شناسه خبر : 41716 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نئولیبرال کیست؟

آیا افراد همواره اصول بازار آزاد را دنبال می‌کنند؟

«تله بی‌صبری» عنوان مقاله‌ای است که این هفته در فصل تحقیق منتشر می‌شود. این مقاله ارتباط عدم قطعیت شناختی یعنی عدم قطعیت ذهنی بر عمل حداکثر کردن مطلوبیت فرد را برای درک و پیش‌بینی انتخاب بین‌ زمانی مورد مطالعه قرار می‌دهد. ایده اصلی این است که وقتی افراد از نظر شناختی آشفته و پردغدغه هستند، مانند زمانی که یک تصمیم پیچیده است، به‌طور ضمنی با تاخیرهای زمانی مختلف، تا حدودی یکسان برخورد می‌کنند.

مقاله دیگر این هفته به این پرسش پاسخ می‌دهد که «‌آیا سیاستمدار شایسته می‌تواند جایگزین نهادهای بد شود؟» بر این اساس سیاستمداران شایسته‌تر حتی در مواقعی که نهادها ناقص هستند، عملکرد خوبی دارند و می‌توانند وضعیت جامعه را به سمت بهبودی سوق دهند.

«نئولیبرال کیست؟» این تیتر، عنوان یک مقاله جالب دیگر است که دو اقتصاددان به نام‌های آگوستین لندیر از مدرسه کسب‌وکار اچ‌آی‌سی پاریس و دیوید تسمار از مدرسه مدیریت اسلوان دانشگاه ام‌آی‌تی آمریکا به‌تازگی در کمیته ملی تحقیقات اقتصادی آمریکا به چاپ رسانده‌اند و به بررسی نقش فردگرایی در حمایت سیاسی از سازوکارهای سنتی اقتصاد (رقابت و حداکثری سود) ‌پرداخته‌اند. نویسندگان معتقدند: یک ویژگی مشترک عمده سیاست‌های عام‌المنفعه این است که در تضاد با مبانی رقابت کامل هستند، نظیر اعطای یارانه به کسب‌وکارهای نوپا، افزایش تعرفه و کنار گذاشتن حداکثرسازی سود برای کمک به دیگران. 

دراین پرونده بخوانید ...