شناسه خبر : 24738 لینک کوتاه

بریده روزنامه‌ها (اجتماعی)

انتقال آب ونک به باغات پسته رفسنجان

تجارت فردا- لوگو شرقنوشت: یک شرکت در رفسنجان قصد دارد پروژه ونک-سولگان را با هدف تامین آب باغات پسته رفسنجان اجرا کند. در این پروژه آب سرشاخه‌های کارون از استان چهارمحال‌وبختیاری به دشت رفسنجان (در کرمان) منتقل خواهد شد. هدایت فهمی، معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو، می‌گوید: نظر کارشناسی من این است که انتقال آب برای کشاورزی به‌هیچ‌وجه به‌صلاح نیست. ضمن آنکه انتقال برای شرب -‌با وجود آنکه فقط شش میلیارد مترمکعب از کل منابع آبی کشور به شرب اختصاص دارد- هم باید دارای شرایط خاصی باشد. اگر مدیریت مصرف در محل دریافت آب انجام نشود، این انتقال تقاضا را بالا برده و توقع ایجاد می‌کند، در نتیجه انتقال آب کار صحیحی نیست.

♦♦♦

تور بازدید از مناطق زلزله‌زده

تجارت فردا- لوگو خبرگزاری دانشجویان ایراننوشت: مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران از برخورد با متخلفان و سودجویانی که به بهانه «گردشگری سیاه» به برگزاری تور بازدید از مناطق زلزله‌زده غرب ایران اقدام کنند، خبر داد. در پی انتشار خبری مبنی بر برگزاری تور به مناطق زلزله‌زده با عنوان «گردشگری سیاه در فضای مجازی»، رجبعلی خسروآبادی اعلام کرد: با توجه به اعلام ممنوعیت تردد خودروهای غیرمجاز در مناطق زلزله‌زده توسط رئیس پلیس راهور ناجا، برگزاری هرگونه تور و بازدید از این مناطق بدون هماهنگی امکان‌پذیر نبوده است و با دفاتر متخلف برخورد می‌شود. وی گفت: تاکنون گزارشی مبنی بر برگزاری این تور از سوی دفاتر پایتخت مشاهده نشده، ولی در صورت مشاهده با دفاتر متخلف برخورد خواهد شد.

♦♦♦

فاجعه موتورسیکلت‌ها در تهران ۱۴۰۰

تجارت فردا- لوگو همشهرینوشت: موتورهای تهران سال گذشته ۶۳ هزار تصادف جرحی به ثبت رساندند و تا سال ۱۴۰۰ این عدد به ۸۲ هزار تصادف افزایش می‌یابد. باید دست‌کم، یک‌چهارم بیماری‌های آلودگی هوا و صوتی پایتخت را نیز مربوط به این وسایل نقلیه دانست. نتایج مطالعات و بررسی موتورسیکلت‌های تهران که توسط هسته پژوهشی سوخت دانشگاه صنعتی شریف و دفتر محیط‌زیست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران انجام شده، نشان می‌دهد آلودگی صوتی، آلودگی هوایی و تعداد تصادفات موتورسیکلت‌های کاربراتوری تهران تا سال 1400 به نحو خیره‌کننده‌ای افزایش می‌یابد. همچنین تعداد آنها به بیش از دو میلیون خواهد رسید که این عدد هم‌اکنون 6 /1 میلیون دستگاه است.

♦♦♦

بیم نابودی میانکاله با ساخت واحدهای پتروشیمی

تجارت فردا- لوگو قانوننوشت: ماجرای احداث پتروشیمی در میانکاله با نامه‌ای از سوی وزیر نفت به رئیس سازمان محیط زیست در پانزدهمین روز آبان سال جاری شروع شد. عیسی کلانتری نیز در نامه‌ای به معاون محیط زیست انسانی خود دستور داد: «با توجه به عدم توسعه در استان گیلان و مازندران و تفاهم‌های اولیه که تمامی ضوابط زیست‌محیطی را رعایت خواهند کرد اقدام کنید.» محمد درویش، فعال محیط زیست، می‌گوید: استقرار هر نوع واحد صنعتی که خروجی فاضلاب آلاینده داشته باشد در مناطق شمالی ممنوع است. البته استثناهایی در این‌ باره وجود دارد. اگر این واحد صنعتی دچار نقص فنی شود یا فیلترهای آن مشکل پیدا کند، به‌راحتی پساب آلوده وارد ایستگاه ارزشمند ماهیان خاویاری در نقطه میانکاله می‌شود.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها