شناسه خبر : 8257 لینک کوتاه

ارزیابی فعالان اقتصادی از تاثیرات توافق سوم آذر

چشم‌انداز بازارها

با توجه به عادتی که جامعه صنعتی به تحریم داشته است، این موضوع مساله‌ای نیست که بخواهد یا بتواند در سیر تحول صنعتی صنعتگران و خودروسازان خللی وارد کند، در عوض تجربه‌ای به دست آورده‌اند که چگونه از این تحریم‌ها عبور کنند.

به تحریم عادت داریم، توافق اما راهگشاست
محمدرضا نجفی‌منش / بازار خودرو
با توجه به عادتی که جامعه صنعتی به تحریم داشته است، این موضوع مساله‌ای نیست که بخواهد یا بتواند در سیر تحول صنعتی صنعتگران و خودروسازان خللی وارد کند، در عوض تجربه‌ای به دست آورده‌اند که چگونه از این تحریم‌ها عبور کنند. بازار خودرو از جمله کالاهای تحریمی نیست، لذا استنباط من این است که در توافق اخیر اتفاق خاصی برای صنعت خودرو نیفتاده است، تنها چند مشکل این صنعت ادامه خواهد یافت مگر اینکه توافق در جهت رفع مشکلات نقل و انتقال پول با کشورهای مختلف اروپایی انجام شود و برای اقلامی که تاکنون از جهت تحریم، مشکل به وجود آمده، این مشکلات مرتفع شود. باید پس از این توافق میزان مشارکت شرکت‌های بین‌المللی در صنعت خودرو ایران بیشتر شود و با اصلاح فضای حاکم بر این صنعت، به حالت نرمال پیش از تحریم‌ها بازگردیم. حضور بیش از 500 نماینده از کشورهای مختلف در همایش خودرو نشان می‌دهد تا چه اندازه ادامه این توافق و توافق نهایی می‌تواند نقش بسزایی در ایجاد رونق داشته باشد.

خوش‌بین هستم
فرهاد رهنما / بازار لوازم‌خانگی
در حال حاضر و پس از توافق سوم آذر بازار لوازم‌خانگی در حال خروج از رکودی است که مدت‌هاست در آن گرفتار شده است. البته قدری از این رونق به دلیل فصل زمستان است که تحرکی در بازار شکل گرفته است.
لوازم‌خانگی گران‌قیمت نیز پرطرفدار است و این نشان می‌دهد، پول‌هایی وجود دارد که نه به سمت مسکن رفته و نه به سمت ارز و نه به سمت بازار دیگری رفته است. هنوز هم ایران بزرگ‌ترین مصرف‌کننده LCD در خاورمیانه است و از قضا بزرگ‌ترین تلویزیون‌ها را خریداری می‌کنند. اینها نشان‌دهنده وضعیت مثبتی است که در این بازار به چشم می‌خورد.
بد نیست تجربه امروز من را هم بشنوید، در بانک بودم، مدیر بانک گفت: پولت را یک‌ساله سپرده‌گذاری کن و 22 درصد هم سود بگیر، این میزان نرخ سود را جلو جلو برای شما سپرده‌گذاری می‌کنم و ماه‌به‌ماه، بهره مربوط به آن را به تو پرداخت می‌کنم، که در حدود 25 درصد می‌شود. کجا سراغ دارید که این میزان سود را بدهند؟
یک رکود عمیق در بازار ایران به دلیل این نوع رفتار بانک‌ها حاکم شده است. این ضعف بزرگی است که به توافق هم ارتباطی ندارد. چطور در تورم 40‌درصدی، بهره بانکی همین میزان است که در تورم 20‌درصدی است. دولت باید با استفاده از کاهش نرخ بهره بانکی، تحرکی به بازار بدهد. در مجموع به رونق در اقتصاد ایران و مخصوصاً بازار لوازم‌خانگی در پی توافق هسته‌ای خوش‌بین هستم.

حساب ایرانی‌ها پس از توافق باز شود، خوب است
اسدالله عسگراولادی / بازار صادرات
در حقیقت در این توافق اخیر و از باب صادرات، نصیبی به ایران هنوز نرسیده است. اساساً توافقی به نظرم شکل نگرفته است که بتوان تبعات آن را بررسی کرد. اگر این مذاکرات به موضوع آزاد کردن حساب‌های بانکی برسد، اثرگذار است و در غیر این صورت هیچ فایده‌ای پس از این توافق نصیب ایران نشده است. در حال حاضر برابر یک تحریم جدید حساب‌های ایرانی‌ها بسته می‌شود و امکان تبادل وجود ندارد. از روز پس از توافق این ماجرا شروع شده حالا باید دید تا 10 روز آینده این توافق هسته‌ای گشایشی در بازار صادرات به وجود می‌آورد؟در صورت توقف در چنین رویکردهایی، حاصل این توافق مثبت است و در غیر این صورت، حاصلی برای صادرکنندگان ایرانی نخواهد داشت. البته پس از اتفاقی که در سوم آذر رخ داد، دو درصد نرخ ارز بالا رفته و بهای ریالی آن افت کرده است که این خود برای صادرکنندگان ایرانی می‌تواند مثبت باشد. در مجموع چشم‌انداز را برای صادرات مثبت پیش‌بینی می‌کنم و کاملاً به ادامه ترمیم روابط میان ایران و کشورهای بزرگ امیدوارم.

فولاد سخت، با توافق رونق نمی‌گیرد
سیدرضا شهرستانی / بازار فولاد
در حقیقت این توافق برای بازار فولاد ایران مساله خاصی را به دنبال نداشت و شاید این به دلیل شفاف نبودن این توافق باشد. به نظر هنوز توافقی شکل نگرفته و شش ماه فرصت تمدید شده است. 700 میلیون‌دلاری که در ماه آزاد می‌شود، به ازای هر نفر 10 دلار می‌شود و این رقم در اقتصاد فعلی هیچ تاثیری ندارد. در حقیقت این بازار به صورت گذشته معلق خواهد ماند.
قیمت دلار هم در نوسان است. معضلی که قیمت فولاد را حداقل نگه داشته است و تولید فولاد را توجیه‌پذیر جلوه نمی‌دهد و انبارها را به صورت تصاعدی پر می‌کند، رکودی است که در بازارهای جهانی بر فولاد حاکم شده است.
فصل زمستان و افت تولید به دلیل محدودیت مصرف گاز، کاهش سرمایه‌گذاری به دلیل ابهام در وضعیت ارتباط با غرب و وام‌های بانکی با بهره بانکی بالا از مواردی است که به شدت بازار فولاد را تحت تاثیر قرار داده است و توافق ایران با کشورهای بزرگ می‌تواند بازار فولاد را قدری از این وضعیت رکودی خارج سازد.
به نظر می‌رسد تا اردیبهشت این وضعیت ادامه خواهد داشت و در پایان سال حرکت‌های کوچکی سرانجام خواهد یافت. تا زمانی که به توافق نهایی نرسیم، دچار سردرگمی هستیم و هنوز هیچ نوع امید و چشم‌انداز مثبتی در بازار فولاد مشاهده نمی‌شود.

بازار مسکن همچنان در انتظار
بیت‌الله ستاریان / بازار مسکن
بازار مسکن مثل تمامی بازارها در حال انتظار باقی خواهد ماند. بازار مسکن به شدت وابسته به آینده اقتصاد ایران است. وضعیت بازار مسکن البته به رفتار دولت در مواجهه با این توافق و رویکرد دولت در مدیریت نقدینگی و ماموریت بانک مسکن در خروج از رکود نیز بستگی دارد. بازار مسکن به خاطر ارتباطی که با بحث جذب سرمایه از بخش‌های دیگر دارد، همچنان بلاتکلیف است، به همین دلیل بازار مترصد این خواهد بود که چه زمان تعیین تکلیف می‌شود.
حوزه مسکن به دلیل گستردگی زیاد و تاثیر‌پذیری و تاثیرگذاری می‌تواند موتور محرک بسیار مناسبی در ایجاد تحول و بازگرداندن رونق به عرصه اقتصادی تلقی شود. در مجموع با وجود اینکه توافق اخیر هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5 چشم‌انداز اقتصاد ایران را مثبت نشان می‌دهد اما، به نظر نمی‌رسد تا آخر سال تحرک خاصی در حوزه مسکن اتفاق بیفتد. تولید مسکن در حال حاضر کاهش یافته است و انتظار افزایش قیمت مسکن تا بهار سال آینده به تعویق خواهد افتاد.

نفع ملی و رونق حمل و نقل؛ دستاورد توافق
سیده‌فاطمه مقیمی/ بازار حمل و نقل
بازار حمل و نقل قطعاً شرایطی بدتر از آن چیزی را که در این چند سال تجربه کرده است تجربه نخواهد کرد.
وضعیت حاکم بر صنعت حمل و نقل بعد از توافق سوم آذر، بهتر خواهد شد. زیرساخت‌های توافق انجام شده و جزییات به ماه‌های آینده موکول شده است. در این هفت‌ماهه مانده تا توافق نهایی و اینکه این موضوع به میز مذاکره کشیده شده است، حتماً دغدغه‌های فعالان اقتصادی کم خواهد شد و زمینه‌های مرتبط با حمل‌ونقل به رونق نزدیک شده و راهکارها سریع‌تر اجرایی خواهد شد. حرکت کشتی‌ها به سمت بنادر ما به خصوص بندرعباس و همچنین حرکت ترانزیتی موجود در صنایع ما مثبت ارزیابی می‌شود.
در این توافق نه‌تنها صنعت حمل و نقل ما چیزی را از دست نداد بلکه بسیاری از نقاط مرتبط با این صنعت و در مجموع منافع ملی ما احیا شد.

قیمت ارز کم‌نوسان
کمال سیدعلی/ بازار ارز
بازار ارز به دلیل داشتن حساسیت به اتفاقات بین‌المللی، با تغییر نه‌چندان زیادی در تعادل است. این فرضیه را می‌توان با تزریق 700 میلیون‌دلاری که از همین توافق برآمده، اثبات کرد. پس از توافق هسته‌ای در سوم آذر، امکان یکسان‌سازی در نرخ ارز بعید به نظر می‌رسد. این البته سیاستی است که دولت در پی ساماندهی به آن بود، اما بعید است تا آخر سال به چنین موفقیتی در صحنه اقتصاد دست یابیم. به هر دلیل به نظر نمی‌رسد، نوسان آنچنانی در قیمت ارز را در فاصله‌ای محدود شاهد باشیم. قیمت ارز با توجه به کاهش شاخص تورم، در همین رنج قیمت در نوسان است. پیش‌بینی می‌شود برای بودجه سال 1394، قیمت کمتر از سه هزار تومان نباشد.


جو روانی در بورس حاکم است
محمدرضا رهبر/ بازار سرمایه
به‌رغم اینکه مذاکرات شکست نخورده و توافق نهایی هم حاصل نشده، قرار شده ماهانه 700 میلیون دلار به ایران داده شود و بخش‌هایی از سپرده‌های مسدود‌شده آزاد شود، اما متاسفانه تحت تاثیر جو روانی، شاخص بورس منفی شده است.
وزرا خارجه شش کشور بزرگ یکجا جمع شده‌اند و همگی در پی بحثی بوده‌اند که به نظرم برای منافع ملی ما مفید بوده است.
از این جهت در آینده بازار تحت اثر مثبت قرار خواهد گرفت. من تصورم این است که به زودی و با توجه به تحلیل و تفسیری که از مسائل توافقنامه وجود دارد، بازار سرمایه و شاخص مربوط به آن مثبت شود.
در هر صورت نگرانی از این جهت بازار را تهدید نمی‌کند و به نظر نمی‌رسد تا تیرماه که مجامع برگزار خواهد شد و توافق نهایی هم تا آن زمان حاصل خواهد شد، اتفاق خاصی در حوزه بازار سرمایه رخ دهد. مجموعاً خوش‌بین هستم و بازار تغییر چندانی نخواهد کرد.

وضعیت دارو تغییری نکرده است
سیدعلی سبحانیان/ بازار دارو
مذاکرات و توافق سوم آذر در بازار دارو تاثیر چندانی نگذاشته است. این البته به دلیل حساسیتی است که دارو در سبد کالایی جامعه ایران دارد. بنا بر همین حساسیت شاید، به روال گذشته به اندازه کافی بانک مرکزی و وزارت بهداشت ارز به بازار دارو تخصیص می‌دهند. اخیراً البته وزارت بهداشت سیاست انقباضی را در خصوص اختصاص ارز در پیش گرفته که با آن موافق نیستیم. این سیاست انقباضی به این معناست که دولت پرفرم‌ها را برای تخصیص ارز تایید نمی‌کند و حجم داروهای وارداتی را عمداً و دستوری کم می‌کند، که ما با این رویه‌ها مخالف هستیم. دولت با توجه به وضعیت وفور ارزی که در آن هست به صورت استاندارد استفاده معقولی از ارز نمی‌کند. این شاید سیاست داخلی وزارت بهداشت است اما در بازار دارو نه قبل از توافق و نه پس از آن مشکل خاصی احساس نمی‌شود و چشم‌انداز این بخش مثبت ارزیابی می‌شود.

طلا آرام و پیرو قیمت‌های جهانی
محمد کشتی‌آرای/بازار طلا
فضای حاکم بر بازار طلا و سکه پس از مذاکرات سوم آذرماه تغییر چندانی نکرده است. فضای بازار طلا و سکه آرام است و مذاکرات سوم آذرماه باعث ایجاد هیجان در این بازار نشده است. علت این ثبات نیز این است که نوسانات قیمت طلا در بازار داخلی کاملاً تابع نوسانات قیمت جهانی است و طلا در بازارهای جهانی در حال ثبات است. تاثیر مذاکرات بر روی طلا ارزیابی نمی‌شود، بلکه بر روی بازار ارز کاملاً موثر است و اولین نتیجه مذاکرات بر روی قیمت ارز است و اگر قیمت ارز تغییر کند قیمت طلا نیز تغییر می‌کند. در هر صورت چشم‌انداز بازار طلا و سکه مثبت ارزیابی می‌شود و نوسان خاصی در این بازار پیش‌بینی نمی‌شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها