شناسه خبر : 36280 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

برندگان کلارک

اهمیت مدال جان بیتس کلارک برای اقتصاددانان چیست؟

نیلوفر نیاورانی: انجمن اقتصادی آمریکا جایزه‌ای دارد که به افتخار «جان بیتس کلارک» نامگذاری شده و هر سال (اخیراً) در ماه آوریل به یک اقتصاددان کمتر از 40 سال اهدا می‌شود که در توسعه و پیشرفت علم اقتصاد مشارکت قابل توجهی داشته است. این مدال از سال 1947 به اقتصاددانان جوان اهدا شد و نخستین دریافت‌کننده آن هم کسی جز پل ساموئلسون نام‌آشنا نیست.

کلارک از این جهت جایزه‌ای مهم و قابل‌اعتناست که دریافت‌کنندگان آن، اگر بر همان سبیل پیشین گام بردارند، از نامزدهای بالقوه دریافت نوبل در سال‌های بعد خواهند بود. ساموئلسون 23 سال بعد از دریافت مدال کلارک موفق به کسب جایزه نوبل شد و میلتون فریدمن، سومین اقتصاددان جوان دریافت‌کننده کلارک هم ربع قرن بعد نوبل اقتصاد را به خانه برد. به این فهرست می‌توان نام‌های بزرگ دیگری چون کنث ارو، گری بکر، دنیل مک‌فادن، جوزف استیگلیتز، مایکل اسپنس و پل کروگمن را هم اضافه کرد. آخرین کلارک‌برده‌ای که نوبل را هم به خانه برده، از قضا جوان‌ترین برنده نوبل یعنی استر دوفلوست که فاصله دریافت این دو جایزه برایش فقط 9 سال بود.

البته الزاماً هر کلارک‌برده‌ای راهش به نوبل ختم نمی‌شود و این را فهرست بلندبالای کلارک می‌گوید با این همه این مدال، اقتصاددانان جوان را وارد مسیری می‌کند که می‌تواند در آینده علمی آنها تاثیری بزرگ داشته باشد. مدالی که البته امیدواریم در سال‌های آتی به برخی اقتصاددانان جوان ایرانی که در دانشگاه‌های آمریکا مشغول تدریس و پژوهش هستند نیز تعلق بگیرد.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها