شناسه خبر : 16188 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه

واقعیت تلخ
index:1|width:60|height:17|align:right نوشت: بی‌تردید دستگاه قضایی باید با مفسدان برخورد کند، اما مساله اختلاس بزرگ ایران، بیشتر از همه تلنگری به سیاستگذاران اقتصادی است. این سیاست‌های اشتباه است که حتی کارآفرینان را تبدیل به مفسد می‌کند. بعد همان سیاستگذاران، طلبکار می‌شوند که اقتصاد روبه نابودی می‌رود. این دور باطل در بسیاری از موضوعات وجود دارد؛ مثلاً به زور قانون، نرخ سود بانکی را چنان پایین می‌آوریم که صفی طولانی از متقاضیان تسهیلات ایجاد می‌شود و هر کس آشنایی داشته باشد، تسهیلات می‌گیرد، آن‌وقت ده‌ها نهاد را بسیج می‌کنیم که رانت‌خواران را پیدا کنند. این واقعیت‌های تلخ وقتی رخ می‌دهند که دولت برخلاف رویه بازار عمل می‌کند لذا هر روز واقعیت تلخ دیگری را تجربه خواهیم کرد اگر رویه‌ها اصلاح نشوند.

بازار سرمایه فرصتی برای تجاری‌سازی ایده‌ها
index:2|width:45|height:20|align:right نوشت: به گفته رئیس‌ سازمان بورس و اوراق بهادار، بازار سرمایه فرصتی است که می‌تواند با عرضه ابتکارات و اختراعات و شکل‌گیری و مدیریت تقاضا برای خرید محصولات فکری به تجاری‌سازی ایده‌ها و اختراعات کمک کند. طراحی اقتصاد دانش‌بنیان جزو اهداف نظام است و برای تحقق آن باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود. یکی از موضوعات اساسی در این رابطه تامین منابع مالی است زیرا در غیر این صورت ایده‌ها و ابتکارات به مرحله تولید و تجاری‌سازی نمی‌رسند. این همان حلقه مفقوده بین صنعت و دانشگاه است که نیازمند ایجاد بازاری برای تلاقی عرضه و تقاضاست در حالی که از طریق بورس فرصت این تلاقی فراهم شده و برندسازی نیز در مرکز توجه قرار می‌گیرد.

پای دیوان محاسبات به بنزین‌های آلوده باز شد
index:3|width:45|height:20|align:right نوشت: موضوع بنزین‌های آلوده، پای دیوان محاسبات را به میان کشید. یک روز پس از مصاحبه مسعود میرکاظمی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس که گفته بود بنزین‌های تولیدی پتروشیمی آلوده نبوده و مسوولان فعلی وزارت نفت باید پاسخگوی این ادعا باشند، دادستان دیوان محاسبات اظهار کرد که آن دیوان در حال بررسی بنزین‌های آلوده است و در حال حاضر تنها استاندارد بودن بنزین تولیدی پالایشگاه تهران را تایید می‌کند...تاکنون گزارشی که اثبات کند تخلفی در زمینه توزیع بنزین آلوده صورت گرفته به دیوان محاسبات کشور ارائه نشده است. ...موضوع تولید بنزین استاندارد در کشور نیاز به ملاحظاتی دارد و در این زمینه مسوولان پالایشگاه‌ها عنوان کرده‌اند که پالایشگاه‌ها برای تولید بنزین در حد استاندارد یورو4 نیاز به سرمایه‌گذاری دارند.

هزینه‌های سربار صنعت خودرو
index:4|width:45|height:20|align:right نوشت: با وجود آنکه دولت با اختصاص ارز مبادله‌ای به صنعت خودرو می‌خواهد مانع افزایش قیمت در این بخش شود خودروسازان با ارائه مدارک به شورای رقابت، ارز مبادله‌ای را تنها یک متغیر از چندین متغیر دخیل در تعیین نرخ محصولات خود دانسته و بر ضرورت افزایش قیمت خودرو برای جلوگیری از زیان‌دهی این صنعت تاکید کرده‌اند. آنان می‌گویند 40 درصد از قیمت فروش خودرو به جیب نهادهای دولتی می‌رود و ارز مبادله‌ای هم 200 تومان گران‌تر از نرخ رسمی به دستشان می‌رسد. لذا یکی از راه‌های کاهش قیمت خودرو، کاستن از انواع مالیات و عوارض پرداختی خودروسازان به برخی ارگان‌هاست. راه‌حل دیگر نیز رفع مشکلاتی است که گریبانگیر تمام صنایع است؛ از جمله اخذ تسهیلات از بانک‌ها و پرداخت هزینه انرژی.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها