شناسه خبر : 43302 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

به دنبال علم در چین

انگیزه سهامداران از مسوولیت اجتماعی شرکتی چیست؟

داده‌های موجود نشان می‌دهد که علاقه سهامداران به ایفای مسوولیت اجتماعی شرکتی افزایش قابل توجهی داشته به شکلی که روند سرمایه‌گذاری‌های زیست‌محیطی و اجتماعی شرکت‌ها در بازه زمانی هشت‌ساله 2012 تا 2020 تقریباً سه برابر شده است.

بررسی‌های دو محقق دانشگاه کلمبیا نشان از این دارد که سهامداران در ایفای مسوولیت اجتماعی عمدتاً انگیزه غیرمالی دارند. این مطالعه می‌گوید دغدغه مردم روی مسائل زیست‌محیطی مانند گرم شدن کره‌زمین یا مسائل اجتماعی مانند نابرابری بیشتر شده است و سهامداران بیش از اینکه برای پرداختن به این مسائل انگیزه مادی بلندمدت داشته باشند، انگیزه‌های غیرمالی دارند.

سهامداران انتظار دارند که شرکت‌ها در مسیر اصلاح فرآیندها به سود محیط‌زیست یا رفع مشکلات اجتماعی گام بردارند. به طور کلی علاقه سهامداران به مسوولیت اجتماعی شرکتی به معنای ایجاد انگیزه برای تامین خصوصی کالاهای عمومی است. این شیوه سرمایه‌گذاری می‌تواند نشات‌گرفته از باورهایی باشد که ریشه در ملاحظات مذهبی یا اخلاقی دارد یا ناشی از ترجیحات اجتماعی خانواده باشد. همیشه می‌گفتند به دنبال علم بروید حتی اگر در چین باشد. حالا به نظر می‌رسد علم واقعاً در چین در حال شکوفا شدن است. براساس داده‌های موجود نرخ رشد تولید سالانه مقالات علمی و تحقیقاتی در این کشور به 51 درصد رسیده و حالا چین در تولید مقالات علمی از آمریکا، اتحادیه اروپا و ژاپن پیشی گرفته است. به نظر می‌رسد به زودی شرکت‌ها باید دست به دامان مخترعان و محققان دانشگاهی در چین شوند. به طور خاص گفته می‌شود که چینی‌ها در حوزه شیمی با سرعت قابل توجهی رو به جلو حرکت می‌کنند. 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها