شناسه خبر : 14219 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رکوردشکنی تاریخی ایرلاینها در تاخیرهای پروازی

۵۶ درصد دیر پریدند

هنوز طعم خوش‌خبر شیرین هواپیماهای ایرباس جدید به جان و روح صنعت هواپیمایی کشور نشسته بود که خبر رسمی سازمان هواپیمایی در خصوص آمار تاخیر، شوک بزرگی را وارد ساخت.

اعظم گلبری

هنوز طعم خوش‌خبر شیرین هواپیماهای ایرباس جدید به جان و روح صنعت هواپیمایی کشور نشسته بود که خبر رسمی سازمان هواپیمایی در خصوص آمار تاخیر، شوک بزرگی را وارد ساخت. در حالی کشور در آستانه خرید 108 فروند هواپیمای نو است،‌ سازمان هواپیمایی در گزارشی اعلام کرد در شهریورماه 56 درصد از پروازها با تاخیر انجام شده است. آمار سازمان هواپیمایی نشان می‌دهد در شهریورماه ایرلاین‌های داخلی با ثبت ۵۶ درصد تاخیرات پروازی رکوردی تاریخی از خود به جای گذاشتند و قرعه بدیمن این تاخیرها هم به نام ایران‌ایر خورد و سازمان هواپیمایی رسماً اعلام کرد این شرکت هواپیمایی بیشترین تاخیر را از آن خود کرده است.
آمار سازمان هواپیمایی کشوری حاکی از آن است که در شهریور امسال 14 ایرلاین داخلی 6021 پرواز انجام دادند که از این میزان 3388 پرواز یعنی بیش از 56 درصد با تاخیر انجام شده است.
بر اساس آمار سازمان هواپیمایی کشوری، ایران‌ایر طبق معمول بیشترین تاخیر پروازی را در آخرین ماه تابستان ثبت کرد. این شرکت در شهریورماه 712 پرواز را انجام داد که سهم پروازهای تاخیردار آن 66 درصد بود.
هواپیمایی تابان و آسمان نیز هر کدام با 64 درصد به‌طور مشترک رتبه دوم بیشترین تاخیرهای پروازی را به خود اختصاص دادند. پس از این دو ایرلاین،‌ ایران‌ایرتور با 63 درصد در رتبه سوم قرار گرفته است.
هواپیمایی معراج، نفت، آتا‌ایر، زاگرس، کیش‌ایر، اترک‌ایر، کاسپین، ماهان،‌ قشم‌ایر و پویا‌ایر به ‌ترتیب با 62، 61، 55، 54، 51، 50، 49، 43 و 33 درصد تاخیر در رده‌های بعدی لیست تاخیرهای پروازی شهریورماه قرار دارند. بر اساس آمار سازمان هواپیمایی در شهریورماه آسمان با 890 پرواز بیشترین سهم پروازی را به خود اختصاص داد. ایران‌ایر، ماهان و زاگرس نیز به ترتیب 712، 674 و 643 پرواز انجام دادند.
این تاخیرها در حالی روی خروجی سازمان هواپیمایی کشور منتشر شد که عموماً مسافران ایرانی در فرودگاه سرگردان بوده و همواره با نارضایتی از سفر هوایی خود،‌ انتخاب زیادی ندارند و گزینه‌های زیادی برای انتخاب ندارند. در این میان شرکت‌های هواپیمایی هم همواره با استناد به مشکلاتی که در تامین پرندگان یا قطعات مورد نیاز برای تعمیرات دارند،‌ خود را از اتهامات مبرا می‌دانند و عنوان می‌کنند که شرایط باعث کاهش کیفیت و سرعت در خدمات‌دهی آنها شده است. ایرلاین‌ها عموماً با چنین موضعی خود را از پرداخت غرامت و جرایم تاخیر و کنسلی نیز خلاص می‌کنند و بازندگان و کسانی که با دلخوری از فرودگاه‌ها عزیمت می‌کنند،‌ مسافرانند. این در حالی است که میانگین سن هواپیماهای مسافری کشور 23 سال است و این موضوع بر عدم رضایت و مشکلات پروازهای ایرلاین‌ها سایه انداخته است. این وضعیت در حالی رخ داد که انتظار می‌رفت صنعت هوایی کشور وضعیت خود را تا پس از پایان تحریم‌ها ثابت نگه دارد و به جای ثبت چنین پرونده‌ای در کارنامه خود، سعی بیشتری در به تصویر کشیدن جذابیت‌های خود برای سرمایه‌گذاران خارجی به خرج دهد. اما این اعداد و ارقام زنگ هشداری را برای شرکت‌های خارجی و مسافران ایرلاین‌های ایرانی به صدا درآورد و به کاهش اعتماد آنها دامن زد. حال با چنین وضعیتی و در آستانه رفع تحریم‌های اقتصادی ایران،‌ باید دید که صنعت هوایی ایران از جذابیت و ظرفیت لازم برای جذب سرمایه‌گذار خارجی برخوردار است؟ در صورت ورود سرمایه و هواپیماهای نو می‌توان امید داشت که میزان تاخیر پروازها در کشور کاهش پیدا کند؟ آیا می‌توان به بهبود کیفیت و کمیت خدمات مسافری هوایی ایران امیدوار بود و انتظار داشت که با گشایش‌های اقتصاد خارجی کشور توسعه چشمگیری در صنعت هوایی ایران رخ دهد؟

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها