شناسه خبر : 6302 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

صعود طلا با تقاضای محافظه‌کاران

روند معکوس

طلای جهانی در پایان سال ۲۰۱۵ با بهبود اقتصاد آمریکا روند نزولی را در پیش گرفت. با آمارهای مناسب از اقتصاد این کشور احتمال افزایش نرخ بهره قوت گرفت. پس از نشست پایانی فدرال‌رزرو آمریکا در ماه دسامبر و پایان انتظار بازارها برای افزایش نرخ بهره آمریکا پس از نزدیک به ۱۰ سال، قیمت هر اونس طلای جهانی تا سطح ۱۰۵۰ دلار کاهش یافت.

سلیمان کرمی
طلای جهانی در پایان سال 2015 با بهبود اقتصاد آمریکا روند نزولی را در پیش گرفت. با آمارهای مناسب از اقتصاد این کشور احتمال افزایش نرخ بهره قوت گرفت. پس از نشست پایانی فدرال‌رزرو آمریکا در ماه دسامبر و پایان انتظار بازارها برای افزایش نرخ بهره آمریکا پس از نزدیک به 10 سال، قیمت هر اونس طلای جهانی تا سطح 1050 دلار کاهش یافت.
در ابتدای سال 2016 نگرانی نسبت به اقتصاد جهانی روندی معکوس را نسبت به ماه‌های قبل برای طلا رقم زد. در اولین روز کاری بازارهای جهانی در سال جدید میلادی،‌ شاخص سهام شانگهای با ریزش نزدیک به هفت‌درصدی مواجه شد. در ادامه نیز شاخص دیگر بازارهای سهام به دنبال چین در شیب تند نزول قرار گرفتند. به این ترتیب، با افزایش تقاضای روزافزون طلا از جانب محافظه‌کاران قیمت هر اونس از این فلز گرانبها به بیش از 1100 دلار رسید. نگرانی ادامه‌دار از اقتصاد جهانی به خصوص چین باعث شد سرمایه‌گذاران به دنبال مکانی امن و مصون از ریسک‌های اقتصادی، به سمت طلا بروند. در اوایل فوریه سخنرانی جنت یلن، رئیس فدرال‌رزرو آمریکا، در کنگره جرقه دوباره برای جهش قیمت طلا بود. یلن در این سخنرانی به لزوم تامل بیشتر در خصوص وضعیت اقتصاد جهانی به خصوص چین اشاره کرد. در حالی که انتظار برای افزایش سه مرحله‌ای نرخ بهره در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان (آمریکا) وجود داشت، با تشدید نگرانی از وضعیت اقتصاد جهانی، حتی احتمال کاهش نرخ بهره نیز مطرح شد. در نتیجه، طلا با رشدهای پیاپی به نزدیکی 1250 دلار در هر اونس رسید.
در نتیجه صعود طلا در بازار جهانی، قیمت هر سکه طرح جدید پس از بیش از 12 ماه بار دیگر سطح یک میلیون‌تومانی را تجربه کرد. گرچه در ادامه کاهش قیمت جهانی طلا زیر فشار شاخص دلار آمریکا و همچنین بازگشت قیمت سهام از کف در کنار افت نرخ دلار در بازار داخلی ارز نوسان قیمت سکه را در این محدوده به دنبال داشت.

index:1|width:620|height:398|align:center

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها