شناسه خبر : 14704 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

فصل تازه روابط اقتصادی فنلاند و ایران در پساتحریم

وارثان نوکیا

فنلاند سرزمینی کم‌ارتفاع و مشتمل بر چند دریاچه است؛ بیش از ۸۰ درصد این کشور پوشیده از جنگل است.

محسن عارفی

فنلاند سرزمینی کم‌ارتفاع و مشتمل بر چند دریاچه است؛ بیش از 80 درصد این کشور پوشیده از جنگل است. ماشین‌آلات، مواد شیمیایی، فلزات، الوار، تخته و کاغذ از مهم‌ترین صادرات فنلاند هستند. به علت نامساعد بودن آب و هوای شمال فنلاند، اکثر مردم در جنوب کشور زندگی می‌کنند. ماهیگیری از منابع مهم درآمدهای دولت این کشور به شمار می‌رود. این کشور از غرب به سوئد، از شمال به نروژ و از شرق به روسیه منتهی می‌شود و جنوب آن به دریای بالتیک می‌رسد. مساحت فنلاند حدود 338 هزار و 145 کیلومترمربع و پایتخت آن هلسینکی است. زبان این کشور فنلاندی و دین اکثریت مسیحی است. این کشور منطقه «فینوسکاندیا» (Fennoscandia)‌ در شمال اروپا، پنج میلیون و 200 هزار نفر جمعیت دارد و رشد سالانه جمعیت آن 18 درصد است.
با اینکه فنلاند به ‌عنوان یکی از کشورهای عضو منطقه یورو به‌صورت رسمی در رکود اقتصادی به سر می‌برد، ولی با این حال وضع اقتصاد این کشور همچنان بهتر از سایر کشورهای منطقه یورو است. اقتصاد فنلاند وابستگی فراوانی به صادرات دارد و بحران اقتصادی سایر کشورهای اروپایی تاثیر زیادی روی صادرات این کشور گذاشته است. فنلاند تنها کشور منطقه یورو است که بر اساس اعلام سه نهاد مطرح مالی در زمینه اعتبارسنجی، از وضعیت باثبات (AAA) برخوردار است.
گرچه، ایران و فنلاند در سال‌های اخیر روابط اقتصادی و تجاری نسبتاً محدودی با یکدیگر داشته‌اند، اما این‌گونه به نظر می‌رسد که با سفر اخیر هیات بلندپایه تجاری فنلاند به ایران که در آن بیش از 100 نفر از گروه‌های مختلف سیاسی، تجاری و اقتصادی این کشور حضور داشتند، فصل جدیدی از روابط اقتصادی در دوران پساتحریم آغاز شود.
روابط اقتصادی و تجاری ایران و فنلاند، قدمتی 75‌ساله دارد؛ دو کشور ایران و فنلاند در حالی که به صورت سنتی روابط بازرگانی محدودی دارند، این روابط طی سال‌های اخیر تابعی از تحولات در روابط کشورمان با کشورهای اتحادیه اروپا نیز بوده است. روابط تعریف‌شده اقتصادی و بازرگانی دو کشور تا سال 1381 شمسی به‌ صورت رسمی از طریق برگزاری کمیسیون‌های مشترک اقتصادی و سرفصل‌های تعیین‌شده در آن از نظم خوبی برقرار بود اما از آن سال طرف فنلاندی اعلام کرد شیوه برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی را الگوی قدیمی برای همکاری‌های بازرگانی بین دو کشور دانسته و افزایش ارتباطات میان بخش‌های خصوصی دو کشور را راه‌حل مناسب‌تری در توسعه روابط اقتصادی و بازرگانی فی‌مابین تلقی می‌کند. از این‌رو طی سال‌های اخیر چند هیات تجاری از صاحبان بخش‌های خصوصی دو کشور سفرهایی را به پایتخت‌های یکدیگر انجام داده‌اند و در این سفرها همایش توسعه روابط تجاری بین دو کشور نیز برگزار شده است.
حجم مبادلات تجاری بین دو کشور طی سال‌های اخیر با نوساناتی همراه بوده که بخشی از آن تحت تاثیر رکود اقتصاد جهانی و اخیراً محدودیت‌های ایجاد‌شده به دلیل تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران است. فنلاند طی 10 ماه نخست سال 1394، در میان شرکای تجاری ایران، در زمینه صادرات به ایران در رتبه 32 قرار داشته است. طی 10‌ماهه نخست سال جاری حجم واردات ایران از این کشور 88 میلیون و 649 هزار و 880 دلار بوده است. این کشور همچنین از نظر واردات از ایران، با حجم 536 هزار و 611 دلار، در رتبه صد و دوم شرکای عمده تجاری ایران محسوب می‌شود. عمده‌ترین صادرات فنلاند به ایران شامل دستگاه‌های گیرنده و فرستنده تلفن همراه، رسانه‌های نوری، فیلتر دود اگزوز خودرو، ماشین‌های مخلوط کردن خاک، سنگ معدن و...، دستگاه‌ها و تجهیزات رادیولوژی برای مصارف دندانپزشکی، برخی داروها و کاغذ و مقوا تشکیل می‌دهد. در مقابل این کشور از ایران، کالاهایی چون کوره‌های صنعتی، خرما، ماشین‌آلات نانوایی یا شیرینی‌پزی، کفپوش و وسایل نقلیه موتوری وارد می‌کند. باید منتظر ماند و دید، دستاوردهای سفر هیات اقتصادی 100‌نفره فنلاند به ایران در پساتحریم چیست؛ آیا این کشور کوچک اما بلندپرواز اروپایی که کمتر از نصف تهران جمعیت دارد، می‌تواند تاثیر مهمی بر اقتصاد ایران بگذارد؟ در این پرونده، چشم‌انداز روابط ایران و فنلاند را در گفت‌وگویی مفصل با «هری کمرانین»، سفیر فنلاند در تهران مرور کرده‌ایم.

دراین پرونده بخوانید ...

  • اروپایی بلندپرواز

    دیروز، امروز و فردای روابط اقتصادی ایران و فنلاند

    اروپایی بلندپرواز

  • فصل تازه

    مصاحبه با «هری کمرانین»، سفیر فنلاند در تهران درباره آینده روابط اقتصادی - سیاسی دو کشور در پساتحریم

    فصل تازه

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها