شناسه خبر : 33597 لینک کوتاه

بریده روزنامه‌ها (اجتماعی)

اضافه شدن یک ساعت به طول ساعات روز مدارس

ایسنا نوشت: وزیر آموزش و پرورش گفت: آیین‌نامه جبرانی کلاس‌های تعطیل‌شده مدارس به همه مدارس ابلاغ شده است. حاجی‌میرزایی در حاشیه جلسه جبران تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا و سرما و برف اظهار کرد: آیین‌نامه‌ای در این زمینه در مدارس داریم که اختیاراتی را به شورای هر مدرسه داده است. این شورا متشکل از مدیر و نماینده دبیران و اولیاست. به استناد این آیین‌نامه اجرایی، به مدارس ابلاغ کرده‌ایم که برای جبران تعطیلی مدارس، یک ساعت به طول ساعات روز اضافه یا از پنجشنبه‌ها استفاده شود. این اختیار به همه مدارس داده شده است و معاونان آموزش ابتدایی و متوسطه و مدیران استانی بر اجرای آن نظارت خواهند داشت.

مصائب توسعه در غیاب زنان

اعتماد نوشت: چهار سال پیش بود که دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی در نشست هم‌اندیشی زنان برگزیده کردستان به «زنانه شدن بخش غیررسمی اقتصادی به دلیل نیروی کار ارزان و استثماری که از زنان صورت می‌گیرد» اشاره کرده و به مسوولان نسبت به تبعات ناگوار این مساله هشدار داده بود. «توسعه‌نیافتگی متوازن» یا در خوش‌بینانه‌ترین حالت «توسعه‌یافتگی نامتوازن» در برخی از استان‌ها، از جمله استان کردستان و سیستان و بلوچستان به‌زعم «شهیندخت مولاوردی»، حقوقدان، دستیار اسبق حقوق شهروندی رئیس‌جمهور و معاون سابق امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری، یکی از مهم‌ترین معضلاتی است که یکی از تلخ‌ترین نتایج آن را می‌توان در خبرهای متعدد مرگ یا مفقودی کولبران در خطه کردستان جست.

ثبت جهانی شهر و روستای ایران به 14 رسید

ایران نوشت: شیراز شهر جهانی صنایع دستی و ملایر به‌عنوان شهر جهانی مبل منبت در شبکه جهانی صنایع دستی ثبت شد. ملیله هم شهر زنجان را جهانی کرد. روستای قاسم‌آباد هم با چادرشب‌بافی در فهرست شورای جهانی صنایع دستی قرار گرفت تا در مجموع تعداد شهرها و روستاهای ایران در فهرست جهانی به عدد 14 برسد. وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور می‌گوید: تاکنون 48 شهر و روستا در دنیا به‌عنوان شهر یا روستای جهانی صنایع‌دستی به ثبت رسیده‌اند که 40 شهر در منطقه آسیا و اقیانوسیه، شش شهر در آمریکای لاتین و دو شهر در اروپا بوده‌اند. ایران با ثبت 11 شهر و سه روستای جهانی مقام نخست را در میان کشورهای جهان دارد.

قایق‌ها بی‌سهمیه به دریا نمی‌روند

شهروند نوشت: شش لنج خسته از موج دریا و راه دور آب‌های عمان و خلیج‌فارس به ساحل «هنگام» می‌رسیدند. لنج‌های پر از ماهی. ماهی‌هایی که نمک‌سود می‌شدند برای پذیرایی از مشتری‌هایی که گاهی گذرشان به جزیره «هنگام» می‌افتاد. آصف زندگی‌اش با بوی گازوئیل و ماهی و حالا با بنزین گره خورده. مرد دریا، موج‌ها و طوفان‌های زیادی را پشت‌سر گذاشته. خرد شدن لنج‌ها را در جنگ با صخره‌ها دیده، شاهد تورهای پر از ماهی بوده و روزهایی هم دست‌خالی تن خسته‌اش را به خانه رسانده اما حالا هراس نرفتن به دریا دارد. با روزی ۶۰ لیتر بنزین نمی‌شود رفت صید. کمیِ صید گذرمان را به ابوموسی و... می‌اندازد. مجبور به راه دوریم. راهی که ۱۰۰ لیتر برای رفتن می‌خواهد و ۱۰۰ لیتر برای برگشت.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها