شناسه خبر : 7556 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تجارت: نسل جدید کارآفرینان

راه‌اندازی یک شرکت در سال ۲۰۱۳ مانند کاشتن یک بذر در دل کویر است.

The Economist
راه‌اندازی یک شرکت در سال 2013 مانند کاشتن یک بذر در دل کویر است. فقط سخت‌جان‌ها باقی می‌مانند و رشد می‌کنند. جهان بیش از هر زمان دیگر به کارآفرینان سختکوش و خلاق نیاز دارد تا بتوانند تجارت‌های جدید خلق کنند و آنها را پایدار نگه دارند. خوشبختانه استعدادها کم نیستند. جک دورسی طرح خود به نام Square را به نامی آشنا تبدیل می‌کند. او که اولین شغل خود را پس از هک کردن رایانه‌های شرکت تحویل کالا و اثبات ضعف سامانه آنها به دست آورده بود توانست با مشارکت در تاسیس توئیتر به ثروتی هنگفت دست یابد. Square که آخرین ابداع اوست به کاربران اجازه می‌دهد تا از طریق تلفن همراه و کارت اعتباری خود عملیات دریافت و پرداخت انجام دهند. این رقابت در سراسر جهان شدیدتر خواهد شد چراکه شرکت‌های دیگر هم خدماتی مشابه ارائه می‌دهند. اگر پرداخت همراه در کنیا بسیار گسترده شده است پس می‌توان آن را در کشورهای ثروتمند هم رایج کرد. یکی دیگر از چهر‌ه‌های سیلیکون ولی، هارون لوی بنیانگذار Box است. آقای لوی سکوی نرم‌افرازی ساخته است که امید می‌رود تمام شرکت‌ها از آن برای مکاتبات درونی خود استفاده کنند. Box برای کاربران اولیه مفید و مناسب بوده است. این روزها خبرها چنان سریع و دهان به دهان منتقل می‌شوند که بسیاری از شرکت‌های تاز‌ه‌تاسیس در عرض زمان کوتاهی به شرکت‌های بین‌المللی تبدیل می‌شوند. پس از آنکه جین شروع به فروش ماده سرگرو (Surgru) کرد توانست در همان شش ساعت اول مشتریانی در 21 کشور دنیا پیدا کند. سرگرو مانند خمیر بازی است که به هر چیزی می‌چسبد و می‌توان آن را برای اتصال اشیا و ترمیم وسایل به کار برد. این ماده بسیار مفید است و از آنجایی که مشتریان در اینترنت درباره آن با هم صحبت می‌کنند خانم جین امیدوار است در سال جدید فروش بیشتری داشته باشد.
مغزهای متفکر از دل سختی‌ها بیرون می‌آیند و چین سال سختی در پیش دارد. رقابت‌ها شدید و شرکت‌های بزرگ ورشکست می‌شوند. چندین برند اتومبیل چینی ناپدید خواهند شد. شرکت‌های نوپا نمی‌توانند مانند شرکت‌های دولتی به منابع مالی دست یابند و آن دسته از کارآفرینان چینی موفق خواهند بود که بتوانند بر بازار داخلی تمرکز کنند.
ویکتور کو فردی است که صدها میلیون چینی ویدئوهای ارسالی او را در تلفن‌های همراه خود تماشا می‌کنند. تلویزیون دولتی چین سرشار از سانسور و بسیار کسل‌کننده است و جوانان ترجیح می‌دهند کلیپ‌‌های کوتاه و یا حتی فیلم‌های بلند را در تلفن خود تماشا کنند. شرکت ویکتور فیلم‌های کوتاه می‌فرستد و آگهی‌های تبلیغاتی می‌پذیرد. به خاطر رواج تلفن‌های همراه در چین و علاقه‌مندی چینی‌ها به سرگرمی به ویژه زمانی که در ترافیک مانده‌اند این تجارت در سال جدید رشد سریعی خواهد داشت مگر اینکه حزب حاکم بخواهد این جشن را برهم بزند.
اقتصادهای آفریقا در سال جدید رشدی سالم خواهند داشت بنابراین کارآفرینان آفریقا فرصت‌های زیادی خواهند داشت تا اتومبیل‌ها، ظرفشویی و کولرهای خود را به فروش رسانند. شرکت آقای سیمونز در غنا از این نمونه است. این شرکت فناوری خود را ارائه می‌دهد که به کاربران امکان می‌دهد با استفاده از تلفن همراه داروهای تقلبی را شناسایی کنند. آقای سیمونز شرکت خود را در آفریقا و جنوب آسیا توسعه خواهد داد. برخی کارآفرینان محصولات جدید می‌سازند و برخی دیگر روش‌های جدیدی برای ارائه محصولات قدیمی پیدا می‌کنند. نفت و گاز محصولاتی جدید نیستند اما تجارت استخراج آنها همواره در معرض نوآوری است. کارآفرینان بخش گاز شیل در آمریکا توانستند فناوری فرکینگ را طوری به کار برند که انقلابی جدید به وجود آورند. آن دسته از کارآفرینان بخش انرژی در سال جدید موفق خواهند بود در زمین‌شناسی پیشرفت کنند و بتوانند در کشورهای دیگر قرارداد ببندند. یکی از این شرکت‌ها موفق شد معادن هیدروکربنی در غنا، اوگاندا و کنیا را کشف کند و به موفقیت‌های زیادی دست یابد. روی هم‌رفته، سال جدید برای کارآفرینان سال دشواری خواهد بود. اما دشواری‌هاست که افراد برجسته را از افراد معمولی متمایز می‌کند. در سال‌های دشواری فقط بهترین‌ها هستند که می‌توانند منابع مالی پیدا کرده و رشد کنند. شرکت‌های آنها دوام بیشتری خواهند داشت و به طرق مختلف جهان و جهانیان را غافلگیر خواهند کرد.


دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها