شناسه خبر : 38636 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تورش اوکراینی

واقعیت جدید کسب‌وکارها

اقتصاددانی که کافه‌اقتصاد این شماره به شما معرفی می‌کند، کریستالینا جورجیوا است که امروزه بیشتر به خاطر ریاست صندوق بین‌المللی پول در جهان شناخته می‌شود. او راهی طولانی و نه‌چندان هموار را برای تکیه کردن به این مسند طی کرده تا نه‌تنها اولین زن، که اولین شهروند اروپای شرقی باشد که به چنین جایگاهی می‌رسد. بحران‌های انسانی و اجتماعی همیشه دغدغه جورجیوا بوده‌اند و شاید به همین دلیل هم بود که در دوره حضورش در بانک جهانی تلاش کرد برابری جنسیتی در میان نیروها و کارمندان این نهاد را بهبود بدهد.

در فاصله دو سال 1932 و 1933 حدود یازده میلیون نفر در اتحاد جماهیر شوروی در اثر قحطی جان خود را از دست دادند. حداقل 30 تا 45 درصد قربانیان قحطی بزرگ شوروی گروه‌های قومی-نژادی اوکراینی بودند که تا قبل از قحطی، 21 درصد از جمعیت اتحاد جماهیر شوروی را تشکیل می‌دادند. گروهی ادعا می‌کنند که قحطی در حقیقت یک اتفاق عمدی بود که دولت شوروی به خاطر حذف کشاورزان اوکراینی این فاجعه را رقم زد. این کشاورزان سابقه مبارزه با نیروهای بلشویک را در طول جنگ داخلی قبل از انقلاب شوروی داشتند. آیا اصلاحات ساختاری حکومت مرکزی شوروی آنقدر مهم بود که بخواهد در جریان قحطی بزرگ به طور عمدی علیه اوکراینی‌ها برنامه‌ریزی و آنها را از میدان به در کند؟

یکی از مطالب این شماره کافه اقتصاد در مورد فعالیت کسب‌وکارها و موضوع دورکاری است؛ واقعیتی جدید در برابر مدیران. کتاب «رهبری از راه دور» که در همین مطلب معرفی‌شده به مدیران مهارت‌های لازم را برای رهبری موثر کار مجازی آموزش می‌دهد. به طور قطع در آینده کارهای مجازی اگر بیشتر نشوند، کمتر نخواهند شد و شرکت‌ها به یکی از این دو گزینه روی خواهند آورد: یا به منظور برگشتن به شرایط قبل از همه‌گیری، دورکاری را به حداقل می‌رسانند یا هزینه‌های کار حضوری از جمله رفت‌وآمد افراد، سفرهای تجاری و جابه‌جایی‌ها را از بودجه خود حذف می‌کنند. اما بیشتر سازمان‌ها احتمالاً راهی میانه در این طیف و الگویی ترکیبی را برخواهند گزید.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها