شناسه خبر : 8244 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مدیرعامل پژو از برنامه‌های این شرکت برای بازار ایران می‌گوید

بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری پژو در ایران

مدیرعامل پژو می‌گوید: ما از جدیدترین موتور خود با بالاترین استاندارد در ایران استفاده خواهیم کرد. این موتور یک موتور ۱۶۰۰ سی‌سی است که ما آن را با بی‌ا‌م‌دبلیو توسعه داد‌ه‌ایم و جزو بهترین موتورهای جهان است. این موتور از انژکتور فشار بالای تزریق مستقیم سوخت بهره می‌برد و توانایی کسب استاندارد یورو۶ را دارد. این موتور را بر اساس شرایط آب‌وهوایی ایران توسعه خواهیم داد.

«جان فیلیپ‌اینپاراتو» مدیرعامل پژو را در حاشیه همایش صنعت خودرو ملاقات کردم. پس از سال‌ها بود که مدیرعامل این شرکت حاضر به مصاحبه می‌شد. بارها شده بود که وی یا مدیران پژو را در نمایشگاه‌های جهانی مانند پاریس یا فرانکفورت می‌دیدم اما هیچ‌گاه هیچ‌کدام از این مدیران حاضر به مصاحبه نشده بودند اما این بار مدیرعامل پژو حاضر به گفت‌وگو شد. وی در این مصاحبه تاکید کرد که رفتار پژو در مورد ایران تغییر کرده است و این شرکت باقدرت به ایران بازگشته است.

‌شما درست بعد از آمدن دونالد ترامپ به ایران آمده‌اید آیا این حضور معنای خاصی دارد؟
ما بر قرار خود با ایران‌خودرو بسیار متعهد و جدی هستیم و به همین دلیل شخصاً به ایران آمده‌ام. ما همکاری با ایران‌خودرو را در چارچوب مجاز قوانین در جهان انجام می‌دهیم. محیط فعلی ایران تغییر کرده است. ما بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار در ایران هستیم و باید به تدریج به حضور ما عادت کنید.

‌ بسیاری معتقدند شما محصولات قدیمی را برای بازار ایران انتخاب کرده‌اید. سال‌ها از تولید پژو 208 و 301 می‌گذرد. درست است که خودرو پژو 2008 تازه در جهان عرضه شده ولی پلت‌فورم این محصول با پژو 208 و پژو 301 یکی است. بسیاری می‌ترسند زمانی که تولید این خودروها در ایران جان گرفت این محصولات از خطوط تولید شما در حال خارج‌شدن باشند!
نه، این‌گونه نیست. ابتدا باید بگویم پژو 301 جدید در ایران تولید خواهد شد نه این محصولی که هم‌اکنون تولید می‌شود. این محصول همزمان با تولید در چین و اروپا در ایران تولید خواهد شد. مساله دوم این است که پلت‌فورمی که قرار است محصولات ما در ایران روی آن تولید شود بسیار جدید است و این پلت‌فورم از نظر تکنولوژی تا 10 سال دیگر کار‌ایی دارد. پلت‌فورم این دو خودرو حداقل تا 10 سال آینده در سبد محصولات پژو باقی خواهد بود. ما این پلت‌فورم را ارتقا می‌دهیم و قطعاً این پلت‌فورم استاندارد یورو 6 و یورو7 را پاس خواهد کرد. ما در مرحله اول پژو 2008 را در ایران تولید می‌کنیم و پس از آن تولید 301 و 208 در ایران آغاز خواهد شد. خط تولید پژو 2008 درست هشت ماه پس از توافق ایران و پژو آماده راه‌اندازی شده است.

‌ شما قرار بود با 40 درصد داخلی‌سازی شروع کنید اما با 20 درصد شروع کرده‌اید؟
ما تنها هشت ماه زمان داشتیم و این زمان کمی بود تا میزان ساخت داخل را به 40 درصد برسانیم. قطعاً ما ساخت داخل را افزایش می‌دهیم و هدف ما تولید 70 درصد قطعات پژو در ایران است. توجه داشته باشید ما در قرارداد قول صادرات 30‌درصدی را داده‌ایم و برای اینکه ایران پایگاه تولید پژو در منطقه شود باید ساخت داخل محصولات جدید پژو در ایران افزایش یابد. ما در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنیم؛ کاری که قبلاً نکرده بودیم. در ایران قطعه‌سازان خوبی وجود دارند. ما این قطعه‌سازان را به پژو وصل می‌کنیم و به آنها دانش فنی خواهیم داد. ما می‌خواهیم ایران‌خودرو را تبدیل به یک خودروساز واقعی کنیم چراکه این بخشی از قرارداد ماست. برای اینکه بتوانیم ایران را به کانون تولید خود تبدیل کنیم باید انتقال دانش فنی را به شرکت‌های ایرانی انجام دهیم، داخلی‌سازی را در ایران افزایش دهیم و محصولات جدید و به‌روز در ایران تولید کنیم.

‌ شما طی چه مدت می‌خواهید به ساخت داخل 70 درصد در محصولات تولیدی پژو در ایران برسید؟
قطعاً این زمان سریع رخ نمی‌دهد. ما باید با قطعه‌سازان بسیاری کار کنیم، به آنها دانش فنی انتقال دهیم و از نظر قیمت کار را مدیریت کنیم و سطح کیفیت تولیدات را در سطح استاندارد پژو حفظ کنیم، تمام این فعالیت‌ها به شدت زمان‌بر است. تمام این کارها را در جوینت ونچر انجام می‌دهیم. ما باید به ساخت داخل بالا برسیم زیرا برای تولید به‌صرفه در ایران به این موضوع نیاز داریم.

ما از جدیدترین موتور خود با بالاترین استاندارد در ایران استفاده خواهیم کرد. این موتور یک موتور ۱۶۰۰ سی‌سی است که ما آن را با بی‌ا‌م‌دبلیو توسعه داد‌ه‌ایم و جزو بهترین موتورهای جهان است. این موتور از انژکتور فشار بالای تزریق مستقیم سوخت بهره می‌برد و توانایی کسب استاندارد یورو۶ را دارد. این موتور را بر اساس شرایط آب‌وهوایی ایران توسعه خواهیم داد.
رابطه پژو-‌‌سیتروئن برای داخلی‌سازی قطعات چگونه است؛ چراکه پلت‌فورم محصولات تولیدی شما گویا با محصولات تولیدی سیتروئن در ایران یکسان است؟ آیا برای داخلی‌سازی قطعات، با توجه به این پایه مشترک، با شریک خود سیتروئن در ایران کار مشترک انجام خواهید داد؟
ما کارها را به‌صورت مستقل در جوینت ونچر خود با ایران‌خودرو به نام ایکاپ پیش خواهیم برد.

‌ شما قصد تولید 200 هزار خودرو در سال را دارید اما قیمت محصولات شما کمی بالاست. مردم ایران نیاز به خودروهای ارزان‌تر دارند. آیا فکر می‌کنید با این محصولات بتوانید به تیراژ 200 هزار‌دستگاهی دست پیدا کنید؟
محصول پژو 2008 یک خودرو بسیار خوب با تکنولوژی روز است و ما فکر می‌کنیم بازخورد این محصول در ایران خیلی خوب باشد. ما یک سبد محصولات داریم و فکر می‌کنیم با توجه به نوع محصولاتمان بازخورد مناسبی از بازار ایران دریافت کنیم.

‌ فولگس‌واگن قرار است به بازار ایران وارد شود. برخی از مذاکره ایران‌خودرو با فیات می‌گویند؛ شما چه احساسی از این رقابت دارید؟
ما با ایران‌خودرو برنامه تولید مفصلی شامل تولید داخل بالا داریم. ما در ایران تاریخ داریم و مشتریان ما را می‌شناسند. از طرفی ما در بازار جهانی هم به‌خوبی توانسته‌ایم با این شرکت‌ها رقابت کنیم برای همین ترسی از رقابت نداریم.

‌ اما اگر به پرفروش‌ترین خودروهای اروپا نگاه کنید شما حضور ندارید بلکه فورد، فولکس‌واگن و رنو پرفروش‌ترین خودروهای اروپا را دارند، پس احتمالاً رقابت با این شرکت‌ها در بازار ایران چندان آسان نخواهد بود؟
شما باید به کیفیت عملکرد و کیفیت خودرو نگاه کنید نه میزان فروش خودرو، خودروهای ما کیفیت بهتری دارند پس قیمت بیشتری هم دارند.

‌ اما خودروهای پرفروش فولکس و رنو قیمت مشابهی نسبت به محصولات شما دارند مثلاً رنو کیلیو و پژو 208 هم‌قیمت و هم‌کلاس هستند اما رنو کیلیو پرفروش‌تر است.
نه، این‌گونه نیست. خودروهای آنها اقتصادی است در حالی که محصولات ما کیفیت و عملکرد بسیار بهتری دارند (با خنده).

‌ پژو از کدام موتور در محصولاتش در ایران استفاده می‌کند. برخی می‌گویند شما در پلت‌فورم مشترک پژو 301، 208 و 2008 از موتور تولیدی پژو 206 یعنی مدل tu5 استفاده خواهید کرد؟
نه، این‌گونه نیست ما از جدیدترین موتور خود با بالاترین استاندارد در ایران استفاده خواهیم کرد. این موتور یک موتور 1600 سی‌سی است که ما آن را با بی‌ام‌دبلیو توسعه داده‌ایم و جزو بهترین موتورهای جهان است. این موتور از انژکتور فشار بالای تزریق مستقیم سوخت بهره می‌برد و توانایی کسب استاندارد یورو 6 را دارد. این موتور را بر اساس شرایط آب‌و‌هوایی ایران توسعه خواهیم داد.

‌ حجم سرمایه‌گذاری شما در ایران چقدر است؟
ما بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری یک شرکت خودروسازی خارجی را در ایران انجام می‌دهیم. سرمایه‌گذاری ما حدود 400 میلیون یورو است. این سرمایه‌گذاری البته یک‌شبه محقق نمی‌شود و در دوره زمانی قرارداد صورت خواهد گرفت.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها