شناسه خبر : 7274 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سرمایه‌گذاری پس از ژنو

البته آمار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را باید از سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی، اقتصادی و سازمان‌های تحت پوشش وزارت امور اقتصاد و دارایی دریافت کرد زیرا این نهادها می‌توانند با ارائه آمار دقیق، مشخص و مقایسه‌ای وضعیت شفاف‌تری را ترسیم کنند.

پدرام سلطانی/نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران

البته آمار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را باید از سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی، اقتصادی و سازمان‌های تحت پوشش وزارت امور اقتصاد و دارایی دریافت کرد زیرا این نهادها می‌توانند با ارائه آمار دقیق، مشخص و مقایسه‌ای وضعیت شفاف‌تری را ترسیم کنند. این در حالی است که اتاق ایران آمار دقیقی از میزان جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشور قبل و بعد از توافقات ژنو را ثبت و ضبط نمی‌کند. اما تا جایی که من در جریان هستم استقبال خوبی در جهان و به خصوص از سوی کشورهای اروپایی و جنوب آسیا از تغییراتی که ایران در یک سال اخیر داشته، شده است. همچنین روند مثبت مذاکرات باعث شده است ورود سرمایه‌گذاران بالقوه به کشور بسیار بیشتر شود و جدیت آنها در بررسی و مطالعات امکان‌سنجی سرمایه‌گذاری در ایران نسبت به قبل بیشتر شده است.

در بخش دولتی و به خصوص در وزارت نفت هم تا جایی که اطلاع دارم شرکت‌های بزرگ عموماً در حال بررسی و مذاکرات مقدماتی هستند. شرکت‌های بسیاری در این زمینه ابراز تمایل کرده و منتظر هستند که تحریم‌ها برداشته شود و محض از بین رفتن تحریم‌ها بتوانند کار خود را آغاز کنند. در بخش خصوصی هم شرکای بالقوه در حال حاضر ارتباطات بیشتری نسبت به گذشته با طرف‌های ایرانی خود گرفته‌اند و در حال مذاکره برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی هستند که فعلاً تحریم‌ها متوجه آنها نیست.

اما در زمینه ورود سرمایه‌گذاری‌های خارجی به کشور، تا زمانی که محدودیت‌های بین‌المللی بانکی برای کشور وجود دارد امکان انجام گسترده این قبیل سرمایه‌گذاری در کشور وجود ندارد. به هر حال وجوه و پول‌ها برای سرمایه‌گذاری باید از طریق روابط بانکی به کشور وارد شود و این امکان در حال حاضر برای سرمایه‌گذاران خارجی وجود ندارد. طبیعتاً آن بخش از سرمایه‌گذاری خارجی که به صورت مواد اولیه، ماشین‌آلات یا دانش فنی وارد کشور می‌شود الان هم می‌تواند به راحتی و سهولت انجام شود ولی آن بخشی که باید به صورت وجه نقد و اعتبار بانکی وارد کشور شود منوط به گشایش و رفع محدودیت‌های بانکی است. بدین معنی که در مرحله اول برای جذب هرگونه سرمایه‌گذاری خارجی به کشور ابتدا باید محدودیت‌ها و تحریم‌های بانکی حذف شود.

در خصوص آمد و رفت هیات‌های تجاری و تاثیرات آنها به خصوص در حوزه جذب سرمایه‌گذار در شرایط فعلی باید گفت در بخش‌هایی که کالاها و دانش فنی تبادل می‌شود این رفت و آمدها بسیار کارآمد و مفید است، البته سرمایه‌گذاران بالقوه و شرکای خارجی ما با احتیاط در این زمینه قدم بر‌می‌دارند و اصطلاحاً فعالیت‌های خود را با چراغ خاموش پیش می‌برند. زیرا نگران هستند که تحریم‌ها شامل حال آنها شود و محدودیت‌هایی برای آنها به وجود آورد. لذا فعلاً این کارها با احتیاط بالایی انجام می‌شود اما در نهایت این طور به نظر می‌رسد که بسیاری از مقدمات کار در حال فراهم شدن است و به محض آماده شدن شرایط و برداشته شدن تحریم‌ها با سرعت بیشتری می‌توانند سرمایه‌گذاری‌های خود را انجام دهند.

عمده سرمایه‌گذاران بالقوه که به تازگی به جمع سرمایه‌گذاران پیوسته‌اند عمدتاً از کشورهای اروپایی، آمریکا، کشورهای جنوب آسیا مثل کره، ژاپن و کشورهایی مثل روسیه هستند. کشورهایی نظیر چین هم که از سال‌های پیش از تحریم در زمینه سرمایه‌گذاری در کشور ما بی‌رقیب بودند، در حال حاضر در بخش‌های دیگر هم تمایل برای حضور بیشتر پیدا کرده‌اند. در کنار این کشورها، کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس هم تحرکاتی در زمینه مذاکره، ارزیابی و سرمایه‌گذاری در کشور انجام داده‌اند. در مجموع می‌توان گفت مذاکرات ژنو و توافقات آن هنوز دستاورد عملی در ابعاد بزرگ نداشته است زیرا ابعاد بزرگ عملاً توسط تحریم‌ها نشانه رفته است و شرکت‌های بزرگ به جهت سرمایه‌گذاری‌های متعددی که اروپا و آمریکا دارند ریسک سرمایه‌گذاری در ایران در شرایط فعلی را نمی‌کنند. اما در ابعاد کوچک و شرکت‌هایی که گمنام‌تر هستند و ارتباطات کمتری با آمریکا دارند یا در کشورهایی هستند که کمتر تحت فشار دولت‌های خود هستند فعالیت‌های خود را عملی‌تر کرده‌اند. این شرکت‌های کوچک عمدتاً در حوزه معدن و صنایع معدنی، صنایع غذایی، صنایع نساجی و صنایع چوب و کاغذ هستند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها