شناسه خبر : 19950 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گزارشی درباره سیاست‌های مالی و اقتصادی داعش

داعش و نفت

به‌رغم حملات هوایی مداوم به زیرساخت‌های نفتی موجود در سرزمین‌های تحت کنترل داعش، این گروه تروریستی همچنان در حال اداره یک امپراتوری خونین دو میلیارد دلاری است و سعی می‌کند کاهش درآمد خود را از طریق افزایش مالیات جبران کند. این نتیجه تحقیقی است که به تازگی مرکز تحقیق تروریسم منتشر کرده است.

به‌رغم حملات هوایی مداوم به زیرساخت‌های نفتی موجود در سرزمین‌های تحت کنترل داعش، این گروه تروریستی همچنان در حال اداره یک امپراتوری خونین دو میلیارد دلاری است و سعی می‌کند کاهش درآمد خود را از طریق افزایش مالیات جبران کند. این نتیجه تحقیقی است که به تازگی مرکز تحقیق تروریسم منتشر کرده است. این تحقیق به طور عمده بر تامین مالی داعش تمرکز دارد و بر اساس آن داعش هنوز از فروپاشی اقتصادی فاصله زیادی دارد.
بر اساس این گزارش درآمد داعش در سال 2015 حدود 4 /2 میلیارد دلار بوده است که 500 میلیون دلار کمتر از درآمدی است که تخمین زده می‌شود در سال 2014 نصیب این گروه تروریستی شده باشد. اما همچنان داعش ثروتمندترین گروه تروریستی در جهان محسوب می‌شود. دلیل اصلی این موضوع درآمد بالای این گروه از محل دریافت مالیات از مردمی است که در مناطق تحت اشغال آنها زندگی می‌کنند. درآمد این گروه از مالیات دریافتی از مردم از 360 میلیون دلار در سال 2014، با افزایشی نجومی به 800 میلیون دلار در سال 2015 رسید که نشان از افزایش شدید فشار بر مردمی دارد که در مناطقی از عراق و سوریه زندگی می‌کنند که تحت تصرف این گروه است. اگر این موضوع را که داعش حدود 40 درصد از قلمرو خود در سال گذشته را از دست داده است هم اضافه کنید، متوجه عمق فاجعه خواهید شد.
داعش اگرچه یکی از بدوی و وحشی‌ترین گروه‌های تروریستی در جهان محسوب می‌شود اما پای اقتصاد که به میان می‌آید، به شدت شبیه یک دولت عمل می‌کند. در نتیجه این گروه علاوه بر تلاش برای جایگزینی کاهش درآمد نفت، هزینه‌های خود را نیز کاهش داده است. حقوق پرداختی به جنگجویان این گروه در سال 2015 به حدود نصف کاهش پیدا کرد تا گامی در جهت کاهش هزینه‌های خود برداشته باشد. داعش حدود 10 تا 15 درصد مالیات بر درآمد از مردم دریافت می‌کند. پنج درصد، مالیات دریافت پول نقد از بانک است. پیروان ادیانی غیر از اسلام نیز، تنها به دلیل دین خود باید مالیات‌های هنگفتی به گردانندگان این گروه بپردازند. علاوه بر این داعش باید به دنبال جایگزین مناسب برای کمک‌های دریافتی از عربستان سعودی هم باشد. عربستان حالا خود با تنگنای شدید مالی روبه‌رو است، تا حدی که شهر مکه هم شاهد اعتراضات خیابانی بوده است. در این وضعیت بسیار نامحتمل است عربستان بتواند همچنان به حمایت مالی از این گروه تروریستی ادامه دهد. اینکه قطع کمک عربستان به معنای از بین رفتن تدریجی داعش خواهد بود یا تنها فشار بر هشت‌میلیون‌نفری را که در سرزمین‌های اشغال‌شده توسط این گروه زندگی می‌کنند افزایش خواهد داد، همچنان معلوم نیست.

دراین پرونده بخوانید ...

  • لیبرمن وزیر جنگ شد

    نتانیاهو یک راست افراطی را به عنوان وزیر جنگ رژیم صهیونیستی انتخاب کرد

    لیبرمن وزیر جنگ شد

  • تشدید حکم سلمان

    دادگاه بحرینی حکم زندان رهبران مخالفان شیعه را از چهار سال به ۹ سال افزایش داد

    تشدید حکم سلمان

  • اوراق پادشاهی

    دولت عربستان سعودی اوراق قرضه منتشر می‌کند

    اوراق پادشاهی

  • می ۲۰۱۶

    حدود نیم قرن پس از می ۶۸، پاریس دوباره شاهد اعتراضات خیابانی گسترده است

    می ۲۰۱۶

  • رسوایی کلینتون

    استفاده وزیر خارجه سابق آمریکا از ای‌میل شخصی در دوران خدمت

    رسوایی کلینتون

  • رویای چینی

    اشتغال شرکت‌های خصوصی بهتر از بانک‌های دولتی

    رویای چینی

  • ورود حزب سوم

    حزب لیبرتارین آمریکا هم نامزد خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی کرد

    ورود حزب سوم

  • چراغی در افق

    رشد اقتصادی هند در سه‌ماهه اول سال جاری به هشت درصد نزدیک شد

    چراغی در افق

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها