شناسه خبر : 18498 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

صابر فیضی از فرصت‌سوزی طلایی تالیا می‌گوید

وادی شکست تالیا

صابر فیضی مدیرعامل اسبق شرکت مخابرات ایران بوده است و در حال حاضر مدیرعامل شرکت توسعه اعتماد مبین و سهامدار ۵۰ درصد به اضافه یک سهم شرکت مخابرات ایران است.

صابر فیضی مدیرعامل اسبق شرکت مخابرات ایران بوده است و در حال حاضر مدیرعامل شرکت توسعه اعتماد مبین و سهامدار 50 درصد به اضافه یک سهم شرکت مخابرات ایران است. او در سال‌های فعالیت دولتی و خصوصی مخابرات مسند مدیرعاملی این شرکت را تجربه کرده بود و در هر دو برهه زمانی بارها با تالیا بر سر به سرانجام رساندن این پروژه بر سر میز مذاکره نشسته بود و مهم‌ترین علت به سرانجام نرسیدن آن را فرصت‌سوزی صورت‌گرفته از سوی پیمانکار بدقول مخابرات می‌داند. در این باره آنچه بر سر تالیا رفت و آنچه پیش‌بینی می‌شود بر سر آن بیاید، از نگاه کارشناسی او مورد بررسی قرار گرفته است.



تالیا در زمان آغاز از بهترین و استراتژیک‌ترین موقعیت تاریخی برای سرمایه‌گذاری در بازار تله‌کام ایران برخوردار بود. علت اینکه در همان سال نخست این پروژه عقیم ماند چه بود؟
تالیا به عنوان پیمانکار شرکت مخابرات ایران که یک قرارداد BOT به مدت 10 سال بسته بود، از فرصت طلایی برخوردار بود که نتوانست به موقع از آن بهره‌برداری کند. تالیا پس از آنکه سرمایه‌گذار اصلی خود یعنی Tele2 سوئد را از دست داد، نتوانست نسبت به واردات تجهیزات مورد نیاز برای توسعه شبکه خود اقدام کند. از همین رو از موقعیت‌هایی که در آن زمان برای قبضه بازار در اختیار داشت، عقب ماند.

گاهی دلایل سیاسی و حزبی متعددی به عنوان دلیل عقب‌ماندگی تالیا مطرح می‌شود که موجب شد از حمایت دولت و مخابرات دولتی برای توسعه برخوردار نباشد.
سیاسی بودن دلیل توسعه تالیا را نمی‌پذیرم چون یک پروژه اقتصادی و مخابراتی بوده است...

پس چه چیزی باعث شد مخابرات به عنوان کارفرما از تالیای پیمانکارش حمایت نکند؟
وقتی توسعه شبکه تالیا با تاخیر مواجه شد، سیاست‌های شرکت مخابرات ایران نیز برای توسعه بازار تلفن همراه به تناسب سیاست‌های دولت برای ورود رقیبان تازه در بازار تغییر کرد. شرکت مخابرات تصمیم گرفت در زیرمجموعه شرکت ارتباطات سیار نسبت به عرضه سیم‌کارت‌های اعتباری تلفن همراه اقدام کند تا از بازار عقب نماند. به همین دلیل چون تالیا از فقدان سرمایه‌گذار رنج می‌برد، نتوانست رشد کند و در نتیجه از بازار عقب ماند.

در سال 91 مجتمع صنعتی رفسنجان سهم 43‌درصدی خود در پروژه پیمانکاری تالیا را به شرکت گسترش ارتباطات تالیا در زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) فروخت تا با برنامه‌های توسعه‌ای جدید وارد بازار شده و فعالیت کند. اما خیلی زود تصمیم‌ها عوض شد و حالا برنامه دیگری برای تالیا برای ادغام با همراه اول در نظر گرفته شده است. چه چیزی باعث تغییر رویکرد سهامداران شد؟
سهامداران جدید مخابرات در سیاستگذاری و بحث‌هایی که با شرکت مخابرات ایران داشتند به نتیجه نرسیدند. چون سیاست‌هایی که این پیمانکار را به نتیجه برساند، پیش نمی‌رفت. در نتیجه تصمیم به تغییر سیاست‌ها گرفته شده است.

آیا نباید به سهامداران تازه فرصتی برای اجرای بیزینس پلن در نظر گرفته‌شده داده می‌شد؟
سیاستگذاری‌ها در شرکت مخابرات ایران اتفاق می‌افتد و باید در مورد اجرایی شدن آنها اتفاق نظر وجود داشته باشد تا بتوان در مورد آینده یک پروژه تصمیم‌گیری کرد.

برنامه‌ای را که در حال حاضر برای تغییر رویکرد تالیا و ادغام آن با همراه اول در نظر گرفته شده چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟
بستگی به سیاست آنها دارد که قرار است از این شبکه چه استفاده‌ها و بهره‌برداری‌هایی صورت بگیرد.

در حال حاضر به لحاظ سرمایه‌ای تالیا چه ارزشی برای همراه اول دارد؟
بستگی به نگاه آنها و آشنایی و برآوردشان از این شبکه دارد. ممکن است در یک نگاه این شبکه فاقد ارزش باشد و از سوی دیگر از نگاهی دیگر توانایی و ظرفیت بالایی در آن دیده شود که بتوان به خوبی از آن بهره‌برداری کرد. در صورتی که خریدار تازه قصد احیای آن را داشته باشد، این شبکه بسیار ارزشمند است.

ظاهراً در برآوردهای اولیه از ارزش شبکه تالیا رقم 320 میلیارد‌تومانی برای معامله آن در نظر گرفته شده است.
باید کار کارشناسی جدی برای ارزش‌گذاری این شبکه صورت بگیرد اما به نظر شخصی من تالیا حدود 200 میلیارد تومان ارزش مالی دارد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها