شناسه خبر : 13046 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بازار شاسی‌بلندها در گفت‌وگو با علیرضا پورحسنی

تاپ‌ترین شاسی بلندهای بازار ایران

خودروهای شاسی‌بلند در حالی این روزها به جزئی لاینفک از تولید، واردات و در کل بازار خودرو ایران تبدیل شده‌اند که به گفته برخی فعالان بازار، دلیل استقبال از آنها طی چند سال اخیر، به اصطلاح مد شدنشان است.

تاپ‌ترین شاسی بلندهای بازار ایران
خودروهای شاسی‌بلند در حالی این روزها به جزئی لاینفک از تولید، واردات و در کل بازار خودرو ایران تبدیل شده‌اند که به گفته برخی فعالان بازار، دلیل استقبال از آنها طی چند سال اخیر، به اصطلاح مد شدنشان است. آن‌طور که علیرضا پورحسنی یکی از فعالان بازار خودرو کشور در گفت‌وگو با تجارت فردا می‌گوید، در گذشته خرید شاسی‌بلندها بیشتر از سر نیاز صورت می‌گرفت، با این حال هم‌اکنون سوار شدن بر این خودروها نشانه مد و به‌روز بودن است. به گفته وی، هم‌اکنون شاسی‌بلندهای کره‌ای به دلیل قیمت نسبتاً مناسب و آپشن‌های زیاد، از جمله تاپ‌ترین شاسی‌بلندهای بازار به شمار می‌روند، هرچند از مدل‌های مشابه ژاپنی نیز استقبال قابل توجهی به عمل می‌آید.


در حال حاضر خودروهای شاسی‌بلند چه جایگاهی در بازار ایران دارند و میزان استقبال از آنها چقدر است؟
حضور انواع و اقسام محصولات شاسی‌بلند در خیابان‌های کشور به خوبی نشان می‌دهد این خودروها در حال حاضر توانسته‌اند جایگاه مناسبی را در بازار داخل به خود اختصاص داده و مشتریان زیادی را جذب کنند. در حال حاضر انواع و اقسام شاسی‌بلندها، از مدل‌های نسبتاً ارزان چینی گرفته تا مدل‌های گران‌قیمتی مانند پورشه و لکسوس، زیر پای شهروندان است که این موضوع از اقبال عمومی آنها حکایت دارد. در واقع شاسی‌بلندها کلاً بازار مناسبی طی این سال‌ها در ایران پیدا کرده‌اند و فروش بسیار خوبی دارند که نشان از بخت بلند آنها دارد.

چه شد که شاسی‌بلندها تا این حد مورد استقبال مشتریان قرار گرفتند؟
این مدل خودروها از حدود شش هفت سال پیش در بازار ایران به اصطلاح رو آمده و تب خرید آنها در بین مشتریان بالا رفت. تا پیش از آن، تنها چند مدل محدود مانند نیسان پاترول و رنجرور به عنوان خودروهای شاسی‌بلند شناخته می‌شدند و هدف اولیه از خرید آنها، نیاز مشتریان بود. در واقع آنهایی که در آن دوران اقدام به خرید چنین خودروهایی می‌کردند، خریدشان از سر نیاز بود، به نحوی که مثلاً می‌خواستند به شرکت‌های معدنی خود سرکشی کرده یا به اسکی بروند یا در کل در مسیرهای صعب‌العبور تردد کنند. با این حال هم‌اکنون خودروهای شاسی‌بلند به نوعی مد شده و بسیاری از مشتریان به هوای اینکه شاسی‌بلندها در حال حاضر به اصطلاح روی بورس هستند، اقدام به خرید آنها می‌کنند. البته این موضوع فقط مختص بازار ایران نیست و در برخی دیگر از کشورها نیز مشتریان به هوای سوار شدن بر خودروهای مد روز، محصولات شاسی‌بلند می‌خرند. در حال حاضر در کشورهای آمریکای شمالی مشتریان بسیار زیادی برای شاسی‌بلندها وجود دارد، به خصوص وقتی که نرخ بنزین پایین می‌آید، میزان تقاضا برای آنها بالاتر هم می‌رود. هم‌اکنون در بازار ایران ‌خودروهایی به اصطلاح لوکس مانند بنز و بی‌ام‌دبلیو و پورشه نیز وجود دارند که اتفاقاً مدل‌های شاسی‌بلند آنها نیز در بین مشتریان داخلی بازار مناسبی دارند. در واقع به نظر می‌رسد شاسی‌بلندها به نوعی حکم خودروهای لوکس را در بازار ایران پیدا کرده و بسیاری از مشتریان برای آنکه مطابق مد روز رفتار کرده و به اصطلاح کلاسشان حفظ شود، از این مدل خودروها خریداری می‌کنند. به هر حال خودروهای شاسی‌بلند نوعی احساس قدرت به سرنشینان می‌دهند و یکی از دلایل افزایش اقبال آنها در بازار، همین موضوع است.
در حال حاضر برندهای کره‌ای در مجموع بیشترین حجم تقاضا را در بازار شاسی‌بلندهای ایران به خود اختصاص داده‌اند و بیش از چینی‌ها مورد استقبال قرار گرفته‌اند.


هم‌اکنون تاپ‌ترین شاسی‌بلندهای بازار کدامند؟
اگر تاپ بودن را در حوزه قیمت بررسی کنیم، در حال حاضر لکسوس مدل LX570 و پورشه کاین گران‌ترین شاسی‌بلندهای بازار ایران به حساب می‌آیند. به عنوان مثال، لکسوس مدل LX570 قیمتی برابر با یک میلیارد و 300 میلیون تومان دارد. پورشه کاین نیز شاسی‌بلندی لوکس و گران‌قیمت به شمار می‌رود، با این حال خیلی در بازار ایران جا نیفتاده، است. اما در قیمت‌های پایین‌تر، با شاسی‌بلندهایی مانند لکسوس RX (مدل 2013) و لندکروز روبه‌رو می‌شویم که آنها نیز با قیمتی حول و حوش 500 میلیون تومان به دست مشتریان می‌رسند. البته خودروهایی مانند بی‌ام‌دبلیو و لکسوس NX هم قیمت‌هایی بین 350 تا 400 میلیون تومان دارند که مشتریان خاصی را به خود می‌بینند. اگر به دنبال شاسی‌بلندهای ارزان‌تر هستید، خودروهایی مانند تویوتا RAW4 و سانتافه و هایلوکس در بازار ایران به چشم می‌آیند که قیمتشان بین 200 تا 300 میلیون تومان است. همچنین در بازار شاسی‌بلندهای زیر 200 میلیون تومان نیز با خودروهایی مانند توسان و اسپورتیج روبه‌رو هستیم که اتفاقاً مشتریان زیادی در این بازه قیمتی وجود دارد. در این بخش از بازار، سوزوکی گرندویتارا هم سال‌هاست عرضه می‌شود، که البته به دلیل آنکه آپشن زیادی ندارد و نسبتاً قدیمی نیز هست، در مقایسه با شاسی‌بلندهای کره‌ای، خیلی از آن استقبال صورت نمی‌گیرد؛ شرایط به شکلی است که حتی قیمت بازار آزاد گرندویتارا کمتر از نرخ کارخانه آن است. طبعاً مشتریان وقتی می‌بینند شاسی‌بلندهای کره‌ای و برخی دیگر از برندهای ژاپنی، هر سال با تغییرات زیاد در ظاهر و آپشن روانه بازار می‌شوند، بیشتر به سمت خرید آنها می‌روند تا ویتارای قدیمی و کم‌آپشن. به عنوان مثال، برخی خودروهای شاسی‌بلند کره‌ای مانند توسان، هم‌اکنون به هیچ وجه از نظر ظاهر و آپشن قابل مقایسه با مدل‌های چند سال پیش خود نیستد. به عنوان مثال در گذشته فلان خودرو شاسی‌بلند دارای دو سه کیسه هوا بود، اما حالا ده تا دوازده کیسه هوا دارد؛ یا مثلاً فرمانشان سه‌حالته شده و در برخی از آنها نیز رادار نصب کرده‌اند.

با توجه به اینکه قدرت خرید بسیاری از مشتریان ایرانی در سطح بالایی قرار ندارد، کدام شاسی‌بلندها دارای قیمت اقتصادی‌تری هستند؟
بازار کشور، خودروهای شاسی‌بلند زیر 100 میلیون تومان هم دارد که البته بیشتر چینی هستند. به عنوان مثال، هایما S7 که در ایران‌خودرو خراسان مونتاژ می‌شود، در حال حاضر ارزان‌ترین شاسی‌بلند داخلی به شمار می‌رود و نزدیک به 84 میلیون تومان خریدوفروش می‌شود. همچنین جک S5 هم که دیگر شاسی‌بلند چینی بازار ایران به حساب می‌آید، با حدود 96 میلیون تومان قابل خرید است.

به نظر می‌رسد خودروسازان چینی حساب ویژه‌ای روی بازار ایران برای عرضه محصولات شاسی‌بلند خود باز کرده‌اند، نه؟
همین‌طور است؛ بالاخره چینی‌ها هم متوجه اقبال بلند شاسی‌بلندها در بازار ایران شده و از همین رو طی چند سال اخیر شاهد ورود انواع و اقسام این خودروها به کشور بوده‌ایم. شاسی‌بلندهای چینی البته خودروهایی به اصطلاح ضعیف به شمار می‌روند و تنها قیمت پایینشان در مقایسه با دیگر محصولات مشابه است که سبب شده بخشی از مشتریان ایرانی به سمت آنها جذب شوند. این در حالی است که برندهای کره‌ای در مجموع بیشترین حجم تقاضا را در بازار شاسی‌بلندهای ایران به خود اختصاص داده‌اند و بیش از چینی‌ها مورد استقبال قرار گرفته‌اند. البته شاسی‌بلندهای ژاپنی نیز از سطح کیفی بالایی برخوردارند و البته قیمتشان نیز بیشتر است.

دلیل استقبال از شاسی‌بلندهای کره‌ای در بازار ایران چیست؟
به هر حال کره‌ای‌ها توانسته‌اند شاسی‌بلندهایی ارزان‌تر (در مقایسه با مدل‌های ژاپنی) به بازار کشور عرضه کرده و در کنار قیمت مناسب، آپشن‌های زیادی را نیز روی آنها تعبیه کنند. با این حساب طبیعی است که مشتریان داخلی از شاسی‌بلندهای کره‌ای استقبال کرده و در نتیجه، واردات آنها به کشور افزایش یابد. اتفاقاً اگر بخواهیم از جنبه تقاضا، تاپ‌ترین شاسی‌بلندهای بازار ایران را معرفی کنیم، خودروهایی مانند توسان و اسپورتیج و سورنتو در این زمره قرار می‌گیرند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها