شناسه خبر : 4306 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اشتغال شرکت‌های خصوصی بهتر از بانک‌های دولتی

رویای چینی

برای سال‌های متمادی، هر دانشجویی که در یکی از دانشگاه‌های چین در رشته اقتصاد یا یکی از رشته‌های نزدیک به آن تحصیل می‌کرد، یک آرزو بیشتر نداشت: استخدام در بانک مرکزی کشور. اما به نظر می‌رسد اوضاع تغییر کرده است.

برای سال‌های متمادی، هر دانشجویی که در یکی از دانشگاه‌های چین در رشته اقتصاد یا یکی از رشته‌های نزدیک به آن تحصیل می‌کرد، یک آرزو بیشتر نداشت: استخدام در بانک مرکزی کشور. اما به نظر می‌رسد اوضاع تغییر کرده است. طبق بررسی که اخیراً در این کشور انجام شده و 55 هزار دانشجو را در مقاطع و رشته‌های مختلف در‌بر گرفته است، حالا بانک مرکزی چین، در رتبه چهارم فهرست شرکت‌ها و نهادهایی قرار دارد که دانشجویان اقتصاد و رشته‌های وابسته به آن در چین خواهان استخدام و کار در آن هستند. رتبه اول این فهرست از آن شرکت علی‌باباست.
این بررسی نشان می‌دهد در حال حاضر شرکت‌های بزرگ چین که عملاً به دولت تعلق دارند، پرستیژ شغلی پیشین را در میان دانشگاهیان ندارند. خصوصاً بانک‌ها، به دلیل بحرانی که با اعطای وام‌های پر‌ریسک با آن روبه‌رو شده‌اند، دیگر محل هیجان‌انگیزی برای کار محسوب نمی‌شوند. در این لیست، تقریباً تمام بانک‌های تجاری دولتی تنزل درجه پیدا کرده‌اند. اولین بانک تجاری و صنعتی که در این لیست دیده می‌شود رتبه دوازدهم جدول را به خود اختصاص داده است و در مقابل دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها امیدوارند بتوانند در شرکت‌هایی مانند اپل، هوآوی و مانند آنها شغلی بیابند. علت اصلی این اتفاق، رشد سریع این دسته از شرکت‌ها در مقابل نهادها و شرکت‌هایی است که دولت مالک آنهاست. کند شدن رشد اقتصادی چین، طبیعتاً بیشترین اثر را بر نهادهای دولتی این کشور داشته است و همین موضوع، این نهادها را در مسیر کاهش محبوبیت قرار داده است. مسیری که به نظر می‌رسد به سرعت در حال پیمودن آن هستند.
بخش مالی، همچنان بیشترین تقاضانامه‌های کاری را دریافت می‌کند. اما در این بخش هم شرکت‌های بین‌المللی، محبوبیت بیشتری نسبت به همتایان چینی خود دارند. شرکت‌های فناوری هم، بین دانشجویان مهندسی بیشترین محبوبیت را به خود اختصاص داده‌اند. دانشجویان مهندسی می‌گویند به محیط کاری خلاق و صمیمانه‌ای که این شرکت‌ها ارائه می‌کنند، علاقه دارند. عمده شرکت‌های فناوری فعال در چین بین‌المللی بوده و در نتیجه نه بر اساس استانداردهای داخلی این کشور که بر اساس ضوابط بین‌المللی فعالیت می‌کنند.
از میان 55 هزار دانشجویی که مورد پرسش قرار گرفته‌اند، حدود 25 درصد می‌خواهند ادامه تحصیل دهند و فعلاً قصد ورود به بازار کار را ندارند. 25 درصد دیگر شرکت‌های بین‌المللی را برای کار کردن ترجیح می‌دهند و حدود شش درصد قصد دارند کسب و کار مستقل خود را راه‌اندازی کنند. اگرچه شرکت‌هایی که این دانشجویان، خواهان کار در آن هستند در چند سال گذشته بسیار تغییر کرده است، اما معیارهایی که بر اساس آن دانشجویان موسسه‌ای را برای کار انتخاب می‌کنند، ثابت مانده است. دو فاکتور مهمی که در زمینه کار برای آنها مهم است عبارتند از امنیت شغلی و درآمدی که بتواند هزینه‌های زندگی آنها را پوشش دهد، فقط حالا به جای نهادهای دولتی که درگیر تبعات کاهش رشد اقتصادی کشور هستند، چشم امید فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به شرکت‌های بین‌المللی دوخته شده است.

دراین پرونده بخوانید ...

  • داعش و نفت

    گزارشی درباره سیاست‌های مالی و اقتصادی داعش

    داعش و نفت

  • لیبرمن وزیر جنگ شد

    نتانیاهو یک راست افراطی را به عنوان وزیر جنگ رژیم صهیونیستی انتخاب کرد

    لیبرمن وزیر جنگ شد

  • تشدید حکم سلمان

    دادگاه بحرینی حکم زندان رهبران مخالفان شیعه را از چهار سال به ۹ سال افزایش داد

    تشدید حکم سلمان

  • اوراق پادشاهی

    دولت عربستان سعودی اوراق قرضه منتشر می‌کند

    اوراق پادشاهی

  • می ۲۰۱۶

    حدود نیم قرن پس از می ۶۸، پاریس دوباره شاهد اعتراضات خیابانی گسترده است

    می ۲۰۱۶

  • رسوایی کلینتون

    استفاده وزیر خارجه سابق آمریکا از ای‌میل شخصی در دوران خدمت

    رسوایی کلینتون

  • ورود حزب سوم

    حزب لیبرتارین آمریکا هم نامزد خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی کرد

    ورود حزب سوم

  • چراغی در افق

    رشد اقتصادی هند در سه‌ماهه اول سال جاری به هشت درصد نزدیک شد

    چراغی در افق

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها