شناسه خبر : 22118 لینک کوتاه

مناقشه بر سر سوالات امتحانی

مرگ سه هزار معتاد طی یک سال

سال‌هاست آغاز تابستان برای دانش‌آموزان به معنای پایان امتحانات است و شروع فراغت و آسودگی سه‌ماهه. امسال اما موضوع لو رفتن سوالات امتحانات نهایی آغاز تابستان را برای دانش‌آموزان تلخ و ناآرام کرده است. موضوعی که در نگاه اول چندان پراهمیت به نظر نمی‌رسد، اما بحث درباره آن از خردادماه به تیرماه رسیده و سطح پیگیری موضوع از دانش‌آموزان و مسوولان آموزش‌وپرورش به پلیس فتا و نمایندگان مجلس کشیده شده است.

سال‌هاست آغاز تابستان برای دانش‌آموزان به معنای پایان امتحانات است و شروع فراغت و آسودگی سه‌ماهه. امسال اما موضوع لو رفتن سوالات امتحانات نهایی آغاز تابستان را برای دانش‌آموزان تلخ و ناآرام کرده است. موضوعی که در نگاه اول چندان پراهمیت به نظر نمی‌رسد، اما بحث درباره آن از خردادماه به تیرماه رسیده و سطح پیگیری موضوع از دانش‌آموزان و مسوولان آموزش‌وپرورش به پلیس فتا و نمایندگان مجلس کشیده شده است. مهم‌ترین علت اهمیت پیدا کردن بیش از حد این مساله این است که بر اساس قوانین جاری نمرات امتحانات نهایی سال سوم دبیرستان در کنکور سهمی معادل ۲۵ درصد دارد و همین موضوع باعث حساسیت دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان درباره این امتحانات و سودجویی‌های احتمالی از این حساسیت شده است. سال گذشته دانش‌آموزان به سخت بودن سوالات امتحانات نهایی اعتراض داشتند و امسال موضوع اعتراض ادعای لو رفتن سوالات امتحانی و خریدوفروش آنها از طریق فضای مجازی است. هفته گذشته اخبار و گزارش‌های مختلفی درباره این اعتراضات در رسانه‌ها منتشر شد. روزنامه «ایران» در گزارشی در این باره نوشت: «خبر فروش سوالات امتحانات نهایی دانش‌آموزان در روزهای اخیر باعث شد خانواده‌ها و برخی از مسوولان آموزشی و نمایندگان مجلس نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند به طوری که پلیس فتا اعلام کرد: هشت نفر در رابطه با فروش سوالات امتحان نهایی دستگیر شدند. این خبر در حالی روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت که مسوولان وزارت آموزش و پرورش همچنان موضوع فروش سوالات امتحان نهایی را تکذیب می‌کنند و پاسخ روشنی هم به اخبار مرتبط به فروش سوالات امتحان نهایی نمی‌دهند.» در ادامه این گزارش، درباره ادعاهای دانش‌آموزان معترض آمده است: «برخی از دانش‌آموزان اعلام کردند سوالات درس‌های عربی و زبان فارسی را با قیمت 100 هزار تومان خریده‌اند. آنها مدعی شده‌اند که یک ربع قبل از امتحان نمونه سوالات این درس‌ها به دست همکلاسی‌هایشان رسیده است. برخی از دانش‌آموزان اظهار داشتند در ایام امتحانات برخی گروه‌های تلگرامی و اینستاگرامی 100 تا 180 هزار تومان دریافت می‌کردند و سوالات را در اختیارشان قرار می‌دادند.» در این گزارش همچنین به نقل از مهدی نوید‌ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، درباره احتمال ابطال امتحانات نهایی که سوالاتش به فروش رسیده، آمده است: «تصمیم‌گیری این موضوع مربوط به شورای عالی آموزش و پرورش نمی‌شود اگر سوالات لو رفته باشد حتماً در این باره تصمیم‌گیری می‌شود.»

در ادامه این گزارش اظهارات جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، مبنی بر قطعی شدن لو رفتن سوالات امتحانات نهایی دوره متوسطه درج شده و به نقل از این نماینده مجلس آمده است: «با توجه به اینکه ضریب معدل دانش‌آموزان در آزمون کنکور موثر است، لذا کمیسیون آموزش مجلس به‌عنوان کمیسیون تخصصی به موضوع لو رفتن سوالات امتحانات نهایی متوسطه ورود کرد... بر اساس گزارش پلیس فتا و گزارش‌هایی که به کمیسیون واصل شده و شهادت اولیای دانش‌آموزان مشخص شد که سوالات امتحانات دوره متوسطه افشا شده است.» در همین حال خبرگزاری ایسنا به نقل از عبدالرسول عمادی، رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش، نوشت: «پلیس فتا مرجعی است که می‌تواند درباره دستگیرشدگان کلاهبردار که اقدام به خریدوفروش سوالات امتحان نهایی در فضای مجازی کردند، پاسخ دهد. افرادی که توسط پلیس دستگیر شده‌اند سوالات جعلی به مردم می‌فروختند و کلاهبردار بودند و اگر دانش‌آموز مالباخته‌ای وجود دارد که پول داده باید شکایت کند. ما به لحاظ حقوقی شاکی کلاهبرداران نیستیم، زیرا سوالات واقعی ما را نفروختند بلکه اقدام به جعل کرده‌اند و مالباختگان باید مراجعه کنند و پیگیر حقشان شوند.» عمادی درباره بررسی‌های انجام‌شده پیرامون لو رفتن سوالات واقعی امتحانات دروسی چون زبان فارسی و عربی در چندین مدرسه پیش از شروع امتحان و احتمال برگزاری مجدد امتحان نهایی گفت: «سوالات واقعی که به صورت محدود در فضای مجازی منتشر شد، درست در زمانی رخ داد که دانش‌آموزان سر جلسه امتحان بودند و از نظر ما تاثیری روی روند کلی امتحان نداشته و امکان سوءاستفاده از اینها 10 دقیقه قبل از شروع امتحان وجود نداشته است. پیگیری‌های لازم برای برخورد با عوامل متخلف مدرسه که دقایقی قبل از شروع امتحان اقدام به انتشار سوالات کرده بودند در یکی دو مورد صورت گرفته است. لو رفتن سوالات گسترده و روی امتحان موثر نبوده و امکان بهره‌برداری وجود نداشته است که لازم باشد مجدداً امتحانات تکرار شود.»

♦♦♦

مطالبات میلیاردی فرهنگیان

خبر دیگری که هفته گذشته درباره آموزش و پرورش در خبرگزاری‌ها منتشر شد، موضوع استخدام‌های وزارت آموزش و پرورش در چهارمین آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی کشور بود که قرار است شهریورماه برگزار شود. بر اساس گزارش‌های خبرگزاری‌ها، وزارت آموزش و پرورش در چهارمین آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی کشور که در شهریورماه برگزار خواهد شد، 6138 نفر را شامل 3064 نفر نیروی زن و 3074 نفر نیروی مرد جذب می‌کند که با احتساب حدود دو هزار نفر سهمیه ایثارگران، در مجموع سهمیه آموزش و پرورش در آزمون دستگاه‌های استخدامی حدود 8200 نفر است. خبر دیگر از این وزارتخانه این است که فخرالدین دانش‌آشتیانی، وزیر آموزش و پرورش، از پرداخت بیش از 11 هزار میلیارد تومان از مطالبات فرهنگیان در هشت ماه اخیر خبر داده و گفته است: «مبلغی حدود 500 میلیارد از این مطالبات باقی مانده است. بر اساس تفاهمی که با سازمان مدیریت به عمل آمده و به استان‌ها نیز ابلاغ شده است، استان‌ها باید در هزینه‌کردها، صرفه‌جویی کنند و بهینه مصرف کردن را در دستور کار خود قرار دهند و هر مبلغی که از محل صرفه‌جویی عاید شود، در خود استان هزینه خواهد شد.»

♦♦♦

 بحران معلم ابتدایی

«بحران بازنشستگی معلمان ابتدایی در پنج سال آینده» عنوان خبر دیگری بود که هفته گذشته منتشر شد. به گزارش خبرگزاری ایلنا، رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، با اعلام بحران بازنشستگی معلمان مقطع ابتدایی در پنج سال آینده، گفت: برای اینکه بتوانیم در مواجهه با این مشکل از آسیب‌های قابل پیش‌بینی جلوگیری کنیم، باید در راستای برنامه‌ای هدفمند و بر پایه برآوردهای دقیقِ شرایط پنج سال آینده، عمل کنیم. او با اشاره به اینکه بسیاری از معلمان ابتدایی از جمله بازنشستگان پنج سال آینده آموزش و پرورش هستند، اظهار کرد: ما برآوردهای لازم را درباره تعداد معلمان بازنشسته این مقطع تا پنج سال آینده، انجام داده و بر پایه آن به این نتیجه رسیده‌ایم که ظرفیتِ تربیت نیروی انسانی که آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان پیش‌بینی کرده، قطعاً کفاف جایگزینی بازنشستگان را نخواهد داد. به اعتقاد این مقام مسوول، وزارت آموزش و پرورش باید از ظرفیت‌های سایر دانشگاه‌ها برای تامین نیروی انسانی کافی استفاده کند.

♦♦♦

مرگ سه هزار معتاد طی یک سال

هفته گذشته آمارهای تکان‌دهنده‌ای از شیوع اعتیاد در کشور اعلام شد. پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، در نشست خبری به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر (5 تیر برابر 26 ژوئن) از مرگ بیش از سه هزار معتاد بر اثر سوءمصرف مواد در سال 95 خبر داد. این مقام مسوول با اعلام اینکه دقیقاً سه هزار و 190 معتاد به دلیل سوءمصرف مواد مخدر طی سال 95 فوت کرده‌اند، افزود: با توجه به آمار سال 94 با رشد 2 /6‌درصدی مرگ‌ومیر ناشی از مصرف مواد در سال گذشته مواجه بودیم. از این شمار فوتی، هزار و 882 تن به دلیل مسمومیت حاد با مواد فوت کردند که این مساله نشان‌دهنده آن است که باید در خصوص سوءمصرف مواد بیش از پیش اطلاع‌رسانی کنیم. طبق گزارش خبرگزاری‌ها، این مقام مسوول درباره انواع مواد مصرفی معتادان گفت: تریاک با 8 /66 درصد، حشیش و مشتقات آن شامل ماری جوانا، گل، گراس و علف با 9 /11 درصد، کراک افغانی و هروئین 6 /10 و شیشه 1 /8 درصد از مواد مورد مصرف معتادان کشور به شمار می‌آید که با توجه به این آمار، مصرف تریاک همچنان در صدر مواد مخدر بوده و مصرف شیشه افت قابل توجهی داشته است. سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین از رشد 6 /8‌درصدی مرگ‌ومیر ناشی از مصرف روانگردان‌ها، شناسایی 3600 دانش‌آموز پرخطر و در معرض خطر اعتیاد و همچنین از کشف 200 تن مواد مخدر طی سه ماه گذشته خبر داد. او با اشاره به اجرای طرح‌های شیوع‌شناسی از نتایج این شیوع‌شناسی خبر داد که حاکی از این است که در حال حاضر تعداد معتادان کشور دو میلیون و 802 هزار نفر است. سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تعداد معتادان متجاهر در تهران را نیز حدود 12 تا 15 هزار نفر از انواع مختلف کارگر، بی‌خانمان، اتباع خارجی، فاقد سکونت، دارای اختلال مزمن روانی و کودکان خیابانی بدون سرپناه و در کل کشور بین 40 تا 50 هزار نفر اعلام کرد. در میان این خبرهای دردناک تنها نکته مثبت این است که طبق ادعای سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، رشد چندانی در مصرف مواد مخدر نداشته‌ایم و با توجه به رشد جمعیت، با کاهش مصرف روبه‌رو هستیم. هفته گذشته همچنین غلامعلی کریمی، جانشین فرمانده انتظامی تهران بزرگ، نیز از کشف بیش از پنج تن انواع مواد مخدر در سه ماه ابتدایی امسال در تهران و دستگیری 15 باند قاچاق مواد مخدر خبر داد.

♦♦♦

سرطان در ایران کمتر از جهان

سرطان بیماری دیگری است که هفته گذشته آمار شیوع آن اعلام شد. ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت گفت: در ایران در سال 2015 میلادی، بیش از 92 هزار نفر دچار سرطان شدند که با احتساب سرطان‌های پوستی، این میزان به بیش از 100 هزار نفر می‌رسد. میزان ابتلا به سرطان در سال 2012 میلادی در مردان و زنان ایرانی به‌ترتیب 134 و 128 در هر صد هزار نفر بوده، در حالی که متوسط جهانی آن به‌ترتیب 205 و 165 است یعنی بروز سرطان در ایران بسیار کمتر از متوسط جهانی است.

♦♦♦

احتمال مصادره آثار باستانی ایران در آمریکا

هفته گذشته دیوان عالی آمریکا موافقت کرد تا به درخواست قربانیان یک حادثه تروریستی برای ضبط آثار باستانی ایران که در موزه‌ای در شیکاگو نگهداری می‌شود، رسیدگی کند. ایسنا در شرح این خبر به نقل از شبکه ان‌بی‌سی نیوز نوشت: «9 شهروند آمریکایی پس از وقوع یک حادثه تروریستی در سال 1997 در اسرائیل که به‌صورت حمله‌ای انتحاری انجام شده بود، علیه ایران در دادگاه‌های آمریکا شکایت کردند. این شاکیان به عنوان غرامت‌خواهان مصادره و فروش چند اثر و کتیبه باستانی متعلق به ایران هستند که در دانشگاه شیکاگو نگهداری می‌شوند. دیوان عالی آمریکا که بالاترین نهاد قضایی این کشور به شمار می‌آید، روز سه‌شنبه ۲۷ ژوئن (۶ تیرماه) موافقت کرد که در پاییز آینده درباره ضبط و فروش مجموعه‌ای از آثار باستانی ایران که در حال حاضر در آمریکا موجود هستند، تصمیم‌گیری کند. خانواده‌ها و بازماندگان قربانیان این بمب‌گذاری که در بیت‌المقدس روی داد، برای دریافت غرامت به مبلغ ۷۱ و نیم میلیون دلار به دیوان عالی آمریکا مراجعه کرده‌اند. از آنجا که ایران در ایالات متحده نقدینگی کافی نداشته است، شاکیان و وکلای آنها به ضبط اموال ارزشمند ایران روی آورده‌اند. چنانچه دیوان عالی با درخواست شاکیان موافقت کند، برخی از آثار باستانی ایران که در دو موزه شیکاگو نگهداری می‌شوند، ضبط خواهد شد تا به نفع شاکیان فروخته شود.» 

 

دراین پرونده بخوانید ...