شناسه خبر : 34412 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اجتماعی)

مردم متوجه پیامدهای خشونت هستند

همشهری نوشت: «خشونت علیه خود به‌ویژه در یک دهه اخیر، سیر صعودی جدی داشته و با شتاب بیشتری در حال افزایش است.» این توصیف سعید مدنی پژوهشگر اجتماعی از وضعیت بروز خشونت در ایران امروز و تاثیرات آن بر شکل‌دهی یا تغییر شکل روابط افراد است. تحلیل و ارزیابی او از آمارهای رسمی و غیررسمی از یک‌سو و مطالعات و پژوهش‌های کمی در این زمینه از سوی دیگر نشان می‌دهد که بروز خشونت در جامعه صرفاً به برخورد «نیروهای حافظ امنیت» با معترضان محدود نمی‌شود. برای مثال آنچه در آبان‌ماه 98 رخ داد را شاید بتوان تنها نوک کوه یخ دانست که بخش‌های دیگرش چندان به چشم نمی‌آید و سخن گفتن درباره ابعاد خشونت اجتماعی را دشوار ساخته است.

به نام پرستاران و ماماها

اعتماد نوشت: 65 درصد از جامعه 200 هزارنفری پرستاران کشور، مشغول خدمت‌رسانی به مبتلایان کووید 19 هستند. بار سنگین خدمت به بیش از چهار میلیون مبتلای کووید 19 در جهان ظرف چهار ماه گذشته بر دوش اولین ردیف درمانگران، پرستاران، سنگینی کرده است. پرستارانی که 7 آوریل سال 2020 در پیام مدیرکل سازمان جهانی بهداشت به مناسبت روز جهانی بهداشت و در نامگذاری سال 2020 به عنوان «سال حمایت از پرستار و ماما» مورد توجه مقامات بین‌المللی قرار گرفتند تا حداقل با یک اقدام نمادین، کمی از خستگی جانکاهشان کاسته شود. در پیام این نهاد آمده پرستاران بیش از نیمی از کادر درمانی جهان را تشکیل می‌دهند و در تمامی رده‌های نظام سلامت، خدمات حیاتی ارائه می‌دهند.

مراکز حمایت اجتماعی در محلات ایجاد شود

شهروند نوشت: روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا در کشور یکی از مهم‌ترین مسائلی که جایش در ساختار شهرها غایب بود، وجود مراکز حمایت اجتماعی در مقیاس محله‌ای بود. به عبارت دیگر فقدان سازوکاری اجتماعی و مشارکتی به منظور شناسایی ظرفیت‌ها و کمبودهای جوامع کوچک محلی پیش از بحران، هدایت و راهبری اقدامات حین بحران و حمایت و کمک به رفع صدمات پس از بحران مشاهده می‌شود. وحید حائری، کارشناس ارشد طراحی شهری و مدیر دفتر مطالعات تحقیقی پژوهش‌های میان‌رشته‌ای، گفته است: هنر، شهر و معماری، در پژوهشی به نام «اقدامات محلی در بحران‌های جهانی» که در فصلنامه علمی ارزیابی تاثیرات اجتماعی منتشر شده، به نقش جوامع محلی در کنترل شیوع کرونا اشاره کرده است.

احتمال آغاز لیگ برتر فوتبال از اواخر خرداد

ایران نوشت: احتمال آغاز تمرینات تیم‌ها از اواخر اردیبهشت یا اوایل خرداد وجود دارد و پس از سه هفته لیگ برتر فوتبال آغاز می‌شود. این خبری است که ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در گفت‌وگو با برنامه «فوتبال برتر» اعلام کرد تا به نوعی به شائبه‌ها پایان دهد. حریرچی توضیح داد: با معاون وزیر ورزش و خلیلیان رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی جلسه داشتیم و شرایط بوندس‌لیگا و سری A ایتالیا و تا حدودی لالیگا را بررسی کردیم. با توجه به اینکه 9 هفته از مسابقات لیگ برتر باقی مانده می‌توان این مسابقات را در شش هفته به پایان رساند. سه هفته نیز برای تمرین تیم‌ها در نظر گرفته شده است؛ اگرچه هنوز چیزی قطعی نیست.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها