شناسه خبر : 33599 لینک کوتاه

ممنوعیت شکار پرندگان مهاجر

50 نفر از 80 ایرانی مقیم شهر ووهان چین به ایران برگشتند و به قرنطینه رفتند

ممنوعیت شکار پرندگان مهاجر

جمعی از ایرانیان و از جمله دانشجویان ایرانی مقیم چین بامداد روز چهارشنبه گذشته با پروازی اختصاصی که از ایران به همین منظور اعزام شده بود، وارد کشور شدند. کیانوش جهان‌پور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در این‌باره به ایسنا گفت: این افراد پس از ورود به فرودگاه جهت بررسی‌های اولیه به مکانی که از قبل در نظر گرفته شده بود، منتقل شدند و بررسی‌ها اکنون توسط متخصصان مربوطه در جریان است. وی گفت: پس از انجام بررسی‌های اولیه، افراد به محل قرنطینه از پیش تعیین‌شده اعزام می‌شوند و جهت اطمینان از سلامت‌شان، ۱۴ روز تحت مراقبت‌های خاص بهداشتی قرار خواهند داشت. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن تاکید بر اینکه هنوز هیچ مورد تاییدشده‌ای از بیماری کروناویروس در کشور گزارش نشده است، درباره وضعیت سلامت ۵۰ تن از ایرانیان ساکن ووهان چین که امروز به کشور بازگشتند، توضیح داد. دکتر محمدمهدی گویا در جلسه هم‌اندیشی با اصحاب رسانه که در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد برگزار شد، ضمن تاکید بر اینکه هنوز هیچ مورد تاییدشده کروناویروس در کشور گزارش نشده، درباره بازگشت تعدادی از ایرانیان مقیم ووهان چین به کشور گفت: حدود ۸۰ نفر ایرانی ساکن ووهان چین بودند که از این تعداد ۵۰ نفر داوطلب بازگشت به کشور بودند. وی با تاکید بر قرنطینه ۱۴روزه مسافران چین گفت: نیمی از این ۵۰ نفر که به کشور بازگشتند، خانم هستند و همه حال‌شان خوب است جز یک نفر که علائم دارد و هماهنگی لازم برای مراقبت‌های بهداشتی خاص از وی انجام شده است. گویا افزود: در تمام گلوگاه‌های مرزی کشور اعم از هوایی، زمینی و دریایی، پایگاه‌های بهداشتی با ماموران آموزش‌دیده و تعلیم‌دیده مستقر هستند و مراقبت‌ها و غربالگری‌ها هنگام ورود به کشور صورت می‌گیرد.

بیانیه هواپیمایی کشوری درباره فایل صوتی پرواز 752

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از صدور بیانیه این سازمان در خصوص فایل صوتی منتشرشده پیرامون سانحه پرواز 752 شرکت هواپیمایی اوکراینی در رسانه‌ها خبر داد. رضا جعفرزاده اظهار داشت: در پی انتشار یک فایل صوتی در خصوص سانحه پرواز شماره 752 شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال در رسانه‌ها، سازمان هواپیمایی کشوری نکاتی را به منظور تنویر افکار عمومی به استحضار ملت شریف ایران می‌رساند. در بیانیه این سازمان آمده است: سازمان هواپیمایی کشوری به موجب قانون مسوولیت اعمال حاکمیت در صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور را بر عهده داشته و مرجع تنظیم، تدوین مقررات و دستورالعمل‌های مربوط به کنترل فضای کشور، صدور اجازه پرواز و بررسی سوانح و حوادث هواپیمایی و اعمال مجازات‌های لازمه طبق مقررات مربوط است. سازمان از همان ابتدای وقوع سانحه، بر اساس رویه‌های حرفه‌ای، قوانین بین‌المللی و دستورالعمل‌های ایکائو، به‌صورت کاملاً شفاف فرآیند بررسی ابعاد حادثه را با همکاری مراجع داخلی و بین‌المللی ذی‌ربط دنبال کرده است. جمع‌آوری و پیاده‌سازی تمام مکالمات میان هواپیماها و برج مراقبت، از همان روز سانحه آغاز شد؛ مکالمات متعددی در برج مراقبت ثبت و ضبط شده که حاوی اشاره یکی از خلبانان پرواز ورودی به تهران مبنی بر رویت نورهایی شبیه موشک یا یک گوی گداخته است که در آسمان حرکت می‌کرده و سپس منفجر شده است.

خدمه پروازی شرکت هواپیمایی آسمان، به دلیل اشاره به کلمه موشک، جهت تشریح دقیق مشاهدات خود مورد مصاحبه قرار گرفته و اظهار داشتند نوری را در آسمان مشاهده کرده که حدود یک دقیقه و نیم در حال حرکت و گسترش بوده و سپس منفجر شد. خدمه پروازی بیان داشت که مدت زمان حرکت نور در آسمان به اندازه‌ای طولانی بوده که یکی دیگر از عوامل پروازی را به درون کابین دعوت و با او نیز مشورت کرده‌اند. اعضای گروه بعد از مشاهده فیلم آتش گرفتن هواپیما، نتیجه گرفتند که شیء رویت‌شده، همان هواپیمای آتش گرفته بوده که بعداً به زمین اصابت کرد و منفجر شد. مطابق روال معمول تمام فرآیندهای بررسی سوانح در دنیا، در حال حاضر نیز بسیاری نکات و شواهد جمع شده که باید تجمیع و تحلیل شوند. فرآیند بررسی سانحه مطابق استاندارد ضمیمه 13 پیمان شیکاگو، جلب توجه عمومی از طریق انتشاریافته‌ها و شواهد تحلیل‌نشده نیست، بلکه یافتن دلایل و رفع آنها برای پرهیز از رخداد مجدد است. به همین دلیل نیز اسناد بررسی سانحه، طبقه‌بندی شده‌اند و انتشار آنها تنها توسط مسوول بررسی سانحه مجاز است. سازمان هواپیمایی کشوری، روند بررسی ابعاد مختلف سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی را در چارچوب قوانین ملی و مقررات بین‌المللی ادامه خواهد داد و همکاری با کشورهای دخیل در این سانحه نیز کمافی‌السابق ادامه خواهد یافت. البته انتظار از همه طرف‌ها این است که از سیاسی کردن سانحه و انحراف روند بررسی فنی و کارشناسی پرهیز کنند.

ممنوعیت شکار پرندگان در دو استان شمالی

بر اساس تصمیم جلسه مشترک سازمان‌های محیط زیست و دامپزشکی درباره مرگ پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله مقرر شد تا تایید نهایی سازمان دامپزشکی کشور هرگونه شکار پرندگان در دو استان مازندران و گلستان همچنان ممنوع باشد. به گزارش ایسنا به منظور بررسی علل نهایی تلفات پرندگان آبزی و کنارآبزی در تالاب و پناهگاه حیات وحش میانکاله، جلسه‌ای در روز دوشنبه (۱۴ بهمن‌ماه) با حضور کیومرث کلانتری، معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، رئیس سازمان دامپزشکی کشور و نمایندگان وزارت بهداشت در سالن جلسات معاونت محیط طبیعی برگزار شد. در این جلسه ابتدا گزارشی از تلفات پرندگان و اقدامات مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان دامپزشکی کشور ارائه و در نهایت تصمیماتی اتخاذ شد که مهم‌ترین آن جمع‌آوری لاشه‌های پرندگان تلف‌شده در سریع‌ترین زمان و دفن بهداشتی آنها بود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، در این جلسه مقرر شد تا تایید نهایی سازمان دامپزشکی کشور هرگونه شکار پرندگان در دو استان مازندران و گلستان همچنان ممنوع باشد و توصیه شد، هموطنان ما در این دو استان از خرید، فروش و مصرف پرندگان وحشی خودداری کنند. در این نشست، سازمان دامپزشکی موظف شد که نوع بیماری و علل آن را برای کنترل، مدیریت و پیشگیری از تلفات بعدی پرندگان به سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کند.

زالی: سرطان دهانه رحم در زنان ایرانی رو به افزایش است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: سرطان دهانه رحم در زنان ایرانی در حال افزایش است و باید واکسن پیشگیری از این سرطان در کشور ساخته شود. علیرضا زالی در سومین همایش چالش‌های مامایی و زنان در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: سرطان دهانه رحم از شایع‌ترین سرطان‌ها در میان زنان است و اگر به فکر تهیه واکسن برای پیشگیری از این بیماری نباشیم، سونامی سرطان دهانه رحم در ۱۰ سال آینده را شاهد خواهیم بود. وی با بیان اینکه سرطان‌ها در زنان در حال رشد هستند، اظهار کرد: در صورت نبود واکسن، ۷۰ درصد شانس ابتلا به این بیماری در سنین پایین دختران افزایش می‌یابد و شاهد خواهیم بود که دختران از سنین ۲۵سالگی به بعد دچار این بیماری می‌شوند. زالی ادامه داد: متاسفانه به دلیل مسائل فرهنگی زنان ایرانی احساس شرم می‌کنند که برای انجام تست پاپ‌اسمیر به مراکز بهداشتی مراجعه کنند و غربالگری منظم در این زمینه در سیستم نظامت سلامت کشور وجود ندارد. وی از سرطان تخمدان نیز به عنوان سرطان خاموش در زنان یاد کرد و افزود: دخترانی که قبل از ۱۳سالگی ازدواج می‌کنند ۱۰ برابر احتمال ابتلا به سرطان تخمدان در آنها بیشتر است، استفاده از داروهای هورمونی، بلوغ زودرس و تاخیر در یائسگی نیز از علل بروز این سرطان است.

آیا لایحه تامین امنیت زنان به ایستگاه آخر می‌رسد؟

چشم امید زنانی که فرود آمدن تازیانه‌های خشونت بر جسم و روحشان را با سکوت پاسخ می‌دهند همچنان به تصویب لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت است تا اندک مرهمی بر دردشان باشد؛ لایحه‌ای که به گفته فعالان و مسوولان مدنی، با ضمانت اجرایی که دارد قرار است از بار ترافیکی راهروهای دادگاه بکاهد و درون و بیرون چهاردیواری خانه فضای امن و مطمئنی برای زنان بسازد. خشونت علیه زنان یکی از گسترده‌ترین نوع تخطی‌های حقوق بشر به شمار می‌رود که در بیشتر نقاط جهان، به بهانه عرف و فرهنگ مورد تحمل و چشم‌پوشی قرار می‌گیرد و متاسفانه با توجه به پیامدهای جبران‌ناپذیر خشونت که بر جوامع و زنان مترتب است، این مساله کمتر مورد توجه واقع می‌شود. در جامعه ما، توجه جدی به این امر با نگارش و تدوین لایحه صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت در سال ۱۳۹۰ کلید خورد که توسط معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری دولت دهم تنظیم و به دولت فرستاده شد که به دلیل دارا بودن موارد جزایی به قوه قضائیه ارسال شد و در نهایت این لایحه ۵۳ ماده‌ای با انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی به ریاست قوه قضائیه و دستور ایشان مبنی بر پیگیری سریع این موضوع، با ۷۷ ماده به دولت بازگشت.

سنگ‌اندازی آمریکا علیه واردات دارو به ایران ادامه دارد

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: سنگ‌اندازی آمریکا برای واردات دارو به ایران ادامه دارد اما اخیراً برای آزادسازی پول ایران برای خرید دارو که ماه‌ها در بانک اروپایی مانده بود تبلیغات به راه انداخته‌اند. محمدرضا شانه‌ساز در سومین کنگره بین‌المللی داروسازی نوین در مرکز همایش‌های رازی افزود: میزان اندک داروهایی که اخیراً به ایران وارد شد ماه‌ها پیش خریداری شده بود و واقعاً غربی‌ها خجالت نمی‌کشند که هم به دروغ می‌گویند دارو تحریم نیست و هم برای اجازه واردات داروهایی که ماه‌ها پیش پول آن پرداخت شده بود سر و صدا می‌کنند. وی گفت: ایران در تولید ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز بیماران خودکفاست، در حوزه تولید مواد اولیه هم گرچه دیر و از دو دهه پیش شروع کرده‌ایم اما به سرعت در مسیر خودکفایی حرکت می‌کنیم. شانه‌ساز ادامه داد: توان تولید هر دارویی را در کشور داریم. سه درصد داروهای وارداتی یا داروهای جدیدی هستند که در سال‌های اخیر در دنیا تولید شده یا تولید آنها به علت جمعیت کم بیمار توجیه اقتصادی ندارد. وی گفت: کشورهای چین و هند که مواد اولیه از آنها وارد می‌کنیم به همه دنیا مواد اولیه صادر می‌کنند، ایران این مواد اولیه را به داروهای باارزش و حیات‌بخش تبدیل می‌کند در حالی که کشورهای زیادی هستند که فقط واردکننده دارو هستند و تولید داروی آنها صفر است.

سازمان‌های مردم‌نهاد باید در راستای سیاست‌های ملی فعالیت کنند

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور گفت: تبعیت تشکل‌های مردمی از سیاست‌های خاص دولت یا الزام آنها به اجرای آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های دولت وجود ندارد. «معصومه ابتکار» معاون امور خانواده و زنان رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره وضعیت سازمان‌های مردم‌نهاد در کشور گفت: آنچه در قوانین و مقررات تاکنون پیش‌بینی شده، این است که سازمان‌های مردم‌نهاد ضمن استقلال خود، مجوز فعالیت‌شان را از دولت و وزارت کشور بگیرند و این کسب اجازه، تنها به سبب نظم فعالیت آنها در چارچوب قانون و مطابق عملکردی است که در تمام کشورهای جهان رایج است. ابتکار تاکید کرد: به هیچ وجه نیاز نیست، سیاست‌های تشکل‌های مردم‌نهاد به دولت وابسته و تابع تمام تدابیر یا فرآیندهای دولتی باشد. امروزه نیز مطلقاً سازمان‌های مردم‌نهاد از نظام بوروکراتیک پیروی نمی‌کنند و علت موفقیت آنها هم همین استقلال است.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها