شناسه خبر : 28833 لینک کوتاه

نوشانوش مرگ

ده‌ها نفر قربانی نوشیدنی الکلی غیراستاندارد شدند

بیش از 400 نفر در چند استان کشور بر اثر مصرف نوشیدنی‌های الکلی غیراستاندارد دچار مسمومیت شده‌اند. 35 نفر از این افراد بر اثر مصرف الکل جان باخته‌اند و دچار مرگ مغزی شده‌اند. دهم مهرماه مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا درباره آخرین وضعیت قربانیان اخیر مسمومیت الکلی گفت: تاکنون 406 نفر دچار مسمومیت شده‌اند.

نوشانوش مرگ

بیش از 400 نفر در چند استان کشور بر اثر مصرف نوشیدنی‌های الکلی غیراستاندارد دچار مسمومیت شده‌اند. 35 نفر از این افراد بر اثر مصرف الکل جان باخته‌اند و دچار مرگ مغزی شده‌اند. دهم مهرماه مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا درباره آخرین وضعیت قربانیان اخیر مسمومیت الکلی گفت: تاکنون 406 نفر دچار مسمومیت شده‌اند. 35 نفر بر اثر مصرف الکل فوت و دچار مرگ مغزی شده‌اند که شامل 20 نفر در استان هرمزگان، شش نفر در استان خراسان ‌شمالی، شش نفر در استان البرز، یک نفر در استان فارس و دو نفر در استان کهگیلویه و بویراحمد است. ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت‌ نیز نهم مهرماه در یک نشست خبری آمار افراد مسموم‌شده با الکل را که در بازه زمانی 16 شهریور تا 8 مهر به بیمارستان مراجعه کرده‌اند 460 مورد اعلام کرد. طبق گفته این مقام مسوول این افراد به مراکز درمانی البرز، مرکزی، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی و هرمزگان مراجعه کردند و دست‌کم 42 نفر از آنها فوت کرده‌اند و مرگ مغزی شده‌اند. حریرچی گفت: 93 درصد افراد فوتی مرد بودند. جوان‌ترین فرد فوت‌شده یک خانم 19ساله و مسن‌ترین فرد یک مرد 57ساله بوده است. 41 درصد مسمومین الکل مربوط به محدوده سنی 26 تا 35 سال بوده و از مجموع 460 مسموم مراجعه‌کننده در این بازه زمانی 177 نفر بستری و 241 نفر مرخص شده‌اند. 170 نفر از این افراد دیالیز شده و 16 نفر نابینا شده‌اند. البته آمار مسمومان منطبق با آمار استان‌هایی که مصرف بالاتری دارند نیست.‌ آن‌طور که خبرگزاری ایرنا گزارش داده، سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه مصرف الکل در ایران نسبت به سایر کشورها پایین است، اعلام کرد: بر اساس مطالعه‌ای در ایران، 9 /4 درصد افراد بالای 18 سال در یک سال سابقه مصرف حداقل یک‌بار الکل را داشتند و در کل 8 /8 درصد افراد بالغ سابقه مصرف یک‌بار الکل در طول زندگی را داشتند. البته پرسشگری درباره مصرف الکل همواره با محدودیت مواجه بوده است. طی تحقیق دیگری که در کشور انجام شده، 7 /5 درصد جمعیت 15 تا 64ساله کشور از الکل مصرف کردند و این میزان در مردان 10 برابر زنان بوده است.‌ در کل جمعیت کشور 79 /2 درصد مصرف الکل وجود داشته و دو میلیون و 100 هزار نفر در کل کشور سابقه مصرف یک‌بار الکل را داشته‌اند. 623 هزار نفر به صورت عادتی در ایران از مشروبات الکلی استفاده کرده‌اند و شیوع مصرف الکل در کشور در مردان در گروه سنی 20 تا 29ساله و مجردان بیشتر است.

الکل حاصل از چوب و هسته انگور کشنده است

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به مشکلات اخیر به وجود آمده بر اثر مصرف الکل گفت: الکل انواع مختلفی دارد. الکل اتیلیک عوارض خود را دارد، اما معمولاً مسمومیت شدید ایجاد نمی‌کند. سردسته این الکل‌ها، الکل متیلیک یا الکل چوب است. چوبی که در خوشه انگور است یا هسته انگور وقتی در فرآیند تخمیر قرار می‌گیرد، منجر به ایجاد الکل متیلیک می‌شود. این نوع از الکل که نمی‌توان آن را از روی طعم و مزه نسبت به الکل معمولی تشخیص داد، بسیار خطرناک است و می‌تواند به مرگ و نابینایی و نارسایی کلیه منجر شود.‌ او افزود: مصرف الکل متیلیک به چهار شکل به دست مصرف‌کننده می‌رسد. برخی از این الکل‌ها در باغ و... تولید می‌شود، یک نوع تولید الکل در منزل است، یک نوع مشروب‌های برند و ظاهراً پلمب‌شده و کارخانه‌ای است که در واقع مشروب اصلی خالی شده و با مشروب تقلبی پر شده و نوع چهارم از کشورهای دیگر وارد شده است.‌

توقیف 11 لنج حامل نوشیدنی الکلی در سواحل هرمزگان

در پی وقوع چندین مورد مسمومیت ناشی از نوشیدن مشروبات الکلی در بندرعباس، فرمانده انتظامی شهرستان بندرعباس از دستگیری زن و شوهری که مبادرت به ساخت مشروبات دست‌ساز می‌کردند و سرکرده اصلی و توزیع‌کننده آن، خبر داد و گفت: این زوج خانه‌شان را به کارگاه تهیه و ساخت مشروبات الکلی تبدیل کرده بودند. رئیس کل دادگستری هرمزگان نیز 9 مهرماه گفت: تاکنون هفت نفر از عوامل اصلی تولید و فروش مشروب الکلی دست‌ساز در بندرعباس شناسایی و دستگیر شده‌اند و عملیات شناسایی و دستگیری سایر متهمان ادامه دارد. آن‌طور که ایرنا گزارش داده، محمدصادق اکبری از اجرای طرح ضربتی مقابله با توزیع‌کنندگان مشروب الکلی در بندرعباس خبر داد و گفت: با اجرای این طرح یک باند تولید و توزیع مشروب الکلی متلاشی و یک کارگاه ساخت مشروب الکلی کشف و پلمب و 55 لیتر مشروبات الکلی دست‌ساز نیز کشف و ضبط شده است. ظرف سه ماه اخیر 11 فروند لنج حامل مشروب الکلی در آب‌های ساحلی استان توقیف شده است.

ایران ۹۷ امن‌تر از ایران ۹۶ است

جانشین فرمانده ناجا از کاهش سرقت از بانک و طلافروشی، تجاوز به عنف و قتل در کشور خبر داد. اسکندر مومنی در همایش سراسری کارآگاهان پلیس آگاهی اعلام کرد: در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، سرقت از بانک 71 درصد، سرقت از طلافروشی 17 درصد، سرقت مسلحانه 11 درصد، قتل 13 درصد و تجاوز به عنف 23 درصد کاهش داشته است. تنها در برخی موارد مانند سرقت‌های خرد افزایش داشته‌ایم. به عنوان مثال سرقت موتورسیکلت سه درصد افزایش داشته است. آن‌طور که ایسنا گزارش داده، به گفته مومنی، در نیمه نخست امسال 360 تن انواع مواد مخدر کشف شده است. جانشین فرمانده ناجا در ادامه با بیان اینکه آمار شهدای پلیس در شش‌ماهه امسال در مقایسه با شش‌ماهه پارسال ۲۳ درصد کاهش داشته است، گفت: درگیری با اشرار طی این مدت افزایش ۵۴درصدی داشته است. در مورد کالای قاچاق کشفیات ما ۹۹ درصد افزایش داشته است و ارزش ریالی اقلام مکشوفه نیز بالغ بر ۴۰۰۰ میلیارد تومان است. مومنی با بیان اینکه جعل و کلاهبرداری به ترتیب ۲ و ۲۵ درصد کاهش داشته، اظهار کرد: در مجموع بر اساس بررسی شاخص‌های امنیتی، ایران ۹۷ امن‌تر از ایران ۹۶ است. جانشین فرمانده ناجا به نتایج نظرسنجی‌های مختلف در مورد موقعیت پلیس اشاره کرد و گفت: ۸۷ درصد مردم از امنیت کشور رضایت دارند.

افزایش چهار برابری جرائم و کمبود کارآگاه

در همایش سراسری کارآگاهان پلیس آگاهی، محمدرضا مقیمی، رئیس پلیس آگاهی ناجا، از افزایش چهار برابری جرائم طی 10 سال خبر داد. او با اشاره به روند رشد و پیچیدگی جرائم در کشور اعلام کرد: بسیاری از جرائم بعد از اتفاقاتی که در سال 86 و 87 افتاد روند تصاعدی یافت، آن زمان پلیس آگاهی با حدود 230 هزار جرم روبه‌رو بود اما در حال حاضر تعداد جرائم به یک میلیون جرم رسیده است. اما متناسب با رشد جرائم توان و نیروی انسانی ما افزایش نیافته است. به عنوان مثال تا پایان برنامه ششم ما باید حدود 3000 کارآگاه داشته باشیم اما در حال حاضر 700 کارآگاه داریم.

حمله مرموز شبانه به اتوبوس در حال حرکت

هفته گذشته روزنامه شهروند در گزارشی از ماجرای حمله‌های مرموز به رانندگان اتوبوس در مسیر اصفهان- بوشهر خبر داد. بر اساس این گزارش، سوم مهرماه ساعت 10 شب وقتی اتوبوس از ترمینال صفه به سمت بوشهر در حرکت بود و مسافران خواب بودند، ناگهان صدایی وحشتناک صحنه‌ای ترسناک ایجاد کرد. چند دقیقه وحشت در بین مسافران اتوبوس ایجاد شد و مانند یک فیلم ترسناک آنها را به سمت مرگ برد و برگرداند. راننده را با سنگ زده بودند. خوشبختانه در این حادثه زن جوانی که در بین مسافران بود، توانست به ‌ُسرعت اتوبوس را کنترل کند و جان مسافران را نجات دهد. شهروند به نقل از این زن 34ساله نوشته است: «من یک سالی می‌شود که با این اتوبوس به خاطر کارم آخر هفته‌ها به بوشهر می‌روم. راننده را می‌شناسم. من خودم هفت سال تمام مربی آموزش رانندگی بودم. آن شب من پشت صندلی راننده نشسته بودم و داشتم با راننده صحبت می‌کردم. کمک‌راننده هم که برادر راننده بود، در انتهای اتوبوس خوابیده بود. ناگهان یک خودرو پژو با سرعت خیلی زیادی از کنار ما رد شد و همزمان صدایی وحشتناک مرا غافلگیر کرد. صدایی مثل شلیک گلوله بود. شیشه شکست. در عرض یک ثانیه سنگی بزرگ به اندازه یک آجر اما سنگین‌تر از آجر به پای من برخورد کرد. فریاد زدم و راننده را صدا زدم. هرچه می‌گفتم آقای شمس، جوابی نمی‌شنیدم. سرم را جلو بردم، دیدم او غرق در خون روی فرمان افتاده است. ماشین هم داشت با سرعت زیاد از مسیر منحرف می‌شد. پای راننده روی پدال گاز مانده بود. در یک لحظه به جلو رفتم. فرمان را گرفتم. می‌ترسیدم اتوبوس را نگه دارم. فکر می‌کردم به ما حمله شده و باید فرار کنیم. فقط فرمان را گرفتم و ماشین را هدایت کردم. سرعت کم و پای راننده از روی پدال برداشته شد، همان لحظه هم برادر راننده به کمکم آمد. چند دقیقه گذشت تا اینکه اتوبوس متوقف شد. تازه آنجا بود که نشستم و گریه کردم. هنوز هم نمی‌دانیم دلیل این اتفاق چه بود.» در پی این حمله چشم راست راننده جوان اتوبوس به ‌طور کامل تخلیه شده و تا زمان انتشار گزارش روزنامه شهروند در کما بوده است. در بخش دیگری از گزارش این روزنامه به نقل از مدیرعامل سیر و سفر استان اصفهان آمده است: «بعد از این حادثه بود که اتفاقات اینچنینی دو بار دیگر رخ داد. همین دیروز بود که راننده دیگری که در همین مسیر عبور می‌کرد، با سنگ‌پرانی روبه‌رو شد. دوباره سنگ شیشه را سوراخ و به چشم این راننده برخورد کرده است. خرده‌های شیشه هنوز هم در چشم وی وجود دارد و در بیمارستان بستری شده است. این اتفاق در مسیر بروجن هم تکرار و راننده‌ای دچار حادثه شده است. شخص نامعلومی با پرتاب سنگ باعث جراحت بینی و سینه این راننده شده است.»

درگیری خونین در یک آموزشگاه پسرانه در مشهد

ظهر روز دوشنبه 9 مهرماه همزمان با تعطیلی آموزشگاه پسرانه قلی‌زاده آموزش و پرورش ناحیه ۲ مشهد، واقع در منطقه محمدآباد، اولیای دانش‌آموزان با معلمان این آموزشگاه درگیر شدند. خبرگزاری ایسنا درباره این درگیری به نقل از مدیر آموزش و پرورش ناحیه 2 مشهد نوشت: دو تن از اولیای دانش‌آموزان به معلمان این آموزشگاه هتک حرمت کرده و با ایجاد ضرب و جرح معلمان، آنان را راهی بیمارستان کردند. ضاربان پس از ضرب و جرح معلمان مانع خروج آمبولانس از مدرسه شدند. ضاربان در زنگ پایان شیفت اول و ورود دانش‌آموزان شیفت دوم، با استفاده از شلوغی جمعیت، با سلاح سرد (چاقو و قمه) وارد مدرسه شدند و با ایجاد رعب و وحشت همراه با فحاشی و تهدید به سمت معلم پایه پنجم آموزشگاه، آقای علیرضا فلکی، حمله کرده و این معلم را مورد ضرب و جرح قرار دادند که باعث پارگی فک و آسیب به دندان‌هایش شد. یکی از همکاران برای جدا کردن وارد صحنه شد که او هم با سلاح سرد مورد حمله قرار گرفته و از ناحیه ابرو مجروح شد. مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش استان خراسان با اعلام اینکه این درگیری در دست بررسی است، بدون تشریح جزئیات، اعلام کرد: در این ماجرا دو طرف مقصر بوده‌اند.

دراین پرونده بخوانید ...