شناسه خبر : 23733 لینک کوتاه

مرثیه تکراری اتوبوس شب

امید به زندگی ایرانیان 74 سال است

هفته گذشته هنوز ابراز تاسف‌ها از حادثه مرگبار واژگونی اتوبوس دختران دانش‌آموز هرمزگانی به پایان نرسیده بود که در حادثه مشابه دیگری، سقوط اتوبوس به دره در جاده قدیم جاجرود 11 کشته و بیش از 20 مصدوم به جا گذاشت.

هفته گذشته هنوز ابراز تاسف‌ها از حادثه مرگبار واژگونی اتوبوس دختران دانش‌آموز هرمزگانی به پایان نرسیده بود که در حادثه مشابه دیگری، سقوط اتوبوس به دره در جاده قدیم جاجرود 11 کشته و بیش از 20 مصدوم به جا گذاشت. روزنامه ایران درباره جزئیات حادثه به نقل از جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران نوشت: «ساعت 2:31 بامداد سه‌شنبه خبر سقوط یک دستگاه اتوبوس به دره‌ای عمیق در جاده دماوند نرسیده به جاجرود به سامانه 125 اعلام شد. منطقه مذکور خارج از محدوده آتش‌نشانی تهران است اما با توجه به حساسیت موضوع بلافاصله تیم‌های عملیاتی از چهار ایستگاه به همراه دو جرثقیل سازمانی به محل حادثه اعزام شدند. نیروهای پلیس راهور و انتظامی، اورژانس و هلال‌احمر نیز در محل حضور داشتند. همزمان با شروع عملیات مشخص شد یک دستگاه اتوبوس مسافربری که حامل 38 مسافر بود به دلایل نامشخصی به دره‌ای به عمق 100 متر سقوط کرده و به حالت واژگون روی سقف قرار گرفته است. البته شدت برخورد به حدی بود که سقف اتوبوس جدا شده و برخی از مسافران به فاصله 15متری پرتاب شده و برخی دیگر نیز زیر سقف و در حالت بسیار خطرناکی گرفتار بودند. آتش‌نشان‌ها بلافاصله مسافران را به سطح جاده منتقل کردند، اما متاسفانه 11 نفر در دم جان باخته بودند و 27 نفر نیز به مراکز درمانی منتقل شدند.» البته در این حادثه مانند بسیاری از حوادث مرگبار دیگری که در کشورمان رخ می‌دهد، آمارهای ضدونقیضی از تعداد قربانیان منتشر شد به طوری که روزنامه ایران در یک صفحه واحد دو آمار متفاوت در این باره ارائه کرد و درحالی‌که به نقل از ملکی، تعداد مصدومان را 27 نفر اعلام کرده بود، به نقل از نادر رحمانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا، نوشت: «اتوبوس مذکور با ۳۷ مسافر از کرج به سمت ساری در حال حرکت بوده است که حوالی ساعت ۲:۲۵ در کیلومتر ۵ محور تهران-آبعلی به دره سقوط کرده است. در این حادثه ۱۱ نفر کشته و ۲۶ نفر مجروح شدند که علت آن نقص فنی سیستم ترمز بوده است.» این در حالی است که خبرگزاری مهر به نقل از همین مقام مسوول نوشت: «در این حادثه ۱۱ تن کشته و ۲۸ تن مجروح شدند.» این خبرگزاری به نقل از محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس‌راه راهور ناجا، نیز نوشت: «سرعت اتوبوسی که در آبعلی به دره سقوط کرده در لحظه سقوط ۵۰ کیلومتر بر ساعت بوده است. هر دو راننده اتوبوس مذکور زنده هستند و برابر گزارش سامانه سپهتن (سامانه پیمایش هوشمند تردد ناوگان) سرعت اتوبوس ۲۰ ثانیه قبل از سقوط ۵۹ کیلومتر بر ساعت و مجاز بوده است. همچنین ساعت رانندگی راننده نیز مجاز بوده است.» خبرگزاری مهر در خبر دیگری تعداد جان‌باختگان این حادثه را ۱۱ نفر و تعداد مصدومان را ۲۶ نفر اعلام کرد و به نقل از تقی مهری، رئیس پلیس راهور ناجا، نوشت: «راننده اتوبوس مدعی شده که ترمز عمل نکرده و این باعث سقوط اتوبوس شده است.»

در میان آمارهای ضدونقیض رسانه‌ها و مسوولان از مصدومان حادثه اخیر که احتمالاً ناشی از توجه نکردن به جزئیاتی مانند تفاوت تعداد مسافران مجروح و تعداد کل مجروحان شامل مسافران، راننده و کمک‌راننده یا تفاوت تعداد کل مصدومان و تعداد مصدومان منتقل‌شده به بیمارستان است، هفته گذشته آمار دیگری هم از کاهش تعداد قربانیان همه تصادف‌های رانندگی در کشور منتشر شد. محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس‌راه راهور ناجا، در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین، با تاکید بر اینکه باید تعداد کشته‌شدگان در حوادث رانندگی به صفر برسد، اعلام کرد: «روزی بین 40 تا 50 نفر در حوادث جان خود را از دست می‌دهند. این عدد در سال گذشته 70 الی 100 نفر بوده ولی امروز ما شاهد کاهش نسبتاً خوبی هستیم ولی می‌توان جلو این حوادث را گرفت.» او درباره ناامنی راه‌ها به عنوان یکی از علل این حوادث گفت: «فقط در جاده‌های کشور 3400 محل حادثه‌خیز وجود دارد در بعضی نقاط عامل راه مقصر صد درصد تصادفات است و در طی سه سال اخیر در این زمینه 5300 نفر کشته شدند... اگر راه‌های ما امن باشند، سهم عامل انسانی در تصادفات کمتر از ۵۰ درصد خواهد بود.»

♦♦♦

آنچه ما را می‌کشد

با وجود بالا بودن آمار قربانیان حوادث رانندگی در ایران، تصادف رانندگی در رتبه چهارم عوامل مرگ‌ومیر در کشورمان محسوب می‌شود. هفته گذشته ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: «آخرین آمارهای حوزه سلامت جمعیت در ایران که مربوط به سال 1394 است نشان می‌دهد در این سال 327 هزار و 525 نفر فوت کردند و سکته قلبی با 67 هزار و 171 نفر، شایع‌ترین عامل مرگ ایرانیان است و بعد آن سکته مغزی با حدود 33 هزار مرگ در رده دوم و سرطان‌های مختلف در رده سوم بود؛ به عنوان مثال تعداد مرگ ناشی از سرطان معده حدود 7800 نفر بود و مرگ ناشی از تصادفات با بیش از 15هزار نفر در رتبه چهارم قرار گرفت.» حریرچی همچنین اعلام کرد: «سن امید به زندگی ایرانیان به 6 /74 سال رسیده و سن امید به زندگی سالم و بدون بیماری و معلولیت نیز به 65 سال افزایش یافته است.» آن طور که ایرنا گزارش داده، سخنگوی وزارت بهداشت افزود: «با وجود افزایش سن امید به زندگی و سن امید به زندگی سالم در برخی شاخص‌ها، وضعیت بدتر شده است به عنوان مثال در 10 سال گذشته میزان شیوع چاقی و اضافه‌وزن در افراد بالای 18 سال افزایش یافته و شیوع آن در برخی آمارها به 63 درصد و در برخی دیگر به 67 درصد رسیده است. شیوع چاقی و اضافه‌وزن حتی در سنین زیر پنج سال نیز افزایش یافته و به 7 /13 درصد در این گروه سنی رسیده است. در نوجوانان بین 13 تا 18 سال نیز شیوع چاقی و اضافه‌وزن به 5 /20 درصد رسیده که رقم نگران‌کننده‌ای است. مصرف سیگار و مواد دخانی نیز در 10 سال گذشته و از سال 1385 در کشور افزایش یافته و از 11 درصد به 14 درصد رسیده است. در همین مدت میزان فعالیت فیزیکی ایرانیان نیز کاهش یافته و در افراد گروه سنی 13 تا 18 سال حدود 50 درصد (7 /48 درصد) فعالیت فیزیکی ناکافی دارند و این میزان در افراد بالای 18 سال تا 80 درصد هم می‌رسد. شیوع فشارخون بالا نیز که به علت مصرف بالای نمک بروز می‌کند افزایش یافته و به 27 درصد رسیده یعنی از هر چهار نفر یکی فشارخون بالا دارد.»

♦♦♦

تایید حکم اعدام برای قاتل «آتنا»

هفته گذشته اخباری از پرونده قتل دو دختربچه قربانی چند ماه اخیر منتشر شد. یکی از این دو قربانی آتنا اصلانی دختر هفت‌ساله‌ای بود که در پارس‌آباد مغان واقع در استان اردبیل مورد تجاوز قرار گرفت و به قتل رسید. ماجرای تکان‌دهنده این قتل که اواخر خردادماه رخ داد، خشم و حساسیت بسیاری را برانگیخت. از همین رو مسوولان قضایی اعلام کردند که پرونده این جنایت خارج از نوبت بررسی می‌شود. در نهایت 19 شهریورماه معاون نظارت و بازرسی دیوان عالی کشور از تایید حکم اعدام و قصاص نفس قاتل آتنا اصلانی از سوی دیوان عالی کشور خبر داد. خبرگزاری ایسنا با اعلام این خبر به نقل از غلامرضا انصاری نوشت: «رسیدگی به این پرونده به صورت فوق‌العاده و خارج از نوبت انجام شد و حتی همکارانم در روزهای تعطیل به پرونده رسیدگی کردند تا سرعت فدای دقت نشود و نهایتاً امروز حکم صادره از سوی دادگاه بدوی، در دیوان عالی تایید شد.» پیشتر ناصر عتباتی، دادستان عمومی و انقلاب اردبیل، در روز هشتم شهریورماه در گفت‌وگو با این خبرگزاری از صدور حکم پرونده قاتل «آتنا اصلانی» خبر داده و گفته بود که متهم این پرونده از بابت تجاوز به عنف به اعدام، از بابت یک فقره قتل عمد به قصاص نفس و از بابت سرقت به حبس، شلاق و رد مال محکوم شده است. او تاکید کرده بود که «این حکم غیرقطعی است و باید در دیوان عالی کشور بررسی و تایید شود.» که بر اساس خبر هفته گذشته، حالا این تایید صورت گرفته است.

قربانی دیگری که هفته گذشته اخباری از رسیدگی به موضوع مرگش منتشر شد، «بنیتا» بود؛ دخترک هشت‌ماهه‌ای که اواخر تیرماه سال جاری همراه با خودرو پدرش دزدیده شد و با چندین روز ماندن در خودرو سرقتی، بر اثر گرما، تشنگی و گرسنگی جان باخت. اولیای دم این دخترک در دومین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده دخترشان، اشد مجازات را برای سارق و همدستش درخواست کردند. رئیس شعبه 9 دادگاه کیفری یک استان تهران نیز در پایان این جلسه اعلام کرد یکشنبه رای پرونده صادر می‌شود.

♦♦♦

کودک‌آزاری کاهش یافته است

در همین حال حبیب‌الله مسعودی‌فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، هفته گذشته با ابراز خرسندی از اینکه آسیب اجتماعی کودک‌آزاری مورد توجه مردم قرار گرفته و مردم نسبت به این موضوع حساسیت ویژه‌ای دارند، تاکید کرد: «در حال حاضر کودک‌آزاری در کشور نسبت به گذشته کاهش یافته چرا که کودک‌آزاری یک جرم عمومی محسوب می‌شود و حساسیت لازم در این زمینه برای مردم ایجاد شده است.» او از برقراری 70 هزار تماس تلفنی با سامانه 123 در سال گذشته خبر داد و گفت: «13 هزار مورد از این تماس‌ها اعلام کودک‌آزاری بوده که از این تعداد نیمی از آن کودک‌آزاری تایید شده است.» این مقام مسوول همچنین گفت: «در استان تهران 2200 کودک خیابانی در سه ماه اخیر جذب بهزیستی شده است. 70 درصد این کودکان افراد غیرایرانی هستند بنابراین این آمار به معنی افزایش کودکان خیابانی در تهران نیست. در مساله کودکان خیابانی باندها به قوه قضائیه ارجاع داده می‌شود که اخیراً سه باند در تهران شناسایی و به ناجا ارسال شده است.» بر اساس گزارش ایسنا، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور سپس اعلام کرد: «با همکاری وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی توانستیم 1200 کودک و 600 نوزاد را که در خانواده‌های معتاد زندگی و به دنیا آمده بودند، در سال گذشته شناسایی و وارد سیستم بهزیستی کنیم که اکنون تقریباً نیمی از آنها به خانواده‌ها بازگشتند و 300 نوزاد نیز در بهزیستی نگهداری می‌شوند.» او درباره کودکان خیابانی اعلام کرد که بیش از 90 درصد این کودکان با خانواده زندگی می‌کنند و درباره فرزندخواندگی نیز گفت: «با تسهیل قوانین فرزندخواندگی از سال 92 تاکنون شاهد افزایش 30 درصدی میزان فرزندخواندگی در کشور بوده‌ایم.»

♦♦♦

انتصاب‌ها و انتقادهای شهردار تهران

تغییرات مدیریتی در شهرداری تهران از دیگر خبرهای اصلی منتشرشده در رسانه‌ها در هفته گذشته بود. محمدعلی نجفی، شهردار تهران، با صدور احکامی حسینی نوکنده را به عنوان شهردار منطقه 4، علی مفاخریان را به عنوان شهردار منطقه 9، پیمان حسین محسنی را به عنوان شهردار منطقه 12، مرتضی رحمان‌زاده را به عنوان شهردار منطقه 13، وحیدرضا انارکی‌محمدی را به عنوان شهردار منطقه 15 و حسن رحمانی را به عنوان شهردار منطقه 21 تهران منصوب کرد. او همچنین حسن رباطی را به عنوان معاون هماهنگی امور مناطق، امین عارف‌نیا را به عنوان مشاور شهردار تهران و رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران و همچنین حمیدرضا قالیباف را به عنوان مشاور شهردار و سرپرست حراست کل شهرداری تهران منصوب کرد. شهردار تهران هفته گذشته از وضعیت نظافت شهر تهران، نحوه برخورد ماموران شهرداری با عوامل سدمعبر در نواحی مختلف شهر و وضعیت اخذ عوارض ساختمانی نیز انتقاد کرد. 

 

دراین پرونده بخوانید ...