شناسه خبر : 35296 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

انتقاد از مجلس برای طرح نظارت بر شوراها

ممنوعیت برگزاری برخی مراسم محرم در استان‌ها

انتقاد از مجلس برای طرح نظارت بر شوراها

معاون کل وزارت بهداشت برخی ممنوعیت‌های مراسم محرم به‌ویژه در استان‌هایی را که مراسم‌های خاص با تجمع زیاد دارند، اعلام کرد و گفت: اصل تجمع خلاف دستورالعمل‌های مقابله با کروناست؛ اما همه این موارد رعایت شده و ما به مردم اطمینان می‌دهیم که هیات‌ها و مراسم‌های عزاداری کاملاً موازین را رعایت خواهند کرد و تشکل‌های مذهبی بهترین نمونه برای رعایت مسائل بهداشتی خواهند بود. به گزارش ایسنا، دکتر ایرج حریرچی درباره شیوه‌نامه‌های تهیه‌شده در خصوص عزاداری‌های ماه محرم، گفت: چون شیوه‌نامه‌های تهیه‌شده با هماهنگی هیات‌ها، متولیان، سازمان تبلیغات اسلامی و... بوده است کاملاً بومی و قابل اجراست. البته خطوط قرمز آن به خوبی مشخص شده است. اصل تجمع خلاف دستورالعمل است؛ اما همه این موارد رعایت شده و ما به مردم اطمینان می‌دهیم که هیات‌ها و مراسم‌های عزاداری کاملاً موازین را رعایت خواهند کرد و تشکل‌های مذهبی بهترین نمونه برای رعایت مسائل بهداشتی خواهند بود. وی با اشاره به تنوع شیوه عزاداری در نقاط مختلف کشور، تاکید کرد: ضمن لحاظ کردن تمام موارد برخی مراسمات نیز ممنوع شده است. قالی‌شوران، نخل‌گردانی، دسته‌جاتی که در بوشهر خوزستان می‌دیدیم، مراسم تشت‌گذاری در اردبیل و زنجان و... را امسال محرم نخواهیم داشت. بهترین ناظر ما در این مساله  خود هیات‌ها خواهند بود و برای هرکدام به فراخور منطقه گرمسیر یا سردسیر موارد رعایت می‌شود. معاون کل وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه در این راستا سه هدف اصلی وجود دارد، خاطرنشان کرد: نکته اول آن است که بزرگداشت شعائر اسلامی حتماً باید انجام شود، نکته دوم اینکه خط قرمز ما سلامتی مردم است و ان‌شاءالله در آخر محرم شرایط به گونه‌ای خواهد بود که حتی یک بچه‌هیاتی هم تب نکند و نکته سوم نیز این است که از روش‌های نوین عزاداری مانند شعار هر خانه یک حسینیه که در تلفیق با فاصله‌گذاری اجتماعی است، استفاده شود. از مداحان عزیز خواهش می‌کنم هیچ اشکالی ندارد که مراسم روضه‌خوانی را در خانه یک شهید یا در فضایی مناسب حتی در کوره‌پزخانه‌ها انجام دهد. حریرچی افزود: درست است که واکسن‌هایی برای کنترل بیماری ساخته می‌شود اما ممکن است هیچ وقت هم واکسنی موثر بر کنترل اپیدمی ساخته نشود. تاکنون موفق‌ترین واکسنی که صحبت از ساخت آن می‌شود می‌تواند ایمنی ۷۳روزه ایجاد کند؛ این در حالی است که بر اساس آمارهای مختلف حدود ۱۴ درصد از افرادی که پیشتر به کرونا مبتلا شده بودند نیز مجدداً به بیماری مبتلا شدند. مهم‌ترین نکته اصلاح رفتار اجتماعی و بهداشتی است.

انستیتو پاستور ایران؛ نیش زنبور در درمان کرونا تاثیری ندارد

دفتر روابط عمومی و امور بین‌الملل انستیتو پاستور ایران با ارائه توضیحاتی در مورد فیلم منتشرشده از تاثیر نیش زنبور عسل بر درمان ویروس کرونا در فضای مجازی اعلام کرد: ادعاهای مطرح‌شده، در این انستیتو مورد بررسی و تایید قرار نگرفته است. به گزارش ایرنا، در این اطلاعیه که منتشر شد، آمده است: اخیراً کلیپی در شبکه‌های مجازی در خصوص تاثیر نیش زنبور عسل بر درمان بیماری‌های مختلف از جمله ویروس کرونا توسط دکتر عظیم اکبرزاده‌خیاوی منتشر شده که وی وابستگی علمی خود را به انستیتو پاستور ایران اعلام کرده است.

در این اطلاعیه تاکید شده است: نام‌برده عضو هیات علمی بازنشسته این انستیتو بوده و ادعاهای صورت‌گرفته در این ارتباط، در انستیتو پاستور ایران مورد بررسی و تایید قرار نگرفته است. روابط عمومی انستیتو پاستور تصریح کرد: بررسی تاثیر درمانی هر دارو یا مداخله پزشکی بر ویروس کرونا و بیماری‌های مشابه باید پس از بررسی پروپوزال مربوطه در شورای پژوهشی مراکز تحقیقاتی و دریافت مجوز از کمیته‌های اخلاق پزشکی صورت بگیرد و تا زمانی که این مراحل انجام نشود و نتایج احتمالی درمانی مطالعات به تایید مراجع ذی‌صلاح در کشور نظیر سازمان غذا و دارو نرسیده و به پروتکل‌های درمانی کشور وارد نشود، این روش‌های درمانی، ادعاهای اثبات‌نشده بوده، مورد تایید نیست و توصیه نمی‌شود.

اردکانیان: وزارت نیرو در تامین حق‌آبه تالاب‌ها جدی است

وزیر نیرو تاکید کرد: این وزارتخانه در تامین حق‌آبه تالاب‌ها کاملاً جدی است. تالاب‌ها یکی از زیباترین، بکرترین و شگفت‌انگیزترین پدیده‌های طبیعی هستند که هر یک دارای رمز و رازهای بسیارند، همچنین این حوضه‌های آبی یکی از بارزترین زیبایی خلقت و در عین حال بدشانس‌ترین و بدبیارترین اکوسیستم‌های طبیعی هستند چون همیشه حقشان داده نشده و همواره در حسرت دریافت حق‌آبه با تنی تکیده انتظار می‌کشند. در واقع تالاب‌ها به دلیل کارکردهای فراوان و زیبایی سحرانگیز خود، تنوع زیستی غنی به وجود آورده‌اند و معیشت جوامع زیادی به آنها وابسته است، علاوه بر این در تعدیل هوا، تثبیت شن‌های روان، ذخیره سیلاب، تغذیه سفره آب زیرزمینی، تثبیت آلاینده‌ها، توسعه گردشگری و رونق اقتصادی و تلطیف هوا نقش بسزایی دارند. با همه این کارکردها اما وضعیت بخش زیادی از تالاب‌ها نشان می‌دهد که در دوره‌های گذشته آن‌طور که باید به این اکوسیستم طبیعی توجه نشده به‌طوری که بر اساس آمار موجود، از ۸۴ تالاب مهم و مطالعه‌شده در ایران، ۳۱ تالاب به تدریج تمام یا قسمتی از مساحت خود را از دست داده یا به منشأ گرد و غبار تبدیل شده‌اند که راه برون‌رفت از این شرایط تامین حق‌آبه تالاب‌هاست. بر این اساس قانون حفاظت از تالاب‌ها در سال ۱۳۹۶ به تصویب رسید که شرایطی ایجاد کرد تا قانونی خاص برای حفاظت از تالاب‌ها در کشور داشته باشیم و در راستای آن سازمان حفاظت محیط زیست موظف شد تا میزان حق‌آبه تالاب‌ها را تعیین کند و وزارت نیرو نیز مکلف به تامین آن شد. اردکانیان در گفت‌وگو با ایرنا گفت: قانون جدیدی که منجر به تشکیل نهاد مربوط به حفظ شرایط تالاب‌هاست اجرایی شده و وزارت نیرو هم عضو آن است که در این راستا سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری وزارت نیرو حق‌آبه تالاب‌ها را تعیین کرده و ما نیز در اجرای آن کاملاً جدی هستیم. وی اظهار داشت: خوشبختانه شرایط بارندگی در یکی دو سال اخیر هم کمک کرد و با روند رهاسازی آب بیش از ۵۰ تالاب بزرگ به شکل مناسب و خوبی آبگیری شد.

انتقاد شورای شهر از طرح مجلس برای نظارت بر انتخابات شوراها

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران از طرح مجلس برای تغییر نحوه نظارت در انتخابات شوراها انتقاد کرد و گفت:‌ حق مردم به عنوان صاحبان اصلی کشور، نظام و انقلاب نباید محدود شود. «سیدابراهیم امینی» رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص تغییر در شیوه برگزاری انتخابات شوراها که اخیراً از سوی مجلسی‌ها مطرح شده است، گفت: قانون اساسی نظارت بر انتخابات از طریق همه‌پرسی، ریاست‌جمهوری، مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی را بر عهده شورای نگهبان گذاشته است؛ در ارتباط با انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، قانون اساسی نظارت بر این انتخابات را به قانون عادی مصوب مجلس شورای اسلامی واگذار کرده است. او ادامه داد: بر اساس قانون مصوب مجلس در خصوص تشکیلات و انتخابات شوراها، نظارت بر عهده مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است که بر اساس آن پنج نفر از نمایندگان مجلس با معرفی کمیسیون‌های شوراها و اصل ۹۰ با انتخاب نمایندگان در صحن علنی، نظارت بر انتخابات شوراها را بر عهده دارند، اما شیوه اعمال نظارت با توجه به گرایش اکثریت نمایندگان در هر دوره متفاوت بوده است. امینی افزود: تجربه نشان داده است که هرگاه مجلس در دست اصولگراها بوده است، با شیوه‌ای انقباضی با بررسی صلاحیت کاندیداها برخورد شده و اگر اصلاح‌طلبان اکثریت مجلس را در دست داشته‌اند به صورت انبساطی با این مساله  برخورد شده است.

میراث فرهنگی در مورد گم شدن آلبوم ناصری پاسخگو باشد

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه وزارت میراث فرهنگی باید در مورد گم شدن آلبوم ناصری در کاخ گلستان پاسخگو باشد، گفت: همچنین باید مشخص شود پشت‌پرده گم شدن آلبوم ناصری و برخی از مجسمه‌های شهری در زمان‌های گذشته چه بوده است. حسن خلیل‌آبادی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با فارس، درباره گم شدن آلبوم ناصری در کاخ گلستان اظهار داشت: مسوولان وزارت میراث فرهنگی و کاخ گلستان باید توضیح دهند که علت گم شدن این آلبوم چه بوده و دقیقاً چه حادثه‌ای رخ داده و سبب گم شدن این آلبوم شده است. وی افزود: بخش‌های مختلف کاخ گلستان مجهز به دوربین‌های نظارتی است که بررسی این مساله  از طریق این دوربین‌ها امکان‌پذیر است، بنابراین باید مسوولان مربوطه هرچه سریع‌تر پاسخگوی افکار عمومی باشند. عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در مورد گم شدن آلبوم ناصری و برخی از مجسمه‌های شهری طی سال‌های گذشته، گفت: نیروی انتظامی، وزارت میراث فرهنگی و وزارتخانه‌های مسوول امنیت شهر باید پیگیر این موضوعات باشند و دقیقاً مشخص شود جریان پشت پرده این قضایا چیست؟ خلیل‌آبادی گفت: علاوه بر مساله  سودجویی و ارزش مادی آثار گم‌شده به نظر می‌رسد که این قضایا پشت پرده‌ای داشته باشد، بنابراین وزارت میراث فرهنگی باید درباره گم شدن آلبوم ناصری پاسخگو باشد.

۲۸ میلیارد لیتر سوخت یارانه‌ای به کشتی‌های صیادی خارجی

رئیس فراکسیون محیط زیست از تعلق ۲۸ میلیارد لیتر سوخت یارانه‌ای به کشتی‌های صیادی خارجی در سال‌های 98-۹7 خبر داد و خواستار تغییر رویه سازمان شیلات شد. سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با مهر درباره تصمیمات اتخاذشده در جلسه بررسی صید و صیادی کشور که از سوی فراکسیون محیط زیست تشکیل شد، با اشاره به اینکه در جلسه گذشته این فراکسیون با نمایندگان شیلات، سوالاتی در خصوص وضعیت صید ترال پرسیده شده بود اما پاسخ‌های داده‌شده کارشناسان و نمایندگان مجلس را قانع نکرده بود، گفت: در این جلسه باز هم یکی از موضوعات اصلی مورد بحث، صید ترال بود و در خصوص وضعیت ۱۲۰ کشتی صید ترال که با مجوز میان‌آبی فعالیت می‌کنند اما بر اساس نمونه‌های برداشت مشخص است که به صید کف‌زی روی آورده‌اند، بحث و گفت‌وگو شد. رفیعی اظهار داشت: بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی میزان یارانه سوخت سال ۹8-۹7 به کشتی‌های خارجی حدود ۲۸ میلیارد لیتر برآورد شده که درباره این مساله و نسبت آن با میزان ارزآوری طرف خارجی از شیلات سوال شد. وی حفاظت از منابع پایدار و گونه‌های مهم دریاهای جنوبی را یکی از مباحث مهم و حائز اهمیت برای فراکسیون محیط زیست خواند و گفت: حضور کشتی‌های صیادی در آب‌های هشت‌مایلی، در نزدیکی سواحل مورد انتقاد جدی نمایندگان است، چراکه بر اساس قانون این فاصله باید بیشتر از ۱۲ تا ۱۳ مایل باشد و به همین دلیل دادستان در هفته‌های اخیر دستور توقف فعالیت چند کشتی ترال را که از محدوده خارج شده بودند صادر کرد که البته از جدیت قوه قضائیه در برخورد با تخلفات محیط زیستی سپاسگزاریم.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها