شناسه خبر : 14511 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

توصیه اندیشمندان اقتصادی به رای ندادن به نامزد جمهوریخواهان

اقتصاددانان علیه ترامپ

حدود ۳۷۰ اقتصاددان از دانشگاه‌های مختلف سراسر ایالات متحده که در بین آنها نام برندگان جایزه نوبل هم دیده می‌شود، با انتشار نامه سرگشاده‌ای از مردم این کشور خواسته‌اند تا به دونالد ترامپ رای ندهند.

حدود 370 اقتصاددان از دانشگاه‌های مختلف سراسر ایالات متحده که در بین آنها نام برندگان جایزه نوبل هم دیده می‌شود، با انتشار نامه سرگشاده‌ای از مردم این کشور خواسته‌اند تا به دونالد ترامپ رای ندهند. «اظهارات و بیانیه‌های او نشان از ناآگاهی کامل از اصول اقتصادی و ناتوانی‌اش در گوش سپردن به توصیه‌های کارشناسی دارد.» این شاید چکیده تمام مطالبی است که استادان اقتصاد امضاکننده نامه تلاش دارند در نامه سرگشاده خود به آن اشاره کنند. آنها در نامه خود تاکید کرده‌اند قصد تایید یا تشویق به رای دادن به نامزد دموکرات‌ها را هم ندارند و فقط از مردم درخواست می‌کنند به «هر کاندیدایی غیر از ترامپ» رای دهند.
پیتر ناوارو، استاد اقتصاد در دانشگاه کالیفرنیا که در ضمن مشاور ارشد اقتصادی ترامپ نیز هست، درباره این نامه به سی‌ان‌ان گفت: این نامه هم تنها یک تیتر در میان تیترهای متعدد انتخاباتی این روزهاست. استادان دانشگاه و حتی برندگان جایزه نوبل، لزوماً نگاه درست و دقیقی به مقوله تجارت ندارند. شما نیازی به دکترا در اقتصاد ندارید تا بدانید کاهش مالیات و مراحل قانونی، کاهش کسری تجاری و افزایش تولید نفت و گاز به بهتر شدن اوضاع اقتصادی خواهد انجامید.
او البته بعداً بخش‌هایی از این اظهارنظر را که سی‌ان‌ان اقدام به انتشار آن کرده بود، نادرست خواند. ترامپ از طرف کارشناسان اقتصادی مرتباً به خاطر اظهاراتش در مورد افزایش تعرفه کالاهای وارداتی از چین و مکزیک و همچنین لغو کردن پیمان تجاری نفتا، مورد انتقاد قرار گرفته است. همچنین سیاست ترامپ در مورد اخراج میلیون‌ها کارگر غیرقانونی هم به باور اقتصاددانان به بازار نیروی کار و تولید صدمات جبران‌ناپذیری وارد خواهد کرد. البته انتقادهای مشابهی نیز از طرف اقتصاددانان در مورد هیلاری کلینتون نامزد جمهوریخواهان وجود دارد. چند ماه پیش نامه مشابهی هم در مورد سیاست‌های اقتصادی او از سوی 300 اقتصاددان امضا شد که احتمالاً نام‌های مشترکی نیز با نامه امضا‌شده برای ترامپ در بین آنها دیده می‌شود. نویسندگان و امضاکنندگان نامه اعتقاد داشتند سیاست‌های خانم کلینتون از جمله افزایش حداقل دستمزد دولت فدرال و طرح مالیاتی جدید او و اقداماتی از این دست، رشد اقتصادی کشور را بسیار کند می‌کند. اما به نظر می‌رسد فعلاً ترامپ تهدید بسیار بزرگ‌تری برای اقتصاد این کشور محسوب می‌شود. امضاکنندگان نامه علیه ترامپ، اعتقاد دارند اظهارات او در مورد اقتصاد نه واقعیت، که فانتزی‌های ذهنی اوست و امکان وقوع آنها وجود ندارد و حتی تلاش برای اجرای آنها می‌تواند برای اقتصاد خطرناک باشد. اینکه نظرات اقتصاددانان تا چه حد می‌تواند بر رای مردم موثر باشد، بعد از اعلام نتیجه انتخابات معلوم خواهد شد. زمانی که یکی از نامزدهای موردنظر در انتخابات رای بیاورد و به ریاست‌جمهوری برسد؛ نامزدهایی که هیچ‌کدام مورد علاقه اقتصاددانان نیستند اما از بد حادثه انتخاب‌های سال‌های اخیر، بین بد و بدتر بوده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها