شناسه خبر : 28835 لینک کوتاه

بـریده روزنامه‌ها (اجتماعی)

۷۴ درصد کودکان کار و خیابان اسناد هویتی ندارند

خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از رضا جعفری، رئیس اورژانس اجتماعی کشور، نوشت: 5 /69 درصد از کودکان کار و خیابان پسران و حدود ۳۰ درصد نیز دختران هستند. ۳۲ درصد از این کودکان ایرانی و مابقی جزو اتباع بیگانه به شمار می‌روند. ۷۴ درصد از این کودکان فاقد اسناد هویتی هستند. رویکرد سازمان بهزیستی برای کاهش آسیب این کودکان کاهش ساعات حضورشان در خیابان‌هاست. در حال حاضر 8 /33 درصد از این کودکان یک تا چهار ساعت، ۵۲ درصد چهار تا هشت ساعت و 8 /13 درصد بیش از هشت ساعت در خیابان‌ها کار می‌کنند. ۳۱ درصد از والدین این کودکان بیکار یا ازکارافتاده، ۴۰ درصد دست‌فروش و هفت درصد شاغل فصلی و پنج درصد نیز بی‌سرپرست هستند.

سلبریتی‌ها دلار می‌خواهند

دنیای اقتصاد نوشت: نوسان نرخ ارز در بازار آزاد معادلات اقتصادی را با چالش مواجه کرده است. از تب انبار کردن کالاهای مصرفی تا صف ده‌ها هزار نفری برای پیش‌خرید خودرو. این شرایط باعث شده مکانیسم دستمزدهای بازیگران هم تغییر کند. طبق اعلام برخی از تهیه‌کنندگان تعداد قابل توجهی از سلبریتی‌های سینما دستمزد خود را به دلار طلب می‌کنند. این موضوع تهیه‌کنندگان سینما را با محدودیت‌های جدی مواجه و احتمال افزایش ورود پول‌های کثیف به سینما را بیشتر کرده است. سیدامیر سیدزاده، تهیه‌کننده سینما، می‌گوید: یک بازیگر کمدی که قبل از افزایش قیمت دلار دستمزد ۳۰۰ میلیون‌تومانی مطالبه می‌کرد، امروز و به بهانه افزایش قیمت دلار، دستمزد خود را به ۷۵۰ میلیون تومان رسانده است.

انتقال آب از شرق بندرعباس به سه استان تا سال 99

خراسان نوشت: پیگیری ما از تعدادی از نمایندگان مجلس حاکی از آن است که پروژه انتقال آب خلیج‌فارس از پنج سال پیش به منظور انتقال آب به سه استان هرمزگان، کرمان و یزد آغاز شده و در خوش‌بینانه‌ترین حالت خط لوله اول این پروژه تا سال ۹۹ به سرانجام می‌رسد. در این خصوص سیدابوالفضل موسوی، نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی، توضیح داد: متولی اجرای خط انتقال آب از خلیج‌فارس، سه شرکت مس سرچشمه، گل‌گهر سیرجان و چادرملوی یزد هستند که متعهد شده‌اند آب را در درجه اول برای صنعت و سپس برای مصرف شرب منتقل کنند. آب از شرق بندرعباس برداشت می‌شود. تاکنون این پروژه حدود 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

درآمد روزانه 9 میلیون‌تومانی گدایی در تهران

ایران نوشت: در شش‌ماهه همین امسال بیش از 24 هزار متکدی، بی‌خانمان، کارتن‌خواب و معتاد متجاهر از سوی ماموران شهرداری تهران جمع‌آوری شده‌اند. این افراد بعد از جمع‌آوری به کجا می‌روند و چرا هنوز تعداد زیادی معتاد و متکدی در سطح شهر دیده می‌شود؟ علت اصلی به درآمد بالای تکدی‌گری در تهران برمی‌گردد. متکدیان در بدترین حالت روزانه 500 -400 هزار تومان و برخی از این افراد به عنوان رئیس گروه 9 میلیون تومان درآمد دارند. این آمار را علی صادقی، معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران، اعلام می‌کند. او از متکدیانی نام می‌برد که هنگام جمع‌آوری، 9 میلیون تومان پول نقد همراه داشته‌اند. اما علت دوم کمبود مراکز خدماتی است.

 

دراین پرونده بخوانید ...