شناسه خبر : 4680 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

در کنفرانس اقتصاد ایران چه مقالاتی قرائت می‌شود؟

جمع زعما

کنفرانس اقتصاد ایران با احتساب افتتاحیه و اختتامیه، شامل ۱۰ نشست مهم است که در روزهای ۱۴ و ۱۵ دی‌ماه برگزار می‌شود. چیزی حدود ۶۰ اقتصاددان برجسته ایرانی در این کنفرانس به تشریح مقالات خود می‌پردازند و همه مسوولان دولتی از رئیس‌جمهور گرفته تا وزرای اقتصادی و معاونان رئیس‌جمهور در آن حضور فعال دارند.

کنفرانس اقتصاد ایران با احتساب افتتاحیه و اختتامیه، شامل 10 نشست مهم است که در روزهای 14 و 15 دی‌ماه برگزار می‌شود. چیزی حدود 60 اقتصاددان برجسته ایرانی در این کنفرانس به تشریح مقالات خود می‌پردازند و همه مسوولان دولتی از رئیس‌جمهور گرفته تا وزرای اقتصادی و معاونان رئیس‌جمهور در آن حضور فعال دارند.

نشست اول: رشد اقتصادی
در نشست اول همایش مباحث مربوط به «رشد اقتصادی و چرخه‌های تجاری» مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. در ابتدای نشست محمدباقر نوبخت سخنرانی می‌کند و پس از آن، محمدرضا نعمت‌زاده تریبون را در اختیار می‌گیرد. عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی سخنران بعدی این نشست است و پس از آن، نوبت به ابوالفضل خاوری‌نژاد می‌رسد تا در مورد «تحلیل رشد اقتصادی ایران و برآورد اثر تحریم» به ارائه دیدگاهش بپردازد. مقاله بعدی این نشست «رکود تورمی و راهکارهای خروج» از آن است که توسط محمدحسین رحمتی، سیدعلی مدنی‌زاده، مسعود جباری و علی کریمی‌راد تهیه شده است. علی مزیکی، لیلا رشنوادی، ابوالفضل کریمی و میثم مظاهری نیز پس از آن به «تحلیل مصرف خانوار در شرایط رکود» می‌پردازند. مهرناز اصفهانی، سروش باقری، سمیرا غلجه‌ای و مهدی فدایی چهار محقق اقتصادی دیگر هستند که مسوولیت تهیه مقاله‌ای با عنوان «شناسایی و تحلیل دوره‌های رونق و رکود صنایع پیشرو» را بر عهده گرفته‌اند. پس از آن، پرسش و پاسخ برگزار می‌شود و در نهایت حسن درگاهی به جمع‌بندی مباحث مطرح‌شده می‌پردازد.

نشست دوم: توسعه نظام مالی
موضوع نشست دوم «توسعه نظام مالی» است که مسوولیت آن را محمدهادی مهدویان بر عهده دارد. سخنران اول این نشست، علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد است. رئیس کل بانک مرکزی هم پس از او پشت تریبون قرار می‌گیرد تا دیدگاهش را در مورد توسعه نظام مالی تشریح کند. اما «مشکلات بخش مالی و بانکی در اقتصاد ایران» موضوع مقاله‌ای است که دستمایه سخنرانی محمدهادی مهدویان خواهد بود. مقاله «توانایی‌ها و ناتوانی‌های بخش مالی در رابطه با بخش حقیقی اقتصاد ایران» عنوان دومین مقاله این نشست است که توسط محمود ختایی ارائه می‌شود. پس از آن فرهاد نیلی درباره «تنگنای اعتباری» در بازار مالی ایران به تشریح یافته‌های خود می‌پردازد. پرویز عقیلی‌کرمانی در این نشست به تشریح دیدگاه‌های خود درباره «بدهی‌های معوقه در ایران» می‌پردازد و پس از او، حامد قدوسی «سیاست‌های پیشنهادی برای بهبود نظام تامین سرمایه در گردش» را تشریح می‌کند. ششمین مقاله این نشست به «بررسی ارتباط صنعت بیمه و بازارهای مالی» اختصاص دارد و میزان محدودیت مالی بنگاه هم تشریح می‌شود. جمع‌بندی نشست هم بر عهده محمدهادی مهدویان است.

نشست سوم: نفت و انرژی
موضوع سومین نشست کنفرانس اقتصاد ایران، «نفت و انرژی» است که با سخنرانی وزیر نفت آغاز می‌شود. وزیر نیرو پس از او تریبون را در دست می‌گیرد. مدیرعامل مپنا سخنران بعدی است و مهدی عسلی هم در این نشست درباره حواشی قیمت نفت سخنرانی می‌کند. مقاله «بررسی آثار و کانال‌های اصلاح قیمت حامل‌های انرژی بر هزینه خانوارها، تورم، تولید و بازار کار» عنوان یکی از سه مقاله‌ای است که توسط انوشیروان تقی‌پور ارائه خواهد شد. خانم حوری جعفری هم مقاله‌ای تحت عنوان «تاثیر اجرای نتایج طرح جامع انرژی بر درآمدهای ارزی و شاخص‌های اقتصادی کشور» را تشریح خواهد کرد و در نهایت از مقاله «اندازه‌گیری کارایی مصرف انرژی در ایران و کشورهای همجوار» رونمایی می‌شود. نشست نفت و انرژی در نهایت با جمع‌بندی سید‌مهدی حسینی به پایان می‌رسد.

نشست چهارم: بازار کار و اشتغال
نخستین سخنران چهارمین نشست حسن طایی معاون وزارت کار است. موضوع مقالات این نشست «بازار کار، اشتغال و بیکاری» است. نخستین مقاله‌ای که در این پنل قرائت می‌شود مربوط به «تحلیل رابطه تولید با اشتغال در بخش‌های اقتصادی ایران» است که توسط علیرضا امینی و علیرضا فرهادی‌کیا تهیه شده است. پس از آن مهران بهنیا و آرش علویان قوانینی در مقاله‌ای با عنوان «بررسی تحولات ورود و خروج جمعیت شاغل» به تحلیل بازار کار ایران می‌پردازند. علاءالدین ازوجی و امیر خالصی هم به عوامل موثر بر «نابرابری‌های منطقه‌ای و استانی بازار کار» می‌پردازند. موضوع «تحلیل نرخ مشارکت اقتصادی در بازار کار» هم مقاله دیگری است که توسط ابوالفضل قودجانی و ابوالفضل خاوری‌نژاد تهیه شده است و در نهایت، مقاله «بررسی اثر بیکاری سرپرست خانوار بر روی مصرف خانوار» هم توسط لیلا رشنوادی و میثم مظاهری برای حاضران تشریح می‌شود. غلامعلی فرجادی، پس از پرسش و پاسخ، این نشست را جمع‌بندی می‌کند.

نشست پنجم: مدیریت درآمد نفتی
موضوع پنجمین نشست کنفرانس اقتصاد ایران، صندوق توسعه ملی و مدیریت درآمدهای نفتی است. مسوولیت این نشست را سیدصفدر حسینی رئیس صندوق توسعه ملی بر عهده دارد و سید‌محمدسعید نوری‌نائینی، آغازگر این نشست خواهد بود. پس از آن، محمدرضا شجاع‌الدینی در مقاله‌ای با عنوان «اصول سانتیاگو و صندوق توسعه ملی» به بررسی وابستگی دولت به درآمدهای نفتی می‌پردازد. «تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی» نیز توسط زهرا خشنود، مریم همتی و ژاله زارعی تشریح می‌شود و در نهایت، نوید رئیسی با تحلیل «رفتار چرخه‌ای سیاست مالی در کشورهای صادرکننده نفت» به ارائه یک مدل اقتصاد سیاسی پویا می‌پردازد.

نشست ششم: اقتصاد مقاومتی و نظام حکمرانی
برگزارکنندگان کنفرانس اقتصاد ایران، موضوع اقتصاد مقاومتی را نیز از نظر دور نداشته‌اند. داوود دانش‌جعفری مسوول این نشست است و در آن اقتصاددانان از زاویه‌های مختلف به بررسی این موضوع می‌پردازند. وزیر پیشین اقتصاد در مورد رئوس کلی برنامه ششم با رویکرد اقتصاد مقاومتی سخنرانی می‌کند. بایزید مردوخی مقاله‌ای با عنوان «نظام تدبیر ملی، بستر مدیریت اقتصادی» را قرائت می‌کند، حسن دانایی‌فرد درباره «کیفیت مدیریت دولتی در پیشرفت اقتصادی» سخن می‌گوید. در این نشست «شاخص‌های اقتصاد مقاومتی» تبیین و اندازه‌گیری می‌شود. این نشست با جمع‌بندی داوود دانش‌جعفری به پایان می‌رسد.

نشست هفتم: سیاست‌های کاهش تورم
هفتمین نشست که در دومین روز کنفرانس پیش‌بینی ‌شده، با سخنرانی اکبر کمیجانی قائم‌مقام بانک مرکزی مجالی برای نقد سیاست‌های دولت در زمینه تورم فراهم می‌کند. سیداحمدرضا جلالی‌نائینی و محمدامین نادریان در مقاله‌ای با عنوان «ارزیابی رژیم‌های سیاست پولی» به ارزیابی سیاست‌های پولی می‌پردازند. «فشار بازار ارز در اقتصاد ایران» هم عنوان مقاله دیگری است که توسط ناصر خیابانی و سمیرا غلجه‌ای تشریح می‌شود. محمد قاسمی و پریسا مهاجری هم «قواعد مالی مناسب برای سیاستگذاری مالی» را بررسی می‌کنند. سید‌علی مدنی‌زاده و همکارانش مقاله‌ای با عنوان «الزامات تحقق تورم تک‌رقمی پایدار» تهیه کرده‌اند. محمد کردبچه هم «نگرشی جدید به برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی» دارد و در نهایت با قرائت دو مقاله دیگر با عناوین «طراحی چارچوب سیاستگذاری پولی برای اقتصاد ایران با اتکا به تجربیات بحران مالی سال 2008» که توسط محمدهادی مهدویان و حسین باستانزاد تهیه شده و مقاله «تورم و کاهش سرمایه اجتماعی ایران» که توسط هدی زبیری گردآوری شده این نشست به پایان می‌رسد.

نشست هشتم: کسب و کار، خصوصی‌سازی و فضای رقابتی
هشتمین نشست، سهم بخش خصوصی از نخستین کنفرانس اقتصاد ایران است. غلامحسین شافعی و یحیی آل‌اسحاق روسای اتاق‌های ایران و تهران در این نشست سخنرانی می‌کنند و پس از آنها معاون اقتصادی وزارت اقتصاد و رئیس سازمان توسعه تجارت نیز سخنرانی دارند و در نهایت مقاله «نقش تعرفه در گسترش مبادلات بازرگانی ایران با طرف‌های منطقه‌ای ایران» توسط محمدمهدی بهکیش قرائت می‌شود. موضوع «اصلاحات مقرراتی» دستمایه تهیه مقاله مرتضی الله‌داد است و موسی غنی‌نژاد نیز به «آسیب‌شناسی قیمت‌گذاری از منظر قوانین و نهادهای کشور» می‌پردازد. داوود سوری قرار است موضوع «خصوصی‌سازی، ساختار بازار و رقابت» را تشریح کند و سید‌فرشاد فاطمی هم مقاله‌ای درباره «سیاست‌های کلی اصل44» تهیه کرده است. این نشست با جمع‌بندی محمدمهدی بهکیش به پایان می‌رسد.

نشست نهم: هدفمندی یارانه‌ها
آغازگر نهمین نشست کنفرانس اقتصاد ایران، علی ربیعی است. جواد صالحی‌اصفهانی، «اثر یارانه نقدی بر بازار کار» را بررسی می‌کند و زینب گل‌محمدیان مقاله‌ای تحت عنوان «اقتصاد خانوارهای ایرانی، پیش و پس از حذف یارانه‌ها» را قرائت خواهد کرد. مقاله «تخصیص منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها برای افزایش رفاه خانوار» هم مقاله‌ای است که توسط علی مزیکی تشریح خواهد شد.

میزگرد سیاست‌های اقتصاد کلان
محمدباقر نوبخت، علی طیب‌نیا، ولی‌الله سیف، مسعود نیلی، غلامرضا تاجگردون و روسای اتاق‌های بازرگانی ایران و تهران هم در دومین روز کنفرانس سیاست‌های اقتصاد کلان را بررسی می‌کنند. اسحاق جهانگیری سخنران اختتامیه است و در نهایت، مسعود نیلی به همه مهمانان خوشامد می‌گوید.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید