شناسه خبر : 7224 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

حضور مجدد فرانسوی‌ها در بازار ایران فرجام خوبی دارد؟

بازگشت با برجام

پژو، خودروساز فرانسوی که بزرگ‌ترین شریک خودروسازان ایرانی طی سال‌های پس از انقلاب بوده است، در میانه دوره تحریم بازار ایران را ترک کرد. مساله‌ای که اگرچه ناگزیر بود، چون بخشی از سهام این خودروساز از سوی جنرال‌موتورز آمریکا خریداری شد اما خاطره ایرانی‌ها را مخدوش کرد. رنو اما ماند؛ گرچه کم‌فروغ و تنها با تولید تندر ۹۰ که قیمت خودرو و قطعاتش تحت تاثیر تحریم و جهش ارزی بیش از آن بود که بازار طالبش باشد.

رضا طهماسبی
پژو، خودروساز فرانسوی که بزرگ‌ترین شریک خودروسازان ایرانی طی سال‌های پس از انقلاب بوده است، در میانه دوره تحریم بازار ایران را ترک کرد. مساله‌ای که اگرچه ناگزیر بود، چون بخشی از سهام این خودروساز از سوی جنرال‌موتورز آمریکا خریداری شد اما خاطره ایرانی‌ها را مخدوش کرد. رنو اما ماند؛ گرچه کم‌فروغ و تنها با تولید تندر 90 که قیمت خودرو و قطعاتش تحت تاثیر تحریم و جهش ارزی بیش از آن بود که بازار طالبش باشد.
اما زمانی که با امضای برجام و توافق هسته‌ای ورق برگشت و پژو نیز از زیر بار سهامداری جنرال‌موتورز رهایی یافت، دیدارها و مذاکرات تازه شد و قراردادهایی هم به امضا رسید که اگرچه متن آن منتشر نشد اما این بار مدیران خودروسازها تاکید زیادی داشتند که دیگر سرشان بی‌کلاه و دستشان خالی نمی‌ماند. قراردادهایی که بر مبنای آن پژوهای فرسوده و قدیمی مانند 405 با مدل‌های جدید جایگزین می‌شوند. ضمن اینکه در قراردادهای جدید، مشارکت پژو با سرمایه‌گذاری همراه است و این شرکت خود نیز برای ایجاد خط تولید و پلت‌فورم مدل‌های تازه دست به جیب می‌برد. به نظر می‌رسد سلطه خودروهای فرانسوی بر بازار داخلی ایران همچنان ادامه یابد. بعد از برجام ایران‌خودرو برای تولید سه مدل جدید 2008، 301 و 208 با پژو قرارداد بسته است اما خودروساز دیگر فرانسوی، رنو، نیز بیکار ننشسته است. رنو علاوه بر اینکه با همکاری دو خودروساز توانسته تیراژ تولید تندر 90 را بسیار بالا ببرد رنو کپچر را نیز وارد بازار ایران کرد. این خودرو که از سوی ایران‌خودرو عرضه می‌شود با موتور توربوشارژ و شکل و شمایل جوان‌پسند خود تقاضای خوبی در بازار ایجاد کرده است. اگرچه به دلیل قیمت نسبتاً بالا و وجود رقبایی قدرتمندتر جایگاه ویژه‌ای در بازار ندارد. رنو علاوه بر این در بازار واردات بسیار فعال شده است. انواع سواری‌های اسکالا، فلوئنس و سیمبل و شاسی‌بلند داستر در دو نوع تک‌دیفرانسیل و دو‌دیفرانسیل به بازار آمده و با اقبال نسبتاً مناسبی هم مواجه شده‌اند. در عین حال اسکالای کوپه نیز مورد توجه رنودوستانی‌شده که معتقدند این شرکت به زیبایی و جلوه خودروهای خود توجه ندارد.
اما این تمام ماجرا نبوده و نیست. خودروساز فرانسوی دی‌اس که زمانی یک برند از محصول مشترک پژو و سیتروئن بود نیز از سال گذشته واردات خودروهای لوکس خود را به بازار ایران به‌طور رسمی آغاز کرده تا بتواند جوابگوی بخشی از نیاز بازار به خودروهای لوکس و نیمه‌لوکس باشد.
در عین حال سیتروئن نیز با امضای قراردادی با سایپا در نظر دارد سایپا کاشان را به قطب تولید خودروهای خود تبدیل کند و از دو سال آینده ورود قدرتمندتری به بازار داشته باشد. با این تفاسیر به نظر می‌رسد فرانسوی‌ها همچنان پادشاه بازار خودرو ایران باشند. هم از آن‌رو که محصولات‌شان با بازار و ذائقه مشتریان ایرانی هم از نظر قیمت و هم کیفیت هماهنگ‌تر است و هم اینکه با شرکت‌های نیمه‌دولتی خودروساز رابطه مناسبی دارند و از رانت خود به بهترین نحو بهره می‌برند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها