچنین درباره استان‌های در شرایط قرمز و هشدار کرونا گفت: بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند. وی افزود: همچنین استان‌های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

درخواست وزیر بهداشت از WHO

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به دکتر تدروس آدهانوم خواستار فراخوانی جهانی برای پایان دادن تحریم‌های نامشروع و یک‌جانبه ایالات متحده که سلامت جهانی را به مخاطره انداخته است، شد. به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، در متن نامه سعید نمکی خطاب به تدروس آدهانوم، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی، آمده است: «مایلم از رهبری سازمان  بهداشت جهانی، در مبارزه با پاندمی کووید ۱۹ که نیازمند به همبستگی، فداکاری و تعهد در همه سطوح در سراسر جهان است، تشکر کنم. در ابتدا لازم می‌دانم آخرین وضعیت مبارزه جامعه سلامت ایران با ویروس کووید ۱۹ را به اطلاع شما برسانم. طی هفت ماه گذشته، ما سه دوره غربالگری در سراسر کشور انجام دادیم که در آخرین دوره که از دو هفته پیش شروع شده، ۲۸ میلیون نفر از افراد با ریسک بالا مورد غربالگری قرار گرفتند. ضمناً، ما از سه ماه پیش بازگشایی مشاغل با مدنظر قرار دادن «فاصله هوشمند»، «ماسک زدن» و اخیراً بازگشایی مدارس را آغاز کرده‌ایم. اقدامات بهداشت عمومی، پروتکل‌های درمانی به‌روز‌شده، تولید محلی تجهیزات محافظت فردی، ارتقای ظرفیت‌های تشخیصی، کنترل و پیشگیری از عفونت، آگاهی و اطلاع‌رسانی مخاطرات و مشارکت جامعه، محافظت از خدمات بهداشتی ضروری، ارائه خدمات غیر کوویدی و مهم‌تر از همه، رویکرد «کل دولت» انجام گرفت که همه اینها برای به حداقل رساندن عوارض جانبی این پاندمی اجرا شد. با وجود تمام تلاش‌های ما، ده‌ها نفر از پرسنل تحصیل‌کرده و متعهد در حوزه بهداشت و درمان را به‌طور دردناکی از دست دادیم که در پیام شما به مناسبت روز پزشک از آنها یادآوری شد. به‌رغم مبارزه همه‌جانبه ما با کووید 19، جمهوری اسلامی ایران با نقض یک‌جانبه، غیرقانونی و آشکار قوانین بین‌المللی از جمله برجام مواجه است که این امر باعث تحریم‌های گسترده، همه‌جانبه و بی‌رحمانه علیه مردم ایران شده است. در همین حال، مسدود کردن دسترسی ایران به کانال‌های بانکی جهانی به اقتصاد ایران آسیب زده و فعالیت‌های مهم تجاری از جمله دارو و تجهیزات پزشکی را مختل کرده است که این امر، سلامت مردم کشورمان را در شرایط شیوع بیماری کووید هدف قرار داده و آسیب زده است...»

۴۰ هزار کولبر در استان‌های مرزی فعالیت می‌کنند

بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام برای رویداد «کاک برکت» (اشتغال‌آفرینی برای کولبران استان‌های مرزی) فراخوان داد که بر اساس آن کارآفرینان و ایده‌پردازان می‌توانند با مراجعه به آدرس event.barkat.ir طرح‌ها و ایده‌های نوآورانه خود را ارائه کنند تا طرح‌های منتخب پس از بررسی و داوری، از سوی بنیاد برکت حمایت و اجرا شوند. به گزارش ایسنا، مجری رویداد کاک برکت درباره این رویداد توضیح داد: تا پایان سال جاری سه هزار طرح اشتغال‌زایی با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان ویژه کولبران سه استان کرمانشاه، آذربایجان غربی و کردستان اجرا می‌شود که باعث ایجاد نزدیک به ۱۰ هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم خواهد شد. مهدی عبدالحمید ادامه داد: این سه هزار طرح بر اساس طرح‌ها و ایده‌های ارائه‌شده از سوی خود کولبران، جوامع دانشگاهی و کارآفرینان و با مشارکت و تسهیلات بنیاد برکت عملیاتی می‌شود. وی با اشاره به معضل کولبری در استان‌های مرزی کشور تصریح کرد: پدیده کولبری یک معضل چندوجهی است و ابعاد مختلفی از جمله اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی امنیتی را دربر می‌گیرد. به همین دلیل هم، معضل کولبری فقط با اشتغال‌زایی رفع نمی‌شود. مجری رویداد کاک برکت تاکید کرد: معضل کولبری به ظاهر مساله ساده‌ای است اما در واقع، فقط با همدردی، هم‌فکری و همراهی با مردم مناطق مرزی مرتفع می‌شود و نیازمند یک همزیستی است. عبدالحمید با اشاره به انتشار فراخوان برای دریافت ایده‌های خلاقانه و مبتکرانه جهت ایجاد اشتغال برای کولبران گفت: از طرح‌ها و ایده‌های سیاستی و اجرایی در این حوزه استقبال می‌کنیم و طرح‌های منتخب و برتر پس از بررسی و داوری، از سوی بنیاد برکت حمایت و اجرا می‌شوند.

سخنگوی قوه قضائیه: حکم پدر رومینا قطعی نیست

سخنگوی قوه قضائیه گفت: حکم پدر رومینا قطعی نیست و حکم صادرشده قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور است. به گزارش ایرنا، غلامحسین اسماعیلی افزود: حکم پدر رومینا بعد از رسیدگی در دیوان عالی کشور قطعی می‌شود. رومینا اشرفی دانش‌آموز ۱۳ساله تالشی ششم خردادماه به دلیل اختلافات خانوادگی به دست پدرش در حین خواب به قتل رسیده بود. هفتم شهریورماه دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گیلان اعلام کرد: بر اساس رای دادگاه بدوی، قاتل رومینا اشرفی (پدر مقتول) به اتهام قتل عمد از جنبه عمومی جرم به ۹ سال حبس و پرداخت دیه و فرد دیگر (بهمن خاوری) به دو سال حبس و تبعید محکوم شد. وی درباره یکی از شاخ‌های اینستاگرامی که در بازگشت به کشور دستگیر شده، اظهار کرد: تشخیص علنی بودن یا غیرعلنی بودن دادگاه با رئیس دادگاه است و پرونده‌هایی که در آنها موضوعات منافی عفت و اخلاقی عمومی است، غیرعلنی برگزار می‌شود.

۲۱ قلاده یوزپلنگ در استان سمنان شناسایی شد

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان سمنان گفت: ۲۱ قلاده یوزپلنگ در زیستگاه پارک ملی توران و منطقه شکارممنوع چاه شیرین استان سمنان در سال جاری شناسایی شد. امیر عبدوس ابراز داشت: از ابتدای امسال تا میانه شهریور ۱۹ قلاده یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی توران شناسایی شد و با احتساب ۲ قلاده شناسایی‌شده در منطقه شکار‌ممنوع چاه شیرین، تعداد یوزپلنگ‌های شناسایی‌شده در استان سمنان به ۲۱ قلاده رسید. مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان سمنان ادامه داد: در محدوده پارک ملی توران شهرستان شاهرود دوربین‌گذاری توسعه یافت تا احتمال شناسایی یوزپلنگ‌ها افزایش یابد. وی بیان کرد: طرح‌های بزرگ برای ارتقای کیفیت زیستگاه، افزایش جمعیت و حفظ گونه ارزشمند یوزپلنگ آسیایی برنامه‌ریزی شده که برخی از طرح‌ها اجرایی و برخی در دست تکمیل است. وی تصریح کرد: خروج دام از پارک ملی توران و محدوده امن توران از جمله اقدام‌های انجام‌شده برای تامین حریم امن برای زادآوری یوزپلنگ آسیایی در این منطقه است. عبدوس خاطرنشان کرد: وسعت منطقه توران 5 /1 میلیون هکتار است که از این وسعت تنها ۱۰۰ هزار هکتار پارک ملی است اما زیستگاه یوزپلنگ بیش از وسعت این پارک است. وی یادآور شد: ۱۰۰ درصد محدوده پارک ملی توران و بخش‌هایی از محدوده امن که بهترین زیستگاه یوز آسیایی است از آغل و دام به منظور حفاظت از جان یوزپلنگ آزادسازی شد. مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان سمنان اظهار داشت: حصار‌کشی و کاهش سرعت در جاده تهران-مشهد در محدوده میاندشت عباس‌آباد در شهریور سال گذشته بر اساس گرفتن مصوبه از شورای راهبری تصادفات جاده‌ای استان سمنان از دیگر اقدامات انجام‌شده برای کمک به ارتقای کیفیت زیستگاه پارک ملی توران است. منطقه توران یا خارتوران در شرق استان سمنان در شهرستان شاهرود یکی از سه منطقه حفاظت‌شده ایران با مساحت یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار، خاستگاه زیست یوزپلنگ ایرانی به‌شمار می‌رود.

محسن هاشمی: آقای نوبخت پای کلنگی که زده بایستد

رئیس شورای شهر تهران گفت: وقتی آقای نوبخت کلنگ مترو را می‌زند یعنی ساخت آن را تایید کرده است. وقتی یک خط مترو ۴۰کیلومتری را کلنگ زده است،‌ باید پای آن بایستد؛ حداقل در یک سالی که از عمر دولت مانده باید پای آن بایستد. به گزارش ایلنا،‌ کلنگ خط 10 متروی تهران با حضور جمعی از مسوولان دولتی و مدیران کشوری به زمین خورد. محسن هاشمی «رئیس شورای شهر تهران» در این مراسم به عدم اجرای مصوبات دولت در زمینه حمل‌ونقل اشاره کرد و گفت: سه سال قبل یک مراسم بزرگ با حضور رئیس‌جمهور و چند وزیر برگزار شد و مصوبه اتوبوس که بسیار پیشرفته هم بود به همه وزرا ابلاغ شد تا ۱۹ هزار اتوبوس و ۴۰ هزار مینی‌بوس توسط ۱۰ کارخانه ایرانی ساخته شود، اما هیچ خروجی نداشت و سه سال است که این مصوبه بدون اجرا مانده. در حالی که ما در سال جهش تولید هستیم و باید به شوخی بگویم که جهش تولید فقط دوختن ماسک نیست بلکه تولید اتوبوس و واگن را نیز شامل می‌شود. محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در این مراسم با اشاره به اجرای کامل تعهد دولت در زمینه پرداخت اوراق مشارکت گفت: سال گذشته ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به توسعه حمل‌ونقل تهران اختصاص یافت و خرسندم که امروز اعلام کنم به‌رغم همه مشکلات مالی، دولت به تعهد خود عمل کرد و این مبلغ پرداخت شد. پیروز حناچی، شهردار تهران نیز اخیراً گفته بود اگر دولت مجبور نباشد به شهرداری‌ها کمک نمی‌کند، مثلاً در موضوع حمل‌ونقل عمومی و کرونا، دولت به اجبار در این زمینه کمک کرد. اما این نگاه، نگاه راحتی نیست و منابع در دولت به راحتی اختصاص پیدا نمی‌کند. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دعوت از مسوولان دولت و مجلس، آورده قابل قبولی برای تامین هزینه‌های مالی توسعه پروژه‌های حمل‌ونقلی در پایتخت دارد؟ گفت: حضور مسوولان در برنامه‌های مدیریت شهری با‌فایده است، اما آن‌قدری که فکر می‌کنیم هم با‌فایده نیست. برای مثال ما اعلام می‌کنیم که 10 هزار میلیارد تومان پول می‌خواهیم و وقتی آنها را به برنامه‌ها دعوت می‌کنیم ۵۰۰ میلیارد تومان گیرمان می‌آید. یعنی کمی دستمان را می‌گیرد.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها