شناسه خبر : 30704 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

قتل یک روحانی به دست نوچه وحید مرادی

شناسایی و دستگیری حامیان قاتل در فضای مجازی

قتل یک روحانی به دست نوچه وحید مرادی

روحانی 46ساله‌ای به نام مصطفی قاسمی در همدان به ضرب گلوله به قتل رسید. قاتل که فردی به نام بهروز حاجیلویی بود، با انتشار پستی در حساب اینستاگرامی خود به قتل اعتراف کرد. او یک روز بعد به دست ماموران انتظامی کشته شد. به گفته فرمانده انتظامی استان همدان ظهر روز شنبه هفتم اردیبهشت‌ماه، مجرم جلوی درب مدرسه حوزه علمیه آیت‌الله ملاعلی معصومی‌همدانی اقدام به تیراندازی به سمت یک روحانی و قتل وی کرد. پس از اطلاع‌رسانی این موضوع به مرکز فوریت‌های پلیسی 110 و حضور تیم‌های پلیسی، ضارب در کمتر از 10 دقیقه شناسایی شد. خودرو متهم نیز توسط پلیس شناسایی شد و مالک این وسیله نقلیه که برادر قاتل بود دستگیر شد. آن‌طور که ایرنا گزارش داده، فرمانده انتظامی استان همدان در تشریح فرآیند دستگیری قاتل گفت: «قاتل پیش از انعکاس این اقدام در حساب شخصی اینستاگرام خود، توسط پلیس شناسایی شده و حتی ماموران پاتوق و محل دریافت خودرو را نیز شناسایی کرده بودند. تیم‌های پلیسی با انجام کارهای اطلاعاتی و برنامه‌ریزی‌های میدانی، 10 نقطه احتمالی حضور و تردد قاتل را تحت نظارت نامحسوس قرار دادند. این فرد ارتباط خود را با تمامی دوستانش قطع کرده بود اما هر از چند گاهی به صورت پیامکی از آنها استمداد طلبیده ولی مکان اختفای خود را فاش نمی‌کرد. با توجه به شناسایی و ناامن کردن تمامی پاتوق‌ها و محل‌های رفت و آمد مجرم، وی احساس ناامنی کرده و از بامداد یکشنبه (هشتم اردیبهشت) از مخفیگاه خارج شد.

این فرد اسلحه کلاشینکف را زیر کاپشنی که بر روی دستش قرار داشت مخفی کرده بود اما ماموران هنگام گشت‌زنی به وی مشکوک می‌شوند و به او دستور ایست می‌دهند. قاتل سلاح کلاشینکف را که در زیر کاپشن خود مخفی کرده بود خارج کرده و به سمت ماموران شلیک کرد. فرد مسلح با حرکت به سمت کوچه پس‌کوچه‌ها و شلیک تیر به سمت ماموران قصد فرار از دست ماموران را داشت که به ضرب گلوله پلیس به هلاکت رسید. این درگیری 20 دقیقه به طول انجامید. یکی از سربازان وظیفه از ناحیه کتف (بازوی سمت راست) و یک درجه‌دار انتظامی همدان از ناحیه پا مورد اصابت گلوله قرار گرفتند. مصدومان در بیمارستان بعثت شهر همدان بستری شدند و حال عمومی آنها مطلوب است.»

قاتل مقتول را می‌شناخت؟

قاتلی که به روحانی همدانی شلیک کرد، بهروز حاجیلویی نام داشت که به عنوان یکی از نوچه‌های وحید مرادی شناخته شده بود. وحید مرادی یکی از معروف‌ترین اشرار سال‌های اخیر در تهران بود که 11 تیرماه 1397 خبر به قتل رسیدنش بر اثر اصابت جسم سرد طی درگیری با زندانیان دیگر در حیاط زندان رجایی‌شهر اعلام شد. حاجیلویی خود را مرید و ادامه‌دهنده راه وحید مرادی می‌دانست، طرفداران زیادی هم داشت و در پیج اینستاگرامش تصاویری از سلاح‌های گرم دیده می‌شود. «سکوت کن، هیچی نگو، وقتش شد رحم نکن.» یکی از متن‌هایی است که در صفحه اینستاگرام منسوب به او که تا چند روز پس از ارتکاب جنایت همچنان باز مانده، منتشر شده است. روزنامه جمهوری اسلامی در گزارشی از جزئیات لحظه قتل نوشت: «بعضی افراد حاضر در محل به خبرنگار ما گفتند: ضاربان دو نفر با لباس پلنگی و شبه‌نظامی بوده‌اند که پس از پرسیدن نام این روحانی و پس از اطمینان از هویت وی او را هدف قرار دادند و با شلیک دو گلوله وی را از پای درآوردند و بلافاصله با یک دستگاه خودرو 206 از محل گریختند.» روزنامه «شهروند» به نقل از کامران حمزه، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان همدان، نوشت: «قاتل با این روحانی در یک محل یعنی در قاسم‌آباد همدان زندگی می‌کردند. پلیس در حال بررسی علت این موضوع است.» این روزنامه در ادامه به نقل از یک روحانی که از دوستان مقتول بود نوشت: «مصطفی قاسمی، امام جماعت مسجد حاج‌کربعلی بود و چندی پیش هم در حوزه علمیه دامغانی به عنوان مسوول کتابخانه فعالیت می‌کرد. او سه فرزند 9، 12‌ساله و یک دختر تازه‌عروس داشت. مرد مظلومی بود و اصلاً با کسی دشمنی نداشت.

قاتلش یک شرور سابقه‌دار بود که مشکل شخصی با کل روحانیون داشت. از پیج اینستاگرامش مشخص بود که با روحانیت مشکل دارد؛ ولی هنوز انگیزه‌اش از این جنایت مشخص نیست. این را می‌دانم که مصطفی قاسمی او را از قبل نمی‌شناخت و هیچ خصومت شخصی با او نداشت. بهروز حاجیلو از شروران معروف منطقه بود و حتی یک‌بار هم به خاطر شرارت او را دستگیر کردند و در سطح منطقه چرخاندند. مصطفی قاسمی از آن روحانیونی بود که بسیار متواضع بود و همیشه سعی می‌کرد با دیگران مهربان رفتار کند. یک مرد مظلوم بود و سرش به کار خودش بود اما او را بی‌رحمانه کشتند.»

شناسایی 32 نفر از حامیان اینستاگرامی قاتل

فرمانده نیروی انتظامی استان همدان از شناسایی و دستگیری 32 نفر از حامیان قاتل در فضای مجازی خبر داد. خبرگزاری ایسنا با اعلام این خبر به نقل از این مقام انتظامی نوشت: با بررسی‌ها و تلاش‌های صورت‌گرفته پلیس فتا، ۳۲ نفر از افرادی که برای حمایت از «بهروز حاجیلو» در صفحه شخصی او پیام گذاشته بودند شناسایی و دستگیر شدند. هیچ کدام از این افراد به این فرد جانی مربوط نبوده و هیچ شناختی از این فرد نداشتند. تعدادی از این افراد در مشهد شناسایی شدند.

ربط قتل روحانی همدانی به مهناز افشار

با شکایت طلبه مازندرانی که از تصویر وی برای جریان‌سازی علیه روحانیت سوءاستفاده شده بود، مهناز افشار تحت پیگرد قرار گرفت. خبرگزاری تسنیم با اعلام این خبر نوشت: «تصویری از احضاریه مهناز افشار در فضای مجازی منتسب به دادستانی بابل منتشر شده که بر اساس آن، در درخواست نیابت صادره از شعبه سوم دادیاری دادسرای بابل، خطاب به دادسرای ناحیه 33 تهران آمده است با توجه به شکایت سیدغفار دریاباری از مهناز افشار، دائر بر تشویش اذهان عمومی و انتشار اکاذیب به وسیله سامانه رایانه‌ای و فضای مجازی، خواهشمند است با پذیرش این برگ به عنوان نیابت قضایی، متهم با قید نتیجه عدم حضور جلب است، احضار و در صورت عدم حضور بدون عذر موجه، جلب شود.» این خبرگزاری پیش از احضار این هنرپیشه سینما مدعی شده بود که تعداد زیادی از کاربران فضای مجازی خواستار برخورد قضایی با مهناز افشار شدند. تسنیم با طرح این سوال که «ارتباط قتل طلبه همدانی با این سلبریتی چیست؟» نوشته بود: «یک حساب توئیتری جعلی با تصویر یک روحانی مازندرانی زنان را به نکاح با نیروهای حشدالشعبی که برای کمک به سیل‌زدگان در خوزستان بودند، تشویق کرد و مهناز افشار هم این اکانت جعلی را بازنشر داد و در محکومیت آن توئیتی منتشر کرد و به ‌نوعی این شایعه پاگرفته در فضای مجازی را بیش از پیش قوت بخشید. کاربران توئیتر معتقدند قتل این طلبه نتیجه نفرت‌پراکنی و ایجاد حس بدبینی و خشونتی است که برخی از سلبریتی‌ها همچون مهناز افشار در برهه‌های مختلف ایجاد کرده‌اند.»

در انفجار تونل البرز سه نفر کشته شدند

بر اثر انفجار گاز متان در تونل در دست ساخت البرز واقع در آزادراه تهران-شمال و در محدوده منطقه سیاه‌بیشه استان مازندران، سه تن کشته و هشت نفر مصدوم شدند. این حادثه حدود ساعت 9 صبح روز سه‌شنبه 10 اردیبهشت رخ داد. امدادگران مرکز فوریت‌های پزشکی استان البرز برای کمک به حادثه‌دیدگان با استفاده از یک فروند بالگرد، دو دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس به این منطقه اعزام شدند. سه نفر از مصدومان که دچار جراحت سطحی شده بودند به صورت سرپایی مداوا شدند. پنج مصدوم بدحال این حادثه با استفاده از بالگرد اورژانس البرز به بیمارستان شهید مدنی کرج انتقال یافتند. خبرگزاری ایرنا به نقل از رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان البرز، وضعیت عمومی و سطح هوشیاری مصدومان حادثه را رضایت‌بخش توصیف کرد و نوشت: از مجموع پنج مصدوم انتقال‌یافته به بیمارستان شهید مدنی کرج، چهار نفر در بخش مراقبت‌های ویژه و یک نفر در بخش عمومی بستری شده‌اند. میزان سوختگی چهار نفر از آنان بین 50 تا 70 درصد و یک نفر 15 درصد است.

ماماها برای افزایش جمعیت تلاش کنند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هفته گذشته اعلام کرد که از جامعه مامایی انتظار دارد برای رشد جمعیت تلاش کنند. او گفت: انتظار من از جامعه مامایی کشور این است که در رفع دغدغه مقام معظم رهبری در رابطه با رشد جمعیتی کشور تلاش کنند، این یک دغدغه بجا بوده و اگر ما به عنوان کادر فنی مراقبت کافی نکنیم، در آینده شرمسار خواهیم بود. سعید نمکی اظهار کرد: ما تمایل داریم ماماها به عنوان افراد چندوجهی در نظام سلامت حضور داشته باشند. او در مراسم روز ماما، گفت: اولین کاری که ماماها می‌توانند انجام دهند این است که با مراقبت‌های درست قبل از زایمان، نگذارند امید مادری به آوردن فرزندی که در شکم دارد ناامید شود و با مراقبت مستمر و هوشیارانه جان مادر و جنین را مراقبت کنند. یکی از راهکارها این است که جان مادر و کودک به خطر نیفتد. ماماها باید افرادی را که ازدواج کرده یا دارای یک فرزند هستند به فرزندآوری ترغیب کنند. در عین حال ما نباید به دنبال افزایش جمعیت به گونه‌ای برویم که افرادی که در حاشیه شهرها بدون تسهیلات زندگی می‌کنند، فرزندانی را به دنیا بیاورند و جان مادر و جنین به خطر بیفتد و کودک در شرایطی که از لحاظ اجتماعی و اقتصادی مناسب نیست، رشد کند.

نگرانی از ورود به حریم خصوصی دانشجویان

اعلام خبر اضافه شدن تخلفات دانشجویان در فضای مجازی به آیین‌نامه انضباطی دانشجویان از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتقادات بسیاری به دنبال داشت. دانشجویان و کاربران شبکه‌های اجتماعی تاکید داشتند که این اقدام وزارت علوم نقض حقوق شهروندی دانشجویان است. روزنامه «ایران» نوشت: وزارت علوم در واکنش به برخی بحث‌های مطرح‌شده درباره تغییرات جدید در آیین‌نامه انضباطی دانشجویان اطلاعیه‌ای را منتشر کرد. در اطلاعیه وزارت علوم تاکید شده است جزئیات این تخلفات در شیوه‌نامه مرتبط خواهد آمد که یکی از اصول مورد توجه در تدوین این شیوه‌نامه، «عدم ورود به حریم شخصی دانشجویان» است. درباره فضای مجازی، شوراهای انضباطی در دانشگاه‌ها به تخلفات آشکار در فضای مجازی که شاکی خصوصی داشته باشد، ورود پیدا می‌کنند.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها