شناسه خبر : 38512 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اثر بی‌ثباتی

دزدسالاران چگونه به بقای خود ادامه می‌دهند؟

فصل تحقیق این هفته با مقاله‌ای درباره «بی‌ثباتی سیاسی چگونه اقتصاد را متزلزل می‌کند؟» آغاز می‌شود. نتایج تجربی این  مقاله یافته‌های مطالعات پیشین ادبیات حوزه را از یک جنبه مهم تایید می‌کند. در این مقاله نشان داده شده است که بی‌ثباتی سیاسی بر نرخ سرمایه‌گذاری کل آفریقای جنوبی اثرگذار است. به علاوه شواهد تاییدکننده قدرتمندی به دست آمد مبنی بر اینکه سرمایه‌گذاری با تولید ناخالص داخلی رابطه مثبت و با هزینه سرمایه رابطه منفی دارد. البته یافته‌های مهم‌تر مقاله به اثرگذاری حقوق مالکیت بر فعالیت‌های سرمایه‌گذاری و زیربنای نهادی انباشت سرمایه فیزیکی مربوط می‌شود.

مقاله دوم به این پرسش پاسخ می‌دهد که «دزدسالاران چگونه به بقای خود ادامه می‌دهند؟» پیام اصلی مقاله می‌گوید: موفقیت کلپتوکرات‌ها یا همان دزدسالاران در بهره‌کشی از شهروندان و به غارت بردن همه‌چیز یک ملت، تا بخشی، به توانایی آنها در استفاده از استراتژی «تفرقه بینداز و حکومت‌کن» بستگی دارد؛ استراتژی که هرچه نهادها در جوامع ضعیف‌تر باشند، استفاده از آن راحت‌تر خواهد بود. اعضای جامعه نیاز دارند که برای مقابله با کلپتوکراسی با یکدیگر همکاری کنند؛ بدون همکاری آنها یک کلپتوکرات به راحتی به کار خود ادامه خواهد داد.

مقاله آخر نیز درباره سیاست کشورها درباره تقویت کارآفرینی است. با بررسی این مقاله می‌توان جمع‌بندی کرد که حکمرانی قانون یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که باید یک جامعه کارآفرین در اختیار داشته باشد. با وجود این، نیاز به پیشنهادهایی برای بهبود شرایط قانونی در این جوامع نیز وجود دارد. به عنوان مثال، تحقیقی که در سال 2018 و در زمینه مبارزه ایتالیا با جرائم سازمان‌یافته انجام شده است، نشان می‌دهد مقابله ساختارمند و تهاجمی با باندهای خلافکار تاثیرات ناخواسته‌ای بر توانایی کارآفرینی در جامعه ایتالیا داشته است.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها