شناسه خبر : 20137 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تولید در آینده

همانند همه انقلاب‌ها، نوآوری هنری فورد یک‌شبه اتفاق نیفتاد.

Financial Times
همانند همه انقلاب‌ها، نوآوری هنری فورد یک‌شبه اتفاق نیفتاد. اما سرعت پیشرفت خط مونتاژ مدل تی آنقدر زیاد بود که تولید خودرو ظرف یک سال از 12ساعت به 93 دقیقه رسید. حال پس از یکصد سال فرآیند تولید تحولات عمیق جدیدی را تجربه می‌کند. ژاپنی‌ها با درسی که از دیترویت گرفته بودند خط مونتاژ را به سامانه‌ای باکیفیت بالا تبدیل کردند. سپس کشورهای دیگری که دستمزد در آنها اندک بود تلاش کردند تا تولید را از کشورهای ثروتمند بگیرند. چین اکنون به عنوان یک تولیدکننده بزرگ شانه به شانه آمریکا حرکت می‌کند. اما با افزایش دستمزدها در سال جدید تعدادی از خطوط مونتاژ چین به کشورهای دیگر منتقل خواهد شد. تولیدکنندگان کالاهای کم‌ارزش‌تری مانند کفش و پوشاک به دنبال صنایع دیگر به کشورهای آسیایی کم‌هزینه‌تر مهاجرت می‌کنند. اما برخی تولیدات دیگر به آمریکا و اروپا بازمی‌گردند. به عقیده گروه مشاوره بوستون تا سال 2020 بیش از 30 درصد واردات کنونی آمریکا از چین در داخل ایالات متحده تولید خواهد شد.
این تحول انقلاب صنعتی دیگری در فرآیند تولید خواهد بود. مشتریان خواهان تنوع بیشتر و چیزهای تازه‌تر هستند. فرستادن طرح‌ها به بخش‌های دیگر جهان، انتظار برای ساختن نمونه‌های اولیه و سپس ارسال کالاها به بازارهای محلی زمان زیاد می‌طلبد. تا آن زمان مدها عوض می‌شوند، تقاضاها تغییر می‌کنند و ممکن است رقبایی که به بازار نزدیک هستند پیش بیفتند.
فناوری‌های دیجیتال در این فرآیند به تولیدکنندگان کمک می‌کنند. نرم‌افزارهای هوشمند طراحی تولید را سرعت داده و هزینه‌ها را کاهش می‌دهند. بسیاری از اتومبیل‌های جدید در سال نو قبل از تولید در شبیه‌سازها تست می‌شوند. از نرم‌افزارهای مشابه برای برنامه‌ریزی دستگاه‌های خودکار و روبات‌ها استفاده خواهد شد. این دستگاه‌ها و روبات‌ها به مهارت و سامانه‌های حسگر دقیق مجهز می‌شوند و بسیاری از کارهای کارخانه‌ها را بر عهده می‌گیرند. با به صحنه آمدن روش‌های جدید تولید و مواد جدید فرآیندها کوتاه‌تر شده و برخی از آنها به‌طور کامل حذف خواهند شد. در برخی اتومبیل‌ها و هواپیماها قطعات فیبرکربنی جایگزین هزاران قطعه کوچکی می‌شوند که قبلاً به هم جوش می‌خوردند. همزمان نوآوری کالاها شانه به شانه نوآوری در فرآیند تولید پیش خواهد رفت و شرکت‌ها بخش توسعه و تحقیق خود را تقویت خواهند کرد.
آنگاه نوبت به فرآیند چاپ سه‌بعدی می‌رسد که می‌تواند با افزودن لایه‌هایی از مواد اشیای جدید بسازد. در سال جدید چاپگرهای سه‌بعدی نه‌تنها نمونه‌های کوچک بلکه کالاهای کامل‌شده را تولید خواهند کرد و از قطعات هواپیما تا وسایل آشپزخانه، ایمپلنت پزشکی و جواهر‌آلات را دربر خواهد گرفت. نتایج این تحولات به همان اندازه تولید اتومبیل فورد در دیترویت در یکصد سال پیش غافلگیرکننده خواهد بود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها