شناسه خبر : 9176 لینک کوتاه

اینفوگرافی

بر مدار صعود

بازار طلا به کدام سو می‌رود؟

بازار طلای جهانی در روزهای اخیر نوسانات زیادی داشته و دیگر خبری از رشد پایدار هفته گذشته نیست. پس از رشد سه درصدی طلا در هفته گذشته در روزهای اخیر این فلز گرانبها همواره در محدوده 1275 تا 1287 دلاری برای هر اونس در نوسان بوده است. با سقوط بازارهای سهام و با توجه به نشست‌های سیاستگذاری بانک‌های مرکزی در نقاط مختلف دنیا همانند آمریکا، سوئیس، انگلستان و ژاپن، سرمایه‌گذاران به سمت دارایی‌های کم‌خطرتر روی آوردند. طلا که اغلب به عنوان مانعی در برابر عدم اطمینان مالی و اقتصادی به شمار می‌آید به دلیل کمتر شدن احتمال افزایش نرخ بهره در آینده نزدیک توسط فدرال‌رزرو تقویت شده است. شمش در ماه می، رشدی شش‌درصدی را به ثبت رسانده تا میزان رشد این فلز گرانبها در سال جاری تا پانزدهم ماه می به 21 درصد برسد.
با نزدیک شدن به همه‌پرسی 23 ژوئن بریتانیا، میزان تقاضای طلا در این کشور با رشد چشمگیری روبه‌رو شده است. بسیاری از اقتصاددانان معتقدند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تاثیر چشمگیری روی بازارهای جهانی خواهد گذاشت و بازار طلا نیز از این قضیه مستثنی نخواهد بود. به گفته تحلیلگران بازار طلا، مهم‌ترین دلایل رشد طلا در روزهای اخیر کم‌رمق شدن دارایی‌های دیگر نظیر اوراق قرضه دولتی و ارزهایی چون ین ژاپن بوده است. انتشار آمار ضعیف‌تر از انتظار اشتغال آمریکا نیز روی روند صعودی قیمت طلا تاثیرگذار بوده است. همچنین نرخ بهره منفی در بسیاری از کشورها موجب علاقه‌مندتر شدن سرمایه‌گذاران به بازار بدون بهره شمش شده است. این در حالی است که تقاضای طلا در بازارهای فیزیکی چین،‌ بزرگ‌ترین مصرف‌کننده طلای دنیا، با افتی 18درصدی در ماه گذشته مواجه شده بود.
در بازار داخلی اما با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، تقاضای خرید طلا به شدت کاهش یافته و روند قیمتی طلا و سکه همراستا با طلای جهانی بوده است. با آغاز ماه رمضان قیمت سکه تمام بهار آزادی با رشد مواجه شده و از یک میلیون و سه هزار تومان تا مرز یک میلیون و 30 هزار تومان در نوسان بوده است. قیمت هر گرم طلای 18 عیار نیز در بازار تهران در محدوده 102 هزار تا 104 هزار‌تومان تغییر داشته است.
index:1|width:620|height:426|align:center

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها