شناسه خبر : 17951 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

آنگلا مرکل با سیاست‌های اعتدالی‌اش همچنان پیش می‌رود

بانوی کشوردار

به عنوان اولین فرزند یک کشیش ساکن شهری کوچک در آلمان شرقی، آنگلا مرکل دلایل زیادی برای شکایت از نسلی که در آن متولد شد و محل زندگی‌اش دارد.

ایما موسی‌زاده

به عنوان اولین فرزند یک کشیش ساکن شهری کوچک در آلمان شرقی، آنگلا مرکل دلایل زیادی برای شکایت از نسلی که در آن متولد شد و محل زندگی‌اش دارد. اما به نظر می‌رسد او نه‌تنها هیچ شکایتی ندارد، که از بخت خود بسیار هم سپاسگزار است. کودکی‌اش را کامل و بی‌نقص توصیف و اعلام می‌کند که عاشق رشته تحصیل و دانشگاهی بوده که در آن درس خوانده است. او از بابت زندگی و رشد در آلمان شرقی خوشحال هم به نظر می‌رسد، چون خودش اعتقاد دارد در صورتی که در بخش غربی کشورش رشد می‌کرد، به احتمال زیاد راه مادرش را ادامه می‌داد و معلم می‌شد. آنگلا در مجموع خودش را زیاد هم از مردم عادی کشورش جدا نمی‌داند؛ اعتقاد دارد یک شهروند عادی است و همان کاری را انجام می‌دهد که همه زن‌های خانه‌دار؛ نه‌تنها در آلمان که در همه جای دنیا به آن مشغول‌اند. سعی می‌کند دخل و خرج کشور یا همان خانواده‌اش را متناسب نگه دارد و مقداری هم برای آینده پس‌انداز کند. این پس‌انداز بانوی خانه‌دار، در مقاطعی نه یونان، که تقریباً توانست کل اتحادیه را نجات دهد. به نظر می‌رسد مرکل، که هنگام اتحاد دو آلمان 35‌ساله بود و آن روزها را دقیق و شفاف به خاطر دارد، سعی می‌کند همان کاری را برای کشورهای جنوب اروپا انجام دهد که هلموت کهل برای استان‌های شرقی آلمان در دوران پس از فروریختن دیوار برلین انجام داد: حمایت و پشتیبانی تا بتوانند دوباره روی پای خود بایستند. هر چند که به جای تشکر، اعتراض و خشم و نفرت نصیبش شود. البته او بارها و به صراحت به این موضوع اعتراف کرده است که سعی دارد دینی را که حس می‌کند بر دوشش است، ادا کند. مرکل البته حتی این کار را هم، شبیه همه کمک‌های روزمره‌ای می‌داند که آدم‌های عادی، در مورد کسانی که دچار مشکل شده‌اند انجام می‌دهند. اما بدون شک او با یک شهروند عادی، تفاوت‌های زیادی دارد. سه سال متوالی عنوان قدرتمندترین زن جهان را دریافت کرده و در سال 2015 به عنوان دومین فرد قدرتمند جهان بعد از ولادیمیر پوتین انتخاب شده است. به دفعات متعدد عکس وی روی جلد مجلات معتبری مثل تایم و اکونومیست قرار گرفته است که آخرین مورد آن جلد هفته‌نامه اکونومیست منتشر‌شده در 7 نوامبر 2015 بود. علاوه بر این، با انتخاب شدن برای دوره چهارساله سوم، مرکل حالا طولانی‌ترین دوره تصدی بر یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا را در اختیار دارد.
وی همچنین جوان‌ترین صدراعظم آلمان بعد از جنگ جهانی دوم، اولین صدراعظم زن در این کشور و اولین شهروند آلمان شرقی سابق محسوب می‌شود که به این مقام رسیده است. به نظر می‌رسد به‌رغم تمامی انتقاد‌هایی که به وی، خصوصاً در مورد برخوردش با قضیه مهاجران وارد شده است، او نه‌تنها با آلمان، که با تمام اروپا به هماهنگی خوبی رسیده است. هیچ گفت‌وگوی مهمی درباره بحران اقتصادی بدون حضور مرکل انجام نمی‌شود و هیچ تصمیم مهمی بدون اطلاع او گرفته نمی‌شود. او بدون شک در این روزها نفر اول اروپاست. تفاوتی نمی‌کند پای مسائل سیاسی در میان باشد یا تنگناهای اقتصادی، مشکلات امنیتی باشد یا اختلافات بر سر واحد پول حوزه یورو. در هر مساله‌ای مرکل به عنوان قدرتمندترین رهبر اروپایی حرف نخست را می‌زند. او نمونه یک رهبر اعتدال‌گرا در دنیاست.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها