شناسه خبر : 5210 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بازدید معاون اول رئیس‌جمهور از سد‌های بحران‌زده پایتخت

سرفه‌های خشک سدهای تهران

تابستان گذشت و پاییز از راه رسید، اما آسمان هنوز با زمین‌های خشک و ترک‌خورده مهربان نشده است. در چنین شرایطی مقامات ارشد کشور چاره‌ای جز تکرار هشدارها و سختگیری بیشتر با مشترکان پرمصرف آب ندارند.

تابستان گذشت و پاییز از راه رسید، اما آسمان هنوز با زمین‌های خشک و ترک‌خورده مهربان نشده است. در چنین شرایطی مقامات ارشد کشور چاره‌ای جز تکرار هشدارها و سختگیری بیشتر با مشترکان پرمصرف آب ندارند. هفته قبل، وقتی معاون اول رئیس‌‌جمهور به همراه وزیر نیرو و رئیس‌ سازمان حفاظت محیط زیست به دیدار از سدهای لتیان، لار و ماملو رفت، تصاویر دلهره‌آوری از این بازدید منتشر شد؛ تصاویری از خشک و کویری شدن زمین‌های حاشیه این سدها که تا چند ماه قبل غرق در آب بودند.
اسحاق جهانگیری در حاشیه بازدیدش از سد لار در جمع خبرنگاران به این موضوع اشاره کرد و گفت: «یکی از دلایل حضور و بازدید از این سدها این است که به مردم نشان داده شود که سطح آب ذخیره‌شده در این سدها در گذشته چقدر بوده و امروز چه وضعیتی دارد.» معاون اول رئیس‌‌جمهور به صراحت گفت: «دولت محدودیتی برای اختصاص منابع مالی برای حل این مشکل ندارد اما تا زمانی که آب برای انتقال وجود نداشته باشد اختصاص بودجه نیز کمک چندانی نخواهد کرد.» او میزان ذخایر آب در سدهای لار و لتیان را «نگران‌کننده» خواند و هشدار داد «منابع آب در این سدها تنها پاسخگوی مصرف چند روز آینده تهران است».
معصومه ابتکار نیز با تاکید بر اینکه «مشکل اصلی عدم رعایت الگوی مصرف است»، گفت: «متاسفانه مصرف آب در تهران دو برابر بیشتر از الگوی مصرف است و در بخش کشاورزی نیز الگوی مصرف به درستی صورت نمی‌گیرد و بخش عمده‌ای از منابع آب هدر می‌رود.» ابتکار به یک موضوع سیاستگذاری دیگر هم اشاره کرد؛ اینکه «افزایش جمعیت به این شکل در تهران منطقی نیست» اما حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو از در تهدید وارد شد و تاکید کرد از هیات دولت برای «جریمه مشترکان پرمصرف آب» مصوبه خواهد گرفت. مصوبه دولت در این زمینه البته هنوز نهایی نشده است، اما اگر صحبت‌های معاون‌اول رئیس‌‌جمهور درباره پایان قریب‌الوقوع ذخایر آب دو سد لار و لتیان جدی باشد، پایتخت‌نشینان باید انتظار هفته‌های سخت‌تری را داشته باشند. مگر اینکه آسمان بار دیگر مهربان شود و بر سر شهر ببارد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها